Tiistai 27.6.2017

Näin Google hinnoittelee suomalaiset puolueet

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.5.2009 08:59
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva

Mainosmyynnissään hakukoneyhtiö Google on tullut rankanneeksi suomalaispuolueet. ”Arvokkain” puolue on kokoomus, kertoo Ylen uutiset.

Google perii mainostajalta 1,99 euroa, jos hakija tulee napsauttaneeksi hakusanan ”kokoomus” yhteydessä olevaa mainosta. Seuraavaksi arvokkaimmat puolueet ovat vihreät (1,47 euroa) ja Sdp (1,05 euroa).

Kalleimmat poliitikot ovat Sauli Niinistö ja Tarja Halonen. Niinistö on hakusanana ilmeisesti hitusen suositumpi, sillä hänen nimensä yhteyteen sijoitetusta mainoksesta saa maksaa kuusi senttiä enemmän, 50 senttiä.

Yritykset: 
Paikat: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Yksi Google Ad Pro

>Noin yleisesti käyttäjä tekee siis hyvän työn mielenkiinnon kohdettaan kohtaan, mikäli etsiytyy mainostajan sivulle muulla tavalla kuin mainoslinkkiä painamalla. Esimerkiksi kopioimalla linkin leikepöydän kautta osoiteriville.

Tuo on ihan totta, mutta onneksi ammattitaitoinen digimarkkinoija voi tuottaa asiakkaalle myös laskelman, kuinka paljon ne, joille mainosta on esitetty, ovat siirtyneet suoraan (mainosta klikkaamatta) asiakkaan sivulle, verrattuna niihin, joille mainosta ei ole esitetty.

Tämä vaikutus on todella hämmästyttänyt monia, sillä noin moni Internet-lukija tosiaan käyttäytyy: näkee mainoksen, kirjoittaa itse URLin selaimeen ja menee suoraan, klikkaamatta mainosta...

Yksi Google Ad Pro

Mielenkiintoinen artikkeli, mutta hieman harhaanjohtavasti uutisoitu. Maallikolle jää käsitys, että Googlessa on jokin komitea määrittämässä suomalaisten "puolueiden arvon". Juuri näinhän ei ole, vaan hinta tulee suoraan kysynnästä, eli mitä enemmän ko. hakusanaa ostetaan ja sen sijoituksista kilpaillaan, sitä arvokkaammaksi tulee kyseinen hakusana Googlen klikkihuutokaupassa.

Todellisuudessa siis tuo mitä YLE kutsuu "Googlen rankkaukseksi" puolueiden arvosta kuvastaa lähinnä sitä, kuinka aktiivisia eri puolueet ja niiden ehdokkaat ovat hakukonemarkkinoinnissaan.

Siinä missä tunnetusti tietyt puolueet ovat asiassa täysin jälkijunassa ja satsaavat kaikki kampanjarahansa printtilehtiin, Kokoomus (ja sen ehdokkaat) on ollut selvästi aktiivisin digitaalisella puolella, ja ymmärtänyt, että äänestäjät ovat (myös) verkossa, ei pelkästään lukemassa Hesaria ja maakuntalehtiä.

Yksi Google Ad Pro

>joku nörtti voi helposti aiheuttaa miljoonalaskun

Korjataan tuokin maallikon harhaluulo.

Google-tileihin määritellään aina päivä/kuukausilimiitti, ja jos se ylittyy, mainoksia ei enää esitetä, jolloin puhelinoperaattorimaisia "yllätyslaskuja" ei voi tulla, ainoastaan ennalta sovittu limiitti voi täyttyä. Mutta siihenhän on etukäteen jo varauduttu, siksi se limiitti asetetaan, paljonko ollaan rahaa valmiit käyttämäään Googleen.

Lisäksi Googlella on mekanismit suodattaa samasta IP-numerosta tulevat toistuvat klikit, joten mainostaja ei tosiaan maksa vaikka päättäisit yhtäkkiä alkaa klikkailemaan kaikkia kilpailijan mainoksia, saadaksesi hänelle ylimääräisiä kuluja.

Jos näitä mekanismeja ei olisi, niin silloinhan mainostajat voisivat klikata kilpailijan mainoksia kunnes niiden limiitit täyttyisivät ja sitä kautta poistuisivat näkymästä oman mainoksen rinnalta...

Vieras

"Lisäksi Googlella on mekanismit suodattaa samasta IP-numerosta tulevat toistuvat klikit, joten mainostaja ei tosiaan maksa vaikka päättäisit yhtäkkiä alkaa klikkailemaan kaikkia kilpailijan mainoksia, saadaksesi hänelle ylimääräisiä kuluja."

Nörtti vaihtaa lennosta IP:n ja cookiet, joten tosiaan tuo mahdollinen limiitti on maksimi.

Vieras

>Nörtti vaihtaa lennosta IP:n ja cookiet

Cookien deletointi ei auta mitään, ei myöskään "anonymizerin" käyttö ja Ip-numeron vaihto, täytyy olla todella pitkälle kehittynyt click fraud -virtelmä, jotta saa Google-mainostajalle mitään kustannuksia aikaan - ja kotikonstein tuo ei taatusti onnistu.

http://www.marketingexperiments.com/ppc-seo-optimization/click-fraud.html

Sivulla mainittu testi ei ainakaan aiheuttanut mainostajalle suuria harmeja:

Individual clicking on the ad: 10 klikkiä - 0 rekisteröity Googleen
Individual clicking on the ad with Anonymizer: 10 klikkiä - 1 rekisteröity
Clicking on the ad with a different computer, same IP address: 10 klikkiä - 1 rekisteröity
Clicking on the ad with a different computer, different IP address: 10 klikkiä - 1 rekisteröity

Eli edes eri tietokoneella, eri IP-osoitteista tehdyt 10 klikkiä eivät aiheuttaneet kuin 1 tapahtuman...

Click fraud-filteröinnissä on myös tunnetut alueelliset filterit, joista saapuu massoittain klikkejä, usein Itä-Euroopasta, ja nämä menevät Googlessa blokkiin.

Ei siis kannata liioitella kotinörttien näppäryyttä, sillä myös vastapuolella on nörtit blokkaamassa näitä klikkipetoksia. Klikkipetosten metsästys ja blokkaus on sekin jo bisnes, siinä missä virusten torjunta!