Lauantai 21.7.2018

Selvitys kriminaalinuorista paljasti - Yllättävä ongelma Suomen kouluissa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.9.2012 16:21
  • Osa oppimishäiriöistä saadaan selville vasta, kun nuorella on jo muitakin ongelmia - esimerkiksi rikostaustaa.

Faktakulma

 

Kriminaalihuollon tukisäätiö selvitti vuosina 2007-2011 rikostaustaisten nuorten oppimisvaikeuksia.
Selvitykseen osallistui 181 alle 30-vuotiasta vankia ja yhdyskuntaseuraamustoimistojen asiakasta pääkaupunkiseudulta.
Osallistujat olivat itse motivoituneita selvittämään ongelmia.
80 %:lla havaittiin tarkkaavuusvaikeuden piirteitä.
70 %:lla havaittiin vaikeuksia lukemisessa ja/tai kirjoittamisessa.
Myös muita oppimisen ongelmia kuten hahmottamis- ja muistivaikeuksia havaittiin.

Suomen kouluissa ei edelleenkään tunnisteta oppimisvaikeuksia riittävän hyvin, sanoo Kriminaalihuollon tukisäätiön toiminnanjohtaja Jukka Mäki.

Säätiö on selvittänyt 181:n alle 30-vuotiaan rikostaustaisen nuoren oppimisvaikeuksia. Nuoret olivat itse motivoituneita osallistumaan selvitykseen. Tarkkaavaisuusongelmia havaittiin 80 prosentilla, lukivaikeuksia 70 prosentilla osallistujista. ADHD:n piirteitä oli puolella.

Osallistujien ongelmat eivät olleet läheskään aina tulleet ilmi esimerkiksi koulussa.

- Yllättävää on, että ongelmat löytyvät vasta tässä vaiheessa, Mäki sanoo.

Oppimisvaikeuksista puhutaan entistä enemmän ja peruskouluissa tehdään lukitestejä, mutta Mäen mukaan koulujen seula vuotaa yhä.

Yksi syy on Mäen mukaan oppilashuoltojärjestelmän eli esimerkiksi kouluterveydenhuollon, koulupsykologien ja erityisopettajien muodostaman verkoston huono tilanne. Mäki uskoo, että jos järjestelmä olisi kunnossa, oppimisvaikeudet saataisiin paremmin selville ja tarvittava tuki järjestettyä ajoissa.

- Oppilashuoltojärjestelmä on ikävästi heikentynyt. Siitä on säästetty ja resursseja leikattu takavuosina.

Mäen mukaan koulujen oppilashuollolla pitäisi myös olla toimivat yhteydet erikoissairaanhoitoon sekä lastensuojeluun, ja eri sektorien välisen yhteistyön pitäisi toimia paremmin.

- On kouluja, joissa järjestelmä toimii hyvin, mutta usein yksi psykologi tai terveydenhuoltaja vastaa liian monen koulun oppilashuollosta.

Mäen mukaan jotkut nuorista kertoivat, että heille oli kyllä tehty lukitesti koulussa, mutta he eivät ole koskaan saaneet testin tuloksia itselleen.

- Mitä hyötyä testeistä on, jos tuloksia ei palauteta testatuille, Mäki ihmettelee.

Mäen mukaan oppimisvaikeuksien tunnistaminen mahdollisimman aikaisin voi olla ratkaisevaa oppilaan tulevaisuuden kannalta.  Pelkästään se, että oppilas itse, vanhemmat ja opettajat saavat tiedon ongelmien syistä, voi helpottaa tilannetta.

- Kun oppilas saa syyn käyttäytymiselle, kas kummaa se usein auttaa. 

Jos ongelmat havaitaan vasta siinä vaiheessa, kun nuorella on jo esimerkiksi rikostaustaa, Mäen mukaan moni on jo keksinyt päihteet itsehoidoksi. 

- Alkoholi voi lyhyellä tähtäimellä vaikuttaa hyvältä keinolta hillitä vaikkapa ADHD:n oireita. Hyviä lääkkeitä on olemassa, mutta niitä ei voida käyttää, jos henkilö on jo kehittänyt päihdeongelman.

Rikostaustaisilla henkilöillä tiedetään esiintyvän oppimisvaikeuksia yleisemmin kuin muilla. Mäen mukaan ongelmat ovat kuitenkin todennäköisesti luultuakin yleisempiä.

Kriminaalihuollon tukisäätiön selvityksestä kerrotaan Allianssi ry:n keskiviikkona julkaistussa Nuorista Suomessa 2012 -tutkimuskoosteessa.

Faktakulma

 

Kriminaalihuollon tukisäätiö selvitti vuosina 2007-2011 rikostaustaisten nuorten oppimisvaikeuksia.
Selvitykseen osallistui 181 alle 30-vuotiasta vankia ja yhdyskuntaseuraamustoimistojen asiakasta pääkaupunkiseudulta.
Osallistujat olivat itse motivoituneita selvittämään ongelmia.
80 %:lla havaittiin tarkkaavuusvaikeuden piirteitä.
70 %:lla havaittiin vaikeuksia lukemisessa ja/tai kirjoittamisessa.
Myös muita oppimisen ongelmia kuten hahmottamis- ja muistivaikeuksia havaittiin.
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tommi Nieminen

Jotenkin epäilen, ettei kyse ole ihan yksinkertaisesti liian harvasta seulasta vaan siitä, ettei koulu tiedä, mitä testitulosten tultua pitäisi tehdä. Ehkä jopa pelätään sitä, että vanhemmat tulevat lankoja pitkin nenille, jos heille yritetään vihjaistakaan kullannuppujen oppimisvaikeuksista? Tai tukiopetuksen järjestys tyssää koulun ikuiseen rahapulaan – kun pikemmin olisi pakko panna opettajia pakkolomalle kuin järjestää tuiki tarpeellista lisäopetusta sitä tarvitseville?

Reijo Ruotsalainen

Tässä kerrotaan se hirvittävä seikka, että ilman apua heitteille jätetyt sairaat lapset ovat suurin ryhmä. Ei ole vaikeaa järjestää näille lapsille apua, jos heidät tunnistetaan. Maailmalla on paljon tietoa ja loistavia onnistumisia näissä. Kurin lisäämisellä ei auteta tuossa lueteltuja ominaisuuksia omaavia lapsia, vaan kurin lisääminen traumatisoi heidät pahasti ja usein on suora syy rikoksen polulle lähtemiseen. Myöskään asiaa ymmärtämättömät asenteelliset aikuismentorit eivät kovin hyvä apu, vaan suurta haittaa voidaan aikaansaada. Sitten on vielä se porukka, jotka eivät kurituksesta huolimatta suostu rikollisiksi ryhtymään, kuten minä. Nyt viiskymppisenä työkyvyttömänä mielenterveyskuntoutujana voin sanoa, että suurella toidennäköisyydellä olisin jo kuollut jos kovempaa kuria olisi käytetty hoitokeinona lapsuudessa. Ei ole varmaa näyttöä siitä olisiko oikeanlainen apu ajoissa ehkäissyt nykyisen työkyvyttömyyden, mutta viitteitä siihen suuntaan on. Ja ainakin olisin kyennyt elämästä nauttimaankin, jos niin olisi ollut.

Ilona Oksanen

Nyt siihen on ratkaisu: huostaanotto,kaikki katsotaan ongelmiksi jotka tulevat kotoa.
Kaikki erilaisuus ja erilaiset perhemuodot, ovat myös syitä yhtälailla. Nykyään ei haeta keinoja auttaa, vaan vikoja perheistä ja lapsista. Leimaaminen ja eriasteinen luokittelu on yleinen käytäntö.

Auvo Ryynänen

On taas potaskaa ilmassa.

"jotkut nuorista kertovat että testituloksista ei ole annettu heille..."

Ja tämän perusteella on kommenteisissa hirveä halloo. Kyllä testituloksista anneetaan tietoa. Tulokset lähetetään vanhemmille, opet pitävät vanhempien kanssa henk koht keskusteluja vähintäin kerran vuodessa jolloin nämä asiat käydään läpi. Jos ongelmia on, eli jos mukautettuaopetusta tarvitaan niin tietysti venhemmille kerrotaan perusteellisesti perusteet, testitulokset jne, sekä pitää olla vanhempien suostumus opetuksen mukauttamiseen tai erkkaopetukseen.

Ilona; Leimaamista ja vikojen etsimistä tai luokittelua ei Suomen kouluissa harjoiteta, siitä uskallan pistää pääni pantiksi.

Suomalainen erityisopetus on maailman huippua, mutta ihmetyttää kun asioista täysin mitään tietämöttömät kommentoijat odottaa että koulu pystyy korjaamaan kaiken, vaikka kodin merkitys on vähintäin se 90%.

Suurin osa erkkaopetuksen ongelmatapauksista juontaa juurensa kotioloihin ja vanhemmuuden puutteeseen, vanhempien koulu- ja yhteiskuntavastaisuuteen alkoholismiin, lapsen riepottelemiseen kahden kodin välillä jne, jne...

Auvo Ryynänen

Tuossa uutisessa on tyypillisesti sensaation hakua. Tutkimuksessa ei pikaisen vilkaisun perusteella mitenkään arvioida koulun toimia epäonnistuneiksi eikä muutenkaan. Siksi ihmetyttää otsikko jonka mukaan on "Yllättäviä ongelmia Suomen kouluissa".

Suosittelen kommentoijia ensin lukemaan ko tutkimuksen ennen kuin alatte mollaamaan opettajia ja koulutusta.