Perjantai 22.2.2019

Suomalainen autoilija: Näin Ollila muuttaisi elämäsi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.12.2013 10:05
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Jorma Ollilan työryhmän esityksessä henkilöautojen kilometripohjainen veloitus, joka perustuisi satelliittipaikannukseen, korvaisi nykyisen auto- ja ajoneuvoveron.
|

Jos Jorma Ollilan vetämän työryhmän arviot ja tavoitteet kilometriverosta osuvat kohdilleen, maksaa suomalainen autoilija vuonna 2025 ajoistaan veroa keskimäärin 3,3 senttiä kilometriltä. Niiden kohdalla, jotka ajavat keskimääräistä enemmän, kustannukset nousisivat ja vähemmän ajavien kulut laskisivat.
 
Henkilöautojen kilometripohjainen veloitus, joka perustuisi satelliittipaikannukseen, korvaisi nykyisen auto- ja ajoneuvoveron. Tämä tarkoittaisi sitä, että ajoneuvot Suomessa halpenisivat. Polttoaineiden hintaan uusi järjestelmä ei vaikuttaisi ainakaan suoraan, koska niiden verotus ei muuttuisi.
 
Autoilijan kuluihin vaikuttaisi jatkossa se, missä ajaa ja se kuinka paljon auton käytöstä syntyy hiilidioksidipäästöjä. Työryhmän raportissa esitellään kaksi porrastusmallia kaupunki- ja maaseutuajolle.
 
Kaupunkialueella maksu voisi olla toisen mallin mukaan 4,15 senttiä kilometriltä ja silloin harvaan asutulla maaseudulla hinta olisi 1,0 senttiä. Toisessa mallissa kaupungissa hinta olisi 3,85 ja maalla 2,0. Erikseen on vielä määritelty taajaan asuttu maaseutu, missä yhden kilometrin ajaminen maksaisi kummassakin mallissa 3,0 senttiä.
 
Halvemman haja-asutusalueajon ja kalliimman kaupunkiajon malli sopisi poliittisesti hallitukselle, jossa olisi esimerkiksi keskustalaisia ja perussuomalaisia. Toinen malli voisi käydä kaupunkilaispuolueille kokoomukselle ja sosiaalidemokraateille.
 
Ollilan työryhmän loppuraportti on vasta pohja poliittiselle keskustelulle ja virkamiesvalmistelulle. Varmaa on, että vääntöä yksityiskohdista syntyy. Myös Ollila tietää, että kyse on emotionaalisesta asiasta, kun puhutaan autoilusta ja veroista.
 
Yksityisyyden suoja on yksi ongelmakysymys, joka uutta kilometrijärjestelmää koskisi. Se huolettaa jo tässä vaiheessa monia kansalaisia. Mallin mukaan verottaja saisi ajotiedot maksualueittain kuitenkin viivästetysti, eikä esimerkiksi tarkkaa tietoa siitä, missä on käyty.
 
Tieto kerättäisiin ajoneuvolaitteilla, siis eräänlaisilla ”mokkuloilla”, jollainen kaikilla olisi autoissaan. Näiden kokonaiskustannus nousisi nykyisillä hinnoilla 330 miljoonaan euroon. Autoilija maksaisi vuodessa mokkulan käytöstä esimerkiksi 10 euroa.
 
Järjestelmään investoiminen maksaisi työryhmän arvion mukaan 130 miljoonaa, mikä olisi saman verran kuin sen vuosittainen operointikulu.
 
Hankkeen taustalla on ajatus verotuksen ohjaavasta vaikutuksesta ympäristöystävälliseen suuntaan. Se kannustaisi vähäpäästöisten autojen hankkimiseen ja kaupunkiajon vähentämiseen, mikä taas lisäisi julkisen liikenteen käyttämistä.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaska Ojansuu

Elikkä kansalaiset maksavat verojen lisäksi tämän laitteen hinnan ja sen käyttökustannukset omsta pussistaan. Tämä kaikki siksi, että valtio pääsee repimään veroja, lisää maksuja autoilijoilta. Loistava bisneidea Nokialle, entiseltä nokialaiselta. Onko Nokiassa jo varattuna bonusrahat Ollilalle?

Nyt vielä kaikille kenkävero käyttöön. Kaikkien on ostettava jokaikiseen kenkäänsä paikannuslaite, jotta valtio pääsee keräämään kävelyveroja. Jos juoksee on tämä liikkumisvero halvempi.

Petri Suomi

Nikellä on semmonen jo valmiina. Toimii ainakin IPhonen kanssa, johon saa ladattua netistä ohjelman, kun ostaa sen kenkien pienen lisälaitteen. Askelpituus tulee tarkkaan mitattua ja kuljettu matka. Paikannus on siinä kännykässä jo valmiina.
Jollain tavoin pitää meittiä päästä holhoomaan kaikkialle.

Jaska Ojansuu

Niinpäs onkin. Nyt vain käyttämään sitä valtion eduksi kansalaisia valvomaan. Ensin tehdään tuote, joka myydään ihmisille jotenkin muka välttämättömänä. Kun tarpeeksi paljon ihmisiä on siihen totutettu, ottaa valtiios en käytöönsä seuratakseen kansalaisiaan jonkin verukkeen perusteella. Orwell oli oikeilla jäljillä yhteiskuntamme kehityksestä.

Jotenkin tuntuu, että tätä yhteiskuntaa rakennetaan siten, että me kansalaiset olemme valtion rakenteita varten, eikä päinvastoin kuten pitäsi.

Olen monesti miettinyt miltä joku 1900-luvun alussa elänyt ihminen kokisi tämän päivän arkielämän kaikkine yksityisyyden seurantoineen yms.

Petri Suomi

Ei sitten riittänyt se, että jokaisessa autossa on kilometrimittari ja se kuluttaa jotain polttoainetta, kun sillä ajaa. Jos ei aja, ei mene polttoainetta ja kilometrejä ei tule lisää. Kuinkahan monta verotussysteemiä autoon oikeen voi kohdistaakaan? Kuinhan paljon Ollila ja kumppanit kilpailuttaatta taas kuittasi tuostakin mietinnöstä.

GPS paikannuksen olisin voinut heittää lonkalta muutamalla tonnilla kysyttäessä, kun nojaan kaverini taksiajossa käytettävään autoon ja olisin voinut jopa näyttää miten siinä jo seuranta toimii. Taisi saada aikoinaan väärä mies kenkää Nokialta. Taisi konklaavi kokoontua jossain tilataksissa ja huomanneet siinä olevan näytön ja kuittausnapin.

Pasi Ensio

Aivan älytöntä. Rakennetaan kallis järjestelmä, jonka kiertämiseksi on varmasti jo nyt olemassa omat viritelmänsä ja näiden viritelmien paljastamiseksi täytyy tietysti olla poliisilla omat viritelmänsä. Poliisien vajaita resursseja tarvittaisiin paljon tärkeämpiin tehtäviin. Miksi ei riitä, että polttoaineen veroa nostetaan? Hyötysuhde olisi näin varmasti paljon parempi.

Paavo Kymäläinen

Tärkeätä on myös, että virolaisia autoja EI saa verottaa. Ei myöskään muita ulkomaalaisia.
Ollilan pulju sai aikanaan tv:n digiboksin kaikkiin koteihin. Nokialla oli oma boksi, jonka luultiin (Ollilan paras tieto) olevan lähes monopoli.
Mitään niin onnetonta teknistä laitetta en ole käyttänyt, kuin Nokian digiboksi.
Vasemmistolle helppo kysymys: Miksi haluatte antaa USA:n armeijalle tiedon kaikkien suomalaisten olin paikasta?
Edelleen helpoin ja paras tapa kerätä tieveroa on tuulilasitarra. Käytössä useissa Euroopan maissa ja koskee myös virolaisia.
Saksa todennäköisesti alkaa myydä ulkomaalaisille tuulilasitarraa moottoritiellä ajamista varten.
Miksi meidän pitää sadoilla miljoonilla keksiä uusi pyöreä pyörä.

Lasse Neponen

Näin se menee, että uusien autojen (eli pääasiassa yritysten) autovero poistuu ja syntynyt veromenetys kerätään kaikkien autonkäyttäjien kukkarosta.
Vanhojen autojen omistajat joutuvat siis kaksinkertaisen verotuksen uhreiksi, ellei uutta järjestelmää oteta käyttöön niin, että se koskisi vain uusia autoverosta vapautettavia autoja.
On se vain kummaa, ettei Suomessa ole enää aikoihin ollut halukkuutta seurata Ruotsin esimerkkiä, kuten aina ennen. Siellähän poistettiin autovero kokonaan ja jo puolet autoista kulkee (kotimaisen?) etanolin voimin. Ruuhkamaksut toki on Tukholmassa, mutta "halvat" autot eivät ole aiheuttaneet ekokatastrofia.

Lasse Neponen

"...(Taloussanomista:)
– Kokonaan käytön mukainen verotus vähentäisi henkilöautoliikennettä ja tätä kautta päästöjä ja onnettomuuksia sekä lisäisi joukkoliikenteen käyttöä, työryhmä perustelee verouudistusta tiedotteessa. ..."
Tällaisella väitteellä ei ole mitään todellisuuspohjaa !!!
Pääkaupunkia lukuunottamatta autolle ei ole olemassa korvaavaa vaihtoehtoa, eikä esim.lapsiperheissä saada asioita hoidettua tai eläkeläisetkään mökilleen tavaroita kuljetettua ilman omaa tai tuttavan autoa.

Mitä arvovaltaa on tällaisella työryhmällä, joka ei tunne autonkäyttäjien jokapäiväistä arkea ja jonka jäsenet edustavat ilmeisesti pullossa kasvanutta vähemmistöryhmittymää ?

Grayling Dainty

Kyllä juoksee Ollila taas niin Shellin ketunhäntä kainalossa että. Tosiasia tosiaan on, että Suomessa ei pystytä yksityisautoilua vähentämään, koska olemme yksi harvaanasutuimmista maista ja täällä on jo elinolojenkin puolesta auto haja-asutusalueilla oltava. Koska auto on oltava, ei sen kiinteitä kulujakaan voida silloin laskea mukaan yhtälöön, kun pohditaan julkisen ja yksityisautoilun välillä.

Gps taas ei järjestelmänä ole mitenkään luotettava ja sen aiheuttamat virheet tulee olemaan bryokraattisesti raskaita oikaistavia, minunkin rannegps väittää useasti minun hölkänneen yli 100km/h. Entäpä autossa kun signaali hukkuu ja paikka hyppääkin äkkiä parisataa kilometriä sivummalle, siinä hupsahti 20 euroa yhdessä tunnelissa ja käyttäjällä ei ole mitään mahdollisuutta tarkkailla noita virheitä.

Ainoa järkevä keino päästöjen hillitsemiseksi, uuden autokannan saamiseksi ja turhan ajon poistamiseksi olisi polttoaineveron nosto. Sitä ei Jorma halua, koska se olisi hänen firmaltaan pois. Toisena keinona olisi verojen, vakuutusten ja käyttömaksujen maksaminen ainoastaan niiltä päiviltä kun autolla ajetaan, sitä taas ei halua vakuutusyhtiöt ja valtio, koska tulot pienenevät.

Varmaa kuitenkin on, että tuohon uuteen autooni, jolla aion ajaa loppuelämäni (tai ainakin seuraavat 30 vuotta), en tule ilman viranomaisen kirjallista käskyä asennuttamaan mitään mokkuloita.

Pasi Ensio

Tässä Ollilan härpäkkeessä järjestelmän laitteisto maksaa n.330 milj.€ ja vuosittaiset ylläpitokulut olisivat n.130 milj.€. Plus, että tämän systeemin valvonta sitoo poliisin resursseja. Ollilan mallin verotuotto menee näinollen lähestulkoon järjestelmän rakentamisen ja ylläpitämiseen.

Arto Lehkamo

Jos autovero, käyttömaksu, dieselvero ym. poistuvat ja ajettuja kilometrejä verotettaisiin kohtuudella niin homma on ihan ok. Nyt ilmoitetut senttiluvut ovat mielestäni korkeita.
Olen autontuonnin ammattilainen - olen tuonut autoja Suomeen jo neljännesvuosisadan (mm. useita Ferrareita) ja maksanut valtavat määrät veroja. Vajaa pari vuotta sitten olin nippa nappa tuoda Lamborghini Gallardon. Olisin saanut hyvän yksilön 58.000 eurolla. Mutta autoveroa olisi tullut 63.000 euroa hinnan päälle! Mieluummin Ollilan mokkula kuin nykyinen autovero!

Pentti Westerholm

Mitenkä Olilla on ajatellut vanhojen autojen verokevennyksen ?Suomessa ajellaan keskimäärin n 10 vuotta vanhoilla autoilla. Todennäköisesti vanhojen autojen omistajat joutuvat ostamaan "matkamittarin" hinta n. 500 eur ,mikä on kalliimpi kuin monen auto ja maksamaan kilometrimaksut.Toinen vaihtoehto,ostaa uusi vähintään 15000 eur auto ,minkä saa autoveron poistuttua 13000 eur ja sitten maksaa vain kilometrimaksua.Edullista eikö totta!Kyllä tässä on Olilalla oma "Itikka ojassa"

Reija Hirn

Ovatko suomalaiset ihan oikeasti sellaisia lampaita, että suostuvat liikkumisensa seuraamiseen ja suostuvat vielä maksamaan seurantalaitteenkin? Ei hyvää päivää, noustaan jo kapinaan tätä hulluutta vastaan? Sitäpaitsi kohtuuden vuoksi haja-asutusalueiden asukkaat pitää kokonaan vapauttaa autoilun veroista. Työssäkäyminen tulee muutenkin jo liian kalliiksi.

Petri Suomi

Samaa mieltä. Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun Ollila menisi puhumaan jenkkeihin ja ehdottaisi, että niille pitäisi myös laittaa joka autoon tämmöinen seurantalaite ja bensa/diesel yhtä kalliiksi kuin Suomessa nyt. En yhtään ihmettelisi, jos tuollainen tiedotustilaisuus pitäisi hoitaa ilman yleisöä ja kaikki kuvaajatkin kulkisivat metallinpaljastimen lävitse alasti. Siellä kun auto ja ase on vapauden symboli.

Tapani Vieri

Kyllä kuulkaa tulee Jorma Ollila kalliiksi meille suomalaisille! Eikö häntä nyt voisi lähettää vaikka kuuhun kehittelemään näitä ideoitaan, jatkumoa systeemille "rikkaille heti kaikki, köyhät äärimmäiseen kyykkyyn". Hävettää pohjalaisena pohjalaisen Ollilan sairaat ideat!

Paavo Kymäläinen

Helsingissä taitaa nykyisin jopa joka kolmas auto olla Viron kilvissä. Ei tarvitse maksaa tieveroa, sanoo Ollila ja kommunisti Kyllönen.
Ollila valehtelee kirkkain silmin, että Saksa on ottamassa moottoriteille tieveron.
Niin onkin, mutta vain ULKOMAALAISILLE autoille.
Mistä näitä pölvästejä oikein sikiää? Joku joskus puhui siitä t....... r......

Asko Juuti

Sarjassamme kumpaa kannatat, polttoaine-, vai tuloveron nostoa ? Ei meillä mitään todellisia vaihtoehtoja ole. Olemme aina niin hemmetin tyhmiä, että vaihtoehto aina pitää valita niistä huonoista se "parempi". Kyllä vedätyksen maku vaan päivä päivältä kasvaa.