Maanantai 27.3.2017

Ostetut Facebook-tykkääjät olivatkin Intiasta – ”Yhtään suomalaista ei tullut”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.7.2013 18:40
Päivitetty: 
23.7.2013 21:13
  • Kuva: Uusi Suomi / Kuvakaappaus
    Kuva
    Villi Hurtta -verkkokauppa sai tuhat uutta seuraajaa Facebook-sivuilleen. Yrityksen haluamia suomalaisia tykkääjiä mainostoimiston kampanja ei kuitenkaan tuonut.

Tamperelaiselta mainostoimistolta Facebook-kampanjan ostaneet pienyrittäjät ovat ihmeissään. Kampanja toi uusia seuraajia yritysten Facebook-sivuille, mutta ei sieltä mistä tykkääjiä olisi haluttu – Suomesta.

Sekä iisalmelaisen Villi Hurtta -taideverkkokaupan että toisen suomalaisen pienyrityksen Facebook-tykkääjien yleisin kotikaupunki on nyt Dhaka, Bangladeshin pääkaupunki.

–Yhtään suomalaista tykkääjää ei tullut ADSiten kautta. Ne ovat Intiasta ja Venäjältä, kertoo Villin Hurtan omistaja Jenna Ruutikainen Uudelle Suomelle.

Samaisella ADSite-mainostoimistolla on muitakin pettyneitä asiakkaita. Uuden Suomen tavoittama uusimaalainen kivijalkayrittäjä ei halua kertoa kokemuksistaan nimellä, koska asian käsittely on kesken.

Yrittäjän mukaan mainostoimistosta soitettiin muutaman kerran ja tarjottiin Markkinointicoctail-nimistä palvelua kuudeksi kuukaudeksi tuhannella eurolla. Mainostoimisto lupasi yrityksen Facebook-sivuille 1000 uutta tykkääjää kuukaudessa tai rahat takaisin.

Yrittäjä ilahtui. Hän kertoo yrittäneensä saada oman alueensa ihmisiä aktivoitumaan Facebookissa.

Sopimus ADSiten kanssa tehtiin puhelimessa, mutta palvelu ei yrittäjän mukaan vastannut sovittua.

– Puhelimessa luvattiin hankkia potentiaalisia asiakkaita. He ovat ostaneet tykkääjiä, joiden kotimaat ovat pääasiassa Vietnam, Kiina ja Venäjä. En ymmärrä, miten he voivat olla potentiaalisia asiakkaita yrityksellemme, koska me toimimme Suomessa, yrittäjä sanoo.

Samaa mieltä on Villin Hurtan Jenna Ruutikainen. Hän uskoo, että ADSitessa tiedettiin Villin Hurtan toimivan lähinnä kotimaisilla markkinoilla ja havittelevan kotimaisia tykkääjiä. Esimerkiksi Villin Hurtan Facebook-sivu oli sopimusta tehtäessä vain suomenkielinen.

Puhelintilaukseen suostuessaan Ruutikainen ei huomannut kysyä asiasta.

–En tajunnut tarkistaa, ovatko tykkääjät suomalaisia, Ruutikainen sanoo.

Myöhemmin lähetetyssä sopimuspaperissa ADSite ei lupaa suomalaisia tykkääjiä.

Myöhemmin Ruutikainen pyysi ADSitelta kirjallista selvitystä siitä, mistä ja miten uudet tykkääjät hankitaan. Selvitystä ei hänen mukaansa ole kuulunut. Muutenkin yhteydenpito mainostoimistoon on ollut hankalaa.

”En ymmärrä, miten he voivat olla potentiaalisia asiakkaita yrityksellemme, koska me toimimme Suomessa”

Näin osoittautuu olevan myös Uuden Suomen yrittäessä tavoittaa ADSiten toimitusjohtaja Veikka Joki-Erkkilää kommentoimaan pienyrittäjien ihmetystä. Joki-Erkkilä tavoitetaan lukuisista soitoista huolimatta vasta tämän uutisen julkaisun jälkeen.

Toimitusjohtajan mukaan kyse on väärinkäsityksestä. Joki-Erkkilä vakuuttaa, että yrityksille ei ole myyty "potentiaalisia asiakkaita".

–Näin ei ole missään vaiheessa sanottu, Joki-Erkkilä sanoo Uudelle Suomelle.

–Tuote on tuhat Facebook-tykkääjää, eikä missään nimessä vain suomalaisia.

Joki-Erkkilän mukaan yritys selvittää parhaillaan asiaa asiakkaidensa sekä puhelinmyyntiä hoitavan jälleenmyyjänsä kanssa.

Pienyrittäjät kertovat tehneensä asiasta myös rikosilmoitukset. Heidän mukaansa poliisi kuitenkin lopetti esitutkinnat pikaisesti katsottuaan, että rikosta ei ole tapahtunut.

Kivijalkakauppaa pyörittävä uusimaalainen yrittäjä kertoo, että palvelun hinnaksi sovittiin puhelimessa aluksi 500 euroa. Myyjä lupasi, että jos tykkääjiä ei ole kuukaudessa tullut tuhatta, loppuja 500 euroa ei tarvitse maksaa.

Laskusta tuli toinen erä, mutta 30 päivää ei vielä ollut kulunut, eikä Facebook-tykkääjiäkään ollut vielä luvattua määrää. Nyt kuukausi on yrittäjän mukaan kulunut, mutta sivuilla on yhä alle 700 tykkääjää.

Villi Hurtta sen sijaan sai 1500 tykkääjää täyteen. Suomalaisia ovat kuitenkin vain ne pari sataa tykkääjää, jotka Villi Hurtta on hankkinut itse.

Kivijalkayrittäjä otti yhteyttä Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun, jossa kehotettiin pyytämään ADSitelta nauhoitettu myyntipuhelu.

Yritys on kuitenkin kieltäytynyt luovuttamasta nauhoitusta. Suomen Yrittäjien mukaan tietosuojavaltuutettu voi lähettää ADSitelle uhkasakon, mikäli nauhaa ei luovuteta pyynnöstä. Nauhoitetut myyntipuhelut ovat verrattavissa henkilörekisteriin, jonka tiedoista voi kerran vuodessa tehdä tarkastuspyynnön maksutta.

Yrittäjä kertoo ensin hämmästyneensä, kun sivuille alkoi tulvia tykkääjiä muun muassa Kaakkois-Aasiasta. Hän pyysi ADSitea lopettamaan palvelun, mikäli tykkääjät olivat päätyneet sivuille heidän kauttaan.

Lopulta yrittäjä huomasi, että sivun näkyvyyttä Facebookissa voi rajoittaa maittain.

– Laitoin sinne rajoituksen, että sivu näkyy vain käyttäjille Suomessa. ADSitella pillastuttiin, että eihän näin saa tehdä, sillä heidän statistiikka- ja markkinointityökalunsa eivät enää toimi, yrittäjä kertoo.

Yrittäjä poisti rajoituksen. Parissa tunnissa sivuille tulvahti noin 500 uutta tykkääjää Suomen ulkopuolelta. Hän laittoi maarajoituksen takaisin.

Yrittäjän mukaan ADSite pyysi häntä lähettämään markkinointimateriaalia ja tietoa kohderyhmästä kampanjaa varten.

– Kerroin, että kohderyhmää ovat lähialueen ihmiset, lapsiperheet, vanhemmat ja isovanhemmat, yrittäjä sanoo.

Yhtään kohderyhmään kuuluvaa tykkääjää ADSiten kautta ei ole kuitenkaan tullut.

Villin Hurtan tapauksesta kerrottiin ensimmäisenä verkkokauppojen markkinointia tekevän Mediashake Oy:n blogissa. Keskusteluketjussa useammat yrittäjät kertovat ADSitea koskevista ongelmista.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jarmo Puskala

Kohta kymmenen vuotta sosiaalisen median markkinointia tehneenä voin lohduttaa, että Villi Hurtta pääsi vähällä. Facebookin käyttösäännöt kieltävät tykkäysten ostamisen, joten ADsiten toiminta olisi voinut johtaa yrityksen Facebook-sivun poistamiseen, tai sen toimintojen rajoittamiseen. Käyttösääntöjen rikkominen tai "epäilyttävä" käytös johtaa myöskin sivun päivitysten piilottamiseen käyttäjien näkyvistä.

Kannattaa olla tarkka keneltä sosiaalisen median kampanjoita ostaa, sillä puliveivariyritykset voivat tehdä enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Poistettuja sivuja on lähes mahdotonta saada takaisin, joten riskiä ei kannata ottaa etenkään silloin jos on omin keinoin onnistunut keräämään Facebookissa yleisöä.

Mark Andersson

Tässä ikään kuin kauhistellaan sitä että huijaria on huijattu.

Facebook-tykkääjien ostaminen on potentiaalisen asiakkaan harhauttamista, ja vaikka en sano että tämä väärien nimien myynti ja väittäminen oikeiksi vääriksi nimiksi olisi oikein, se oli aivan oikein alkuperäiselle väärien nimien ostajalle.

Tämmöinen kriminaalien keskinäinen kärhämä on vain tyypillistä hölmöläisille...

Jarmo Puskala

Käisttääkseni ADsite antoi ymmärtää kyseessä olevan markkinointikampanjan, joka tuottaisi täysin sallituin keinoin 1000 tykkääjää.

Tuolla hinnalla ei sellaista markkinointikampanjaa saa, että kukaan mitään sosiaalisesta mediasta tietävä sen pohjilta tuhat tykkääjää takaisi. Sosiaalinen media on kuitenkin sen verran uusi juttu, että ei voi mitenkään odottaa jokaisen pienyrittäjän tietävän mikä olisi käypä hinta sosiaalisen median kampanjoista. Eli kyllä tässä sormi osoittaa vahvasti myyjän suuntaan.

111111111111111111

Jarmo Puskala, olet aivan oikeassa.
Myyntipuheet ja myyntikirjeet olivat todella ammattimaisia, taidokkaita ja luvatusta palvelusta sai sellaisen kuvan että nyt tapahtuu jotain uutta ja suurta mediamarkkinoilla ja että tosi osaajat ovat asialla. Me tosin saimme takuulupauksen 20 000:sta kävijästä verkkosivuillemme koska hylkäsin tykkäyskampanjan heti alkuunsa.
Me maksoimme palvelun 1240€, mutta irtisanoimme sen 6 päivän sisällä sillä he tekivät monta virhettä joka sai meidät varuillemme. Taisimme silti menettää rahamme koska pyytämäämme pätevää selvitystä näiden 20 000:n asiakkaan saamiseksi sivuillemme emme saaneet.

Pirjo Bister yrityksestä Bisters

Jarmo Puskala
Vastaus kommenttiin #4

Harmillista, että ihmiset ovat saaneet siipeensä. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan säikytä yrityksiä käyttämästä sosiaalista mediaa. On toki vaikea arvioida ketkä ovat luotettavia yhteistyökumppaneita, mutta tämän "mainostoimiston" kohdalla eräs selvä varoitusmerkki on henkilötietojen ja puhelinnumeroiden puuttuminen verkkosivuilta. Jopa toimistokuvassa näkyvän työntekijän kasvot on sumennettu.

Matti Koponen
Vastaus kommenttiin #7

Ei tuossa kyllä ole alunperinkään tajuttu koko Facebookin tykkäys-asiaa. Eikä näköjään tässä kommenttiketjussa itseään piilomainostavatkaan tajua...

Asiakkaita saa vain markkinoinnilla ja mainonnalla. Joko tuon hoitaa yritys itse tai joku muu, tiedostetusti tai tiedostamatta.

Jos vaikka suutarilla on kotisivut niin edes sillä ei ole merkitystä kuinka paljon sivuilla on kävijöitä tai miten sivut löytyvät Googlesta tms. Vain sillä on merkitystä, että saako suutari asiakkaita.

Sama juttu pätee suutarin Facebook-sivuja. Ihan sama onko sivuilla kymmene, sata tai 1 000 suomalaista tai vaikka kiinlalaista tykkääjää. Tykkäysten määrä ei kerro muusta kuin, että kuinka moni on klikannut tykkää-nappia.

Facebook ei toimi ilmaisena tai edes edullisena markkinointikanavana. Jos yrityksellä on 10 000 suomalaista Facebook-tykkääjää niin se EI TARKOITA sitä, että jos suutari kertoo uudesta tarjouksesta, että sen automaattisesti näkisi nämä 10 000 tykkääjää. Ehei, ainut tapa, jolla yritys saa oman mainoksensa tykkääjiensä Facebook-sivuille on tehdä maksullinen mainos Facebookissa. Se toimii, jos tekee hyvin, mutta maksaa totta kai. Markkinointi maksaa aina, se on työtä.

Nyt nämä jutun yrittäjät eivät ole alkuunkaan ymmärtäneet mistä Facebookissa on kyse. Luultavasti tuo mainostoimistokaan ei oikein tajua mistä on kyse mutta onpahan osannut myydä omaa tuotetta. Hyvä niin.

Mike Amory

Yrittäjäjärjestöjen tulisi tiefottaa yrittäjille esim. juuri Facebook ja Google mainonnan eroista.

Facebook tietää mistä sinun kaverisi tykkäävät, mutta ei sitä, mitä tuotetta ja palvelua sinun potentiaaliset asiakkaasi juuri silloin etsivät. Facebookissa myös suuri osa klikkauksista on bottien aikaansaamia, juurikin Venäjältä, Intiasta ja Kiinasta. Koko mainonnan kuvio Facebookissa on nurinkurinen.

Googlessa voi sen sijaan aloittaa vaikka 1 euron koemainoksella ja rajoittaa hakunsa vaikka potentiaalisen asiakkaan postinumeron, hänen käyttämänsä hakusanan ja muutenkin hienovirittää ehtoja jälkikäteen, koska omilla sivustolla käyneiden osoitteet ja heidän käyttämänsä hakusanat on nähtävissä. Vähitelleen nuo hakusanat saa viritettyä niin, että 90 prosenttia sivuillasi kävijöistä on juuri sitä porukkaa kuin haluatkin, etkä maksa turhasta.

Toki parhaista mainospaikoista käydään Googlessa huutokauppaa, mutta aika pienillä pennosilla pääsee 10 ensimmäisen joukkoon. Riippuu tietysti vähän hakusanasta.

Jean Darch

Vähän sukulainen asia tälle feikkaamiselle ollee kysymys, että jos klikkailen webbi-lehden mainoksia ihan huvikseni, niin saako kyseinen lehti näin mainostuloja?

Klikkailemalla voisi suurehko ryhmä lukijoita saada pelkällä pilailulla webbi-lehden talouden kuntoon. Annettaisiin mainostajien maksaa mikä mainostajien kuuluu.

Silloin on hyvä tietää, kuinka kauan pitää pitää klikattua mainosta auki, jotta näyttäisi siltä, että sitä on luettu, ja mainosraha tilittyisi. Tietysti isot mainokset ovat ehkä tuottavampia.

Voitaisiin sopia porukassa asiasta, niin saadaan esim. yhdelle päivälle huipputuotto arvostamallemme lehdelle. Journalismi tarvitsee palkanmaksajan.