Lauantai 19.1.2019

Tällainen köysirata Helsinkiin? - ”Halvempi kuin parkkiluola”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.4.2009 11:42
  • Kuva: Creative Commons / Arkange
    Kuva
    Rio de Janeiron Sokeritoppavuorelle vievä köysirata.
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Huvipuisto Linnanmäki ja Helsingin Rautatieasema.

Linnanmäkeä pyörittävä Lasten päivän säätiö on valmis osallistumaan kohutun köysiratahankkeen rahoitukseen. Köysirata veisi huvipuistovierailijat Helsingin Rautatieasemalta Linnanmäelle.

Lasten päivän säätiön toimitusjohtaja Risto Räikkönen kertoo Uudelle Suomelle, että hanke tulisi halvemmaksi kuin esimerkiksi 60 miljoonan euron parkkihallin rakentaminen Linnanmäelle.

Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli asiaa eilisessä kokouksessaan. Asian nosti esille kaupunginvaltuutettu Maija Anttila (sd.). Helsingin Sanomien mukaan Helsinki on "varovaisen kiinnostunut" hankkeesta.

- Linnanmäellä on liian vähän parkkipaikkoja, joten sinne pitäisi kaivaa parkkiluola vähintään 500:lle, mieluiten 1000:lle autolle. Investointi tähän ei kannata, sillä kustannukset olisivat 60 miljoonaa euroa, Räikkönen sanoo Uudelle Suomelle.

Ajatus köysiradan rakentamiseksi Töölönlahden yli Linnanmäelle esitettiin piirroksineen Helsingin virkamiehille jo 1970-luvulla. Räikkösenkin mukaan köysirata on "jo vanha juttu".

- Asiaa on laadittu jo vuosia sitten ja yhdessä kaupungin kanssa käsitelty. Alustavat piirroksetkin on jo laadittu, kertoo Räikkönen.

- Olemme tehneet suunnitelman kolmen paalun varaan, eli lisää pysäköintitilaa Linnanmäelle, etäpysäköinnin parantaminen sekä julkisen liikenteen kehittäminen. Emme halua perinteistä sinistä bussia kuljettamaan kävijöitä, vaan jotain huvipuistomaista, kuten tämä köysirata.

Räikkösen mukaan köysirataa voitaisiin jatkaa vielä Linnanmäeltä Pasilan asemalle. Lasten päivän säätiön toimitusjohtaja esittää myös toisen vaihtoehdon Pasilan yhteydelle.

- Jos saamme VR:ltä luvan oman Linnanmäki-seisakkeen rakentamiselle, niin sieltä voisi olla köysivetoinen raitiovaunuyhteys Linnanmäelle.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hauska idea!

Hirttoköysirata voisi sopia taloudelliseen konjuktuuriin paremmin. Rautatieasemalla voisi asettaa silmukan kaulaansa ja hirttoköysirata vetäisi Hietaniemen krematorioon...

Köysirata on huono idea verrattuna monorailiin. Monorailin huollettavuus ja turvallisuus olisivat paljon paremmalla tasolla.

Penavaan

Eihän se juna-asemakaan voi kuitenkaan toimia parkkitalona linnanmäellä kävijöille. Kaikessa mielenkiintoisuudessaan tämä ratkaisu ainoastaan siirtää pysäköintipaikkojen tarpeen Linnanmäen alueelta rautatietorin ympäristöön - mikä tunnetusti tulveksii tyhjiä pysäköintipaikkoja?

Junalla Helsinkiin tulevat ihmiset eivät ole ennenkään vieneet autopaikkoja - kun taas ihmiset jotka eivät ole aiemminkaan käyttäneet joukkoliikennettä eivät tule muuttamaan tapojaan juna-aseman ja linnanmäen välisellä köysyradalla.

Muuten ihan veikeä idea.

Newille

"Eihän se juna-asemakaan voi kuitenkaan toimia parkkitalona linnanmäellä kävijöille. Kaikessa mielenkiintoisuudessaan tämä ratkaisu ainoastaan siirtää pysäköintipaikkojen tarpeen Linnanmäen alueelta rautatietorin ympäristöön - mikä tunnetusti tulveksii tyhjiä pysäköintipaikkoja?"

Järjestely innostaisi varmasti pääradan varren asukkaita jättämään autonsa kotiin, tai ainakin omalle asemalleen.
Köysirata tulisi vähentämään autolla keskustaan tulevia Linnanmäen kävijöita.

345

Köysirata on tylsä. Ihmistykki tai katapultti Rautatientorille ja Pasilaan jolla huvipuistovierailijat laukaistaan Linnanmäellä odottavaan verkkoon. Ylläpitokustannukset on minimaaliset, mutta asiakashävikkiä saattaa tulla vähäsen, varsinkin tuulisella säällä...

Jos kerta tulee julkisilla Pasilaan, niin mikä ihme estää kävelemästä sitä vajaata kilsaa Lintsille?

Karelin

Olen itse ehdottanut köysirataa erään kaupungin urheilukeskuksen ja keskustan välille, koska sitä myös maasto ym. liikenneolosuhteet puolsivat. Tälle idealle naurettiin 15 vuotta sitten.
Helsingin ideaa puoltavat monet seikat: loistava matkailuidea niin Linnanmäelle kuin Helsingille, keskustan ruuhkien purkaminen, ilmastoidea, samalla trollikat liikenteeseen.
Köysirata pitkällä tähtäimellä voisi olla aivan uudenlainen sight-seeing rata koko Helsingille. Linnanmäki-Rautatientorin jatkoksi uusi rata Katajanokalle ja muihin satamiin, jopa niin, että turistit pääsisivät ihailemaan Helsinkiä " ilmasta käsin ". Huippuidea. Pankaa tuulemaan. Tuottaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa. Tulen osakkaaksi.

kafa

Loistava ehdotus! Ei kovin kallis, käytännöllinen, hyödyllinen ja hauska. Se toimii nähtävyytenä jo itsessään ja sitä voisi käyttää näköalaratana vaikkei Linnanmäelle menisikään kieppumaan. Esimerkiksi Barcelonan vanha köysirata on koko ajan täynnä matkailijoita.

Köyhä

Parkkeeraus esimerkiksi Forumin parkkihallissa maksaa 4.80 euroa tunti.
Vaikkapa kuuden tunnin linnanmäkireissulle tulee näin about 30 euron lisäkustannus+mitä tuo köysiratamatka sitten maksaa.

Keskustan parkkihallilafkat voisivat osallistua myös radan kustannuksiin.

Sinänsä mukava idea kyllä.

Nyt jäämme vain odottelemaan milloin erilaiset kaupunginosaseurat Alppila-Seura etunenässään rupeavat itkemään tästäkin.

EdisPearl

Mihin kaikki sitten jättäisivät autonsa, kun astuvat tuohon köysirataan sisään? Takuulla monet tulevat muualta Suomesta lintsikäynnille autolla.

Eipä tuo nyt kovin halvalta vaikuta myöskään. Olen varma, että lintsille menijät joutuisivat jonottamaan köysiradan molemmissa päissä.

Sehän tietenkin maksaa myös maltaita kyytiläisille, mitä jos tulee tekninen vika tai sähkökatkos ja kaikki hytit roikkuvat sitten tuntikaupalla jossain kuka minkäkin yläpuolella....(olen itse roikkunut vastaavanlaisessa Saksassa, kun köysirata meni viiniviljelmien yläpuolella ja tuli ukonilma ja sinne jäimme kiikkumaan....)

Tässä taloudellisessa tilanteessa olen varma, että myös linnanmäki-visiitit harvenevat, se kun ei ole mikään halpa päivä, jos on koko perheen kanssa liikkeellä.

Kyllä bussikuljetus olisi paljon parempi vaihtoehto. Bussit voisi maalata iloisen värisiksi ja ajaa säännöllisesti vuoroa edestakaisin.

-EP-

erikberg

ideassa hyvää on se,että yritetään tuoda uusia ratkaisumalleja esim paikoitusasioihin. Mutta kuten monissa aiemmissa kommenteissa on todettu, rautatieaseman seutu on niin ruuhkainen, että miksi ihmeessä kukaan sieltä voisi paremmin lähteä, paitsi ne jotka käyttävä julkisia muutenkin ja silloin ratikka on se, jolla keskustasta pääsee parhaiten lintsille. Autoilijat maalta pitäisi ohjata johonkin kaupungin laidalla olevalle suurelle parkkipaikalle, josta olisi bussikuljetus lintsille. Tällainen paikoitusalue voisi olla jossakin kehäkolmosen paikkeilla ja niitä voisi olla kolmekin, jotta syottoliikenne eri puolilta tuleville olisi joustavampaa. Sieltä voisi tietysti muitakin Helsinkiin suuntautuvia bussivuoroja kulkea esim Kamppiin. Hinta voisi olla erittäin halpa, jolloin vaihtoehto suosisi todella käyttäjiä.