Perjantai 24.5.2019

Laki esti mainoskikan: Olvia kiellettiin tukemasta sotaveteraaneja Tuntematon sotilas -oluella

Luotu: 
22.3.2013 14:04
  • Kuva: Kansallinen audiovisuaalinen arkisto
    Kuva
    Kuvassa Åke Lindman sotamies Lehtona Edvin Laineen elokuvassa Tuntematon sotilas.

Panimoyhtiö Olvin uutuustuote on Tuntematon sotilas -olut. Väinö Linnan perikunnan kanssa yhteistyössä toteutetussa pakkauksessa on tunnettu ”aika velikultia” -lainaus Linnan teoksesta ja mukaelma kirjan kannesta tutusta kuvasta.

Olvin mukaan yhtiö halusi yhdistää olueen myös hyväntekeväisyyskeräyksen sotaveteraaneille, mutta sen esti laki.

Ennestään Olvilla on valikoimissaan ruotsalaiseen sotamarsalkkaan viittaava Sandels-olut ja Edvin Laineen sotaelokuvaan viittaava Sven Tuuva -olut.

Olvin oluista vastaava tuoteryhmäpäällikkö Miikka Honkasalo, miksi sotasankarit ja -tarinat on valittu oluen markkinoinnin teemaksi?

- Sandelsissa ja Sven Tuuvassa tarinat ovat osittain fiktiivisiä, osittain myös historiasta ammentavia. Ainoa vakavahenkisempi on Tuntematon sotilas, joka on meidän kunnianosoituksemme kaikkien aikojen arvosteutuimmalle taideteokselle Suomessa.

Mutta miten sotasankaruus, oli se fiktiivistä tai todellista, on valikoitunut teemaksi?

"Olemme harrastaneet tuotepareja, mutta niissä naisille suunnattu tuote on siideri"

- Rakennamme brändejä ylipäänsä tarinoiden ympärille. Nämä ovat kohderyhmää kiinnostavia asioita.

Suomen historiassa ja kulttuurissa on muitakin kiinnostavia asioita kuin sota. Mikä yhdistää oluen juuri sotaan?

- Olemme todenneet lisenssituotteet ja kahden brändin yhteenliittymät toimiviksi. Suomalaisena panimona teemme mieluiten yhteistyötä kotimaisten merkkien kanssa. Tuntematon sotilas tuli sitä kautta, että Helsingin Sanomissa julkaistussa tutkimuksessa se oli selkeästi suomalaisten eniten arvostama taideteos.

- Alunperin ajatus oli, että pakkauksessa olisi myös hyväntekeväisyysaspekti. Tarkoitus oli, että sotaveteraaneille olisi luovutettu tietty summa jokaisesta pakkauksesta, mutta alkoholilainsäädäntö estää sellaisen kampanjan alkoholituotteissa.

Ketä Tuntematon sotilas -oluen kohderyhmään kuuluu?

Kyllä oluiden kohderyhmä ovat pääasiassa miehet. Sven Tuuvassa matalan alkoholipitoisuuden takia myös ilman muuta naiset, koska naiset ovat sellaista toivoneet. Tuntemattoman sotilaan kohderyhmää ovat yli 20-vuotiaat miehet.

Tuntematon sotilas -oluen mainoslauseena on kirjasta poimittu vänrikki Koskelan repliikki ”mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa”. Tuote on siis selkeästi suunnattu miehille. Koska olut maistuu myös osalle naisista, olisiko tarpeen lanseerata esimerkiksi naisille suunnattu lotta-olut?

- Emme ainakaan toistaiseksi ole miettineet jatkoa Tuntemattomalle. Toki ihan hyvä idea. Olemme harrastaneet tuotepareja, mutta niissä naisille suunnattu tuote on siideri. ”Olut miehille, olut naisille” -parivaljakkoa ei ole toistaiseksi tehty. Mutta olutkulttuuri kehittyy, ja naisetkin alkavat juomaan yhä enemmän olutta. Ainakin Baltian maissa on tehty oluttuotteita enemmän naiskohderyhmälle. Ilman muuta meidän pitää olla hereillä.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mirja Mönkkönen

Niinpä. Suomessa kaikki hyvät asiat on kielletty laissa. Muistuttihan ent. pressa Tarja Halonenkin Vuorisaarnan kohdasta jonka mukaan kaikki mikä on laillista ei ole oikein.
Tässä olisi ollut asiallinen avustuskohde, oli sitten myös mainoskikka tai ei.

Timo Luhtavaara

Asiallinen kohde, jonka voisi toteuttaa halutessaan myös jollakin määräsummalla ilman, että se olisi sidoksissa mihinkään myynnin määrään!

Ja Vehviläisen Maijan kannattaisi lukea Tuntemattomansa tarkemmin, kun tietääkseni Lehdolta ei sotilasarvoa viety, vaikka pikatuomion joutuikin kovennettuna seisomaan...

Juhana Lallukka

ADRESSIA VAAN VIREILLE , NI SAADAAN TUETTUA VETERAANEJA ! Toisaalta eräs ''Räsänen'' saattaa pistää kapuloita rattaisiin ;) ! Lakia on aina kierretty jollain tavalla pahempienkin asioiden takia ja nyt jos halutaan tukea VETERAANEJA , ni ei jousteta yhtään(kö) !?

Mia Kallioniemi

Onhan tää nyt naurettavaa taas... mutta toisaalta veteraaneilla on jo niin hitosti rahaa jota ne ei tule ikinä näkemään, eikä niitä rahoa tulla heihin käyttämään, että tarvitsisko heille enään mitään kerätäkään. valtion pussiin ne menee kuitenkin

Kaarle Akkanen

Veteraanit ovat vähissä. Ko. järjestöjen pitäisi realisoida omaisuutensa ja jakaa se kaikille jäljellä oleville veteraaneille. Se olisi oikea teko ja todellinen apu vanhuksille! Lakkauttakaa järjestönne ja perustakaa perinneyhdistys!?