Keskiviikko 23.1.2019

Tässä suomalaisen politiikan paras pärstäkerroin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
31.10.2008 08:00
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
  • Kuva: Jarkko Mikkonen / Uusi Suomi
    Kuva
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Jutta Urpilainen.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Matti Vanhanen vakavana vaalivalvojaisissa 26.10.2008.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Timo Soini Ylen vaalivalvojaisissa.

Suomalaisista huippupolitiikoista kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Kataisella on tällä hetkellä paras imago, kertoo verkkolehti Kampanja, joka on tiedustellut asiaa markkinointiviestinnän ammattilaisilta heti kuntavaalien jälkeen.

Vastaajista 35,6 prosenttia oli sitä mieltä, että Kataisella on paras imago. Kakkosena on ulkoministeri Alexander Stubb (kok.) 26,4 prosentilla. Kolmantena on perussuomalaisten Timo Soini 14,8 prosentilla.

Vastaajien kommenteissa kehuja saivat Kataisen asiaosaaminen ja uskottavuuden kasvu uran kehittyessä. Stubbin hyvät kommunikaatiotaidot, edustavuus ja positiivinen mieli toivat ulkoministerille pisteitä.

Keskustajohtaja Matti Vanhasella on paras imago 2,6 prosentin mielestä, kun taas SDP:n puheenjohtajan Jutta Urpilaisen rankkaa ykköseksi 2,2 prosenttia vastaajista.

Urpilainen leimataan papukaijaksi

Vastaajien mielestä Urpilaisella on huonoin imago. Tätä mieltä oli 42,1 prosenttia vastaajista. Matti Vanhasen rankkasi huonoimmaksi 37,5 prosenttia. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Martti Korhonen oli imagoltaan huonoin 6,8 prosentin mielestä.

Arvioinneissa Vanhanen nähtiin menneen talven miehenä, jäykkänä, helposti provosoituvana ja vaalien moninkertaisena häviäjänä. Urpilaista luonnehdittiin pikkutytöksi, liian suuriin saappaisiin joutuneeksi, papukaijaksi ja teennäiseksi.

Eduskuntapuolueista julkisuuskuvaltaan parhaimmaksi koettiin kokoomus. Tätä mieltä oli lähes 73 prosenttia vastaajista. Toisena tulivat perussuomalaiset ja kolmantena vihreät. SDP:n ja keskustan mielsivät imagoltaan parhaimmaksi vain noin pari prosenttia vastaajista.

Kyselyyn vastasi 1 000 markkinointiviestinnän ammattilaista. Kysely tehtiin sähköisesti 29.-30.10.2008.

Kenellä suomalaisella huippupoliitikolla on paras imago juuri nyt?

1) Jyrki Katainen 35,6 %
2) Alexander Stubb 26,4 %
3) Timo Soini 14,8 %
4) Sauli Niinistö 14,2 %
5) Matti Vanhanen 2,6 %
6) Jutta Urpilainen 2,2 %
7) Martti Korhonen 0,9 %
8) Stefan Wallin 0,8 %
9) Tarja Cronberg 0,5 %
10) Päivi Räsänen 0,3 %

Kenellä suomalaisella huippupoliitikolla on huonoin imago juuri nyt?

1) Jutta Urpilainen 42,1 %
2) Matti Vanhanen 37,5 %
3) Martti Korhonen 6,8 %
4) Tarja Cronberg 2,8 %
5) Jyrki Katainen 1,8 %
6) Alexander Stubb 1,6 %
7) Päivi Räsänen 1,3 %
8) Timo Soini 1,2 %
9) Stefan Wallin 0,9 %
10) Sauli Niinistö 0,1 %

Jaa artikkeli:

Kommentit

Vieras

Kataisen imagoon kätkeytyy myös hänen heikkoutensa. Hän on narsistinen ja tuo itseään liikaa esille. Oma kuva kuntavaalien yleismainoksessa osoittaa suurta itsekeskeisyyttä, joka ennen pitkää kääntyy häntä vastaan.

Nokittelu Niinistön kanssa on ollut kokoomuksen edun vastaista - Niinistön olisi pitänyt päästä hallitukseen. Ei enää puutu kuin se, että Katainen torppaa Niinistön presidenttiehdokkuuden - tavalla tai toisella.

Observatör

ei Jykä Niinistön kanssa nokittele, vaan Sale itse rupesi vastustamaan hallituksen yhteistä päätöstä. Syy tähän on epäselvää, olihan Niinistö itse puhumassa taantuman makroekonomisesta vastustamisesta Suomen Kuvalehdessä jo kuukausia sitten.

Saattaa olla että meiän Sale on sortunut demari-tyyliseen kansan kosiskeluun, kun nyt on yleinen mielipide verokevennyksistä kallistumassa negatiiviseen suuntaan. Onhan Sauli sentään kokoomuksen tuleva presidenttiehdokas, joka mahdollisesti ajattelee asioita pitkällä tähtäimellä :)

Vieras

Kummastelen sitä, että Kataisen julkisuuskuva on hyvä, vaikka hän on pelannut Niinistön paitsioon. Se on rumasti tehty ja mahdollisesti kostautuu.

Niinistö olisi ansainnut pääsalkun hallituksessa, ottaen huomioon Niinistön saaman äänimäärän. Huomoimattomuus asian tiimoilla- Kataisella meni pieleen. Samalla ignoorasi äänestäjät. En äänestänyt enää kokoomusta näissä vaaleissa.

Karitsa

Hyvällä imagolla saa kansalaiset hyväksymään heille vahingollisia päätöksiä ja päinvastoin.
Asiakysymyksethän eivät enää paina juuri mitään, vaan hymypojat vievät kansaa median tukemana mihin haluavat.
Epämiellyttävän ja tasapuolisen totuuden kertojia on harvassa
Kuunnelkaa, perehtykää ja vaikuttakaa, pitkässä juoksussa se kannattaa.

OLEMME KAIKKI YHTÄ1

groteksi

Nyt kun tiedoitusvälineistö on saanut uuden lemmikin, olisi syytä järjestää patsaskeräys. Kiireesti. Eiköhän tämä Kataisen "asiaosaaminen" asetu vielä oikeisiin mittasuhteisiin.

Kritiikitön media on kolme päivää hehkuttanut Jutta Urpilaisen papukaijavideoita. Tasapuolisen kriittisyyden omaksuneena Kokoomusta äänestävänä ihmettelen.

Niin Urpilaisen kuin Kataisen puheet sisälsivät jokaisessa haastattelussa saman sisällön. "Kiitämme äänestäjiä ja järjestöväkeä", toisteli Katainen. "Aivan aluksi haluan kiittää äänestäjiä", toisteli Urpilainen. Koulukiusaamiseen taipuvainen journalistiliiton jäsenkunta kuitenkin kritisoi vain Urpilaisen toistelua.

Miksikö ? Piilosovinistinen toimittajajoukko yhdistettynä keskinäistä kateutta kokevaan julkifeministiseen toimittajajoukkoon saa pahaa aikaan.

Kokoomuksen vaalikampanja oli loistava osoitus siitä, mihin ammattimainen markkinointi parhaimmillaan pystyy. Siis kohdistamaan äänestäjien mielenkiinto tyhjänpäiväisiin asioihin, joiden kohdalla asiantuntemuksen mittaaminen on mahdotonta.

Harmittaa etenkin vakavasti otettavien kokoomuspoliitikkojen puolesta. Vaaleja odotellessa olisi ollut hyvä saada selvyys eri puolueiden todellisista näkökannoista niistä asioista mihin kuntavaaleissa varsinaisesti haluttaisiin ottaa kantaa. Kokoomus puolueena halusi pitää piilossa varsinaiset kunta- ja aluepoliittiset tavoitteensa, ja kohdistaa mielenkiintonsa hauskoihin toivotalkoisiin työrukkasineen.

Ihan näin hataralle jalustalle ei kannattais Kataisen nousta, mutta minkä savolainen perimälleen voi. Minä oon maailman napa, ja sitten kun muut lakkaavat tätä kuvaa ylläpitämästä, lähden katkeria kommentteja viskellen venäläisen kaasuputkifirman konsultiksi.

IlmariKyosti

Jutta Urpilaisen huono menestyminen ei ollut yllätys.
Heti valinnan jälkeen oli jo nähtävissä, ettei tämä punanuttuinen hyvät toverit hokeva nainen tule pärjäämään.
Jos nyt asia sanotaan niin kuin se on hänen persoonansa herätti vastenmielisen vaikutelman.
Vaikutelma vaalien jälkeen ei ole parantunut vaan entisestään vahvistunut. Kokemattomuus, nalkuttaminen ja nuoruus yhdistyneenä broileri politiikon olemukseen tuotti nyt tiedossa olevan lopputuloksen.

Demarit tekivät hänet valitessaan suuren virheen.
Nähtäväksi jää mikä on demarien seuraava virhe !

En ole myöskään jälkiviisas, koska kirjoitin aiheesta heti valinnan jälkeen.

LosParanoias

Ja itse nuorehkona naisena olen ärsyyntynyt siitä, että Urpilaisen kohdalla on turha vedota siihen, että hän on nuorehko nainen. Hän ei ole paljoakaan nuorempi kuin Katainen tai Stubb ja nykypäivänä nuoruus on nimenomaan valtti ei este. Samoin on naiseus, jos on päässyt nousemaan tuollisen suuren puolueen puheenjohtajaksi, niin silloin on enää turha vedota siihen, ettei pärjää, kun on nainen.

Kyse on uskottavuudesta. Urpilaisen käytös, eleet ja ulkoinen olemus viestivät kaikki vääränlaisesta innosta ja jonkinlaisesta tilannetajun puutteesta. Lisäksi mielestäni hän puhuu ja käyttäytyy jotenkin ristiriitaisesti. Siis vaatii yhteistyötä, mutta papattaa ja hakee epäkohtia asioista, joista ei ehkä edes tajua mitään. Puhuu lämmöstä ja unelmista, mutta on itse kolkko ja jotenkin pelottava.

Pakko sanoa, että jotenkin tuntuu, että demarit kokeilevat nyt ns. Tarja Halosen taktiikkaa eli sitä Muumi Mamma-juttua. Valitettavasti Halosen kannatus on laskenut huippu päivistä, ihmiset tietävät, että sen leppoisan humanistin takana on kiukkuinen ihminen ja lisäksi Urpilainen on huonompi näyttelijä kuin Halonen.

Demarit tulevat luultavasti tekemään korjausliikkeen siirtymällä Tuomiojan johdolla enemmän vasemmalle, mikä olisi mielestäni tosi outoa ottaen huomioon, että myös vasemmistoliiton kannatus laski.

No siinäpähän tyrivät.

JiiTL

Kyse on yhden alan ihmisten uskomuksesta.

Jos kysyttäisiin kansalaisilta, jotka ovat vaalikeskusteluja seuranneet ja joille näytettäisiin poliitikkojen kuvat heidät nimeten, niin ihmettelisin suuresti jos Päivi Räsänen jäisi kyselyn hännänhuipuksi. Sen verran positiivisesti olen kuullut hänestä puhuttavan myös ei-kristillisten piirissä.

petri koponen

asiantuntijat puhuvat , arvostelevat, ja kommentoivat näin kirjallisesti henkilöä jota eivät tunne, muutoin kuin jonkun pienen kömmähdyksen takia.helppo on nyt ivata ja meuhkoa,mutta muistakaa sitten kun sdp ja jutta ovat voittajia,vielä te ilkikuriset kakarat jaksatte sittenkin palata tähän aikaan.-muistatkos niin ja niin yms.-mutta jos olette mielestänne tai mieleltänne kyvykkäämpiä kuin jutta urpilainen, niin sopii yrittää,eikä kiehnätä taustajoukoissa -tervetuloa- SDP

Moppexx

Oikea imago on menestyksen ehdoton edellytys. Tampereella oli ehdokkaana omalla listallaan Seppo Lehto, joka ei pitänyt huolta imagostaan oikealla tavalla ja jonka mielipiteet herättävät monenlaisia ajatuksia kansalaisten keskuudessa. En puutu niihin, enkä jaa Lehdon arvomaailmaa.
Kuitenkin mieltäni äänten laskijana jäin vaivaamaan määräys, jonka mukaan äänestyslippuja, joissa näyttäisi olevan Lehdon numero, tulee pitää epäselvinä ja tarpeen vaatiessa hylätä. Asia vaikutti uskomattomalta, mutta se ehkä on ymmärrettävä, kun muistetaan, että poliisi poisti ja rikkoi Lehdon vaalijulisteet sekä pidätti miehen 22 tunniksi kesken vaalikampanjan ilman mainittavaa syytä.
En halua puolustaa Lehtoa, mutta haluan puolustaa demokratiaa. Omaperäisten ajatusten kuriin laittaminen onnistuisi ehkä sittenkin paremmin Tuija Braxin määräämällä tavalla, eli kouluttamalla kunnanvaltuustojen puheenjohtajat rajoittamaan kiusallisesti puhuvien valtuutettujen puheoikeutta.

jussilaari

Kysyttiin markkinointiviestinnän ammattilaisilta.

Keitä he sitten ovat. Mainostoimistojen omistajia/johtajia ja henkilökuntaa. Yritysten markkinointijohtoa, viestintäjohtoa jne.

Ei ihme, jos tässä porukassa Kataisen imago on ehdottomasti paras.

Ihmetystä herättää pikemminkin se, miksi Uusi Suomi uutisoi tämän asian näinkin näyttävästi. Onko toimituksen mielestä todella niin merkittävä uutinen, että Katainen on markkinointiväen suosikki, vai onko kyse ns. propagandasta Kataisen ja Kokoomuksen hyväksi.

Observatör

jos tämä on mielestäsi propagandaa, mitä mahtavat olla noin 90% Hesarin uutisista? :)

Ja muistahan, onhan täällä USsä tehty pienemmistäkin 'uutisista' uutisartikkeleita, toimitus kun on vain noin vuoden nuori ja vihreä :) (ei millään pahalla toimitus, jatkakaa mahtavaa työtänne!)

tuulakiilamo

Eikö yleensä kysytä kunkin alueen asiantuntijoilta? Mille " porukalle" kysymys olisi pitänyt esittää? Opettajille? Lidlin kassoille? Metsureille? Vai keille?

US ei varmasti tehnyt propagandaa Kataisen puolesta. Jo termi " pärstäkerroin" nosti karvat pystyyn. Sana särähtää kokoomuslaisen korvaan.

Kun Kataisen julkisuuskuva on niin sympaattinen, miksi siitä ei voi kertoa? Ilmeisesti mielikuva on omistajansa oloinen.Katainen on tietysti poliitikko, mutta hän antaa, toivottavasti aidosti, itsestään kuvan miehestä, joka tosiaan pyrkii oikeasti vastaamaan asioista. Se on paljon ja siitä syntynee tämä imago. Suun pieksentähän ei pitkälle vie.

Katainen nyt kerta kaikkiaan on uskottavampi kuin moni muu poliitikko.
Odottakaa vain arvostelijat: Alexander Stubbkin on löydetty!