Keskiviikko 19.9.2018

Mikä ihmeen laite meidän kaikkien autoihin tulee?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.9.2013 18:31
  • Liikenneministeriö käynnistää pilottihankkeen, jossa hahmotellaan mahdollisesti kaikkiin autoihin pakolliseksi tulevaa laitetta.
|

Faktakulma

  • Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää ensi vuonna maksujärjestelmien kokeiluhankkeen.
  • Hallitus päätti kokeiluhankkeen käynnistämisestä viime kevään kehysriihessä. Rahoituspäätöksiä ei vielä ole tehty.
  • Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä on järjestänyt useita sidosryhmätilaisuuksia.
  • Jorma Ollilan johtama työryhmä on tehnyt kevään ja alkusyksyn aikana vertailuja ja laskelmia erilaisista tiemaksujen toteutusmalleista. Nämä laskelmat eivät ole suorassa yhteydessä laitehankkeeseen.
  • Uusi Suomi seuraa hankkeen edistymistä.

Suomalaisten autoihin suunnitellaan tietoja kerääviä monitoimilaitteita, jotka mahdollistaisivat tieverojen perimisen auton käytön mukaan. Laite sisältäisi muitakin toimintoja, kuten paikkatieto-, sää- ja navigointipalveluita.

Laitetta kehitetään tällä hetkellä liikenneministeriön virkamiesten voimin, mutta se ei liity virallisesti Jorma Ollilan työryhmän verosuunnitelmiin. Ministeriön mukaan autolaite voisi olla Suomelle jälleen uusi ”uusi Nokia”.

Käyttöön autolaite otettaisiin aikaisintaan 2020. Tällä hetkellä hanke kulkee nimellä ”tiemaksujärjestelmien kokeiluhanke”.

–Suomen tie voisi olla tällainen monipalvelualusta, eli kehitettäisiin järjestelmä, johon saisi kaikkea muutakin ja jolla myös haluttaessa voitaisiin kerätä tiemaksuja, liikenneneuvos Risto Murto kertoo Uudelle Suomelle.

Murto työskentelee liikenneministeriössä projektissa, jossa ihmelaitetta kehitetään.

–Laitteessa voisi olla liikkujalle kohdennettuja palveluita kuten sää- ja reittiennusteita, erilaisia joukkoliikenteen aikatauluja. Palveluja, jotka helpottavat ihmisten liikkumista, Murto luettelee.

Yleiskuva laitteesta on olemassa. Vasta kokeiluhankkeen avulla saadaan ensimmäisiä näkemyksiä ja kokemuksia, millainen järjestelmä käytännössä olisi.

Ministeriön lisäksi laitehankkeeseen osallistuu liikennetelematiikka-alan yhdistys ITS Finland. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Sampo Hietanen ideoi listalle vielä automaattisen hätäpuhelun, parkkimittarin ja huoltojen tilaukset.

Jatkossa myös lakisääteiset liikennevakuutusmaksut voitaisiin periä laitteen tietojen perusteella.

–Vakuutusmaksut perustuisivat todelliseen ajettuun kilometrimäärään. Nykyään on ihan sama ajaako 5 000 vai 20 000 kilometriä. Vakuutusmaksu on aina sama, ministeriön Murto toteaa.

Kaikki tämä yhdessä laitteessa, joka olisi jatkossa pakollinen jokaisessa suomalaisessa autossa.

Maksaisiko valtio laitteet?

–Yksi kuvio voisi olla se, että syntyisi palvelupaketteja niin kuin kännykkäbisneksessä eli voisi ostaa vaikka 5 euron peruspaketin kuukaudessa. Jos maksaa 10 euroa lisää, saa enemmän palveluita, Murto vastaa.

–Pitäisi olla sellainenkin mahdollisuus, että jos haluaa maksaa vain tiemaksuja, se olisi jokin tietty summa, hän lisää.

Poliittisten päättäjien käsissä on se, maksaako valtio laitteet vai maksaako jokainen kansalainen omansa. 2000-luvun alussa television digitaalinen uudistus maksatettiin kuluttajien kukkarosta.

Mitä koko järjestelmä maksaisi? Puhutaanko miljardeista?

–On mahdotonta sanoa maksaako se 70 miljoonaa, 500 miljoonaa vai miljardin. Se on kuitenkin varmaa, että miljardia se ei voi maksaa. Silloin me emme voi ottaa sitä järjestelmää, ministeriön Murto vastaa.

Järjestelmä voisi tulla Suomeen aikaisintaan vuonna 2020.

Erillään Ollilan ajatuksista

Vaikka ministeriön laiteprojekti ei ole suorassa kytköksessä Nokia-taustaisen Jorma Ollilan työryhmän tiemaksuselvitykseen, elinkeinoelämää palvelevasta hankkeesta on kuitenkin kyse.

Vielä ei tiedetä, mitkä yritykset ovat mukana alkavassa kokeiluhankkeessa. Se kuitenkin tiedetään, että kyseessä ei ole suoraan julkisuudessa ollut niin kutsuttu Panda-ryhmä, johon kuuluvat muiden muassa Destia, Nokia ja Pohjola.

–Yksi hankkeen pääidea on, että se on avoin kaikille. Kaikilla, jotka haluavat tulla mukaan, on mahdollisuus. Globaalit suuret yritykset ja pienet kotimaiset voivat tulla pilottiin mukaan, Murto kertoo.

Murto korostaa, että uuden järjestelmän tarkoituksena on saada hyötyä ihmisille, ei yrityksille.

–Tavoitteena on saada järjestelmä, joka olisi oikeudenmukaisempi ihmisille. Jos vain tietotekniikkayritykset hyötyisivät, olisi menty pieleen, Murto sanoo.

Murto pitää todennäköisenä, että projektin toteuttaa lopulta useat pienet yritykset yhteistyössä. Hän korostaa, että hanke on vasta suunnitteluvaiheessa.

Faktakulma

  • Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää ensi vuonna maksujärjestelmien kokeiluhankkeen.
  • Hallitus päätti kokeiluhankkeen käynnistämisestä viime kevään kehysriihessä. Rahoituspäätöksiä ei vielä ole tehty.
  • Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä on järjestänyt useita sidosryhmätilaisuuksia.
  • Jorma Ollilan johtama työryhmä on tehnyt kevään ja alkusyksyn aikana vertailuja ja laskelmia erilaisista tiemaksujen toteutusmalleista. Nämä laskelmat eivät ole suorassa yhteydessä laitehankkeeseen.
  • Uusi Suomi seuraa hankkeen edistymistä.
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Arto Heikinaro

Näinpä Pentti. Waan sitä ihmettelen, miten suhtaudutaan ulkomaisiin autoihin, automatkailijoihin. Pitääkö ulkomaalaisen hankkia ennen suomeen tuloa kaikki laitteet, asentaa ne ja ennenkaikkea sitten rekistöröityä johonkin suomen systeemiin. Ja kuinkahan tuo laskutus sitten hoituu ulkomailta.

No, entäs kun mobiili tukiasemien kapasiteetti ei riitä ja/tai tulee viiveitä ja katkoja. Entäs jos auton omat todelliset kilometrit ovat pienemmät kuin tuon härvelin laskuttamat. Kenellä on näyttötaakka, kuinka ratkaistaan erilaiset mittaustulokset.

Siis kaikenkaikkiaan täysin järjetön systeemi. Mutta tiedän, että tässä projektissa iloisesti lorvii veronmaksajien rahoilla peräti 17 henkilöä ja ulkomaanmatkoja tehdään ahkeraan. Joten sinänsä mukava projekti jossa olla tekevinään jotain.

Jaakko Aalto

Tämähän on samanlainen virkamiesten viritelmä kuin aikanaan oli sähköinen HST-kortti. Sen kehittämiseen upotettiin 30 miljoonaa ja sille lupailtiin kaikenlaisia kauniita ja hyödyllisiä käyttötapoja. Muutama sata niitä taisi lopulta tulla käyttöön ja koko hommasta on kai vähin äänin luovuttu. Nyt ollaan vain puuhastelemassa monin, monin verroin kalliimpaa viritelmää. Samankaltaisuus Mafian projekteihin on vähän liian ilmeinen.

Anne Marita

onko se edes mahdollista, että joku järkeili että kun tuo bussi porhaltaa tuosta menemään yksillä km- maksuilla läpi kaupungin, se olis kuuskyt ihmistä viemässä töihinsä? jos oliski kimppakjyyti mutta ko nyt , ihan mahdottomalta tuntuu. Pikkusen jää miettimättä että perheessä menee kuusi eri kouluihin ja suunta eri ja että tuollainen ajankäyttö että kello 8 ja kolmen välillä ei auto ole kuin 11-12 välllä kotona, ko esim, jos nyt iltapäviästä meitä viedään sairaalaan- esim. ja siinä välissä ajaa kotiin päästämään koululaiset kotiin ja -hakee sairaalasta ja tullaan kotiin tekisi 5euroa matkalle, lissää. matkanteko edes takaisin keskustaan tulee kauppa ja poisti ja koulu ja uimapaikka reissuineen lapsiperheessä kymmeniaä km päivässä,. yksi auto ,j a vähäpäästöinen saab9000 98, mutta kustannnukset lisääntyisivät 1500 e(v. ja ny jo bensa vero ) on kummaa, että ei voisi jo käsittä että kaupunki bussi kaasuttaa kauheita päästöjä kymmeniä litroja dieseliä, ja täällä menee kerran tunnissa, eikä joka paikkaan .

mikä ihme kännykkä ja liittymä ja älypuhelin pakko tuo tulis olleen. ja että joka kerta kun lähtis ajaan pitäsi rekisteri- jonnekin kännykkään ohjelmaan nyt ladata , se että tää auto menee, tässä.
Niin ja ei tää maksupoilitiikkakaan muute toimi laskutuksessa ei ole varattomilla edes mahdollisita saada mitään palvelua, toimeentulotuki asiakkaanakin siinä ja siinä saako mennä yhtään enempää kuluja kuukaudessa mihinkään; nääs peheen elanto on rajallista, siis kun pitää huolehtia ruoka menoista ja lapsen turvallisuudesta vanhempana.

Pitäkää hesa alue erityisenä joukkoautoilkua vastustavana viheriänä, mutta älkää hulluja puhuko.

Jukka A Kilpiö

Käsittämätön projekti. Ei helvetti, kuka puhaltaa tuon naurettavan suunnitelman poikki?
Esim BMW:llä on jo lähes kaikki em kuvatut toiminnot saatavilla autoihinsa. Ja, MB:llä sekä Audilla ja kumppaneilla tuota pikaa. Ja, arvatkaa, onko muut merkit tulossa perässä omilla sovelluksillaan. Joita siis jo kehitetään täyttä vauhtia.
No, pääsee ensi viikolla IAA:ssa ihmettelemään noita mm Nokian yritelmiä.
Todennäköisesti jossakin tojotassa ja nissanissa noita ei ole eikä tule. Siispä kaikki Saksalaismerkit kielletään lailla Suomessa.
Eihän täsä ole enää mitää päätä eikä häntää mihin autoilijoiden rahoja tuhlataan.

Johan Von

Ei tämä mitää, saadaanhan nykyisinkin kännykästä tieto missä kännykkä kulkee. Ainoa keino on sulkea känykkä. Tosin kännykkä voidaan jo tekovaiheessa varustaa niin, etyä vaikka akun poistaisi niin silti kännykkä tietonsa sijainnista paljastaa. Nykyisellä radiotekniikalla päästään melkoisiin suorituksiin jo pelkällä s3urannalla. Ihme kun tähän ei kukaan ole kiinnittänyt homiota. No elokuvissa on isokkokoisia laitteita jota voi autoon kiinnittää. Näistä nyt ei paljon vaaraa ole.

Elias Paatos

Tämä on sitä Suomalaista innovaatiopolitiikkaa parhaimmillaan. Kukahan tuollaisen laitteen potentiaalinen asiakas olisi? Pohjois-Koreaa lukuunottamatta ei taida löytyä niin järjiltään olevaa virkamieskoneistoa ja kuuliaista veronmaksajaa Suomen ulkopuolelta joka moisen laitteen ottaisi edes ilmaiseksi.

Nämä ylipalkatut virkamiehet lienevät malliesimerkki erinomaisesta säästökohteesta valtionhallinnossa.

Johan Von

Kyllä tällaisia laitteita jo paljon on käytössä. Mutta enin osa rekoissa. Näissä rekan reittiä noidaan reaaliajassa seurata. Useihin suomalaisiin rekkoihin tällainen kiinnitetää kun ne ajavat määrättyihin maihin reitillään. Ne toimivat siinä siksi, että rekka löydetään nopeasti jos se esim varastetaan.

Heikki Leivo

Ja "yllättäen" media lobbaa hanketta täysin kritiikittömästi. Tällainen järjestelmä nyt sitten vaan tulee autoihin kaikkien kansalaisten hyväksi, kun viisaammat ja täysin pyyteettömät päättäjät on niin päättäneet. Että ihan tiedoksi vaan.

Tutkiva journalismi, mitä se on?

Markku Lehto

Kyllähän se näyttää olevan niin, että nykyisissä mediataloissa toimittajakaarti on supistettu niin ohueksi, että sillä ei ole enää resursseja eikä aikaa muuhun kuin copy-pastella kopioida maailmalla pyöriviä juttuja. Toimittajilla ei ole useinkaan kompetenssia perehtyä erikoisalaojen asioiden perusteisiin.

Tässä tapauksessa kyseessä lienee liikenne- ja viestintäministeriön jokin tiedote. Olihan tässä uutisessa kuitenkin jotakin kysymyksiä, jotka herättivät lukijankin kriittisen mielenkiinnon. Systeemi näyttääkin toimivan niin, että toimittajat copy-pastettavat ja julkaisevat jutun ilman taustatyötä. Sitten aktiiviset kansalaiset esimerkiksi täällä Usarissa ruotivat juttua ja tekevät sen "tutkivan journalismin" työn. No hyvä näin, sillä se vanha systeemi, jossa kirjoitettiin ( kai vieläkin kirjoitetaan ) yleisön osastoon, oli jäykkä ja kankea järjestelmä.

Ongelma vain on, että meidän hallituksen ja eduskunnan jäsenet eivät välttämättä kerkiä,huolimatta mittavasta avustajakaartistaan, perehtymään täällä esitettyihin, usein asiantunteviin, kommentteihin.

No joka tapauksessa on hyvä, että tämä netti on olemassa ja sen kautta voimme käydä rakentavaa ja kriittistä keskustelua elämäämme vaikuttavista asioista. Niin ja kaikki mitä valitsemamme edustajat tekevät, sanovat, esittelevät sekä josta ovat päättämässä - jää muistiin. Jokainen kansalainen voi sitten jälkikäteenkin tarkastella mitä esimerkiksi eduskunnassa kukin on äänestänyt tai jättänyt äänestämättä.

Sama pätee myös meidän meppeihin Brysselissä. ks. linkki: http://www.votewatch.eu/

Arto Heikinaro

Ei Venäjä eikä Putin ole kiinnostunut tästä.
Nyt on niin, että osat ovat kääntyneet päälaelleen. Suomi on stalinistinen valvontayhteiskunta ja korruptiokapitalistinen talousjärjestelmä. Olisipa suomessakin Venäläinen vapaus. Tässä rupee ihan ihailemaan venäläisiä jotka pääsi Neuvostoajasta tyylikkäästi eroon. Se saatanan systeemi vain jäi suomeen entistä pahempana ja entisistä stalinisteista tuli sitten takinkäännön myötä vihreitä.

Alexius Manfelt

Siis: "–Laitteessa voisi olla liikkujalle kohdennettuja palveluita kuten sää- ja reittiennusteita, erilaisia joukkoliikenteen aikatauluja. Palveluja, jotka helpottavat ihmisten liikkumista, Murto luettelee."

Tuotakin se muka tekisi. Minä näe monin eri tavoin millainen sää on. Ja kyllä minä toistaiseksi vielä päätän itse minne ja mitä kautta menen, en tarvitse mitään ennustetta. Siis tuo reitin ennustaminen on todella mielenvikainen ajatuskin. Mitä minä yksityisautoilijana teen julkisen liikenteen aikatauluilla. Eikös ne saa jo Lumiasta.

Siis potkut tuollaiselle Herra Murrolle ja koko tiimille, ei tuollaisia härpäkkeitätarvita. Tervetta maalaisjärkeät tässä maassa tarvittaisiin, siitä näköjään on puutetta.

Seppo Vehviläinen

Paikkatiedon ,sään ja navigoinnin saa normaalista älypuhelimestakin joten sillä tätä värkkiä on turha markkinoida.
Liekkö vakuutuksien kohdalla ajatus sellainen , että mitä enemmän ajat sitä enemmän maksat.
Kuullostaa todella reilulta omalla autolla ajavia kaupparatsuja kohtaan.
Pitänee alkaa miettiä kansalaisaloitteen tekemistä tällaisen hulluuden estämiseksi , sillä jos tässä yhteiskunnassa haluttaisiin todella säästöjä niin esim Solidium ja eläkeyhtiöt lopetettaisiin ja salkunhoito annettaisiin kotimaisille finanssitaloille jotka hoitelisivat salkkua esim valtioneuvoston piirtämien kalkkiviivojen mukaan ja palkkio määräytyisi tuloksen mukaan .
itse en ainakaan antaisi rahojani Solidiumin tapaan hoidettaviksi.

Petri Suomi

Vastaava laite on jo takseissa, mutta siitäkin on luovuttu sen kalleuden vuoksi. Niitä on myös samaan GPS navigointintiin perustuvissa rekoissa, jotka hakee talvella esim. puutavaraa koordinaatien perusteella. Se on hyödyllinen, koska lumihangesta on vaikea löytää pino.

Ajokilometerihin perustuvaa tienkäyttömaksua on yritetty periä, vain muutama vuosi sitten, Saksassa.
Kaikki meni pieleen, koska ne perustuivat satelliittipaikannukseen, jonka singali ei toimi esim. tunnelissa, laivassa eikä luotettavasti edes lähellä sotilaallisia kohteita. Eikä myöskään antenniin vahingossa eksyneen alumiini tai vastaavan singanaalia heikentävän tilanteen vuoksi.
Eihän meilläkään navikaattori autotallissa toimi:) Eikä silloinkaan, jos se aennetaan valvomaan ajamista. Anteeksi nimitys, mutta "jeesusteippi" 10 x 10 mm. pala estää jopa kännykkäsäteilyn omaan kaaliin.
Isompi pala estää, että se ei toimi ollenkaan täydessä kentässä. Pitää vain tietää missä on lähetin/vastaanotin antenni.

Niko Setälä

"Poliittisten päättäjien käsissä on se, maksaako valtio laitteet vai maksaako jokainen kansalainen omansa. "
- virkamies keksinyt valtion taikaseinän, mistä tämäkin kustannetaan, eikä kansalaisten siis tarvitse maksaa tästä mitään...

Jukka Tujula

Laitteen pakkoasennus kaikkiin autoihin, miten se hoidetaan? Poliisi joutuu antamaan virka-apua. Sanktioiden on oltava kovat. Laitteen päällystäminen foliolla; ehdotonta vankeutta.
Jos asennukset saadaan hoidettua poliisin ja armeijan avulla, niin ehdotan yleislakkoa käyttöönotto päivästä lähtien vaikka maailman tappiin.

Artti niemelä

Älkäähän nyt aivan mielettömiä kuvitelko! Jos todella tuollaista systeemiä maahan hiniöidään, pitää laitteet ylläpitoineen ja kustannuksineen olla täysin valtion rahoittamia, sehän tuosta mielettömyydestä suurimman hyödynkin korjaisi!
Mutta aivan ensimmäiseksi, ennen ensimmäistäkään toimenpidettä tuon toteuttamiseksi, pitää asiasta järjestää sitova kansanäänestys!

Heikki Härmä

Mistähän voisin saada lankapuhelimen?

Harmittaa kun sen ylläpito eli jäsenmaksu ihan yhtäkkiä nousi moninkertaiseksi lyhyessä ajassa niin, että ei ollut köyhällä varaa siihen vaan kännykkään.

Jos Hollolan likka olisin, niin sanoisin, että kyllä nyt kaluttaa.
Näin kun tapahtui, että Pohjanmaan poika kolkutti Hollolan likan aitan ovea kysyen, että avvaatko aittas ovee.
Hollolan likka tietenkin vastas että en avvaa en.

Pohjanmaan poika sanoi, että kyllähän avvaasit jos tietääsit millä kolkutan.
Niin tätä Hollolan likkaa nyt kaluttaa.

Jorma Pallasvirta

Tyypillinen esimerkki siitä kuinka poliitikkoja mielistelevät ja maailmasta irrallaan elävät virkamiehet luovat asemaansa osoittamalla "älyllistä" kyvykyytään uraa luodesssaan. Jos yksi muutaman kymmenen henkilön virkamiseryhmä eristettäisin täysin muusta mailmasta niin pystyisivät eristyksissä ollessan täydellisesti työllistämään toisensa ja vaatisivat vielä lisähenkilöstöä työpaineiden vuoksi. Tällaiseen kierteen keskelle saapuneet poliitikot sitten rakentelevat omia uriaan.

Marja-Liisa Kalkela

ketähän syyttäisi?
-A) Kepu/kok joka teki EU:sa päästösopimuksen -07 johon tuo kuuluu?
-B) Anu Vehviläistä joka kertoi tuon jo -09 HS:sa tulevan voimaan n. 2018?
C) Joten EU:n direktiivillä ,johon ei ennenkään ole kampoihin pistetty.

Samaan päästöpakettiin kuuluu myös energiatarkistukset vanhoihin omakotitaloihin .

päästöt kuriin -90 luvun tasolle 2050 mennessä.

Heikki Kotamies

Erinomainen laite, kun siihen vielä yhdistettäisiin viinapullolaskuri,
jolla voidaan helposti valvoa tuontia Virosta. Poliisejakin voidaan
vähentää, kun tietoja kuitenkin käytetään rikollisuuden torjunnassa.
Tekijät sillä helposti paljastuvat. Mahtava verotusaparaatti. Hintaa
kilometriltä sitten vain korotetaan vuosittain tai useammin. Kylläpä
turhat ajot siihen loppuvat. Sitten täytyykin taas korottaa bensan
hintaa, kun polttoaineveron tuotto romahtaa ja kun virkamiehille on
maksettava kiitollisuuspalkkioita tästä Ollilan uusimmasta ideasta.

Hannu Rautomäki

Siltä vaikuttaa, että yli-innokkaat byrokraatit haluavat viedä valvonnan ja kontrollin huippuunsa.

"EU:n uusi suunnitelma: Kaikkiin autoihin nopeuden rajoittimet

Tulevaisuudessa kaikkiin uusiin autoihin saatetaan asentaa automaattiset nopeuden rajoittimet.
Euroopan komission liikenneosasto on kehittänyt kaksi keinoa, joiden avulla liikenneturvallisuus paranisi, uutisoi brittilehti Telegraph.
Lehden mukaan uusiin autoihin voitaisiin asentaa kamerat, jotka lukevat automaattisesti teiden varsille pystytetyt nopeusrajoituksesta kertovat liikennemerkit. Kameran havaittua nopeusrajoituksen vaihtamisen auto jarruttaisi automaattisesti, jos sallittu nopeus ylittyisi.
On myös mahdollista, että kaikkiin – myös vanhoihin – autoihin asennettaisiin nopeuden rajoittimet, jotka estäisivät autoja kulkemasta yli 110 km/h tuntivauhtia."
Aamulehti 2.9.

Henry Hammar

Tämä Murto on kuin Tuhkimon noita - akka joka on tarjoavinaan herkullista mahlaa valuvaa omenaa pahaa aavistamattomalle autoilija paralle. Nuo lisukkeet joita hän tarjoilee autoilijan "hyödyksi" ovat niin naurettavia, että vain suomalainen ylimielinen virkamies voi sellaiseen ryhtyä. Hän pitää kansalaisia idiootteina jotka kyllä pienen marinan jälkeen boxin hankkivat kunhan vaan uhkaillaan tarpeeksi järeillä seurauksilla.
Nuo edut saa jo nykyjään kännykästä ja navigaattorista.
Kyseessä on törkeä perustuslain vastainen kansalaisten liikkumisen kontrollointi yritys.
Jos laite otetaan käyttöön, niin varsin pian ylinopeus sakot tulevat automaattisesti suoraan postiluukkuun, jos joudut kolariin, niin vakuutusyhtiö ilmoittaa ettei korvaa kuin osittain sillä ajoit kolarihetkellä ylinopeutta, vaikka joutuisit peräänajon uhriksi. Liikkumisesi rekisteröidään ja tiedot säästetään, puhukoot virkamiehet mitä puhuvat.
Yksi asia on varma, ja se on se että meitä kusetetaan jälleen hallinnon suunnasta ihan samalla tavalla kuin on tähänkin asti tehty.
Jos kansalaisilta löytyy niin paljon selkärankaa, että mokomaa aparaattia ei hyväksytä, eikä oteta käyttöön niin demokratiassa pitäisi asian olla selvä. Siis demokratiassa - ei välttämättä Suomessa.
Annettakoon vielä syntymättömälle loodalle nimeksi Orvelli.

Markku Lehto

Eikö liikenneministeriö voisi keskittyä oleelliseen. Oleellista liikenneministeriön hallinnon haaralla olisi esimerkiksi valtakunnan liikenneinfran saattaminen siihen kuntoon, että liikkuminen laajassa maassamme olisi nopeaa, turvallista ja joustavaa. Tässä riittäisi varmasti enemmän kuin tarpeeksi töitä. Suutari pysyköön lestissään.

Hieman haisee taas se, että lobbarit ovat saaneet jalkansa liikenneministeriön käytävillä yhden sun toisen toimiston oven väliin.

Muuten tuo kysymys siitä että maksaisiko valtio laitteet ? Kuka se valtio on - se on me veronmaksajat. Kuka se on puhunut julkisten menojen supistamisesta ?

Valtion tuellako aikoinaan 1980 -luvun lopussa Nokia kehitti mukana kannettavat ( raahattavat ) puhelimet ? Oliko siinä mukana silloinen viestintäministeriö ?

No olihan meillä aikoinaan valtion ideoima Valco. Kannattaa googlata sen historia.

Eiköhän olisi parempi, että yliopistot ja firmat kehittelevät tuotteitaan itsenäisesti ja kun ne ovat siinä vaiheessa, että niitä voitaisiin ottaa toimivina käyttöön, niin sitten yhteiskunta ja potentiaaliset asiakkaat ottavat asiaan kantaa. Toki valtio voi osallistua tuotekehittelyyn T&K -rahoituksella. Mutta avointa piikkiä ei valtion tule firmoille antaa. Tästähän on surullinen esimerkki mm. tuulimyllytukiaisissa.

Jarto Nieminen

Eli, Liikenne- ja viestintäministeriössä olleen 20 - 30 vuotta ajasta jäljessä ja suunitellaan nyt valtion taholta pakkosyötettäväksi tuotetta joka tekee sen minkä esimerkiksi uuden Toyotan vakiovarusteena tuleva Android pohjainen ajotietokone navigaattorilla, sillä erotuksella että nyt tämä laite ei vain käytä saamaansa tietoa autoilijan ja käyttäjän hyväksi vaan myös samalla vakoilee ei vain Googlen puolesta vaan myös suoraan valtiolle? Ovatko nämä lahopäät edes ajatelleet että he voisivat vain suoraan ostaa tämän tiedon Googlelta, tai että kaikki mainitut ominaisuudet löytyvät jo modernista älypuhelimesta, viimeistään sen jälkeen kun siihen lataa navigaattorisoftan? Ja että aikoinaan yksi Nokian myyntivaltteja maailmalla oli ilmainen navigointi ohjelmisto?

Uusi nokia? Justjoo.

Johan Von

KYllä laitteet on keksitty. Mutta kannattaako urkintalaitteiden käyttö siitä kysymys. Ei se tekniikasta kiinni ole. Niiden suraaminen ja tiedon analysointi maksaa ja tietenkin laite itse. Mutta jos näistä saatava data voidaan avata ja jaotella, ja kiinnostava saada talteen tarpeeksi nopeasti ilman ihmistyövöimaa. Ja vielä suhteellisen halvalla. Niin taatusti joka autossa sellainen tulee olemaan. Samoin kuin monissa mussakin paikoissa. Ei nykyään tekniikasta kiinni ole vaan hinta ja siitä saatava hyötty ratkaisee.

Johan Von

Eihän tällä merkitystä ole laite voidaan säätää lailla pakolliseksi. Ja katsastuksen yhteydessä tarkistetaan toimiiko se. (tietysti myös ratsioissa). Laithan ainoastaa määrää saadaanko tai pikääkö laitetta käyttää. Ja Suomessa voidaan säätää vain suomen asioita. Samahan se on noiden "peltipoliisien" kanssa. ja missä niitä voidaan käyttää ja kuka saa valvoa.

Veikko Hintsanen

Markku Lehdon kirjoitukseen hieman lisää: mielinkiintoisinta todella tässä viritelmässä on se että lvm älyliikenne kehittämisessa jullistettiin ylimmäksi arvoksi "kestävän kehityksen" tavoite.

Ne tavoitteet näkyvät yhä LVM:n nettisivuilla . Lisäksi markkinoitiin LVM sivuilla älyliikenteen suunnittelun tavoitteeksi "Liikennejärjestelmän tuottavuuden ja tehokkuuden radikaali parantaminen" ja että "logistiikkakustannuksissa lähennytään kilpailijamaita". (meillä kuljetetaan kuorma autoilla sama tonnimäärä mitä Ruotsissa vaikka vienti on vain puolet Ruotsin vastaavasta)

Kuitenkin kehittämisen konkreettisessa työssä on jätetty koko EU :n vastaavat tavoitteet: mm kuorma auto liikenteen kalleuden ja ilmastotavoitteiden takia EU liikennestrategiaan otettu kuljetusvolyymien siirtäminen raide ja vesiliikenteeseen -meidän suunnitelmista pois - ja huomio vedetty Ollilan -silloisen - tähteyden avulla- pelkkään verojen keruun muutokseen ja siihen miten tietotekniikka teollisuutta voidaan kehiittää.

Muut kuin kuljetus teollisuuden huolet tulisi minun mielestäni olla enemmänkin TEMmin huolia kuin LVM:n

Taisto Pihlajamaa

Ilmoitettuun tavoitteeseen pääseminen olisi helppoa pensan verotuksen kautta. Nyt on vain niin, että sähköautot ovat nousemassa näiden virkaherrojen horisonttiin. Sähköön pensavero ei pure. Mitäpä muuta kuin suoraan IsoVeli avuksi. Siitä tulee kivasti muutakin lisähyötyä. Mm. hallintoalamaisten ajelut ulkomailla saadaan samalla näin valvontaan.

Äänestämälläkään emme saa ministeriöiden väkeä vaihtumaan. Paras lienee, kun tyydytään ja nöyrrytään.

Kari Kuuva

ARKADIANMÄKI UUSIA = lisää pyrokratiaa, uusia jätettömiä lakeja lakeja ja lakeja, saadöksiä, määräyksiä, sääntöjä, ohjeita, pakkoja, velvoitteita, maksuja, veroja, järjetöntä tuhlausta, seurantaa, kyttäystä, hyysäystä, huijausta, kähmintää, oman edun ajamista, loppaamista, jne, jne.
Eikähän olisi parempi vaihtaa kokonaan tuo Arkadianmäen sekoiluyhteisö seuraavissa vaaleissa.

Matti Hemmi

Rauhoittukahan nyt hyvät ihmiset. Ei meidän autoihimme tule yhtään mitään kyttäysaparaattia. Vallassa nyt vaan sattuu väliaikaisesti olemaan nysvärien onneton sukupolvi. Kun suurten ikäluokkien vankka osaaminen poistui liian äkkiä asioita ohjaamasta, ja nyt tämä elämisestä kehäIII pohjoispuolella mitään ymmärtämätön sukupolvi vaan hakkaa kirvestään kiveen.

Nokiankin nysvännyt Ollilakin on pyydetty asian suojelijaksi. Ja kun mediakin on pää pensaassa, ei näitä juttuja tarvitse tämän enempää ihmetellä.
Odotetaan vain ihan rauhassa seuraavia ek-vaaleja niin pääsemme korjailemaan kaikessa rauhassa mäyräkoiran pilalle pureskelemia villasukkia. Siinä sitä riittääkin tekemistä muutamalle hallitukselle.

Kimmo Leino

Mielenkiintoista; kun siis autosi on rikki ja sitä HINATAAN tai viedään lavetilla maksat ylisen V. lisäksi myös "käyttömaksua" siitä, että auto liikkuu ?

Noilla virkamiehilla ei kyllä ole kaikki muumit laaksossa ?

Mutta taustaa tälle lakimuutokselle saa, kun seuraa TEKNIIKAN kehitystä !

Suomalainen patentoitu moottorikeksintö kahten kertaan ahdettu 0,57 litrainen ja 100 KW:n tehon antava laite ylittää 6 päästönormit ILMAN katalysaattoreita ja urearuiskutusta ! Kun Honda mahdollisesti ( neuvottelee patentin omistajan kanssa ) saa sarjavalmistuksen päälle on Suomen VEROTUS ja euroopan autoteollisuus täysin sekaisin ! Lukemani artikkelin mukaan moottorikustannukset PUTOAVAT autoa päälle jopa 1 000 euroa !

Nyt diesel on kallis ja painava; tulevaisuudessa bensiinimoottori on kallis ja painava ja ennen kaikkea VEROTULOT ja käyttövaoimaverot ( perustuvat painoon ja moottoritilavuuteen) putoavat roimasti uuden Suomalaiskeksinnön myötä !

Miksi SUOMEN LEHDISTÖ ( suurin osa ) on täysin hiljaa tästä tekniikan kehitysaskeleesta; joka on mitä mainioin voimanlähde mm. hybridiautoihin ( kaupungissa sähköllä ja maalla dieselillä ) ja molemmat vähillä päästöillä .

Välttämättä ei edes kannata tehdähybridiä, koska biodieseliäkin kuluu lähes mopoauton verran tavallisessa kauppakassissa !

Kun ymmärtää edelläkuvatun jo OLEMASSAOLEVAN tekniikan väistämättömän tulon Suomeen ( josta se on lähtenyt maailmalle ) tietää polttonesteen verotuksen vähenevän oli vero sitten painon; päästöjen tai polttonesteen määrän ( polttoainevero ) mukaan määrätty !

Valtionvarainminsiteriö kiroaa uutta ( 2007 VTT:n testeissä ) ollutta moottorikeksintöä; jota MAAILMAN lehdistö peittelee ja Honda hamuaa hiljaisuudessa itselleen ?

Suomessa ei ole muuta takapajulaa; kuin VIRKAMIEHET, joiden määrä ja PALKAT tulee puolittaa välittömästi ; juuri virkamiesten palkkojen maksamiseksi veroja tuleekin nostaa ( ja vähän Kreikan tukiaisten ) !

Meni sitten insinööri tai tutkija kehittelemään keksinnön valtioherrojen harmiksi !

Yhteys keksinnön ja verotuksen muutosesityksen kanssa on NIIN ilmeinen; koska lehdistö jarruttelee keksinnön julkaisua !

Mutta patenttitoimistolla ASIAKIRJAT ovat jo julkisia !

Siinä teille "tutkivaa" journalismia mutta ei toimittajan vaan tavallisen tallaajan tekemänä .... lukekaa hyvät ihmiset !

Minulla muuten on tarktori, jolla mukavasti ajelee työmatkat; jos satelliittiseuranta autooni pitää asennuttaa ! ... taitaa eräs puolue saada herneen nenään, jos traktoreihin on tulossa seuranta myös ; Suomessa muuten on jo tuhansia "tieleiikenne"-traktorimönkijöitä työmatkakäytössä ja "kerhot" jo nyt käyttävät moottoripyöriä ! Hups annnoinko vinkin verottajalle ?

Johan Von

Etkö ole huomannut sitä laitetta siinä se on traktorissa tankin vieressä. Koodinaatit voidaan siihe gsp:n säätää ja painaa aloita nappia niin sen jälkeen Traktori esim ruiskuttaa peltoon myrkyt tai äestää sen, kun sinä samaan aikaan voi käydä ESSON baarissa olusililla (ei sutolla) Tai vikka pitsalla. Ja kauanhan on ollut autoja jotka omistajansa mukaa kulkivat melkein jalkahiellä. Mutta nykyisten deuroranttien takia tarvitsevat taas löpöä.

Ilari Kiema

Tämä maa on muualla hylättyjen projektien Tattarisuomi. Täytyyhän näiden valmistelijoiden tietää, että Hollannissa hylättiin vuonna 2010 suunnitelmat GPS-pohjaisesta kilometrimaksusta ja että Saksassa ehdotus autobahnien tietulleista (ulkomaalaisille) henkilöautoille on yksi tämän kuun vaalien suuria teemoja. GPS-pohjaista kilometrimaksua eivät kannata muut kuin jotkut vihreät. Systeemi voisi olla käytössä aikaisintaan vuonna 2050. Delegaatiot käyvät veronmaksajien varoilla ulkomailla, ja sitten Suomessa monen meren ja kielimuurin takana väittävät, että tässä olisi nyt Suomelle uusi Nokia.

Kansalaistottelemattomuudella kehuskelevien kannattaisi olla vähän varovaisia. Järjestelmään kuuluisi nimittäin olennaisena rakennepiirteenä erittäin ankarat rangaistuseuraamukset.'

Hollannin hylätyssä hankkeessa vuodelta 2009 esitettiin, että, jos joku ei 18 tunnin kuluessa ilmoita laitteeseen tulleesta viasta, häneltä peritään 18 500 euron sakko. Yritys manipuloida systeemiä rangaistakoon 74 000 euron sakolla tai maksimissaan neljän vuoden vankeudella. Epäilemättä suomalainen työryhmä on ”edelläkävijä” myös rangaistusasteikkojen osalta.

So steht wohl in den Plänen, dass jeder, der den Ausfall des Systems nicht innerhalb 18 Stunden meldet, bis zu 18.500Euro Strafe zahlen soll. Versuche, das System zu manipulieren sollen mit 74.000 Euro Strafe oder bis zu 4 Jahren Gefängnis bestraft werden.

http://www.niederlande-wegweiser.de/niederlandenews_1109pkwmaut.html

Suunnitelma hylättiin 2010. ”Kilometrimaksu ei ole oikea tie.”

Diskussionen ausgelöst hatte, sei keine Mehrheit erreichbar, räumte der zuständige CDA-Abgeordnete Ger Koopmans am Donnerstag im Parlament ein. "Die Kilometergebühr ist nicht der richtige Weg."

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Niederlande-legen-Pkw-Maut-auf-Ei...
http://www.niederlande-wegweiser.de/niederlandenews_1004mautkommtnicht.html

Ilari Kiema

Kansalaistottelemattomuudella etukäteen kehuskelu vaan kannustaa valmistelevia virkamiehiä valmistelemaan entistä ankarampia rangaistusseuraamuksia ja säätämään vielä yllytyksen kilometrimaksun ja GPS-paikannuksen kiertoon takautuvasti rangaistavasti sadan tuhannen euron sakolla. Kansalaistottelemattomuudella kehuskeleville kommentoijille voi tulla kova lasku.

Olavi Nieminen

Tämäkin vakoilu annettaisiin sitten Microsoftille ja yksityisyyden raja rikotaan.
Atk-osaaminen ei ole suomalaisten hallussa kun mennään väärällä ladulla koko ajan. Kuka korjaa virheet ja vastaa niistä?
Autovarkaat tuon systeemin kaatavat kuitenkin.
Nokian patentit ja koko kauppa pitää purkaa järjettömänä.

Jaakko Kullberg

Uskomatonta natsimeininkiä suomikorealaisittain ja rahan kaatamista kaivoon. Kuka tai ketkä kannattavat tällaista valvontasysteemiä juuri kun edellisestä virastosta eli telkkariluvasta päästiin eroon? Seuraavaksi vaan mikrosirut niskaan ja menoksi...

Jarmo Kanerva

Suomalaislta saadaan pääoma vaikka Nokian kokoiseen yritykseen kun pihistetään väkisin kansalta asetuksilla rahat pääomaksi. Käytännössä elektroniikkateollisuus on lähtenyt jo Suomesta, eikä niitä laitteita täällä tehdä muutenkaan. Hallituspuolueet ovat varmaan tämänkin takana, koska antaa tämän tapahtua ministeriössä.

Antti Paasivaara

Tuntuu tällä hetkellä siltä, että kaikilla (valtion leivissä) on halu uudistaa maatamme käsittämättömään suuntaan. Typeriä uudistuksia typerien uudistusten perään esim. alkoholilain tiukentaminen (juomien laimentaminen, myyntikielto lauantaisin jo klo 18, baarien aukiolojen aikaistaminen jne.), tieverot, eläkeiän nostaminen, pyhien siirtäminen viikonlopulle, vappuaaton tienestit valtiolle ja nyt tämä ihme laite.. hyvä Suomi!

Kari Repo

Kehitys kehittyy, vaikka pelkästään verotuksen yksinkertaistamiseksi kai vain voitaisiin jakaa polttoaineverotus kahteen luokkaan:
ammattiautoilijat ja muut.
Näitä isoveli valvoo laitteita täytyy todella perustella muulla kuin verotustietojen keruulla.
Keep it simple stupid!

christinaholm

Kuinkahan monta uutta virkamiestä sinne liikennelaitokseen palkataan kehittelemään tätä uutta vapaudenriistoprojektia? Konsulteista puhumattakaan? Pikemminkin törkeää varojen väärinkäyttöä ja tuhlausta muutenkin vaikeana aikana!

Matti Hemmi

Ollilan kännykkä-tähdenlento oli siinä. Pitää vaan todeta, että noinhan se valta turmelee/tyhmentää. Yrityksen sisään perustettiin yksi sisäinen kieli ja jopa yrityksen sisällä veljet vahtivat toisiaan. Hyvin vahva hitech monialayritys sai mennä. Rönsyistä luovuttiin ja tätä huvikapulaa kasteltiin kuin ihanaa ansarikukkaa.
Yhä hullummiksi meni johdon ymmärrys. Jopa t&k sai silmilleen ja johto kuvitteli olevansa jumalan asemassa. Loppuvuosinaan Ollila tajusi ajaneensa pahasti pöpelikköön, josta ei ylös enää pääse. Ote irtosi oljesta ja sinne tämä kapulabusines häipyi ostomiehen taskuissa kuin p..ru saharaan.
Ympyrä sulkeutui.

Tätä on enää aivan turha valittaa. Aika aikaansa kutakin. Nokia on hyvä ja alkaa nyt vaan alusta. Nyt ei tarvitse sentään lähteä samalta pöydältä kuin v. 1967, jolloin Heikkilän tiellä 185 henkilön kokonaisvahvuudella lähdimme liikkeelle repertuaarilla; ammattielektroniikka, kantoaaltolaitteet ja radiolinkit. Toki radiopuhelimet ujuttautuivat silloin hyvinkin pian palettiin mukaan, mutta silloin Ollilaa ei nähty vielä mailla halmeilla.

Kun vaan löytyisi vielä jostain se sama Heikkiläntien henki, jolla tämä saga polkaistiin liikkeelle Kaapelitehtaan elektroniikkalabran nurkista.
Aloitetaanpa pojat (pakko sanoa tänään, myös tytöt) alusta kun on nämä huvikapulat nyt myyty jobbareille ja käsissä on osaamista, raju ammattitaito, maailman laajuinen raskas tuotekonsepti, osaava organisaatio ja myös pätäkkää panna haisemaan.

Hakkaa päälle ! ;-)

Kai Auvinen

Jos nämä Ollilan haaveilemat laitteet toimivat yhtä hyvin kuin Nokian kännykät,niin ei hätää. Huoltoon ne pitää viedä heti alussa. Ja silloin voi ajaa vapaita kilometrejä.

Lisäksi onko Ollila tullut hulluksi oltuaan liian kauan vallassa. Valta turmelee. Tässä tapauksessa on turmellut aivosolut.

Esa Heiskanen

Koko homman juju on siis siinä että valtion pitää keksiä uusi tapa lypsää peltilehmää turvatakseen julkisen sektorin kasvun. Polttoaineen kulutus vähenee autojen kehittymisen myötä ja sähköautojen käyttämän sähkön "käyttöverotus" vaatisi joka tapauksessa jonkin erikoisjärjestelmän.

NSA ja PRISM skandaalit ja kotimaiset poliisien urkkimisjutut todistavat sen että tietoa ei pysytytä mitenkään suojaamaan väärinkäytöksiltä. Hyviä mahdollisuuksiakin on, mutta yksityisyyteen liittyvät uhkat ovat moninkertaiset hyötyihin nähden... Ja suurin osa hyödyistä on saavutettavissa jo älypuhelimien avulla.

Olli-Pauli Sarvaranta

Työryhmän märkä uni lienee, että kaikki Euroopan maat ottaisivat laitteen käyttöön, muutoinhan homma ei pelaa. Älytön ajatus, etenkin, kun suuri osa laitteen toiminnoista jo löytyy muista mukana kannettavista tai kuljetettavista mobiililaitteista ja mitä löytyykään parin vuoden kuluttua. Jäljelle jää pelkkä rahastus ja teoreettinen mahdollisuus lähes totaaliseen liikkumisen valvontaan etenkin jos matkapuhelimella maksaminen myös yleistyy. Haluaisimpa nähdä sen poliittisen puolueen joka lähtee ajamaan tätä pakkoa!

Jani Hätönen

Itse asiaa en kannata, mutta kyllä usarin "uutinen" oli jonkinasteen pohjanoteeraus. Mikä mahtoi olla toimittajan itse tekemä työ tämän eteen, kun vaikuttaa että on syöty kuin lampaat (veromaksajien rahoilla) virkamiesten tiedotettu tulevana totuutena.

Nämä kovasti uutisoidut rakenneuudistukset voisi aloittaa jo, ja kohdistaa hyvin tarkkaan..

pihakamera .

Vakuutusyhtiöt EI KOSKAAN luovu voitostaa, päin vastoin, kaikki uudistukset vakuutus alalle tarkoittavat hinnan nousua.
Katsokaas viime tai edellinen kirje hinnan nostosta "kehitämme palvelua ja siksi hinta nousee 4 prosenttia"
Tämä laite tarkoittaa siis takuulla vakuutuksen hinnan nousua.