Keskiviikko 23.5.2018

Presidentti Halonen haukkuu suomalaisia itsekkäiksi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.9.2008 10:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/ Uusi Suomi
    Kuva
    Presidentti Tarja Halonen.

Presidentti Tarja Halonen on huolissaan pohjoismaisen hyvinvointivaltion rapistumisesta. Halonen painottaa, ettei vahvemman oikeus voi olla suomalaisen yhteiskunnan pohja. Presidentti kertoo näkemyksistään Palkkatyöläinen-lehden haastattelussa.

– Nyt on nähtävissä, että me itse olemme sitä [pohjoismaista hyvinvointimallia] nakertamassa. Meillä on vähän sellainen mentaliteetti, että meidän lapsille vähän enemmän kuin naapurin. Kulutuskeskeisyys ja yksilön vastuu nousevat yhteisen vastuun edelle. Tällainen poliittinen muutos on nähtävissä, Halonen moittii suomalaista ilmapiiriä haastattelussa, joskin hän toteaa samanlaisen muutoksen olevan eurooppalainen ilmiö.

– Taloudelliseen hyvinvointiin liittyvät asiat olivat paljon merkittävämpiä kuin juhlapuheissa annettiin ymmärtää.

Taloudellinen hyvinvointi on toki sallittua, mutta se pitäisi liittää sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja laajempiin arvoihin, jotta ei tehtäisi vahvemman yhteiskuntia.

Halonen pelkää, että Suomeen on muodostumassa kahden kerroksen yhteiskunta.

– Toiset kiusaantuvat puhuttaessa köyhistä, koska kolmella vartilla menee kuitenkin hyvin. Meillä on myös ihmisiä, jotka sujuvasti perustelevat parannusehdotusten kohdistamista yhteiskunnan hyväosaisille, mutta pelkäävät puhua köyhistä lapsiperheistä ja työssäkäyvistä. Syrjäytymiseen johtavat tunnusmerkit ovat lisääntyneet.

Presidentti on varma, että suomalaiset arvostavat koulutusta, kulttuuria, sosiaali- ja terveyspalveluja jopa niin paljon, että valtaosa turvaisi palvelut, vaikka toisessa vaakakupissa tarjoiltaisiin veronalennuksia.

– Mutta ei meillä kaikki ole huonosti. Meillä on hyvä pohja, jolle rakentaa. Repeilyä on järjestelmissä näkyvissä ja nyt meidän on paljon vakavammin käytävä käsiksi niiden korjaamiseen.

Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

siviilitarkkailija

Valittelee vahvemman oikeuden käyttämisestä. Entäs se kun presidentti nimitti sisäministeriön kansliapäällikön vastoin koko hallituksen nimitysehdotusta omasta suosikistaan...

Jotenkin halosen suusta tuollainen valitus tönimisestä, yli kävelykulttuurin sortamista ihmisistä kumpuaa puhujan omasta kokemuksesta enkä todellakaan tarkoita että puhujan yli oltaisi kävelty.

LT

Ei pitäisi sekoittaa yhteismitattomia asioita. On isoja ja pienä asioita ja Halonen puhuu isosta asiata. Halonen on temperamenttinen ihminen, joka ajaa monien mielestä oikeita ja tärkeitä asioita. Henkilökohtaisella tasolla ei tietenkään ole oikein eikä kivaa tulla tönityksi. Siitä olisi pitänyt antaa heti palautetta Haloselle.

Vieras

"Ei pitäisi sekoittaa yhteismitattomia asioita. On isoja ja pienä asioita ja Halonen puhuu isosta asiata. Halonen on temperamenttinen ihminen, joka ajaa monien mielestä oikeita ja tärkeitä asioita. Henkilökohtaisella tasolla ei tietenkään ole oikein eikä kivaa tulla tönityksi. Siitä olisi pitänyt antaa heti palautetta Haloselle."

Minäkin olen temperamenttinen ihminen ja ajan omasta mielestäni isoja, oikeita ja tärkeitä asioita. Henkilökohtaisella tasolla en pidä myöskään tönityksi tulemisesta. Samoin saamani palautteen ohitan yleensä sujuvasti.

alanmies

Halosen väitetty luupiikki jalassa on täysin väärä diagnoosi.
Erittäin hyvin asioista perillä olevan lähteen mukaan luupiikki onkin kasvanut otsalohkosta aivoihin. Se vaikuttaa kuten lobotomialeikkaus, jolloin otsalohkojen yhteydet tunnetiloja säätelevään limbiseen järjestelmään katkaistaan.

Kirsti Komonen

Hetikö pitäisi laittaa pois vallasta kun henkilö näkee vielä todellisen arkipäivän ja luokkaerot.Onkohan oma näkökenttä jo kutistunut ja todellisuustaju hukassa.Haluaisitko itse olla Presidentti joka elelisi pumpulimaailmassaan??????

domino

Halonen on presidentti joka elää aatejuntassa. Hänellä ei ole mitään empatia kykyä, ei minkäännäköisiä johtajakykyjä. Hän on ainoastaan taitava valehtelemaan ja hyväksikäyttämään kansaa, joka ei sinällään merkitse hänelle mitään, sosialistisen aatteen mukaisesti.

semi

Super, paras mitä osaan Suomelle keksiä ja Elisabeth Rehn oli Suomen Puolustusministereistä paras. rehn ajoi kumoon ukko lauman joka ei osannut tehdä päätöstä hävittäjä koneista ja yleensä tuon ajan Suomessa mistään. Nyt sanon myöskin että helvettiin tuo puolue tausta paitsi VASEMMISTO JA VIHREÄT. Tosin Pekka Sauri on ihan kyvykkään tuntuinen tyyppi ja Andersson myöskin.

Jouna Pyysalo

Esimerkkinä tästä pariin "siviilitarkkailijan" kommenttiin liittyen

§1. "ai sama joka töni stubbin käytävään että sai oman lautasen?"
- Tämä on täsmälleen Hesarin - ja sittemmin muutamien muiden lehtien - sellaisenaan toistama ilkeämielinen panettelukampanja Halosta ja yleisemmin presidentin valtaoikeuksia vastaan. Tosiasiassa parin pääministeri+presidentti lähettäminen mainittuun kokoukseen on aivan rutiininomaista (näin teki varmasti myös Puola). Kenellekään ei vaan tullut mieleen miettiä, miksi HS uutisoi asiasta niinkuin teki: koska ajaessaan USA:n (eli NATO:n) ei, EU:n ja Suomen asiaa, HS halusi sinne NATO-poika Stubbin. Lautasen vieminen on samaa roskaa, koska lopulta Suomi lähetti paikalle kaikki kolme - tai jos niin halutaan - Halonen jakoi lautasensa Stubbin kanssa.

§2. "Entäs se kun presidentti nimitti sisäministeriön kansliapäällikön vastoin koko hallituksen nimitysehdotusta omasta suosikistaan..."
- Kyseisen nimityksen konteksti saattaa hyvin olla paitsi maailmanlaajuinen USA:n hallitusvallankaappauskampanja (jonka kohteiksi ovat elokuusta alkaen joutuneet mm. Mauritania, Turkki, Georgia, Saudi-Arabia, ja Pakistan) sekä tähän liittyen se, että Monikansallinen Kokoomus on jo ottanut 3/4 avainpaikkaa Sisäministeriössä. Rajaekspertin ja lisäksi sotilaan nimittäminen nimityksen jälkeen 4/4-pro-US-Kokoomuksen kaappaamaan sisäministeriöön ei olisi varmasti näyttänyt hyvältä...

Itsekkyyden sijaan suomalaisia vaivaa rehellisyytemme kääntöpuolella oleva liika luottamus siihen, mitä lehdistö propagandoi.

Jouna Pyysalo
NDHF Net
http://newsdeskhelsinkifinland.net

Jouna Pyysalo

Sama tilannehan on YLE:ssä uuden kiiltokuvapoika Mikael Jungerin "johdossa".

Suomalaiset eivät nykyisin tiedä maailmanmenosta juuri mitään, kiitos lehdistön täydellisen epäonnistumisen.

Perimmiltään ei ole niinkään kysymys puolueista vaan rahan ja totuuden vastakohtaisuuden leviämisestä niin politiikkaan kuin mediaankin.

Ilmiö on globaali: Samoin kuin USA:ssa oikeat, rehelliset ihmisten etuja ajavat poliitikot (esim. Republikaani Ron Paul ja Demokraatti Dennish Kucinich) ovat joutuneet väistymään korporaatioiden ostamien mainosehdokkaiden tieltä (Suomessa vastaavasti esim. Niinistö ja Tuomioja).

Näin myös lehdistössä paljolti.

Jumalan kiitos, että on STT.

Jouna Pyysalo
NDHF Net
http://newsdeskhelsinkifinland.net

juhakoponen

..englannissa eliittiyliopistossa opiskelemassa. perkules kun olisi rahaa niin laittaisin omat lapseni myös sinne vuodeksi pariksi, tai Harwardiin jne..
ai niin, mutta demarithan eivät ole me tai siis he ovat me mutta itse eivät oikeeesti ole he, eikun me..jne...sekavaa sosialismia taas kerran..mulle kyllä, mutta ei suurelle joukolle...

Eli ,veronalennukset antavat tavalliselle duunarille mahdollisuuksia ajatella lapsiensa parasta, ulkomaisia yliopistoja, pianotunteja, kulttuuria, ulkomaan matkoja, hyviä ystäviä voi kunpa tuon kaiken saisikin lapselleen...näin ajattelen minä. Ja varmasti kaikki vanhemmat maailmassa, tavalla tai toisella. On hienoa jos lapsi saa vielä perintöäkin, ilman että se verotetaan pois! Jotta elämässä pärjäisi vähän paremmin kuin minä itse.

Presidentti Halosen vasemmistolainen katkeruus on kertakaikkiaan juoksuhautojen horinoita, ajalta jota ei ole ollut kuin demareiden päässä....

Sampo Smolander

Itseasiassa parhaissakin brittiyliopistoissa lukukausimaksu EU-kansalaiselle on vain 3145 puntaa, eli noin 3900 euroa per vuosi, ja senkin voi kattaa briteistä saatavalla opintolainalla. Kun suomesta saa vielä suomalaisen opintotuen (ja lainan) vaikka menisi ulkomaille opiskelemaan, niin ei briteissä opiskelemisen pitäisi oikeastaan olla rahasta kiinni.

Jos nuo lukukausimaksut kattaa ottamalla brittiläistä lainaa (kuten britit yleensä itsekin tekevät), niin briteissä opiskelu olisi suomessa opiskeluun verrattuna vain lentolippujen verran kalliimpaa.

Julkkikset

Missään muualla maailmassa ihmiset ei maksa niin korkeita veroja kuin Suomessa. Miten maassa, jossa ihmiset antavat enemmän tuloistaan muille kuin koko maailmassa voivat olla Halosen mukaan itsekkäitä????

Aika monelle varmaankin sopisi se, ettei maksa veroja ja sen jälkeen voivat vapaasti päättää minne lahjoittavat rahansa.

Kai nyt ihmiset pitävät kynsin ja hampain kiinni niistä vähistä rahoistaan, jotka maailman korkeimpien verojen jälkeen saavat. Suomalaiset ovat oikeasti maailman anteliain kansa, koska antavat tuloistaan niin paljon muille.

Julkkikset.fi

Lainaus: "Aika monessa maassa maksetaan enemmän veroja, kuin Suomessa. Meilläkin toki edelleen liikaa."

Ei pidä todellakaan paikkaansa. Toi on juuri sellainen väite, jossa ei olla otettu KAIKKIA veroja huomioon. Silloin pitää laskea mukaan kaikki arvonlisäverot, tuloverot, autoverot, bensaverot, pääomatuloverot, autontuontiverot, leimaverot, lahjaverot, PERINTÖVEROT yms. Suomessa verotetaan useita asioita kovemmin kuin Tanskassa ja Ruotsissa, mutta ne ei näy suoraan tuloverossa tai kunnallisverossa.

Esim. Ruotsista on poistettu perintövero ja Tanskassakin se on paljon lievempi kuin Suomessa ja sitä joutuu maksamaan vasta jos perintö on suuri. Sen lisäksi tanskalainen voi lahjoittaa puolisolleen omaisuutta verovapaasti. Suomen verot on korkeammat kuin missään muussa maassa maailmassa, jos KAIKKI verot otetaan huomioon.

t. Konsultti, joka elää osaksi kansainvälisellä verokonsultoinnilla

kpyora

Tanskassa :D

Suomalaisella veroasteella on vain yksi suunta ja se on alaspäin. Toivottavasti se on alaspäin hallitusti, eikä jouduta samanlaisiin radikaaleihin leikkauksiin, kuin Uusi-Seelantie purkaessaan hyvinvointivaltiotaan.

Osana tätä purkua on kannattavaa poistaa taloudellisesti hölmöt verot, kuten auto- ja perintövero. Niillä aiheutetaan enemmän vahinkoa kuin saadaan tuloja.

LT

Ei ne korkeat verot vaan ne palvelut, joita verorahoilla saadaan. Hyvinvointi maksaa ja siitä maksaa mielellään. On päivähoidot, koulut, asuntolainojen korkovähennykset, on tieverkko, jota ylläpitävät autottomatkin verorahoillaan, on kirjastopalvelut, terveydenhoito jne jne.

Jokainen veronmaksaja voi mielessään kuvitella mihin juuri hänen verorahansa menevät. Olen valinnut koulut, päiväkodit, terveydenhoidon, kulttuuripalvelut ja VRn. Itse ehkä valitsisit toisin, vaikkapa tiestön rakentamisen ja kunnossapidon, urheilupalvelut ja korkovähennykset.

Hyvinvointiyhteiskunta on joillekin taivaasta tipahtanut itsestäänselvyys. Nämä ihmiset eivät osaa kuvitella minkälaiseksi heidän elämänsä saattaisi muodostua ilman hyvinvointipalveluja. Ihminen ei ole aina terve ja onnekas.

K-veikko

Juuri näin.

Nyt vaalien alla taas nähdään miten jäsenkirja ja ehdokkuus tekee tavallisesta tallaajasta kaikkien alojen erikoisasiantuntijan. Etenkin palvelujen tuottamisesta on mielipide alkaen koulujen siivouksesta aina terveydenhuollon tuotantomalliin.

Kun kuntia on noin 400 niin kuka tahansa kunnallinen päättäjä tietää että 399 kuntaa osaa järjestää terveydehuollon HUONOMMIN kuin "me". Siis käytännössä kaikki Suomen kunnat ovat onnettomia terveydenhuollon järjestämisessä jos keneltä tahnsa kuntapäättäjältä kysyy. Muutenhan hyvät palvelut usein ostettaisiin naapurikunnalta tai yksityisiltä markkinoilta.

Kunnan oikeus olemassaoloon mitataan kustannustehokkuudella. Ei sillä onko palvelut tuotettu poliittisesti oikein.
Poliittisesti tuotetut terveydenhoitopalvelut aiheuttava turhia ennenaikaisia potilaskuolemia koska resursseja (kuntalaisten rahoja) tuhlataan vääriin kohteisiin.

kpyora

Meillä on korkea veroaste, eivätkä pelvelut eurooppalaisessa vertailussa ole kuitenkaan huipulla. Eli jokin mättää.

Verokilpailu ja verotuksen yhtenäistäminen tulevat lähivuosina hoitamaan sekä yritys- että välillisen verotuksen. Ainoa johon jää merkittävää pelivaraa, on palkkaverotus. Senkin osalta alkavat kansalaiset kyseenalaistaa panos - tuotos suhteen.

Dr. Schmidt

--Poliittisesti tuotetut terveydenhoitopalvelut aiheuttava turhia ennenaikaisia potilaskuolemia koska resursseja (kuntalaisten rahoja) tuhlataan vääriin kohteisiin.

Jälleen kerran: mittarien mukaan suomalainen terveydenhuolto toimii erinomaisesti pienellä rahalla.

Mitkähän ovat ne väärät kohteet?

Senior

Brutto- ja nettopalkan erotusta tarvitaan, sillä kustannetaan hyvinvointivaltion palvelut.
Olen ollut töissä niin Australiassa kuin Etelä-Amerikassa jossa tämä kyseinen erotus oli hyvin pieni. Mutta ei siellä yhteiskunta tarjonnutkaan juuri mitään. Oli tiemaksuja, siltamaksuja, sairastaminen tosi kallista, eläke-edut aivan onnettomat jne. Ei hyvä.

Luonnollinen selitys

Sotien jälkeinen sosialidemokratia on aiheuttanut lähiöiden syntymisen ja maaltamuuton. Samalla on tullut aiheutetuksi luonnollisten ja yhteisvastuullisten kyläyhteisöjen hajoaminen. Suurin osa suomalaisista asustaa juurettomissa määräaikaisyhteisöissä. Samaan tapaan kuin työpaikkaa, myös asuinpaikkaa vaihdetaan usein. Ei ehdi syntyä yhteisvastuullisuuden tunnetta, kiintymystä huolehtia naapurustosta.

AGO

Luonnollinen ja yhteisvastuullinen kyläyhteisö on nopeastikin palautettavissa. Muodostetaan yhteinen poliittinen tahto siitä, että maaomistuolosuhteet muutetaan palauttamiselle suotuisaksi. Jokainen luonnolliseen ja yhteisvastuulliseen kyläyhteisöön halukas saa tämän yhteisön nyt omistamista maista tasavertaisen osan. Ja keskustapuolueen jäsenkirjan siihen kuin kaupan päälle.

Ai. Eikö siihen oltukaan valmiita? Sosialidemokraatitko ne taas vastustivat torpparilaitoksen palauttamista? Heille riittikin taksvärkkiä jo pankin torpparina.

Ilkka Luoma

Juuri nyt presidentin valta on inhimillistä vaikuttamista
[orig. 2005 - 01 - 07]

Juuri nyt presidentin valta on inhimillistä vaikuttamista

Innokkain puolueväki ja osa arvioitsijoista on jo aloittanut spekuloinnin tulevista presidentinvaaleista. Nykyistä "istutetaan" jo kansainvälisiin tehtäviin antamaan inhimillistä aloitetta uudenajan maapalloistumiseen.

Kautta aikojen presidentti-instituutio Suomessa on ollut kansalaisten kestopuheenaihe. Urho Kekkosen valtakausilla tämän arvioiminen oli vain harvoilla ja tarkasti piilossa. Kekkosen aika muistetaan voiman valtakautena, jossa presidenttiys identifioitui väkevään vaikuttamiseen ja jalustalla oloon, jossa arvioita annettiin vain yhteen suuntaan. Kansa muistelee vieläkin noita aikoja (enimmäkseen positiivisesti). Suomi alkoi tuolloin muistuttamaan isäntäänsä ja jälkeenpäin todettuna voi sanoa rehdisti: Vaikeina aikoina tarvittiin miestä, jolla oli karismaa.

Tilanne on nyt toinen. Inhimillisyys nostaa päätään, maapalloistuminen on suuri mahdollisuus ja taitamattomasti hoidettuna uhka. Meillä on nyt ymmärtävä aikakausipresidentti. Monia ennen mahdottomia asioita on voitu nostaa julkisuuteen, monia aivan uusia näkökulmia on saatettu julkiseen tarkasteluun. Suomen kansa on osannut valita itselleen "omantunnon", jolla olisi nyt tie kansainvälisyyteen.

On hyvin kannatettavaa, että tuemme tuota hiuksen hienoa spekulaatiota tulevista kansainvälisistä tehtävistä, sille on juuri nyt myöskin tilaus. Uusi globaali maapallo tarvitsee "omaatuntoa" ja inhimillistä lämpöä, jolla voidaan levittää vastuuntunnon politiikkaa sekä oikeasti yhteisten asioiden hoitoa. Meillä on kunnia osoittaa siihen tehtävään kansainväliset mitat täyttävä humaani toimija, jota myös kuunnellaan.

Seuraavissa presidentin vaaleissa Suomen kansa taas valitsee itselleen parhaan aikakausipresidentin. Olemme kulkemassa kansainvälisyyden myötä jälleen uuteen tilanteeseen, jossa tarvitaan mm. liiketoiminnallista yhteistyöominaisuutta ja -taitoa, kun kulutusvoimaa ja työnteonmahdollisuutta jaetaan maailmanlaajuisesti uudelleen.

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net

semi

Esko Aho ja Suomen hiihtoliitto ovat aiheuttaneet kansalle on sellaista mitä ei vuosikymmenissä korjata, Keskustan rehellisyys aina ihanasta Annelista lähtien on mitä selkärankaisempaa. kepu pettää aina, 165% enemmän kuin Sdp.

Suoukko

Näemme kuinka puolue-ja etujärjestötaustainen presidentti tarpeen tullen makselee kiitollisuudenvelkaansa tahoille jotka häntä avittivat presidentin virkaan.

Koko kansan presidentillä olisi aikaa ja mahdollisuuksia puuttua ongelmiksi katsomiinsa asiantiloihin muulloinkin kuin vaalien alla. Nyt kalastellaan ääniä SDP:lle.

Tarvitsemme aikanaan uudeksi presidentiksi henkilön, jolla ei ole kiitollisuudenvelkaa millekään puolueelle tai etujärjestölle.

Aniliininpunainen

Totta on, että rahavetoinen yhteiskunta johtaa yksilöllisyyden korostumiseen ja häikäilemättömiinkin keinoihin, koska kukaan ei voi luottaa kehenkään. Ihmiset ovat vieneet ahneudellaan itseltään elintilan. Nyky-yhteiskunnassa pelko on yleinen tunne. On kilpailtava ja pyrittävä, ettei tipahtaisi kyydistä.

Tämä yhteiskunta ei ole enää hyvän ihmisen tai hyvän työmiehen yhteiskunta. Elämä on menettänyt perusmerkityksensä ja tilalle on tullut kilpailu. Yhä harvempi elää itseään tai läheisiään varten. Sen sijaan monet elävät saavuttamista varten.

Ei se onnelliseksi tee tai vapauta stressistä, mutta sellainen malli on geeneissä. Kun yhteiskunta ei enää riittävän voimakkaasti ohjaa perimän antamia aiheita, niin seuraukset ovat kurjat ja yhä huonommalta näyttää.

Tomppa-VHM

"Presidentti on varma, että suomalaiset arvostavat koulutusta, kulttuuria, sosiaali- ja terveyspalveluja jopa niin paljon, että valtaosa turvaisi palvelut, vaikka toisessa vaakakupissa tarjoiltaisiin veronalennuksia."

Voi olla. Mutta ainakin minä haluan vastinetta rahoilleni.
Alv:t, polttoaineverot, päivähoito ja muut maksut humioiden jokainen työsskäyvä maksaa yli puolet palkastaan yhteiskunnalle.
Kyllä rahalleen pitää saada vastinetta.
Itse hoitaisin lähes kaikki nyt yhteiskunnalta saamani palvelut paljon tehokkaammin.

Välillä tuntuu, että suurin osa veronmaksajilta puristetuista euroista käytetäänkin erilaisten työnvälltelijöiden elättämiseen, kuten esim. työttömien, kunnan ja valtion erilaisten tarkastajien virkoihin ja vaikkapa 20 miljoona vuosittain kehitysapuun Venäjälle.

Vieras

hoitaisit. Kouluttaisitko itse itsesi ja lapsesi, hoitaisitko sairautesi, vanhenevat vanhempasi, työmatkallasi käyttämäsi tien ja vaikka maanpuolustuksenkin etc. itse? Joku organisaatio ne palvelut meille aina tosiasiassa tuottaa, ja jostain se raha niiden tuottamiseen otetaan. Ja joku vetää jokaisessa järjestelmässä (niin firmoissa kuin virastoissakin) aina jotain välistä. Kyse onkin siitä kuka saa vetää välistä ja kuinka pahat seuraukset sillä on muille.

Oma palkkani ei ole niin hyvä, että pystyisin itse säästämään lasteni koulutukseen tarvittavat rahat ja vakuuttamaan itseni minkä tahansa sairauden varalta. Sen vuoksi maksan verot ja olen sitä mieltä, että kyllä Halonen on tuossa aivan oikeassa. Takaisin skandinaaviseen malliin vain.

Vieras

Ihailtava periaate, tekisit itse kaikki tehokkaammin. Pidä huoli, että sinä tai perheesi jäsenet eivät mene julkiseen sairaalaan esim. Hyks iin tai vastaavaan. Yksityiselle puolelle, siellä on tehokkaampaa. Osta myös kaikille hyvä kompanssi ja kartat, kun alatte kulkea metsiä myöten, tiet, radat jne ovat tehottoman julkisen talouden tuotetta. Koulun tietysti hylkäät ensimmäisenä, yksityiselle puollelle kiitos, on parempaa seuraa jne. Menestystä valitsemallesi tielle, toteuta aikomuksesi.

Paula Perttunen

Miksi Uuden Suomen toimitus on katsonut tarpeelliseksi otsikoida jutun kahdella eri tavalla? Pääuutissivulla Presidentti 'haukkuu suomalaisia itsekkäiksi' ja varsinaisella uutissivulla Presidentti 'on huolissaan suomalaisen yhteiskunnan tilasta'.

Pääuutissivun otsikossa on mielestäni tarpeeton negatiivinen konnotaatio -- Palkkatyöläinen lehden haastattelu ja Uuden Suomen oma juttu eivät sellaisenaan tue pääuutissivun otsikointia. Eikö toimitus luota lukijoidensa omaan kykyyn muodostaa mielipiteensä Presidentin haastattelusta ? Ehkäpä siis otsikointi kertookin enemmän Uuden Suomen toimituspolitiikasta kuin Presidentin näkökulmista ?

TTapsa

Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ei enää ole, on vain skandinaavinen hyvinvointivaltio ja Suomen malli, joka pohjoismaisesta hyvinvointivaltiomallista irtauduttuaan valuu kohti Viroa - tämän ovat tutkijatkin ääneen sanoneet.

Ihmiset samaistavat itsensä mieluummin niihin, joilla menee hyvin, kuin niihin, joilla menee huonosti. Tämä on selvää ja inhimillistä. Niinpä monet ihmiset äänestävät sen mukaan. 15-25% ihmisistä kuvittelee kuuluvansa parhaiten ansaitsevaan kymmenesosaan, tai nousevansa sinne pian.

Hiljaa ollaan mielellään siitä, kuinka köyhien määrä - ja köyhyyden syvyys - kasvaa. Keskiluokasta on suurempi todennäköisyys pudota kuin nousta. Erityisesti näin on käynnistymässä olevan laman aikana. Mutta kaikkea tätä on ikävä ajatella, epämiellyttävää puhua ja niin edelleen. Kannetaan siis huolta siitä, että rikkaat voisivat rikastua nopeammin kuin ennen - ja että heitä ihaillaan julkisuudessa riittävästi.

Ilkka Luoma

[orig. perjantai, marraskuu 09, 2007]
Ihana kuluttamisen draama ja tragedia

Cc: [email protected] ; Ahonen Jouko ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

(huomioiva kulutus on välttämättömyyksien täyttöä - kaiken muun ollessa hiljalleen ongelmia kasvattavaa ympäristön liikakäytöllistä rasitetta --- YLE vastuullisesti ja merkittävästi tukee uutta ajattelua ja arvomaailmaa mm. ympäristö- ja luontodokumenttiensa välityksellä)

[ ... ikääntynyt ja mahoutunut markkinatalous tuottovaateiden ohjaamana siirtelee panoksia, ostovoimaa ja ympäristörasitteita globaalisti maasta toiseen tavoitellessaan suurinta mahdollista voittoa synnyttäen samalla toivoa "paremmasta" ja pelkoa "paremman" menetyksestä ... ]

Peruspaperin ja muutoinkin massasarjojen valmistus päättyy Suomessa kustannuskriisiin, koska emme kykene kilpailemaan vähemmän ostovoimaisen työpanoksen kanssa. Venäjän valtion puutullit ovat keinotekoinen selitys kilpailukyvyttömyydellemme. Sveitsiläiset valmistavat Rado kelloja loppuasiakashintaan 3000 euroa ja 45 grammaa per kappale - omassa maassaan.

Ihminen taloudellisessa evoluutiossaan hamusi päivästä toiseen lisää, helpommin ja nopeammin. Kasvuntalous edellytti kysyntää ja jos kysyntä ei omasta maasta tuonut riittävää tuottoa, piti suunnata maailmalle. --- Suomesta tuli metsäjättiläinen kasvattaen ympäristökuormitusosuutemme maailman huipulle - samalla synnytimme maailman parhaan taidon suunnitella ja hallita prosesseja ja menetelmiä - osasimmepa sen myös synkronoida konsultoinniksi - huomisen menestysmahdollisuudeksemme?

Suomi osasi asiansa ja kehitti maailman huipulle valmistusmenetelmät, niin sellussa, paperissa, kännyköissä kuin loistoristelijöissäkin. Olemme kekseliästä kansaa, mutta pysähdyimme tyytyväisyyteemme ja nostimme panoskustannuksemme liian korkealle liian yksinkertaisissa tehtävissä. Bulkin teko siirtyy vääjäämättä halvempien toveriemme maihin (vapaaehtoisena kehitysapuna) - ja sinne missä markkinakysyntä on kulman takana.

Koko ihmiskunta loittoni ratkaisevan askeleen luonnosta huomatessaan omaehtoisen mielihalutyydyttämisen maistuvan makealta. Alkoi erkaantuminen ympäristöstä ja samassa katosi ote luontoon, jolta kuitenkin saamme kaiken sen välttämättömyyden, joka mahdollistaa ainoan oleellisen toimintamme - sopusuhtaisen lisääntymisen.

Kasvukulutimme itsemme ylipainoisiksi yksinäisiksi individualisteiksi ja kadotimme otteen äiti maahan ja geenistölliseen perintöömme. Jätimme yhteenkuuluvuusryhmämme heitteille ja keskityimme itsekkään kuluttamisen maailmaan.

Kulutus on pyhä markkinatalouden kasvuhokema. Kiihkeydessämme kasvatimme osuutemme suomalaisina suuremmaksi, mitä väestöpohjamme edellytti. Kasvatimme osaamisellamme tuotannon sellaiseksi, jossa synnytimme täydellisen riippuvuuden ulkomaankaupasta. Kasvatimme osuutemme luonto- ja ympäristörasitteena maailman huipulle. Olimme jo globaaliudessa ennen kuin siitä puhuttiin.

Maksamme nyt hintaa kasvavan kulutuksen tavoittelusta ja ihannoimisesta. Riitelemme palkoista, haluamme lisää, jopa 24 prosenttia. Syyksi ilmoitamme verrannollisuuden, haluammehan elää palkkaoikeudenmukaisuudessa (mitä se on?). Hikeennyimme kun luokkajaoton yhteiskuntamme jakaantui kulutuskykyluokkiin omistajina, johtajina ja lopulta peruskuluttajina. Toiset ahnehtivat, kasasivat ja söivät muille tarkoitettua, omien ne itselleen luulolla olla ansaitsevampi kuin muut.

Tiedonvälitys on jo kansalaistasolla - tietomme on ajantasaista, huhupitoista ja kateutta herättävää. Kateus aiheuttaa katkeruutta: miksi hän, miksi en minä. Työtä tekeväkin haluaa kuluttaa - enemmän ja enemmän. Nyt myös työtä tekemätönkin haluaa lisää ja lisää. Asunto suurenee, auton leveys leviää, kesämökki saa sähköt ja ulkomailla käydään entistä tiuhemmin. Lisää ja lisää - mittaamme itseämme muihin kulutuksen määrillä ja hinnoilla.

Kulutus ja sen kasvu johtaa maapallon mahdottomaan yhtälöön - sormeilimme tuon yhtälön muuttujat sellaisiksi, jossa ihmiskunta otti osuuden yli muiden, riistimme elämisen edellytyksiä sieltä, jotka aiemmin muodostivat sopusointua ja harmoniaa. Kulutimme yksinkertaisesti maapallon vastareaktioon, jota nyt ennustellaan elokuvissa, tiedemiesten kalvosarjoissa ja lopulta kansalaisten pelkona huomisen mahdottomuutena.

Länsimaissa kaltaisemme demokratia on toivottomasti myöhässä, reaktiomme kulutuksen hillitsemiseksi ovat liian hitaat. Ainoana reaktionamme löydämme syyn kasvavista maista; Kiina ja Intia etunenässä, joiden liikakulutus tuhoaa maapallon, unohtaen kuitenkin kuka aloitti tämän kulutusiloittelun vailla vertaa. Kiinan pelastus tulee olemaan vuosituhansia vanha yhteiskuntajärjestys, jossa päätökset syntyvät viimeisellä rajalla nopeasti ja tehokkaasti.

Länsimaalainen kulutusorientoitunut markkinademokratia on suurimman haasteensa edessä - emme voi yksinkertaisesti kuluttaa niin paljon kuin nyt - henkilöä kohden. Kaltaisemme tavan levitessä kasvaviin maihin on maapallon kyky jatkuvuuden luojana lopullisesti päättymässä. Ympäristö ottaa oman käyttöjärjestelmänsä ohjaamana uuden suunnan, jossa elinolot saattavat käydä ihmisille mahdottomiksi - elämän silti jatkuessa tavallansa.

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net

__________________________________________
Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-
(kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2006, 2007)

Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/5563065 ---

Teksti
Kääntääkö vihdoin peruskansalainen liialliselle kulutukselle selkänsä, vai avaako hän aina kulutusalttarien ovet? Muuntuuko arvoasetelmamme lähemmäksi luontoa ja ympäristöä ymmärryksen herätessä mistä elinvoimamme saamme.

Kuva 2
--- http://www.panoramio.com/photo/5563079 ---

Teksti
Ihmiskunta matkustaa ja lentää enemmän kuin koskaan. Juuri nyt otettiin maailman suurin lentokone käyttöön (Airbus), saadaan jopa 800 ihmistä kerralla valtamerien taakse, kuulemma paremmalla hyötysuhteella. Linnut ovat aina matkailleet omin fyysisin voimin säästäen sitä kuitenkin yhteistyöllä lentäen "kurkiauroina" - aaltoefektinä.

Kuva 3
--- http://www.panoramio.com/photo/5563085 ---

Teksti
Maapallolla ihminen on ainut eläin joka käyttää itsestään ulkoista energiaa lämmittääkseen ja valaistakseen itseään ja lähipiiriänsä. Tästä alkoi kierre, jossa nyt elämme. Valmistautuuko luonto ympärillämmme tekemään nyt omat muutokset eliminoidakseen ihmiskunnan työnnäytteet epäkelpoina harmonialle?

Kuva 4
--- http://www.panoramio.com/photo/5563110 ---

Teksti
Kiinassa lohikäärme tuottaa onnea. Tuottaako dragon kiinalaisille onnea olla kiinnittymättä tapaamme kuluttaa ja käyttää ympäristöämme. Kiinalaiset voivat yhteiskunnassansa tehdä nopeita muutoksia järjestelmänsä vuoksi. Voi olla, että se on ainut keino tehdä jotain ratkaisevaa, johon meidän länsidemokraattinen markkinamekanismi ei taivu. Katsommeko lopulta myös omaan napaan?

Kuva 5
--- http://www.panoramio.com/photo/5563124 ---

Teksti
Markkinamekanismi keksi lisätäkseen kulutuksen tehokkuutta ostoskeskukset, joissa ihminen voisi ostaa kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman nopeasti, helposti ja tehokkaasti. Kiertonopeus on meidän hokemajargonia, johon kulminoituu koko kulutuksen tuhoava voima.

Kuva 6
--- http://www.panoramio.com/photo/5563146 ---

Teksti
Puolassa, entisessä suunnitelmataloudessa, markkinavoimat jylläävät ikuista lauluaan - lisää kulutusta, lisää tavaraa ja entistä nopeammin. Onko kuvassa meneillään oleva "mielenosoitus" esimerkki mainonnan huippuosaamisesta vai ajattelemattomasta voiton tavoittelusta, jossa kaikki osatekijät uhrautuvat kulutuskasvun alle.

Kuva 7
--- http://www.panoramio.com/photo/5563159 ---

Teksti
Hierarkia on osa kulutusepätasapainoa. Osa syö liikaa lihoen ja osa kuolee nälkään. Varsovassa kuninkaan linna, jossa huokuu valta, voima ja kulutuskyky. Kansa maksoi aina viime kädessä kuninkaansa mielihalut ja -oikut. Tänä päivänä meillä on sama kulutuksen kilvoittelu näyttömekanismina paremmuudestamme ja vaikutusvallastamme. Länsimaissa ja muuallakin ostovoima on miehinen potenssi.

Kuva 8
--- http://www.panoramio.com/photo/5563202 ---

Teksti
Itse Julius Ceasar, joka oli soturikeisari valloittaen jopa voittamattomia gallialaisia. Kaiken Julius teki vain sen vuoksi, että Rooma sai yhä enemmän ja enemmän kulutettavaa provinsseista, kunnes degeneroitui voimakkaampien kansojen alle. Loputon yltäkylläisyyden ja orgioiden tavoittelu heikentää kansakunnan kunnes viriilimpi, vahvempi ja nokkelampi tulee ja voittaa. Veni, Vidi ja vici.

Kuva 9
--- http://www.panoramio.com/photo/5563226 ---

Teksti
Päinvastoin kuin linnut, jotka lentävät omin voimin lisääntymään, suuntaa ihminen omia voimia säästäen ja muiden energiaa käyttäen ostosparatiiseihin hamuamaan tavaroita ja palveluita hemmotellakseen itseään. Varsovalaisessa ostoskeskuksessa liukuportaat vievät ihmisiä nopeasti ja tehokkaasti ostosalttarilta toiselle. Nyt puhutaan, että Suomen Mikkeliin ollaan väsäämässä jätevedenpuhdistamon tilalle innoittelu parkkia tavoitteena ostoseuforia - milloin riittävyys tulee eteen? Ymmärrämmekö muitakin elämänarvoja kuin kuluttaminen ja ostaminen - heräämmekö milloin?

Kuva 10
--- http://www.panoramio.com/photo/5563231 ---

Teksti
Uutisointi medioi vähempiosaisten lisääntyvää hätää. Kirkko huolehtii vapaaehtoisesti heikoista/työttömistä/työhaluttomista/masentuneista/rattailta pudonneista/sairaista..., muiden valittaessa, että 10-12 prosenttia palkkoihin ei riitä, kun taas "johonkin kuoppaan" pudonnut koettaa elää 500 eurolla, jota toisaalla vaaditaan lisää joka kuukaudelle - missä menee vimmoittuneen kulutuksemme rajat? Kuinka loputtomiin hamuamme ja kulutamme ympäristöämme loppuun?

SIMO PERTTULA

Häneen Ihmisenä!Hän on useita kertoja käynyt "Asunnottomien Yöttömässä Yö" tapahtumassa! Siihen ei moni poliitikko korviaan kropsauta? Samoin hän tuntee Elämäntapaliiton toiminnan jalot periaatteet. Se liitto ajaa Tosi köyhien asiaa! Joten Tarja Haloselle kymmenen pistettä Ihmisenä. Presidentin viran hoitaminen on kokonaan eri asia, vai onko?Elämäntapaliitto järjestää myös tuon asunnottomien tapahtuman.

MJ

Voin ehkä olla itsekäs mutta mielestäni pitäisi pyrkiä siihen että ko. tapahtumat jne pyrittäisiin lakkauttamaan, eikä ylläpitämään niitä nykyisellä sosiaalitukijärjestelmällä.

Ihmiset töihin tienaamaan elantonsa. Sitä presidentinkin pitäisi pohtia, eikä sitä miten/mistä saadaan lisää rahaa työttömille/sossuille.

Mikko Närhi

Halonen nostaa esiin aivan keskeisen asian, kokoomusta ja demareita erottavan asian. Vasemmistossa ajatellaan aina yhteisöllä olevan vastuu kaikesta, porvarit ajattelevat yksilön vastuun olevan tärkein. Esimerkiksi annetaanko lasten kasvatus yhteiskunnalle vai vanhemmille, antaako yhteiskunta työpaikat vai hankkivatko ihmiset ne itse, ....

Mikko K

"Vasemmistossa ajatellaan aina yhteisöllä olevan vastuu kaikesta"
Eipäs, vaan vasemmisto ajattelee, että he saavat päättää, miten yksilön pitää elää elämäänsä, mitä tehdä työkseen ja kuinka paljon.
Paradoksi on myös vasemmiston sanonnassa, että vasemmisto ajaa köyhien puolta, joten he joutuvat pitämään köyhät köyhinä tai menettävät äänestäjänsä.

Vieras

Köyhyys määritellään suomalaisten keskiansioiden alapuolelle jäävistä - eli on köyhä jos ansaitsee korkeintaan 50% tuosta keskiarvosta.

Koska työttömyys koko ajan vähenee ja suomalaisten ostovoima reaalisesti pitkällä tähtäimellä nousee, niin tämän seurauksena "köyhyys" myös laskennallisesti nousee!

Kun tiedetään, että valtion palkat pysyvät paikallaan, niin kohta presidenttikin kuuluu köyhiin - vaikka laskennallisesti kärjistäin näin olisikin, niin minusta noilla tuloilla ei voi olla niin sanotusti köyhä! MOT

Sami Mäkelä

Rouva, joka halusi uuden S-Mersun (ja vanha kulkee edelleen perässä, jottei jää tielle), kalleimman ja suurimman, mitä rahalla saa. Rouva, joka halusi uuden "edustusveneen" Kultarantaan, kun vanhallakaan ei oltu ajettu säännöllisesti. Maksoi hunajaa. Itsenäisyyspäivän juhlia Rouva on paisuttanut (kutsuen kaikki puoluetoverinsa ja Setalaiset vuorollaan) kohtuuttomiksi. Eikä maksa palkastaan senttiäkään veroa. Ja virkamatkoillakin pitää käyttää yksityisjettiä vuorokoneiden sijaan. Kun ei sovi istua rahvaan joukossa.

Miten tuollainen ihminen voi väittää tai moittia meitä muita itsekkäiksi?

Typerin ulostulo presidentiltä tällä viikolla - joka viikkohan näitä töksäytyksiä alkaa jo tulemaan. Milloin haukutaan Viroa, milloin Natoa, milloin EU:ta.

Eikö tähän voisi jo joku viranomainen puuttua (että presidentti ei ole enää toimintakykyinen)?

Vieras/N

Tämän siitä saa, kun naisille on annettu äänioikeus ;-) Suurin osa Halosen takana olevista taisi olla naisia. Tässäkö meillä kansaa kokoava voima?! Halosen vaihdevuosiongelmat (kireys jne.) tuntuvat jatkuvan loputtomiin ...

Kansankokonaisuus

"Meillä on vähän sellainen mentaliteetti, että meidän lapsille vähän enemmän kuin naapurin"

No tuo nyt on varmaan ihan normaalia.

Mutta sinänsä rouva presidentti puhutte ihan asiaa. Ottaen huomioon sen, että käyttäydytte itse kuin öykkäri hallitusta ja omia alaisianne kohtaan viittaan kuitenkin kintaalla kaikelle mitä sanotte.

Hyvää jatkoa teille ja äänestäjillenne. Toivottavasti emme tapaa.

Juhax

Katsotaan nyt vaikka SAK:n vaatimia palkankorotuksia viime vuosilta niin kyllä näkyy ahneuden jälki. Millään ei oo mitään väliä, tärkeintä, että kaikki vaan saavat lisää. Ei väliä, vaikka tehtaat lakkautetaan tappiollisina, pääasia on, että palkat nousee ehkä 10% tällä kertaa? Kerrankin Pressa antoi kunnolla köniin SAK:liitoille ja niiden mielettömälle ahneudelle.

Suomalainen mies

En ole koskaan kokenut Halosta presidentiksini. Olen harmikseni pannut merkille että hän on hyvin jääräpäinen ja omahyväinen henkilö, joka ei mielestäni sovellu tasavallan presidentiksi. Koen hänen sanat loukkaukseksi kaikkia ahkeria suomalaisia kohtaan.

Nykyisin presidentin pitäisi olla keulakuva ja sovitteleva. Ei aina arvosteleva, kiukkunen ja vallanhimoinen. Ehdottomasti Suomen kaikkien aikojen huonoin presidentti. Harmi kun suomalaiset äänesti sen toiselle kierrokselle.

t. Viestivänrikki vuosimallia 1985

tapio_o_neva

Minusta on virhe, jos sotilas alkaa identifioitua äänestäjänä ylipäällikköön kuin afrikkalaiseen tai venäläiseen isoäitiin tai jotenkin edellyttää sitä.

Maallistuneessa länsimaassa sosialidemokraattinenkin presidentti edustaa kansantalousvoimaa ja ulkopolitiikkaa, joka luo edellytykset kauppapolitiikalle ja kansan elinmahdollisuuksien turvaamiselle myös tulevaisuudessa.

Tarja Halonen on ollut kapulana rattaissa Erkki Tuomiojan nuotein Paavo Lipposen sotapolitiikkaa vastaan. Ei muuten järkiporvari äänestelisi Seta ry:n puheenjohtajaa ja demokraattista lakimiestä ylipäälliköksi.

En oikein ymmärrä, miten käytännössä Esko Aho tai Sauli Niinistö presidentteinä olisi toiminut muulla tavalla kuin Paavo Lipponenkaan Irakin sotapolitiikka-asiassa.

Monikaan ei ole äänestänyt niinkään Halosta presidentiksi kuin vastustanut hänen vastaehdokkaitaan. Halonen on vastavoimana ja Tuomioja aivona sekä juonittelijana toiminut aivan oikein.

Kansankokonaisuus

Ai nytkö Halosen kannattajat alkavat jo selitellä miten he äänestivät äärivasemmistolaista ehdokasta. Äänestyskäyttäytymistä kannattaa ihan etsiä korvien välistä. Kun poliittista ymmärrystä ei ole ja ehdokas valitaan ilman mitään tajua, noin käy.

Ymmärrän toki sen että oikea äärivasemmistolainen (=taistolainen, vasemmistodemari) äänestää Halosta ja kunnioitankin heidän päätöstään. Mutta muitten äänestyskäyttäytyminen perustuu kyllä puhtaaseen naiviuteen yhdistettynä täydelliseen tietämättömyyteen-

tapio_o_neva

Ei vasemmistososialidemokraattien ja kommunistien äänillä Suomeen presidenttiä saada.

Halosen kannatus perustuu kansalliskonservatiivisiin kokoomuslaisiin, kansallisiin sosialidemokraatteihin, keskustalaisiin ja vasemmistolaisiin, jotka haluavat nationalistista vastuupoliikkaa ja vierastavat liberaalikokoomuslaista ja äärioikeistososialidemokraattista sotapolitiikkaa Aasiassa, josta ei seuraa kuin NATO-jäsenyys ja sen seurauksena maavoimien turmeleminen.

Halonen kaikessa setalaisuudessaan ja demokraattisessa lakinaiseudessaan on kuitenkin ollut sotasosialidemokratiaa, Sauli Niinistöä ja Matti Vanhasta kansallisempi ja isänmaallisempi ratkaisu.

Tietenkin eurososialidemokraatit ja kollaboraatiokokoomuslaiset kannattavat ketä tahansa, joka hylkää äänestäjiensä edun ja Lipposen tapaan panostaa vain euro-internationalismiin.

Suomessa ei kannata äänestää sodan puolesta, vaan rauhan, vaurauden sekä ulkomaankaupan eli myös Venäjän kaupan puolesta.

Halonen on riskittömän kansallisporvarin valinta oikeistososialidemokraattista ja kollaboraatiokokoomuslaista seikkailupolitiikkaa vastaan.

Sauli Niinistö on ollut ihmeen hiljaa Sarkozyn sekoilujen jatkuessa Venäjällä. Sauli on viisas mies, kun on vihdoin ymmärtänyt, että Sarkozy on Ranskan Ilkka Kanerva ja irtautunut eurooppalaisesta NATO:sta kuin Tanja Karpelasta antaen riskikeskittymän kiertää eteenpäin.

KJM

Johan on "tarina" ylisuurilla veroilla kuormitetulle kansalle, huh, huh... Olisikohan teollisuuden "joukkopako" suomesta vähentänyt verotuloja ja sitä kautta vapaamatkustajille jaettavaa elintasoa? Tämä vaikuttaa henkiseltä pehmitykseltä verojenkorotuksille, huh, huh...

tha

Demareille siis vähän apua kunnallisvaalehin. Yleisesti ottaen on tietysti ikävää, jos suomalaiset eivät toimi siten tai edusta niitä arvoja, joita presidentti haluaisi. Ehkä pitäisi siirtyä siihen malliin missä presidentti valitsee kansan eikä päinvastoin?

Kaikkea ei voi pressakaan saada, mutta kansliapäälliköt hän voi onneksi nimittää ihan oman mielensä mukaisesti.

Vieras

Ei suomalainen työstään joudu paljoa veroa maksamaan. Jos tienaat vaikka 25000 eur/vuosi ja on asuntolainaa vaikka 50000 eur ja hieman matkakuluja vähennettävänä veroprosentti on vain noin 18-16 eli aika lähellä esim. Sveitsin veroparatiisia. Sillä saat lapsille "ilmaisen" koulun, kohtuullisen terveydenhuollon, auratut tiet jne. Esim. täällä saksassa maksan enemmän muita pakollisia maksuja kuin veroa. Eikä niitä voi missään vähentää.

Suomalaisen työntekijän ansioita olisi nostettava noin 700 eurolla/kk jotta hän olisi ostovoimaltaan edes eurooppalaisella keskitasolla. Silloin olisi varaa maksaa verojakin.

Pienistä tuloista pieni vero = mahdoton yhtälö jos palvelut halutaan pitää edes jollain tasolla.

Yhteiskuntatieteen opiskelija

Kyllä ja aamen! Suomalaisista on tullut omaan napaan tuijottajia. Ja sen kyllä huomaa..napa paukkuu ja rutisee. Monet suomalaiset hyvätuloiset kestävät helposti veronkorotukset. Kyse on siitä, että mitä kaikkea epäekologista sitä haluaakaan kuluttaa ja silti ollaan tyytymättömiä. Tuloerot kasvavat hurjaa vauhtia. Pienituloisten tilanne on hankala. Jo lasten harrastusmaksutkin nousevat pilviin. Maksaisitko sinä suurituloinen naapurin lapselle harrastuksen?

tha

"Presidentti on varma, että suomalaiset arvostavat koulutusta, kulttuuria, sosiaali- ja terveyspalveluja jopa niin paljon, että valtaosa turvaisi palvelut, vaikka toisessa vaakakupissa tarjoiltaisiin veronalennuksia."

Veronalennukset tarkoittanevat tuloveronalennuksia. Olen aina välillä miettinyt että onko tuloverojen alentamatta jättäminen oikeasti keino turvata nämä mainitut asiat vai onko se enemmän mielikuvallinen/ideologinen kysymys? Käsittääkseni verotulot ovat viime vuosina kuitenkin nousseet ihan tanakasti. Voisiko olla niin että rakenteisiin joillla nuo palvelut tuotetaan pitäisi myös koskea... Ei, ei kai nyt sentään kuitenkaan sille linjalle lähdetä :)

käsi toisen kukkarolla

Onko demarien hartiavoimin köyhyyskaivoon kaatamat eurot ja sitä ennen markat valuneet siis "kankkulan" kaivoon, koska tuloksia ei vaan näy. Tulokseton rahansyytäminen sosiaalipoliittisiin kohteisiin on demarien päällepäsmäröimänä jatkunut kymmeniä vuosia. Tulos: köyhyys on ja pysyy kuin kapi napurin koirassa.
Olisi siis korkea aika vetää erinäisiä johtopäätöksiä myös valtion budjettipolitiikassa ja kenties vähentää vastiikkeettomia etuja, jotka vain veltostuttavat lasikuruuteen taipuvaa väestönosaa.

hannujuurmaa

Halosen komenti on hassusua Esim: yhteisvastuu keräysestä suurin osa menee kehitysmaille eikä Suomen takapihalle.
Hän kometoi asiota muuta ei ottanut kataa parannus ehdotuksiin, paitsi etta kakki maat ovat oiketettuja parempaan kehitykseen.
Eiköhän kehtysmaiden olisi aika oli itse oppia kehitämään omaa maataan,mutta lahjusten ja muden ongelmien takia yhtälö on mahdoton.

Vieras

"Eiköhän kehtysmaiden olisi aika oli itse oppia kehitämään omaa maataan,mutta lahjusten ja muden ongelmien takia yhtälö on mahdoton."

Kannatan ehdottomasti kehitysavun poistamista tai edes suuntaamista oikeasti elintasoa nostaviin kohteisiin kuten koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Samalla pitäisi kuitenkin poistaa suurta osaa kehitysmaista suoranaisesti sortavat sopimukset ja muut epäkohdat. Esimerkiksi nykyään lähes pelkästään korkoa olevat valtavat lainat pitäisi antaa anteeksi. Ihan siksikin että niiden myöntämisen kriteerinä on ollut uusliberalistisen politiikan toteuttaminen, joka on syössyt entistäkin kamalampaan köyhyyteen. Toisella kädellä kyllä annetaan, mutta toisella otetaan pois vielä puolet enemmän. Ja kaikille jotka väittävät kehitysmaiden tilanteen johtuvan esim. tyhmyydestä siellä niin kun oikein mietitte ja otatte selvää niin huomaatte että voisimme ihan hyvin olla samassa tilanteessa.

Presidentillisiä päästöjä

Rouva presidentin kansa on todellakin vääränlainen. Ihminen, jonka Aasian kiertueella paloi 500.000 euroa verovaroja, ja joka kerää pelkkää luksusta ympärilleen, opettaa palkallaan eläjiä eettisempään elämään.

Sosiaalidemokratiaa kaksinaismoralistisempaa ideologiaa saa hakea: Säännöt eivät koske kaikkia. Parhaat tyylipisteet esimerkistä saa Erkki Tuomioja, joka parantaa maailmaa eduskunnassa, mutta pysäköi itse inva-paikoille Tuusulassa (Lähde: K-U 6.9.08).

Enthronics

Halonen on historiaa ja pysyköön siellä. Arvostelukyky ja käsitys siitä miten maailma tai Suomi toimii on häneltä hukassa. Halonen elää jossain 20 vuotta vanhassa maailmassa. Parempi vain, että siirtyy mummolaan eläkepäiviä viettämään. Toivottavasti seuraava presidentti on ajan hermolla ja tietää mitä kansa tarvitsee.

jakko jokunen

Pres. Halonen istuu lasikaapissa, mitä tulee taloudellisiin etuoikeuksiin: veroton presidentin palkka, ilmainen palveluskunta,
kaksi valtion asuntoa ja Kultaranta kaikilla herkuilla. Siinä asemassa olisi syytä olla hiljaa. Kansa odottaa milloin presidentti
antaa köyhille omasta osuudestaan esim 100 000 e / vuosi.

domino

Suomalainen hyvinvointivaltio ei ole sitä että kannustetaan, yritetään, tehdään töitä ja huolehditaan niistä ketä ei pysty näitä tekemään. Suomalainen hyvinvointivaltio on sitä että elätetään suurvaltakokoluokan virkamieskunta, annetaan käsittämättömin perustein vastikkeettomia etuuksia, ei kannusteta työhön, kadehditaan, katsotaan vain ja ainoastaan omaan suojatyöpaikkanapaan, tehostaminen katsotaan "epäoikeudenmukaisena" koska silloin elätit joutuvat tekemään töitä leipänsä eteen virkamieskunnassa ja huoltosuhteessa.

Pian viljellaan sosialismin kuoleman korskeesta fraaseja "kansan oikeustaju", "oikeudenmukaisuus", "Suomalaiset ajattelevat näin" propagandistista, ääriröyhkeätä.

Hyvinvointivaltion malleja on monta miksi esim seuraavia asioita ei voitaisi tarkastella:
-Miksi työttömyyskorvaus pitää olla vastikkeeton?
-Miksi Suomessa on yhtä paljon kansanedustajia kuin Britanniassa?
-Miksi kaupunginjohtajat tai muut korkeat virat ovat ylipäätään virkoja ja miksi ne nimitetään poliittisin perustein?
-Miksi Suomen ostovoima pitää olla propagandatilastoissa "hyvinvointipalvelukorjattu" että se yltää edes euroopan keskikastiin. Muut valtiot ilmoittavat suoran ostovoimansa. Miksi Suomen ostovoima on Euroopan alhaisimpia?
-Miksi Suomessa ei saa rikastua? Miksi Räikkösen pitää mennä Sveitsiin asumaan että hän saa kohtuullisen veroprosentin. Miksi Sveitsi tekee verosopimuksia, mutta Suomi ei?

Vieras

"Meillä on vähän sellainen mentaliteetti, että meidän lapsille vähän enemmän kuin naapurin."

Tuossahan se on demariaate (käänteisesti) tiivistettynä: tekipä yksilö mitä hyvänsä, se ei saa vaikuttaa hänen käytettävissä oleviin tuloihinsa.

snadi

Voisikohan olla että vanha sanonta pitäisi edelleen paikkansa? Poliittisen "vastuun" kantajat ollevat jo yli vuosikymmenen ajan näyttäneet esimerkkiä? "Länsimaista mallia" on pyritty soveltamaan ja "sopeuttamaan" scandinavisen "hyvinvointivaltiojärjestelmän" ulkopuolisia oppeja. Valtion (yhteiskunnan yhteis) omaisuuden hallinta ja taloudellinen valta on pyritty "yhtiöittämään" ja päätösvalta on luovutettu "hyville johtajille"? Kansalaiset tuntevat varmasti suurta yhteenkuuluvaisuuden tunnetta?" Rupusakki" kenties keskuudessaan , ja kukin kuppikunta omassa loosissaan? Eikä "loosijako" noudattene enää poliittistakaan jakoa, politiikan ollessa "kaikkia syleilevää" yleispolitiikaa. "Kaulusköyhälistön" olessa pörssipelureiden kanssa samoilla toimintalinjoilla? (Ties vaikka velka on veli otettaessa, mutta veljenpoika maksettaessa ja siihen kompastuisi "samassa veneessä" olo)?

Vieras

"Presidentti on varma, että suomalaiset arvostavat koulutusta, kulttuuria, sosiaali- ja terveyspalveluja jopa niin paljon, että valtaosa turvaisi palvelut, vaikka toisessa vaakakupissa tarjoiltaisiin veronalennuksia."

Tarja se jaksaa jauhaa tuota nollasummatalousoppiaan, jonka Jutta Urpilainenkin on jo hyvin omaksunut. Demarit siis olettavat, että tuloveronalennukset ovat valtion kassasta pois. Niiden tarkoitus kuitenkin on päinvastainen (ja käytännön esimerkkejäkin on): veronalennuksilla haetaan talouskasvua, joka kasvattaa valtion verotuloja.

Hyvää tarkoittava hölmö tämä meidän presidenttimme.

domino

"Vahvemman oikeus", eli päästään sosiaalidemokratian ytimeen jonka mukaan enemmistönvalta on diktatuuria. Mutta oikeudenmukaisena hän pitää "heikomman oikeutta", eli heikompi saa hyväksikäyttää yhteiskuntaa mielin määrin ja vahvemman on tehtävä työt. On järkevää että heikompia autetaan, mutta Halonen poissulkee kokonaan käsittämättömän laajan vapaamatkustusilmiön ja laiskuuden joka liittyy sosiaalisiin etuuksiin. Hyväksikäyttö ja voivottelu on järjestelmällistä, laajaa ja röyhkee sektorilla jossa työkyisiä on suurin osa. Oikeasti apua tarvitsevat sorretaan näiden mukana. Demokraattinen päätöksenteko ei ole hyväksyttävää Halosen mielestä, koska propaganda ei pysty enää peittämään sitä tosiasiaa että Suomi on porvarillinen maa. Yli demokraattinen enemmistö tästä maasta on porvareita (60%). Se pelottaa sosialistia kun propangavalheet katkeavat toinen toisensa jälkeen.

Myöksin STASI ja KGB yhteydet on aina pidettävä mukana keskustelussa Halosen kannanottojen rinnalla, koska niistä ei ole vielä selvitetty yhtään mitään.

Hyvinvointivaltiomallista on kyse ja nykyinen malli on rehellisesti sanottuna mielisairas. Voisimme ottaa vaihteeksi Ruotsin sijaan esimerkkimaaksi Sveitsin, Irlannin, Islannin, Uuden-Seelannin hyvinvoinnin. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on propagandakäsite jolla ajattelu pyritään rajoittamaan geopoliittisen sijainnin mukaan, nykymaailmassa perusteeton rajoite hyvinvointipolitiikassa.

Halonen, arvon tasavallan presidentti, Teillä ei ole arvoa.

tuulakiilamo

Jos lainaukset presidentin lausumasta ovat totuudellisia, rohkenen kysyä , miksi näkee yksilön oman vastuun kielteisenä ja vastakkaisena käsitteenä pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle.
Vaikea ymmärtää, että omasta elämästä vastuunottaminen olisi jotenkin itsekästä ja moitittavaa.

Vanhemmat haluavat jälkikasvulleen kaikkea mahdollista hyvää, yleensä ja joka tapauksessa ns. tavallisissa perheissä. Käsite on laaja, mutta ei viittaa muuhun kuin normaaliin suomalaiseen todellisuuteen.

On hiukan ilkeää muotoilla tuo täysin luonnollinen tavoite muotoon:" meillä pitää olla paremmin kuin naapureilla".
En usko väitteeseen. Meidän vain tulee pärjätä siinä kuin muutkin.

Meidän tulee kantaa yhteisvastuumme ja rahoittaa veroilla todella ahdingossa elävien ihmisten huolto ja hoito. Ja ensisijaisesti juuri suomalaisten, kuten presidentti toteaa.
Mutta mitähän presidentti käsitteen piiriin laskee?

Missä loppuu yksilön oma vastuu?

Kansankokonaisuus

Suomea voi rakentaa yhdessä, jos tahtoa on. Molempien sotien (1918, 1939-44) jälkeen oli paljon ihmisiä jotka yrittivät kaikin keinoin eheyttää maata. Mainittakoon nyt vaikka Kyösti Kallio, Elmo Kaila, Väinö Tanner ja Miina Sillanpää. Asevelisosialismi. Kekkonenkin.

http://asabiyah.blogspot.com/2008/09/kansankokonaisuuden-eheyttji-elmo-k...

Halonen on tehnyt kaikkensa osoittaakseen olevansa vain punikin ja viherpiipertäjän presidentti. Muita kohtaan on harjoitettu periaatetta "mitä paremmin porvaria saan potkittua munille sitä onnellisempi olen". Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen ei kivien heittämisellä ikkunoihin onnistu.

Keskustelu on mahdollista vain jos öykkäröinti loppuu.

tapio_o_neva

-Miksi työttömyyskorvaus pitää olla vastikkeeton?

* Siksi, kun orjuus on kielletty.

-Miksi Suomessa on yhtä paljon kansanedustajia kuin Britanniassa?

* Siksi, koska Suomessa ei ole ylähuonetta ja siksi, että Suomi on alueelisesti tasapainotettu tasavalta.

-Miksi kaupunginjohtajat tai muut korkeat virat ovat ylipäätään virkoja ja miksi ne nimitetään poliittisin perustein?

* Siksi, koska kaupunginhallituksen esittelijällä on käytännössä myös poliittista valtaa.

-Miksi Suomen ostovoima pitää olla propagandatilastoissa "hyvinvointipalvelukorjattu" että se yltää edes euroopan keskikastiin.

* Siksi, että idioottimaisimmatkin tilastojen lukijat ymmärtäisivät, millaisia tulonsiirtoja kunnallispalveluihin sisältyy.

Muut valtiot ilmoittavat suoran ostovoimansa. Miksi Suomen ostovoima on Euroopan alhaisimpia?

* Siksi, koska Suomessa kansantuloa hupenee pohjoiseen sijaintiin (lämmitykseen) ja haja-asutukseen (liikenteeseen)

-Miksi Suomessa ei saa rikastua?

* Saa rikastua. Katso esimerkiksi vaikka Suomen suurituloisin nainen, venäläinen.

Miksi Räikkösen pitää mennä Sveitsiin asumaan että hän saa kohtuullisen veroprosentin.

* Ei voi palvella Herraa ja Saatanaa, isänmaata ja italialaista Ferraria.

Miksi Sveitsi tekee verosopimuksia, mutta Suomi ei?

* Koska Sveitsi on kuivan maan merirosvovaltio.

domino

*Siksi kun orjuus on kielletty

-Onko orjallista saada 800e kuukaudessa osallistuen jollain muullakin tavoin yhteiskunnan toimintaan kuin kattoon sylkemällä?

*Siksi, koska Suomessa ei ole ylähuonetta ja siksi, että Suomi on alueelisesti tasapainotettu tasavalta.

-Mutta miksi Suomen edustusto pitää olla 200 henkinen vaikka briteissä asuu 12 kertainen määrä ihmisiä?

*Siksi, koska kaupunginhallituksen esittelijällä on käytännössä myös poliittista valtaa?

-Mitä tekemistä sillä on kaupunginjohtamiseen liittyvällä osaamisella?

*Siksi, koska Suomessa kansantuloa hupenee pohjoiseen sijaintiin (lämmitykseen) ja haja-asutukseen (liikenteeseen)

-Mutta Norjalla, Ruotsilla, Tanskalla ja Islannilla ei hupene?

*Saa rikastua. Katso esimerkiksi vaikka Suomen suurituloisin nainen, venäläinen.

-Kommentoitko kateusaspektissa, matemaattisen onnistumisprosentin sijaan.

* Ei voi palvella Herraa ja Saatanaa, isänmaata ja italialaista Ferraria.

-Eli Suomen on järkevämpää antaa se 5% veropotti Sveitsille oman maansa sijaan? 1 750 000e

* Koska Sveitsi on kuivan maan merirosvovaltio.

-Mutta Suomen on oikeutetumpaa olla kansaansa ryöstävä täsmärikollisvaltio?

luokkajako

Suomalaisten olisi jo korkea aika herata hyvinvointivaltiopaivaunistaan: kilpailu ja eriarvoisuus on olennainen osa ihmisluontoa joka tulee lopulta esille missa tahansa yhteiskuntamallissa. Koyhat kuihtuvat ja rikkaat porskuttavat. Ihan niinkuin luonnossakin.

Amerikan ja Suomen erona on se etta Suomessa eivat koyhat paase normaalia tyota tekemalla edes kiipeamaan ylempiin yhteiskuntaluokkiin - syyna Suomen sadistinen verotus ja illuusio "luokattomasta" yhteiskunnasta. Amerikka on paratiisi sittenkin...

Vieras

Osuit asian ytimeen, Blinkers! Paratiisista en tiedä, varsinkin kun siellä Amerikassa hoetaan jatkuvasti "God bless America" ... sitä ei tahdo jaksaa kuunnella. Heikot sortuu elon tiellä, ja niin kuuluu ollakin; se on luonnonlaki. YYA-kaivo on pohjaton, joten sille tielle on turha lähteä.

Vieras

sanoo ainakin tämä tutkimus: "Both the United States and Great Britain have significantly less economic mobility than Canada, Finland, Sweden, Norway, and possibly Germany; and the United States may be a less economically mobile society than Great Britain. Much of the higher intergenerational elasticity in the United States is due to greater income immobility at the top and bottom of the earnings distribution; the mobility of middle earners looks more similar to that in the other countries."

Toisin sanoen mahdollisuudet nousta taloudellisesti pohjalta ovat pienemmät USA:ssa kuin kaikissa pohjoismaissa. Juuri hyvinvointivaltio tekee meillä sosiaalisen nousun mahdolliseksi myös niille, jotka kuuluvat alimpiin tuloryhmiin.

Artikkeli löytyy osoitteesta: http://www.futureofchildren.org/information2826/information_show.htm?doc...

Silurus

"Halonen painottaa, ettei vahvemman oikeus voi olla suomalaisen yhteiskunnan pohja."

Suomalaisessa yhteiskunnassa vahvin taho on luonnollisesti valtio, jonka toimivaltaa ei ole edes yritetty rajoittaa. Samainen valtio käyttää väkivaltamonopoliaan laaja-alaisesti toteuttaakseen vallan kahvassa olevien ihmisten oikkuja retorisesti 'yhteiseksi hyväksi'.

Yksilö on pienin vähemmistö ja se on tässä maassa täysin vahvemman armoilla.

Silurus

"Onko valtioton valtio libertaarinen ihanne?"

Se on toinen tunnettu libertaarinen ihanne, joka tosin ei ole rationaalinen ihanne.

Toinen on minimivaltio, minarkia tai yövartijavaltio, jollaiseksi Amerikan Yhdysvallat perustettiin.

Valtio on rationaalinen ihanne, koska anarkiassa ei ole objektiivista lakia, eikä objektiivista oikeutta. Sellaisten puuttuminen johtaa väistämättä vahinkoa kärsineen mielivaltaan yrittäessään saada kompensaatiota todellisista tai kuvitelluista menetyksistään. Anarkia suistuu erittäin helposti väkivaltaan, siinä missä minarkia suistuu 'demokratiaan' ja nk. "hyvinvointivaltioon", mikä ei ole mitään muuta kuin eturyhmien keskinäistä kinastelua toistensa omaisuudesta.

Mitä Somaliaan tulee, luin taannoin mises.org:n sivuilta analyysin, jonka mukaan Somalia on anarkiassakin parempi paikka elää, kuin sitä edeltäneen hallinnon alla.

jk

Tuttu ruotsinsuomalainen kertoi kymmenkunta vuotta sitten ruotsin demareita ravistelleesta sakandaalista.

Julkiseksi oli tulleet sodanjälkeisen Erlanderin vähemmistöhallituksen salainen materiaali (salassapitoaika ruotsissa 50 v, meillä 70).

Materiaali oli pöyristyttävää! Demarit keksi tulonsiirrot pienituloisimmille, niiden saamista vastaa kuitenkin piti tilittää elämäntilanteestaan ja perhesuhteistaan kaikenlaista. Materiaalissa käytettiin periaatteesta nimitystä "kansan valtimolla olemista".

Käytännön toteutus uskottiin ruotsalaisille naisille. Perusteluna oli että juuri naiset ovat loputtomnan kiinnostuneita toisten ihmisten henkilökohtaisista asioista, joten jaksavat toimia sossutanttoina. Lisäksi uskottiin naisten olevan myös loputtoman "tekoempaattisia" että he jaksavat pää kallellaan kuunnella ihmisten murheita. Näin kerätään poliittiselle eliitille dataa kansakunna tilasta.

Ruotsin radiossa sosiologian proffa oli ihmetellyt miten joku voi edes ajatella noin, saatikka sitten kirjata hallitusohjelmaan yhteiskunnan kehittämisen perusperiaatteeksi.

Tarkoitus oli pitää köyhiä ja kommunisteja silmällä. Meillehän systeemi kopioitiin sitten myöhemmin. Ei ihme ettei lakisääteinen asumistukikaan irtoa ilman perusteellista selvitystä elämäntilanteesta.

Dr. Schmidt

Oletteko muuten selvillä siitä, että Suomessa on viimeisten 10 vuoden aikana säädetty mm. laki, jonka mukaan kunnan sosiaaliviranomaisilla on halutessaan mahdollisuus saada kaikki sairaskertomukset eri paikoista luoettavikseen, eli laki sosiaalitoimen asiakkaan oikeuksista?

Sosiaalivirastoilla on laajemmat valtuudet, kuin oli Stasilla...

groteksi

"Kulutuskeskeisyys ja yksilön vastuu nousevat yhteisen vastuun edelle"

Aika hämärissä kulkee semmonen ihminen joka kuvittelee että "yhteinen vastuu" vois ratkoa yhtään ongelmia.

Yksilön vastuu on jatkossakin suomalaisille tärkeempää kuin yhteinen vastuu.

Halosella on ihme tarve olla häviäjien ja heikkojen puolella. Ja sen hän varmistaa sillä että hänen puolellaan olevilla ei saa olla mahdollisuutta parantaa olojaan. Tommosta vale-empatiaa mää en ymmärrä.

tuulakiilamo

miksi kukaan vastuunkantaja ei tule ulos.

Tämä väylä ei ilmeisesti ole kuitenkaan sellainen, jota yhteiskuntamme päättäjät ja älyköt pitävät varteenotettavana.

Onko tällainen kommunikointi kuitenkin päättäjille ja älyköille vierasta? Uutta? Hankalaa? Alentavaa?

Muutamat vaikuttajat kirjoittavat kolumnin ja " maarahvas" esittää vastineita. Mielenkiintoisia?

Keitä älykköjä olemme saaneet kuulla?

Iivi Anna Massoa, kolumnistina, J.P. Roosia kolumnistina omassa asiassaan, ei suinkaan yleishyvän , vaan jääkiekkokentän puolestapuhujana

Luulen, että muutama älykkö lisää tekisi terää keskustelulle.

Vai riittävätkö presidentin arviot?

1970blue

Demarit ovat todellakin hyvin kaksinaamaisia. Nauttivat kyllä presidenti tavoin kaikenlaisesta luksuksesta henkilökohtaisesti - sellaisesta jota todellakaan näin pienessä maassa tarvita.
Tällä palstalla on otettu esiin virkamieskuntamme koko suhteessa talouteemme. Se on järkyttävä ja paisuu edelleen. Olisi hyvä selvittää vähän best practice tyyliin missä asiat hoituvat tehokkaammin ja muuttaa toimintatapamme samaksi. Säästyneet varat voidaan sitten ohjata yhteiseen hyvinvointiin. Mutta voisi se presidenttimme myös toimia niin kuin sanoo.

Bob Young

Yleensä ahnaimpia ja häikäilemättömimpiä ovat olleet pienet ryhmät, kuten lennonjohtajat. Lyhyt kurssi ja sitten on vaadittu toimitusjohtajan palkkataso.

Ay-liike on aina tukenut avainryhmien ahneutta ja kyllä Halonen SAK:n entisenä lakinaisena tietää miten puristetaan viimeinen raha ulos - onhan esimerkiksi jokisella paperitehtaalla työntekijöille oma sauna. Se on hyvin neuvoteltu! Röyhkeydellä ja ahneudella ei ole ollut mitään rajaa, eikä tule.

Vieras

Kyllä nyt presidentti yleistää liikaa, syyttämällä ensisijaisesti hyvätuloisia ahneudesta. "Yhteisestä vastuusta"? lipeäviä löytyy varmasti kaikista tuloluokista. Eikä kaikki hyvätuloiset suinkaan ole ahneita. Tämähän on samaa yleistystä, jota rasistit ja suvaitsemattomat ihmiset tekevät, nyt vain yleistys ohjataan hyväksyttyyn kohteeseen.

semi

Hiaman liikaa, monet nyt hyvätuloiset eivät aina ole olleet niitä hyvätuloisia. Moni on ollut heistä myös joskus ennen jopa asunnoton. Monet ihmiset ovat raataneet tiensä ylös, heidän tuomitseminen itsekkäiksi on hiaman kärjistäen sanottu. Mutta varmasti joukossa on myös paljon itsekkäitä, mutta mikä tämä itsekkyys sitten on. miten se määritellään, onko se itsekkyyttä kun ei anna rahaa katastrofi rahastoihin punaiselle ristille. Jos se on itsekkyyttä niin olen itsekäs, minä en heidän pörssi keinottelua nimittäin halua rahoittaa.

suslov

on lyhyt matka siihen,että yritteliäät,menestystä hakevat ja omassa elämässä ylipäätään vaivaa näkevät leimataan itsekkäiksi,,,,
totta,,parempi itsekkäänä kuin keskusjohdon komennossa ja lokeroituna oikealle luukulle tukiaisten hakuun,,,,

Rajansa kaikella - tai oli aiemmin

Halonen puhuu asiaa. Ahneus ja röyhkeys tässä maassa - ja muuallakin - on viime vuodet ollut huippulukemissa. Ei tarvitse kovin monen lehden taloussivuja selata tullakseen samaan tulokseen.

Ja te jotka nimittelette työttömiä loisiksi. Näyttää olevan mukava lyödä ohimennen ressukkaa, jonka kädet on vsidottu selän taakse.

Miettikää siinä hutkimisen lomassa miksi työpaikat ovat Suomesta huvenneet. Kun piti saada enemmän, heti ja halvemmalla. Se on meidän oma valinta, mutta siitä ei saa huomauttaa eihän? Se tuntuu ikävältä.

domino

Suomalainen työn tuottavuus on ruohonjuuritasolla, suomalainen työläinen on mätisäkki verrattuna moneen ulkomaalaiseen. Tiedän sen keskisuurena työllistäjänä. Pakistanista, Uzbekistanista, Gambiasta tulleet ihmiset saattavat tuottaa 5-10% alemmalla palkalla varovaisesti arvioituna 30-80% enemmän, SAMAN PÄIVÄN AIKANA! Mutta mätisäkki vaatii silti enemmän palkkaa eikä sitä voi irtisanoa vaikka pitää sairaslomia sillon kun sattuu ja tupakkataukoja. Esim Islannissa on vuodessa tasan 30-35 päivää jolloin voi olla pois, ne maksetaan työnantajan taholta. Jos olet sitä enemmän, niin ei makseta. Sellainen pitäisi ehdottomasti saada Suomeen että itsestä huolehtimisesta ja reippaudesta palkitaan. Eikä sitä VOI vetää lokaan sillä saatanan vasemmistohihhuloinnilla, entäs jos joku on kipeä 4vko... entäs sitten?

Enthronics

...että millä perusteella Halonen kuvittelee, että vastuunottaminen itsestään, taloudestaan ja töistään olisi pois yhteisvastuusta? Tai miksi "kulutuskeskeisyys" olisi mitenkään pahasta, jos vain kuluttaa fiksusti. Nämä kaikkihan takaavat sen, että valtio saa verotuloja ja raha liikkuu. Kun ihmiset huolehtivat itsestään ja taloudestaan, he samalla huolehtivat muista suomalaisista. Sen takaa meidän yhteiskuntajärjestelmämme, joka jakaa hyvinvointia jokaisen pussista. Näin ollen Halosen komentti on täyttä puutaheinää ja suorastaan loukkaus työtätekevälle kansalle, joka pitää tämän maan pystyssä.

Lisäksi voidaan vielä ihmetellä, että miten Halonen kehtaa haukkua omia kansalaisiaan tällä tavoin? Eikö hänen kuuluisi pikemminkin näin mahd. laman kynnyksellä kannustaa ihmisiä huolehtimaan itsestään, töistään, taloudestaan ja lopulta -toisistaan- sen sijaan, että saa haukut. Ihminen, joka itse elää elää muiden rahoilla, eikä ole saanut sen rahan eteen juuri mitään aikaan voisi olla ihan hiljaa. Toivon todella, ettei Halosia presidentteinä enää nähdä. Voisiko joku erottaa presidentin kiitos - ja otetaan tilalle sellainen, joka tajuaa jotain Suomen talouden ja työtätekevän kansan päälle. Amen.

domino

Halonen on sosialistinen sokea, jonka ahneuden määrälle ei löydy määritelmää tästä maailmasta. Sosialisti on itsekkäin ja ahnein taho ikinä, sairaalloinen saasta, punikki joka ei ajattele mitään muuta kuin itseään ja aatteensa toteuttamista. Yhdentekevää miten ihmisten enemmistö voi, kunhan toiminnan oikeuttava "kurjuusdesiili" löytyy jotta sitä voidaan päivitellä. Sosiaalidemokratia vaatii kurjuutta ja paskaa olemassaollakseen, siksi ne koettavat sitä parhaansa mukaan ylläpitää ja propagoida massiivista huoltosuhdetta ja julkista sektoria. Vain niin valtio ja yksilö pysyy halvaantuneena muurahaisena, sosialismin edun nimissä.

Vieras

Vai on Halonen sosialisti. Onkohan GWC Bush saanut oppinsa Haloselta. Lukekaapa tiedotusvälineistä mitä amerikkalainen presidentti tekee. Hän sosialisoi vakuutuslaitoksia ja pankkeja. Tähän asti hän on nimittänyt kaltaisian kommnisteiksi jotka ovat pahan valtakunnasta. En ole muuten huomannut, että Suomessa olisi sosialisoitu mitään, vaikka syytä kyllä olisi ollut.

domino

Moikka nimimerkki Reijo Kallinen. Kiva että sait taas lukea asiaa. Asiaa tosiaan, kun määrittelet että joku on "tuubaa" täysin perustelematta, niin minkäarvoisena argumenttina pidät sitä? Pääluottamiestasoa se on tietenkin, mutta minkä arvoinen?

Voitko antaa vasta-argumentin, miksi asiat esimerkiksi eivät olisi noin? Vasemmistolaiseen tyhjyyteen nojaaminen ei oikein kanna näillä markkinoilla, ihmiset tietävät ja ymmärtävät jo sosialistipropagandan ja sen yritykset. Teidän, sinä ja muut kansaakusettavat sosialistit, pitää keksiä jotain uutta, luoda nahka, mikäli se on mahdollista sosialistisen aatejunta alla jota sokeasti seuraatte.

Jape

Jokainen hyväpalkkainen, rikkaasta ny puhumattakaan, maksaa veroja valtiolle, joka jakaa ne monenlaisina tulonsiirtoina huonommassa asemassa oleville.

Kansalaisille on annettava mahdollisuus menestymiseen yrittämisen ja oman työn kautta. Se kannustaa sekä luo uusia työpaikkoja, palveluita ja aina edelleen lisää jaettavaa yhteiskunnalle.

Työttömyys on viime vuosina vähentynyt ja nyt alkaa olla tilanne ettei läheskään kaikkiin vapaisiin työpaikkoihin löydy mistään tekijöitä.

Jos meillä tehtäisiin tasajakoa, kuten sosialisti Halonen tahtoo, meillä olisi muutaman vuoden päästä pelkästään köyhiä, joiden tilanne vain huononisi.

On hienoa että yhä useammat suomalaiset ymmärtävät että sosialistit ovat yhteiskunnan rikollisia. Siksi heidän poliittinen kannatuksensa vähenee koko ajan.

pohjoinen ilmari

Haloska sanoi: "Nyt on nähtävissä, että me itse olemme sitä [pohjoismaista hyvinvointimallia] nakertamassa".

Juju on siinä, ettei Suomi ole KOSKAAN edes päässyt pohjoismaiselle tasolle.....(you can't loose what you never had).

Tämä on aina ollut kivenkova maa ja nyt se alkaa olla sitä entistä enemmän. EU-maista vaikkapa Hollanti on edustanut paljon enemmän hyvinvointimallia kuin tämä meidän kotosuomimme. Muut pohjoismaat painivat aivan eri sarjassa kuin me ugrilaiset.

jk

poikkeaa pohjoismaiseta niin paljon että kannattaako niitä edes niputtaa samaan.

Olin töissä ruotsissa vuosia sitten suuressa tehtaassa. Kolmasosa työntekijöistä oli kokoajan ns. sairaskirjoilla. Silloin tällöin tupsahti tyyppeja töihin. Yks puloleks suomalainen kertoi olevansa suurimman osan vuotta laturina ja oman pillarinsa kanssa pimeissä raksahommissa Norjassa, ja nostavansa siis tietysti palkan ruotsin sairaskassasta. Yks chileäinen kävi joskus, muun ajan sairaskirjoilla pitämässä omaa pimeää matkatoimistoa. Kun 90-luvun alun lama tuli, tehdas pursuili väkeä. Oli oikeesti vaikee keksiä kaikille tekemistä, no sitten tuli irtisanomiset.

Ruotisin Lo (meikälöisten SAK) kävin lamanaikana kovaa kädenvääntöä siitä, onko sairaskassan viranomaisilla oikeutta mennä katsomaan kotiiin jos tyyppi on ollut esim. 8 kk sairaana. Siis onko tyyppi kotona vai ei. En muista miten kävi. LO kanta kuitenkin jyrkästi oli ettei viranomaisella ole oikeutta epäillä kansalaista vilpistä ilman painavaa syytä.

Mitenkähän meillä Suomessa, itselläni pätkätutkijana meni yhdeksän viikkoa todistaa että olen työtön enkä yrittäjä (ei y-numeroa, alv-numeroa ikinä ollut). Onnistuin siinä kohtaa, kaikilla ei oo käynyt yhtä hyvä tuuri, lakisääteisen työttömyysturvan kanssa.

tapio_o_neva

Mitenkähän meillä Suomessa, itselläni pätkätutkijana meni yhdeksän viikkoa todistaa että olen työtön enkä yrittäjä (ei y-numeroa, alv-numeroa ikinä ollut). Onnistuin siinä kohtaa, kaikilla ei oo käynyt yhtä hyvä tuuri, lakisääteisen työttömyysturvan kanssa.

=> No sitten ei ole mennyt tieteellinen koulutus hukkaan. Tutkijoiden nimittäin epäillään tekevän tiedettä työttömyyskorvauksella ja muutenkin elävän herroiksi ansiosidonnaisella. Viiden vuoden väitöskirja voidaan tahdittaa oikeiksi työttömyys- ja työjaksoiksi ja tehdä opinnäyte kuutamourakkana.

pohjoinen ilmari

=> No sitten ei ole mennyt tieteellinen koulutus hukkaan. Tutkijoiden nimittäin epäillään tekevän tiedettä työttömyyskorvauksella ja muutenkin elävän herroiksi ansiosidonnaisella.

Juuri siitä syystä (eli useimmiten täysin perätön kateus ja kovat arvot yleensä) Suomenmaastamme ei KOSKAAN tullut pohjoismaista hyvinvointivaltiota.....

Siksi en milhään ymmärrä haloskan huolta sen "nakertamisesta"

(you can't loose what you never had..)

Suomi edustaa nykyisin hyvää, baltialaista tasoa!

jk

Tutkija Juha Siltala kommentoi hyvin suomalisen ja ruotsalaisen hyvinvointivaltion eroa. Ruotsissa järjestelmä on ihmisiä varten, Suomessa ihmiset järjestelmää varten.

Ruotsissa viranomainen ei saa lähtökohtaisesti épäillä ihmisiä huijareiksi, suomessa se on lähtökohta jopa työttömyyskorvauksen ja asumistuen kaltaisissa yksinkertaisissa asioissa.

Tämä on niin suuri periaatteellinen ero, ettei Suomea pidä niputtaa pohjoismaisiin hyvinvointivaltioihin.

semi

Ruotsissa ryöstetään pohjoismaista eniten rahankuljetusautoja ja välillä niin kovaan tahtiin, että Etelä Ruotsissa ei voinut viikkoon nostaa automaateista käteistä.

Ruotsissa valtio ja sen kansalaiset ovat rikollisia varten ja rikollista ei saa aiheetta epäillä rikoksesta, jos hänet on nähty singon kanssa pankin lähellä. Todistajia pitää kuulla ja heidän lausuntoaan saa epäillä, todistajien lausunto on syytä evätä jos yksi tai useampi on nähnyt rikollisen jota ei saa aiheetta epäillä rikoksesta.

Tätä voitte kysyä mm: Olof palmen vaimolta ja lukuisilta silminäkijöiltä joiden onnetomuus Ruotsissa on joutua silmin-näkijäksi.

pohjoinen ilmari

Kyllä, olen jk:n kanssa aivan samaa mieltä: "Tämä on niin suuri periaatteellinen ero, ettei Suomea pidä niputtaa pohjoismaisiin hyvinvointivaltioihin".

Semin pitää mennä hieman itseensä. Hurriviha on aika lailla vanhanaikaista. Semi, hoi! Pidä nimimerkkisi laatutasolla, jooko?

semi

Enkä niputa Suomea Ruotsiin tai Norjaan tai tanskaan. Mutta tuo Ruotsin kritiikki tulee siitä että välitän heistä ja se on minulle hyvin läheinen valtio.
Ruotsin suurimpia ongelmia on tänä päivänä rikollisuus, se että Ruotsissa on ryöstetty näitä pankkeja ja autoja. On karmaisevan karmea esimerkki siitä kuinka hyvinvointi yhteiskuntaa murennetaan. Ruotsi jossa nämä kaverit ovat hommaneet jo yli Miljardi kruunua ryöstämällä on aika vakava ongelma. Turvallisuus kuuluu myös hyvin vointi valtioon.

Lukea voi hiukan Göteborgin seudusta jossa pommit ovat välistä arkipäivää ja Helvetin enkelit ammuskelevat viranomaisten koteja.
Asia tulee esitettyä kärjistäen, mutta kylmä asia naapurista on se että paljon huonoa on tapahtunut ja tulee tapahtumaan.

semi

Töitä asian eteen olisi se mitä ajan takaa, jos Ruotsalaislta kysyy niin jokainen tähän Rosvo Roope ongelmaan on kyllästynyt.
Ruotsi on melkoisen liberaali maa, mutta tämä kehitys on huolestuttava. Ei ainoastaan Ruotsin mielestä vaan myös naapureiden, ei muuta kuin pasilan poliisi laitokselta tiedustelemaan kuinka monta organisoitua rosvo Roope ryhmää siellä operoi ja kuinka vapaasti ja mistä se johtuu.

Ruotsin hallituksen olisi syytä herätä, en tiedä kuinka monta todistajaa jättää tulematta tänä päivänä oikeuteen pelon takia, mutta pelkään sen olevan huomattava.

pohjoinen ilmari

Igen: "Tutkija Juha Siltala kommentoi hyvin suomalisen ja ruotsalaisen hyvinvointivaltion eroa. Ruotsissa järjestelmä on ihmisiä varten, Suomessa ihmiset järjestelmää varten. Ruotsissa viranomainen ei saa lähtökohtaisesti épäillä ihmisiä huijareiksi, suomessa se on lähtökohta jopa työttömyyskorvauksen ja asumistuen kaltaisissa yksinkertaisissa asioissa.
Tämä on niin suuri periaatteellinen ero, ettei Suomea pidä niputtaa pohjoismaisiin hyvinvointivaltioihin".

Ja juuri siitä oli tämän viestiketjun keskustelussa kyse....

semi

Sana lähtökohtainen, se tekee viranomaisten työstä aika hankalaa jos selvissäkään tapauksissa ei pystytä esim: tukien härskiin kuppaamiseen puuttumaan.
Jostain on kuitenkin aina lähdettävä liikenteeseen. Ruotsissa on juuri se tilanne jossa ei päästä liikenteeseen. Mitä aseita olisitte itse valmis antamaan viranomaisille, huijareiden kiinni saamiseksi. Minusta olisi outoa jos ketään ei voida lähtökohtaisesti epäillä syylliseksi jos mies on työtön mutta ostelee autoja ja elää ylellisesti.

pohjoinen ilmari

Olen tullut siihen tulokseen, että suomalaisyhteiskunnan KIVENKOVUUS on kaiken pahan alku. Suomi on ollut koko ajan jonkinlainen pikku-usa pohjoismaiden joukossa. Siinä erään puolueen toivo-kampanjakin kuihtuuu aivan olemattomiin. Outo lintu kerrassaan tuo "lottovoiton" suomi (pikku-viro tosin on hyvä matkija, potenssi kahteen..venäjästä puhumatta).

Miksi näin pienen, vain 5-miljoonaisen, kansan kohdalle sattui peräkkäin jo 3 tällaista hätähuutoa (myyrmanni, jokela, kauhajoki)? Olisihan niiden pitänyt tapahtua edes naapurimaissa (venäjällä, virossa ja vaikkapa tuossa sveamammanmaassa)?

Onko kotosuomi todellinen hyvinvointivaltio? Onko mukavaa olla maailman keskipisteessä näissä merkkeissä?

Tero Turkulainen

"Taloudellinen hyvinvointi on toki sallittua, mutta se pitäisi liittää sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja laajempiin arvoihin...

Mutta ei meillä kaikki ole huonosti. Meillä on hyvä pohja, jolle rakentaa."

Vaikka en ikinä ole demaria äänestänyt, on pakko myöntää Haloskan olevan TÄSSÄ ASIASSA oikeassa!
(eikä rouva itse taida olla poliitikoistamme ollenkaan ahneimmasta päästä)

Ajatellaan tätäkin

En käsitä, mitä hyvinvointia on se, että ihmisisiä syötetään kotiin toisten kustannuksella. Demareiden taivaassa ihmisen ei tarvitse tehdä työtä, mutta ei edes maan päällä.

Minusta Halonen on jäätynyt paikoilleen ilman mitään uutta sanottavaa. Onko todella totta, että gallupien mukaan Halosen toimet ja puheet kelpaavat kansalle?

Minusta hyvinvointia olisi se, että mahdollisimman moni mahdollisimman pitkään tekisi Suomessa työtä. Valitettavasti etenkin ikääntyvät naiset ovat työmarkkinoiden hylkiöitä. Tästä presidentin pitäisi puhua- esimerkiksi. Työtä on paljon tekemättä, kuka sen organisoisi?

Vieras

Tottakai se lisää yhteiskunnan hyvinvointia että on jonkinlainen turvaverkko. Vai tykkäisitkö yllätyspotkujen jälkeen olla heti seuraavalla viikolla nollatuloinen? Millä maksaisit vuosia sitten ottamasi lainojen lyhennykset tai kustantaisit elämäsi sinä aikana kun haet uutta työtä? Ilmeisesti olet halukas kustantamaan yksityisesti vakuutukset jotka pehmentävät pudotusta, jos sellainen sattuisi kohdalle.

Mielestäsi työ luo hyvinvointia - siitä olen ihan samaa mieltä. Myös ikääntyvien, käytännössä yli 45 vuotiaiden työllistymisvaikeudet ihmetyttävät. Heillä on kokemusta, näkemystä, aikaa ja energiaa kun lapsetkin ovat isoja. Voisiko joku viisaampi kertoa miksi työnantajat palkkaavat mieluummin alle 40-kymppisiä? Onko tällä jotain tekemistä eläkeasioiden kanssa vai onko nuoret vain halvempia?

Vieras

Koko kansan presidentti halonen saa puheenvuoronsa valmiina SDP:n mainostoimistosta. Parin päivän päästä SDP:n kanppanja alkaa komppaamaan halosen syöttämää juttua.

Herra isä jos halosen symppaamat kommarit olisivat aikanaan 1917 olleet vahvempia. kuinkahan olisi käynyt "hyvinvointivaltion".

SDP:hän tunnetusti ajaa kaikkia hyviä asioita. Unelmia tänne vaan, niin me ratsastetaan niillä vaaleissa jotta päästään

V A L T A A N ! V A L T A A N ! V A L T A A N !

Unohdettu YH-isä

Ai se sama presidentti, joka allekirjoitti 2002 isyyslaissa aviomiehen haasteoikeuden poiston; sekä ministerinä ollessaan Asetuksen Kaikkinaisen Naisen Syrjinnän Poistamisesta; sekä Lain Eräiden Naisjärjestöjen Valtionavusta, lasten oikeuksien sopimuksen vastaisen Hedelmöityshoitolain.

Mikseivät puheet näkyneet tekoina ja VETO-oikeuden käyttämisenä

lakeja allekirjoitettaessa.

Ja miksei Hänen armonsa puuttunut lakien; joilla laillisuusvalvojilta
poistettiin virkavastuu ratifiointiin ?

Ja miksi He 55/2007 eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen pohjalta (eoa 876/2/05 )) "Poliisilla ei esitutkintaoikeutta ministerivastuuasiassa" nostettu yleiseen keskusteluun.

Väittäisin; ettei presidenttimme todellakaan ollut kaikissa tapauksissa tietämätön asioiden taustoista, sillä "monesti" korjaukset lakeihin on hiljaisuudessa tehty presidentin asetuksella.

Kuka on käyttämättä VETO-oikeutta allekirjoittanut lait; joilla kurjimman kansanosan kurjuutta on vain syvennetty; ja kuka on ollut hiljaa lähes tuhannen Suomalaisen miehen itsemurhan edessä joka vuosi ?

Kun miehet samalla tappavat naisia ... vain se kiinnostaa presidenttiä.

Montako ihmishenkeä olisi 2 presidenttikauden aikana säästetty; jos todella olisi kiinnostanut muissakin, kuin juhlapuheissa.

Kuten raamattu sanoo sinut minä panen kansan vartiomieheksi ... jos et varoita, kun vaara uhkaa on tuo veri sinun käsissäsi ?

Vieras

En ole tyytyväinen Halosen presidenttikauteen ja minusta hän on aivan eri sarjassa kuin esim Ahtisaari tai hänen edeltäjänsä.

Kuitenkin se, että oma hyvinvointi on sidoksissa myös muiden hyvinvointiin on tärkeä havainto. Tukemalla ihmisen vastuuta itsestään luodaan edellytyksiä kantaa vastuuta muista. Yhteiskunta, valtio, kunta tai kylä olet sinä itse.

tässä demarius sotkee ihmisten ajattelua!

Ebissa

Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskuntamalli on perusluonteeltaan sosiaalidemokraattinen illuusio, jonka nimeen vielä Lipposen hallituskausilla vannottiin.

Realismia on, että yksilö joka tapauksessa maksimoi oman (ja läheistensä) hyvinvointinsa. Kyse ei ole mistään uudesta evoluutiomallista, jossa vahvimmat ja olosuhteisiin sopivimmat selviytyvät, vaan samasta ikiaikaisesta logiikasta jonka vuoksi homo sapiens selviytyi ja neanderthalin mies ei. Se, että yhteiskunta organisoidaan tukemaan myös heikompaa, ei ole yksilön hyvyyttä tai solidaarisuutta, vaan yksinkertaisesti joukkovoiman logiikkaa - massoja tarvitaan, haluttiin sitä tai sitten ei.

Halosen kommentit kajastavat kaipausta vanhoihin 'hyviin' aikoihin, jolloin sosiaalidemokraatit olivat poliittista valtaeliittiä, ja kansa vielä uskoi heihin. Taitaapa tuonkin kommentoinnin taustalla olla itseasiassa taas poliittinen peli ja oman puolueen hännännosto näin kuntavaaleja odotellessa.

juge

Muuan tunnettu henkilö kirjoitti vuonna 2000 näin:

"Hyvinvointivaltion suuri riski on siinä itsessään. Kun valtio ottaa yhä useammalla alueella vastuun kansalaisen elämästä, huolehtii hänestä kehdosta hautaan, huolehtii toimeentulosta, liikkumisesta, työstä, koulutuksesta, terveydestä ja mistä kaikesta, niin se samalla vapauttaa yksilön sitoutumasta yhteisöönsä - ja tällöin menettää paljon niin yksilö kuin yhteisökin... Monet kokevat yhteiskunnan vastuunoton signaaliksi yksilölle vastuusta vapautumisesta... Hyvää tarkoittavakin lainsäädäntö - ja usein vielä hyviä tuloksiakin tuottava lainsäädäntö - tuo usein mukanaan seurauksia, joita ei aavistettu eikä missään tapauksessa tavoiteltu."

Asiantuntemattoman puhetta? Oikeistolaista tekstiä? Vai peräti uusliberaali kaivamassa maata hyvinvointivaltion alta?

Tuskin. Lainaus on Kalevi Sorsan kirjasta "Ihmisiä, ilmiöitä", missä hän pohtii laajasti hyvinvointivaltion kansalaisten oikeuksia ja velvollisuuksia.

Vieras

Onneksi esim. USA:ssa, missä julkinen terveydenhuolto ja koulutus on tyrmätty kommunistien yrityksenä alkaa kontrolloida ihmisten elämää, ovat ihmiset niin hienosti ottaneet vastuun toisistaan!

Minusta yksilö on vapauttanut itsensä vastuusta ihan muista syistä kuin hyvinvointivaltion takia.

SIMO PERTTULA

Määrättiin yleensä mielisairaalaan, ja kova "hoito" eli aivopesu hoitona!Kun monelle kommunistille tuo ihannevaltio kaatui, oli se täydellinen romahdus aatemaailmassa. Nyt nämä Neuvostoperilliset määräävät hoitoja, terveellä järjellä ajatteleville,ja peräti omia aivojaan käyttäville Suomalaisille?

EdisPearl

.....Elisabeth Rehnistä olisi aikanaan tullut presidentti.

Arvostan häntä suunnattomasti, koska tiedän, mitä kaikkea hän on omassa elämässään käynyt läpi. Kyllä muutkin voivat sen tiedostaa, jos on vähänkään seurannut lehtiä ym.

Hän on uskomattoman sisukas nainen. Kunnioitan häntä suunnattomasti.

En haluaisi arvostella nyt vallassa olevaa presidenttiämme, mutta se tulee väistämättömästi eteeni......

En voi kunnioittaa häntä, sillä hän ei ole koskaan tehnyt mielestäni mitään suuria ja historian kirjojen teksteihin vaikuttavia tekoja.

Kun ajattelen häntä ihmisenä, en voi sanoa muuta kuin että hän on esiintynyt Porin Jazz'ssa ja Farmarimessuilla, molemmissa hassunhauska hattu päässään. Ja Arajärvi marssii aina muutaman askeleen takanapäin.....miehekästä.

-EP-

Erkki_J

"Nyt on nähtävissä, että me itse olemme sitä [pohjoismaista hyvinvointimallia] nakertamassa. Meillä on vähän sellainen mentaliteetti, että meidän lapsille vähän enemmän kuin naapurin. Kulutuskeskeisyys ja yksilön vastuu nousevat yhteisen vastuun edelle."

Miten joku voi olla näin kova kommunisti?

Matti Lehtonen

Tarja Halosen pitää lopettaa valehtelu. Suomi ei ole turvallinen maa. Halosen puolue ja aatetoveri Paavo Lipposen kaksi enemmistöhallitusta murensivat koulujen oppilashuoltojärjestelmän. Oppilaskuraattorit ja koulupsykologit saivat kenkää. Kiitos Tarja ja Paavo!

ett sillei

LosParanoias

Maikkarin haastattelussa Isä Mitro sanoi, että Rouva Presidentillä olisi YK:ssa patsastelun sijaan tärkeämpää tekemistä NYT täällä Suomessakin.
Että voisikohan se Halonen itse heittää itsekkyytensä narikkaan, jättää omat maailmanparannutpyrkimyksensä ja olla nyt se maamme yhdistävä voima ja rakkauden lähettiläs ihan vaan täällä Suomessa. YK:n yleiskokouksessa riittää varmasti Stubbin läsnäolo.

Tuula Hölttä

Isä Mitro voi puolestani ajaa Alfa Romeolla niin kuin kaikki muutkin. Oma ”alfa romeoni” on kuitenkin Valamon luostarin alttarissa siunattu rukoussormus, johon on kaiverrettu kreikkalaisin kirjaimin perinteinen ortodoksien Jeesuksen rukous. Ei niin, että uskoisin tuon sormuksen vuoksi olevani jotenkin enemmän ”valittu” kuin muutkaan, vaan että edes yksi sormistani muistaisi joka päivä, että se, mitä eksistentialistiseksi tyhjyydeksi, kosmiseksi yksinäisyydeksi tai aiemmin synniksi ja pahuudeksi on sanottu, on meissä jokaisessa, eikä ”syyllisenä” muissa meidän ulkopuolellamme.

Ihminen on oma kivi-, kasvi- ja eläinkunnasta poikkeava rotunsa. Vain meillä on mahdollisuus luopua omasta rotuominaisuudestamme, inhimillisyydestä, ja olla julmempia kuin mikään eläinrotu. Henk.koht. kuitenkin uskon, ettei ihmisestä tee suurinta se, että hän pystyy taistelussa voittamaan heikompansa, vaan se, että hän haluaa pitää huolta myös heistä, jotka luonnon olemassaolon taistelu olisi tuominnut tuhoutumaan.

pohjoinen ilmari

Itse löysin ortodoksisen uskonnon todellisen merkityksen Äänisen itärannalta, Muromskin "luostarista" (Puudosin piiri, Karjalan Tasavallan itäisin osa), joskus Jeltsinin sotkuisina aikoina, vuonna 1992. Siellä muutama koht.humalaista munkkia puhalsivat uutta elämää NL:n luostariraunioon ja viilinki oli kerrassaan hieno.

Nuo kokemukset vaikuttivat (ainakin minuun) moninkertaisesti enemmän kuin nuo (sanoisinko?) hieman sliipatut viinivalamon kuviot. Mutta jätän tähän mielipiteeseen kuitenkin ilman muuta sen varauksen, että vika saattaa olla minussa....

LosParanoias

Niinpä niin, heikosti tunnet ortodoksisuutta, jos sitä sliipatuksi trendiuskoksi mollaat. En itse kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta pidän ortodoksisuutta ainoana aitona kristinuskon muotona, hienona uskona, joka vaatii uskovalta, mutta myöskin antaa paljon.
Satuin keväällä matkustamaan Kreetalle paikallisten pääsiäisensä aikaan, ja se, mitä pitkänä perjantaina siellä koin, oli jotain todella erityistä, rehellistä ja aitoa. Ehkä jotain sellaista kaipaisi eksynyt suomalaisväestökin laitosmaisen luterilaisen kirkon sijaan :)

pohjoinen ilmari

Saatan tuntea ortodoksisuutta sittenkin hieman paremmin kuin uskotkaan, ja kunnioitan silti mielipiteesi. Jospa sinäkin pystyt samaan minun osaltani? Tuo sliippaus koski kyllä enemmän erästä matkailukohdetta kuin uskontoa....

Tuula Hölttä

Ortodoksisuus ei uskontona ole vaatinut minulta mitään. En varmaankaan ole "oikeaoppinen" ortodoksi, kun olen alun perin ollut luterilaisen kirkon jäsen.

Ortodoksikirkkoon liittymiseni on ollut eräänlaista palaamista ”kotiin ja omille juurille”, kun aikoinaan punaorvoksi jääneen, ja itselleni hyvin läheisen isoäitini kuoleman jälkeen selvisi, että hän oli ollut Karjalassa ortodoksikirkon jäsen. Hän ei eläessään koskaan ”tohtinut” kertoa meille kuuluneensa pakkoluovutetulla alueella täällä niin paljon parjattuun ”ryssänkirkkoon”.

EdisPearl

....että olet Ortodoksi. Olen miettinyt paljon sitä, että voisin itsekin liittyä jäseneksi.

Ulkomailla ollessamme,....useimmiten Kreikassa, käyn aina jokaisessa pienessäkin kirkossa sytyttämässä kynttilät edesmenneille läheisilleni, joita minulle on ehkä tähän ikään mennessä kertynyt enemmän kuin "lääkäri määrää".

Asuinpaikassamme on nykyään myös Ortodoksinen kirkko. Ikävää on, että sen sipulit ovat olleet jo vuosia ilman loppusilausta, eli kultausta. Olisi hienoa, jos joku haluaisi panostaa tähän asiaan täällä. Sitä tahoa ihan varmasti arvostettaisiin todella paljon.

terveisin, EdisPearl

LosParanoias

Niin no jokainen kai toteuttaa uskoaan omalla tavallaan. Omat kokemukseni suomalaisesta ortodoksisuudesta perustuvat ihan vain tuttavapiiriini ja paikallisten ortodoksien elämään. Meillä päin kun on paitsi evakkojen myötä voimakas ortodoksisuus, niin täällä on myöskin ortodoksisuudella pitkät, omat perinteensä. Ja itse olen huomannut, että esim. nuoret ortodoksit suhtautuvat omaan uskontoonsa aivan eri tavalla kuin luterilaiset nuoret.
Itse pohdin jokunen vuosi sitten liittymistä ortodoksiseen kirkkoon, mutta tulin siihen lopputulokseen, että minä en vaan pysty allekirjottamaan joitain kristinuskon perusteemoja, joten parempi pakanana kuin leikkiuskovaisena :D

Ilkka Luoma

[orig. maanantai, marraskuu 26, 2007]
Maallista hyvinvointia tärkeämpää on aika-ajoin tie kohti päämäärää

(poliitikkojen muotisana materiaalisesta hyvinvoinnista kohtaa laajan inflaation ja yhtälön ratkaisemattomaksi)

[ ... tiukoille menevä Tehy-syndrooma kiihdyttää yhtenäisyyttä kansanjoukkoihin. Ihmiset kohtaavat päämäärätietoisuutta ryhtyä vastarintaan poliitikkoja kohtaan. Kyllästys jargoniaan hyvinvoinnista sen maallisena elementtinä yhdistää, niin potilasturvallisuutena kuin oikeutena taistella etujensa puolesta ... ]

Suomessa kansalaisten kiinnostus puoluepolitiikkaa, vaaleja ja nykymallisesti yhteisten asioiden hoitoa kohtaan on lamassa. Samalla tavalla ovat lamassa henkisen hyvinvoinnin ja erityisesti nuorison päämäärätietoisuuden oivallus ja tavoite. Suurinta määrätietoisuutta kohdataan kulutuksen kasvattamisessa ja markkinatalouden näyttökulttuurissa.

Kansakunta, järjestelmiä pystyssä pitävinä voimina, on vahvimmillaan yhtenäisyyden vallitessa suurien haasteiden ja vaikeuksien edessä. Kansa sietää paremmin materiaalista "pulaa" yhtenäisenä ja päämäärätietoisena. Päämäärän hyväksyntä yhdistää, sillä joukkovoima parantaa mahdollisuuksia saavuttaa jotain ryhmänä. Päämäärän ajoittainen uudistaminen on yhteiskuntapoliittista taitoa.

Urheilussa on aina päämäärä - Suomalaiset ovat hyvin tunnerikasta ja taistelutahtoista urheilukansaa niin kannattajina kuin suorittajina. Mm. Paavo Nurmi, Hannes Kolehmainen, Eero Mäntyranta, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen yhdistivät ja kokoavat, kuten Suomen ainut jääkiekon maailmanmestaruus vuonna 1995. Kaikissa näissä esiintyi vahva päämärähakuisuus.

Tehy-draama voi nostattaa lähiviikkoina kansalaisliikkeen ihmisten yhtenäistäjäksi. Puuttuu vain päämäärä ja tie sen saavuttamiseksi. Juuri nyt Suomi elää vedenjakajalla - "luokkajaoton" jakaantunut kansa osittuu entistä varakkaammiksi etujen, palkkioiden ja kyseenalaisten ansaintamekanismien ryhmiksi kuin tavalliseksi yhteiskuntaa ylläpitäväksi veronmaksajajoukoksi, joka on lakkoillut jo enemmän kuin vuosikausiin.

Palkkamaltti ja konsensus viennin takaamiseksi koki loppunsa itse suoritetekijöiltä - heiltä loppui kärsivällisyys, kun omistajaluokka ja johtohenkilöt ahmivat enemmän kuin heille olisi oikeudenmukaisesti kuulunut. --- Nyt on "alemman kerroksen" vuoro - ja nostammekin palkkoja kohtalokkaan paljon kilpailukykymme vahingoksi. Palkkatoverit kiittävät siirrettyjä/paenneita pääomia kehittyvissä maissa, sillä heidänkin palkat alkavat vipuuntumaan ylöspäin, meidän myöhemmäksi onneksi.

Meillä ei hevin nousta barrikaadeille. Suomalainen on yhteenkuuluva ja joukkohenkinen omalla tavallansa, kun selkä on seinää vasten - jurotus muuttuu murahteluksi. Nyt jo ongelmat ovat kasvaneet mittoihin, jotka synnyttävät ketjureaktiona tapahtumajatkumon, josta syntyy päämäärähakuisuus - päämäärä yhdistää. Seuraavissa vaaleissa voi yllättävät puolueet saada runsaasti ääniä.

Päämäärä yhtenäistää ja tuottaa hyvinvointia osallisina, hyväksynnän saajina, mutta erityisesti energian purkajina, mitä vuosikaudet hiljainen enemmistö on kasvattanut mielissään. Vedenjakajalla kohtaavat puolustus ja oikeudenmukaisuuden tunne, kuten myös kateus ja pyrkyryys kuin myös tahto sekä ryhmässä auttaminen.

Takavuosien ulkoiset uhat ovat muuttuneet meillä omiksi sisäsyntyisiksi painekattiloiksi. Viime vuosien talousuutisointi oikeudenkäynteineen, ylisuurine ansaitsemattomine optioineen sekä työn virtaukset ulos eivät ole jääneet huomioitta. Keskinäinen riita ja riitely ryhmässä puhdistavat mieltä kasvattaen oman äänen korostusta.

Yhteiskunnan äänestettyjen ohjastajien tärkein tehtävä on kanavoida kansakunnan henkistä halukkuus- ja uteliaisuusenergiaa hyödyttämään mieluummin useampia kuin harvoja. Kanavoiminen on laajaa päämäärähakuisuutta rakennettaessa sellaista huomista, jossa on huolehtimisen sävy ja tehtäväkeskeisyys tavoitetasoin. Raha ostovoimana ei ole enää huomisen tärkein elämisen tasomittari.

Loputtomasti inflatoitu kuluttamiseen tähtäävä hyvinvointiherkistely elämän helpottamisena on jo nyt kasvattanut suomalaisista maailman lihavimman kansan. Vaalilupauksien maallistettu hyvinvointi on kaukana päämäärästä, mikä meille vuosituhantisena geenikarttana on siirtynyt jokaisessa hedelmöittymisen hetkenä polvelta toiselle.

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net