Torstai 29.6.2017

Suomalaiset keksivät Viro-tempun: ”Jäävät kiinni vain liikenteestä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.11.2012 11:25
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva

Faktakulma

Vakinaisesti Suomessa asuva ei saa käyttää ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa. Pääsääntöisesti auton omistajan täytyy aina maksaa autovero Suomeen, mutta joitakin poikkeuksia on. Tulli voi hakemuksesta päättää ajoneuvon omistajan, autoverolain mukaisen asuinpaikan.

Ulkomailla asuvan autoilijan väliaikainen veroton käyttöoikeus koskee enintään kuuden kuukauden käyttöä 12 kuukauden aikana.

Lähde: Tulli

Suomessa toimivat ja asuvat yrittäjät sekä yksityishenkilöt kiertävät autoveroa järjestelmällisesti pöytälaatikkofirmojen avulla. Veronmaksun valvonta on sattumankauppaa, kertoo tulliylitarkastaja Markku Partanen Uudelle Suomelle.

Ulkomailla asuvalla yksityishenkilöllä tai ulkomailla majapaikkaansa pitävällä yrityksellä on oikeus ajoneuvon väliaikaiseen verottomaan käyttöön Suomessa. Vakinaisesti Suomessa asuva puolestaan ei saa käyttää ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa.

Ulkomaalaisten saamaa veroetua tavoitellaan Partasen mukaan perustamalla lähinnä Viroon pöytälaatikkofirmoja, joilla ei joko ole minkäänlaista liiketoimintaa tai niiden toiminnan pääpaikka on rekisteröinnistä huolimatta Suomessa.

Auto rekisteröidään firman nimissä Viroon, jossa rekisteröintiveroa ei peritä, ja tuodaan Suomeen käyttöön. Veroa jää maksamatta autosta riippuen sadoista euroista tuhansiin euroihin.

–Kun käyttäjä kuitenkin asuu Suomessa pysyväisluonteisesti, ei oikeutta väliaikaiseen verottomaan käyttöön ole, Partanen sanoo.

Pöytälaatikkofirmojen veronkierto on usein ”systemaattista” ja se on lisääntynyt, Tulli kertoo, mutta ilmiön aiheuttamaa veromenetystä ei pystytä arvioimaan. Huijaamisen lisäksi veroja jää maksamatta siksi, että Suomeen töihin tulevat ulkomaalaiset eivät välttämättä edes tiedä, että vero tulisi maksaa.

Ongelmana on se, että auton tuominen EU-alueelta Suomeen ei edellytä ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen. Tämän takia veronkierron valvonta on sattumanvaraista, Partanen myöntää.

–Ne pitää tavata liikenteessä, hän kuvaa.

–Kun sitten joku [Suomessa vakituisesti asuva] Viroon rekisteröidyn auton käyttäjä vetoaa siihen, että firma toimii Virossa, niin asia lähtee selviämään.

Tulli ja poliisi tarkastelivat autoveron maksua tehoiskussaan viikko sitten. Päivän aikana tarkastettiin pääkaupunkiseudulla sata ulkomaalaista ajoneuvoa, joista 50:ssä paljastui puutteita. Kaikki puutteet eivät kuitenkaan liittyneen autoveroon.

Epäselvissä tapauksissa viranomaiset määräävät ajoneuvojen käyttäjät ilmoittautumaan tulliin. Jos ajoneuvon väliaikaiseen verottomaan käyttöön ei ole oikeutta, Tulli voi määrätä ajoneuvon käyttäjän maksamaan autoveron.

–Veroa voidaan korottaa jos käyttö on ollut tietoista ja systemaattista, Partanen sanoo.

Tullin mukaan ulkomaisissa rekisterikilvissä liikkuvia ajoneuvoja seurataan tehoiskujen lisäksi muun muassa satamissa.

Faktakulma

Vakinaisesti Suomessa asuva ei saa käyttää ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa. Pääsääntöisesti auton omistajan täytyy aina maksaa autovero Suomeen, mutta joitakin poikkeuksia on. Tulli voi hakemuksesta päättää ajoneuvon omistajan, autoverolain mukaisen asuinpaikan.

Ulkomailla asuvan autoilijan väliaikainen veroton käyttöoikeus koskee enintään kuuden kuukauden käyttöä 12 kuukauden aikana.

Lähde: Tulli

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juhani Piironen

Kannattaisi perustaa autoja liisaava yhtiö Eestiin ja vuokrata, eli liisata sitten auto Suomeen.

Silloin saa ajaa vapaasti ja verottaja ei voi asialle mitään.

On olemassa EU-tuomioistuyimen päätös siitä että auton voi vuokrata, lyhyeksi tai pitkäksi aikaa, toisesta eu -maasta ja silloin ei tarvitse maksaa kansallisia autoveroja ja rekisteröintiveroja.

Tulli ei mielellään korosta asiaa, vaikkakin tietää kyllä päätöksen olemassaolon.

Suomen Tulli on tietoisesti rikkonut autoverosta annettuja päätöksiä vuosia, vaikkakin sen tulisi noudatta eu -tuomioistuimen päätöksiä sellaisenaan.

Siilin päätös on edelleen voimassa, vaikka tulli vetoaa veroperusteen muutokseen jne. jne.

Siilin tapauksen päätöstä ei ole kumottu, joten käytetyn auton verotuksen perustuminen päästöihin on yksiselitteisesti laitonta.

Valtio siis rikko lakia, kuiten Kreikka.

Ei mitään moraalia!

Arto Heikinaro

Niin, mutta nyt ovatkin hyvin monet yrittäjät jo muuttaneet pysyvästi Eestiin. Sitten asia onkin jo toinen. Eestiin vaan kirjoille ja sieltä saa kämpän ja asunto-osoitteen alle 100 euroa kuussa. Ja sitten ei kun nauttimaan elämästä suomessa komennustyöntekijänä. Ja voi haistattaa pitkät suomen verotukselle.

Petri Suomi

Kunhan Tulli vilä saisi selkeät ja sellaiset asioiden käsittelijät neuvontaan ja paperinpyörittelyyn, että ei tarvitsisi hermojaan menettää. Kun muuttotavara-auto on se tavallisin mitä Suomen teillä liikkuu, niin 23 vuotta ulkomaillakin saa ne venkoilemaan selkeessä asiassa ja laskemaan kauppojen kassakuiteista kuinka monta päivää tunnilleen se auton merkitty omistaja on ollutkaan ulkomailla, että verottamattajättäminen voidaan siinätapauksessa unohtaa.
Toinen neuvo toista ja toinen toista, kun vielä me kaikki tiedämme, että menettely on täysin EU lakien vastaista. Se tuotu auto kun on maksettu, verotettu jo toisessa maassa, niin heti pitäisi alkaa selvittämään missä on ollut viimeisestä vuodesta 365 päivää - 74 päivää saa olla reissussa se auton omistaja. Miten ihmeessä tuollaista voidaan vaatia, kun minun työni oli vielä 3 vuotta sitten 200-220 päivää vuodessa yhtä reissaamista. Onneksi ei viimevuonna.
Neuvonta sanoo toista ja paperinpyörittäjä vaatii toista. Katsastuskonttorilla pyöritellään päätä, kun yritän selittää asiaa ja ne taas soittlee Tulliin, josta tulee taas eri määräykset. Kauhee kiire vielä ja sitten kun kaikki on tehty, niin virkailijan lähdettyä lomalle ei ole minnekkään kiire ja homma seisoo ja auto kans. Kukaan ei ota kantaa, kun käsittelijä on lomalla. En yhtään ihmettele, että näiden kokemusten jälkeen alkaa miettiä etteikö meitä EU kansalaisia kohdellakkaan samalla tavalla eri EU maissa vaikka pykälät ovat tasan samat.
Kun auton haki Saksasta Espanjaan, se katsastettiin ja annettiin rekisterilaput kouraan ja tehtiin siihen vakuutus ja käteen sai samalla alkuperäisen rekisteriotteen, josta pyydettiin ottamaan kopio, ettei kukaan sitä pölli.
160€ ja näkemiin. Sama menettely Ruotsissa vaan ei meillä. MIKSI?

Petri Suomi

Tulen todennäköisesti saamaan normaalin eläkkeen Suomesta(jos elonpäiviä riittää), koska olen ollut verovelvollinen Suomessa ja kirjoilla milloin missäkin.
Kyse on autosta ja kirjoilla olosta toisessa maassa(niissä kaikissa kun ulkomaalainekin on saanut ajaa paikallista autoa rajoituksetta). Voihan näet olla niin, että toisessa EU-maassa asuessa ei tuloja siinä maassa ole, vaan ne tulevat Suomesta. Kahta kertaa kun ei voi palkkaakaan verottaa EU-lainsäädännön mukaan, mutta jostain kumman syystä hyödykkeiden ja tavaroiden vapaa kulkusopimus ei koske Suomea ja kerran verotettu auto teollisena tuotteena onkin jonkin erikoisen ja laittoman kohtelun alainen, josta käytettynäkin otetaan vero ja näin tasataan sen hintaa vastaaviin Suomen autoliikkeiden pyyntihinnaltaan täysin ylihintaisiin autoihin. Siis pyyntihintoihin, ei kauppahintoihin. Korkeammalle voisi enää vedätyksessä mennä Tullissa vertaamalla 6 vuotta vanhaa tuntiautoa uuden vastaavan hintaan. Sillätavalla sitä rahhoo tulisi vielä enempi;/

Nyt oma muuttoautoni sai armahduspaperin ja aikoinaan 6 vuotta sitten hankkimani tavallisista tavallisin Focus saadaan Suomen rekisteriin ilman veroa.
Papereita lukiessani sen arvoksi oli määritelty NYT lähes (-1200€) sama summa kuin se maksoi autoliikkeessä 6 vuotta sitten.
Meillä Suomessa sitten ihmetellään kun ajamme Euroopan vanhimmilla autoilla ja jotkut yrittää vippaskonstein päästä tästä laittomasta käytännöstä eroon. Aina on yritetty vippaskonsteja ja tullaan yrittäämään, koska Suomen valtio ja Tulli valvoo EU/ETA lainsäädännön vastaisia säädöksiä maassa jossa etäisyydet ovat Euroopan suurimpia ja rankka ilmasto. Julkinen liikenne on mahdotonta kattavasti järjestää jne. Miltei täsmälleen samankokoisella alueella kuin Suomi, asuu Japanissa 125 miljoonaa asukasta. Jos käytäntö olisi EU/ETA alueen lainsäädännön mukainen autojen tuonnissa, ei kenekään tarvitsisi kikkailla ja kalustomme palautuisi Eurooppalaiselle tasolle nopeasti. Ehkäpä ne kuolleisuusluvutkin pienenisi, koska nykyaikaiset autot eroavat merkittävästi keskimäärin 12 vuotiaaseen autokantaamme verraten. Verotulot tosin vähenisivät. Jospa nekin rahat voitaisiin ottaa pois vaikkapa "lainoista" ulkomaisille pankeille.

Petri Saari

Taas näemme esimerkin suomalaisten poliitikkojen "jälkeenjääneisyydestä". Puuhastellaan kymmeniä vuosia vanhoilla veromalleilla, eikä nähdä maailman muuttuvan. Samalla pidetään autokanta vanhana eli likenneturvallisuudesta ei välitetä mitään. Lisäksi toimitaan EU:n lainsäädäntöä vastaa, jossa tavaran pitäisi liikkua vapaasti.

Jukka S. Palo

Samaa mieltä kuin Petri Saari.
Lisäisin vielä, että tilanne on pahentunut 1990-luvulta alkaen, kun autoissa on enemmän turvatekniikkaa, elektroniikkaa sekä uusio-materiaaleja, joiden käyttöikä suunnitellaan uusien autojen valmistus-prosessissa. 15 vuotias auto alkaa materiaaleiltaan tulla vaaralliseksi, kun muovi ja kumiosien lujuus heikkenee, sähköjohtojen eristeet murtuvat jne.
Em. syistä autoverosta tulisi luopua Suomessakin Ruotsin tapaan.
Auto on hyötyesine ja köyhemmilläkin tulisi olla oikeus liikkua turvallisesti.

Valtion tulisi ottaa lypsylehmiksi tilalle muita nykyajan turhakkeita.
Sellaisia asioita, esineitä ja paveluita, jotka eivät kuulu tavallisen työssäkäyvän välttämättömään jokapaiväiseen arkeen.