Keskiviikko 18.7.2018

Juna oli myöhässä joka päivä 7 kuukauden ajan – matkustajalle korvaus

Jaa artikkeli:
Luotu: 
29.5.2013 19:46
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Lähiliikenteen juna myöhästeli jatkuvasti. Matkustaja oli oikeutettu korvauksiin.

Lähijunan jatkuva myöhästely oikeutti kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan alennukseen kausilipusta. Keskiviikkona tehdystä päätöksestä kertoi uutispalvelu Edilex.

Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei matkustaja voinut varautua päivittäisiin, suhteellisen pitkäkestoisiin viivästyksiin. Lähijuna oli viivästynyt aikavälillä 15.8.2011−16.2.2012 jokaisena päivänä keskimäärin 15 minuuttia.

Kuluttajariitalautakunta päätti, että matkustajalle tulee korvata puolen vuoden aikana tapahtuneista jatkuvista myöhästymisistä hinnanalennuksena 10 prosenttia kausilipun hinnasta eli yhteensä 77,79 euroa.

Matkustajan mukaan hänellä oli kulunut viivästysten vuoksi työ- ja vapaa-aikaa yli 30 tuntia. Hänen työmatkaansa olisi mennyt yli puoli tuntia enemmän aikaa, jos hän olisi kulkenut matkan bussilla, metrolla ja junalla.

Kausilipun myyjän eli Helsingin seudun liikenteen (HSL) mielestä päivittäinen 15 minuutin myöhästyminen ei ollut sellainen olennainen myöhästyminen, joka olisi oikeuttanyt korvaukseen. HSL:n mukaan matkustaja olisi junan ohella voinut käyttää myös muuta joukkoliikennettä, joka ei HSL:n mukaan ollut niin paljon hitaampaa, että korvausvelvollisuus olisi voinut syntyä.

HSL vetosi myös siihen, että se ei ole vastuussa junan myöhästelystä, koska junaliikenne ostetaan VR:ltä. Lautakunta kuitenkin katsoi, että ostaja on vastuussa myös apulaisensa palvelun asianmukaisuudesta.

Lautakunnan mukaan matkustajan oli syytä varautua siihen, että talviaikaan sääolot, kuten poikkeuksellisen kova pakkanen tai voimakas lumentulo, vaikuttavat junavuorojen aikataulun mukaiseen liikennöintiin.

Nyt myöhästymiset kausilipun aikana olivat olleet toistuvia ja ne olivat jatkuneet pitkään. Lautakunnan mukaan matkustajan ei voitu kohtuudella edellyttää varautuneen päivittäin toistuviin suhteellisen pitkäkestoisiin viivästyksiin.

Vaikka kausilippu sisälsi mahdollisuuden myös muiden liikennevälineiden käyttöön, palvelu ei ollut junaliikenteen häiriötilanteiden vuoksi vastannut sitä, mitä matkustajalla oli ollut aihetta olettaa.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Joonas Vilenius

Muistaakseni Japanissa jos juna on myöhässä yli minuutin saa henkilökunnalta työnantajalle esitettäväksi pahoittelulapun jossa kerrotaan mitä oli käynyt ja lisäksi matka on vielä ilmainen. Joutuisi VR palkkaamaan hieman lisää henkilökuntaa jos tuollainen käytäntö otettaisiin täälläkin. Ja kyniä sekä paperia menisi aika reippaasti.

Late Virta

On hyvä, että puututaan tuollaisen monopolin toilailuihin. Mikä vaan surkea palvelu ei enää voi olla mahdollista. Junat myöhässä aina, eikä matkustajat saa mitään korvauksia. Se on tullut yhtiölle tavaksi. Onneksi olen muuttanut pois VR:n toimialueelta, noin työmatkaa ajatellen.