Perjantai 9.12.2016

Sauli Niinistö: Suomen 58 % on liikaa – ”Tilanne ei ole terve”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.1.2014 10:59
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Presidentti Sauli Niinistön mukaan Suomen julkinen sektori on kasvanut liian suureksi bruttokansantuotteeseen nähden.

Presidentti Sauli Niinistö on huolestunut Suomen julkisen sektorin koosta.

Niinistö kommentoi asiaa elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) järjestämässä yritys- ja talousseminaarissa Helsingissä keskiviikkona.

–Julkisen sektorin osuus bktstä [bruttokansantuote] on 58 prosenttia. Tilanne ei ole terve, Niinistö sanoi presidentin kanslian Twitter-viestin mukaan.

Niinistö pitää julkisen sektorin osuutta bruttokansantuotteesta jopa täysin kestämättömänä. Presidentti kommentoi myös yleisemmin julkisen sektorin tilannetta. Hänen mukaansa julkisen sektorin ”palkkajohtajuuteen ovat syypäitä poliitikot”.

–Julkisella sektorilla on vähennetty väkeä, mutta ei niinkään ylemmistä portaista, ehkä päinvastoin, presidentti sanoi.

Presidentti ei ole yksin huolensa kanssa. Muun muassa Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén varoitti julkisen sektorin paisumisesta Uuden Suomen haastattelussa marraskuussa. Hänen mukaansa Suomen julkinen sektori on kasvanut niin suureksi, että Suomi ei enää muistuta markkinataloutta.

Suomessa julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on tänä vuonna jo noin 57,9 prosenttia. Ensi vuoden ennuste on yli 58 prosenttia.

–Saksassa luku on noin 45 prosenttia. Se on yli kymmenen prosenttiyksikköä pienempi kuin meillä, Virén sanoi marraskuussa Uudelle Suomelle.

–Mikä siinä saksalaisessa mallissa on sitten niin hirveän huonosti, että Suomen pitää käyttää yli kymmenen prosenttiayksikköä enemmän kokonaistuotannosta julkiseen sektoriin? Viren ihmetteli.

Lue koko Virenin haastattelu täältä.

Presidentti Niinistö arvioi tänään puheessaan lisäksi, että Suomen viennin rakenne on herkkä suhdanneheilahteluille. Tämä johtuu hänen mukaansa siitä, että suomalaisyritykset tekevät vain vähän kuluttajille suunnattua vientiä. Yritysten välinen kauppa on hänen mukaansa suhdanneherkkää. Ratkaisuksi Niinistö tarjoaa muun muassa bioenergian kehittämistä ja startupien "suoraan kuluttajille suunnattuja" tuotteita.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Grayling Dainty

Kyllä, tarvittaisiin politiikasta vapaa konsultti rationalisoimaan tuota rakennetta. Sellainen, joka tekee puhtaan tarveperusteisesti valinnat ja hänen listansa mukaan potkitaan pihalle, sen enempää valiokunnissa keskustelematta.

Lasse Neponen

Taitaa olla niitä konsultteja ihan tarpeeksi selvityksiä "tekemässä" jo ennestäänkin.
Kyllä se on poliitikkojen itse otettava vastuu tehdä kipeätkin päätökset.
Rahaa on siirrettävä hyväosaisilta (palkkana) huono-osaisille (netto) tuloeroja pienentämällä.
Mittakaavasta ja tarpeista voidaan keskustella, mutta Saksan ja Suomen jo täysin erilaisen asukastiheyden vaikutus julkisen sektorin kokoon luulisi taloustieteen professorinkin ymmärtävän, vai oliko hämmästely vain ideologista trollausta.

Mark Andersson

Tilanne ei todellakaan ole terve, ja Niinistö on yksi syypää taloususkonnon levittäytymiseen niin laajalle, että romahdusta ei enää voi estää.

Niinistökään.

Matti Hytölä

Niinistö on täysin oikeassa. Mutta minkäs teet kun hallinnon mielestä säästöt ovat yhtä kuin verojen korotus. 80-luvulla julkiset menot oli 40% bkt:stä ja palvelut toimi. No silloin ei ollutkaan tietotekniikka ja suurta määrää päälliköitä jotka vaativat raportteja aikansa kuluksi.

Pasi Hentunen

Vielä 80-luvulla ihan vuodenvaihteeseen -86 asti meillä keskuspankki rahoitti valtiota. Sen jälkeen vapautettiin rahamarkkinat ulkolaisen rahan tulla ja mennä. Sitten otettiin vuosituhannen vaihteessa käyttöön vieras valuutta. Kaikki valta taloudenpidossa on annettu pois ja seuraukset ovat kaikkien nähtävissä: hirmuinen velka, suuri työttömyys, teollisuutta ajettu alas ja parhaat osat myyty jne. Aina voi syyttää globalisaatiota mutta paljon on itse aiheutettu.

Lauri Kiiski

Suomessa tulisi valmistaa suoraan kuluttajille myytäviä tuotteita, siis kulutushyödykkeitä. Niinistö voisi täsmentää, mitä ne tuotteet mahdollisesti olisivat, joita Suomessa voitaisiin valmistaa suurempina määrinä merkityksellisesti ja kannattavasti globaaleille markkinoille. Lahden toisella puolella on Viro, jossa tuotannon kustannukset ovat minimaaliset Suomeen verraten, mutta silti maalla on suuria vaikeuksia hankkia investointeja kulutustavaroita valmistavien yritysten muodossa.

K Veikko

> Niinistö voisi täsmentää, mitä ne tuotteet
> mahdollisesti olisivat

Tässähän se ongelman ydin on. Suomessa kansa ei tiedä eikä mitenkään voi tietääkään mikä on sille hyväksi, ei edes sitä, mitä se haluaa kuluttaa. Tarvitaan virasto.

Ongelman ratkaisemiseksi Valtion pitää laatia tarkka viisivuotissuunnitelma, jossa määrätään kansalaisten kansalaisten tarvitsemat tuotteet ja niiden määrät. Tilastokeskus pitää huolen, että tavoitteet ylitetään vuodesta toiseen.

Tapio Angervuori

Tanska: suuri julkinen sektori. -Se ei heitä haittaa! -Kreikalla myös, mutta huonosti menee. Joutuu kyllä kysymään onko tuolla julkisen sektorin koolla varsinaisesti suurta merkitystä siihen nähden, meneekö kansantaloudella hyvin vai huonosti! Tämä johtuu varmasti muista tekijöistä:

1) Vaihtotase pitää olla balanssissa,
2) palkkojen tasojen on oltava suhteessa vaihtotaseeseen.

Totta kai, hienoahan olisi, että yksityinen sektori olisi Suomessa isompi!

Tapio Angervuori

Miten saadaan yksityinen sektori kasvamaan?

Konkurssilainsäädäntöä lievemmäksi; nykysukupolvet eivät ole tottuneet ottamaan niin suuria riskejä, kuin ennen vanhaan tehtiin! - "Subprime" -tyyppisiä lainoja aloittaville yrittäjille.

Lauri Viljanen

Näinhän maa makaa ja asiasta on paljon kirjoitettu tälläkin palstalla. Kommentit on yleensä torpattu kylähullun jorinana. Nyt ollaan tilanteessa että parasta ennen päivä on jo ohitettu. Jostain syystä ei kuitenkaan uskalleta asialle tehdä mitään. Nallekin yritti asian tiimoilta jotain sepustella mutta jutusta jäi vain mieikuva kissa kiertämässä kermakuppia. Mieli teki lipaista mutta emännän pelko esti sen. Hallitus tuntuu odottelevan Kolmen Koplan paikalle saapumista. Onpahan sitten selkä jonka taakse piiloutua.

Jussi Keskinen

"Tilanne ei todellakaan ole terve, ja Niinistö on yksi syypää taloususkonnon levittäytymiseen niin laajalle, että romahdusta ei enää voi estää"

Olen täysin samaa mieltä. Olette halunneet el.intasoa jota ei voi ylläpitää. Köyhällä kansalla sellaista elintasoa ei ole koskaan olutkaan, kysymys on ollut juuri ja juuri toimeentulosta. Pelkurit!

Arto Nurmela

Sitten noi kalliit johtajat kilpailuttavat hintaperusteisesti (halvin vie), niin miten tänne voi syntyä yrittäjyyttä. Tämä halpa-mentaliteetti jysäyttää tän laivan karille. Halvalle ei makseta kalliiden johtajien eläkettä eikä sitä palkkaa joten tuo 58 % tulee kasvamaan päin vaikka väenvähennystä olisi (eritoten vielä väärässä päässä).

Pekka Korvenniemi

Mikä nyt maksaa? Miksi suhdeluku julkisen ja yksityisen sektorin välillä on mennyt ja menossa huonompaan suuntaan?
Huonoa kehitystä on molemmissa suunnissa. Ensimmänen ja yksi suurimpia syitä lienee matkapuhelin, jolla alan edelläkävijä Nokia kasvoi Suomen mittakaavassa norsuksi lammastarhassa. Se nosti yksityisen vientisektorin luvut niin korkealle, että julkisen talouden kasvattamiseen oli pitkän päälle epärealistinen tilanne. Nokian kaltaisia yhtiöitä syntyy maailman mittakaavasssakin niin harvoin, että tulevaisuutta emme voi sellaisen varaan laskea. Nokia-huumassa tehtiin liian kalliita päätöksiä annettaessa avoimia shekkejä mm. sosiaalietuihin ja maahanmuuttoon, terveydenhoitoon , koulutukseen sekä eläke-etuihin ilman kattoa. Nokian johtajien palkkojen innoittamana lähti käyntiin Herrojen hurja palkkojen ja palkkioiden noston karuselli kasvattamaan tuloeroja ja sosiaalisia ongelmia. Niiden purkaminen ei tässä Pyhien Saavutettujen Etujen ilmapiirissä kovin vaikeaa, vaan ei pitäisi olla mahdotonta.
Toiseksi, EU:n synnyttämät valtavat kustannukset, joista varsinaiset jäsenmaksut ja omien meppien kadehdittavat edut ovat vain jäävuoren huippu. Kaikkien tuhansien ja etupäässä täysin turhien direktiivien kääntäminen, sisällyttäminen lakiin ja riitely niistä oikeusasteissa, sekä niistä aiheutuvat velvoitteet ja kohtuuttomat vastuut yrittäjille, on kasvattanut byrokratiaa ja paperisotaa ja ollut tukkona tuottavalle työlle ja yrittämiselle. Vastuilla palloittellu on johtanut myös siihen, että virkamiehet eivät tee töitään itse, vaan ostavat ne konsulteilta, joiden työ myös tulee julkisen sektorin maksettavaksi.
Kolmas asia on, että tulonmuodostus muuta kautta kuin verotuksella on tyrehtynyt monilla päätöksillä. Muunmuassa valtionyhtiöiden ja maamme vesivoiman ja monien muiden luonnonvarojen omistus on siirtynyt valtiolta yksityisille ja käytännössä paljolti ulkolaisille sijoittajille ja johtanut myös entisten valtionyhtiöitten investointien kohdistumiseen muualle kuin Suomeen. EU puolestaan on vähentänyt mahdollisuuksia kerätä tuottoja alkoholi- ja autoverolla ja jatkuvasti tuntuu olevan uhattuna myös Veikkauksen säilyminen valtion hallinnassa.

Siinä Niinistö on ajamassa oikeaa asiaa, että puun energiakäytön kehittäminen on tulevaisuutta ajatellen tärkeä ottaa vakavasti. Paperiteollisuuden väistämätön väheneminen pakottaa nopeasti käynnistää projekteja, joilla metsiemme antama työllisyys ja verotuotto voi jatkossa säilyä ja kasvaa.

Heikki Nuppola

Lukekaapa Steven Jobs biograf, niin näette miten luodaan markkina-arvoltaan maailman suurin kestokulutustavarayritys. Kiinassa 700 000 työläistä ja 30 000 inssiä, koska USAsta ei tuotantoinssejä tarpeeksi löydy (paitsi autotehtaissa). Kiinan tuottavuus on paljon heikompi eli palkkaerot eivät ole enää (pää)syy globalisaatioon. Kaiken a. ja o. on tietty innovaatiot ja patentit ...vaikka lintu- ja klaanipelit, jos ei parempaa keksitä...

Tuomas Sikander

Ei kai sitä tarvitse Saulinkaan yhtään ihmetellä että tavallisten duunareiden palkkakunkut on nykyään valtaosaltaan syytinkiosastolla.
Nyt kannattaisi varsinkin palauttaa kokoomuslaisesti valikoivaan muistiin se sairaanhoitajien palkankorotuksilla ostettu vaalivoitto.
Tämä on ollut KaKon johdonmukainen linja äänestäjämetsästyksessä jo kauan ennen Liukkaan-Saulin äkkinäisesti seremoniallista takinkääntöä.
;-)

Veikko Hintsanen

Minusta mielenkiintoisin tässä koko asetelmassa on se , että presidentti ilmaantuu ministeri Vapaavuoren kanssa pitämään näin tärkeän sisäpoliittisen , niin teollisuutta kuin yhteiskuntaa kokoavaksi tarkoitetun seminaarin , ja kun samaan aikaan pääministeri Katainen on ilmoittanut, että tulevaisuus hänen kohdaltaan selviää maalis huhtikuussa. Kaikki tämä yksinkertaisesti tarkoittaa kokoomuksen sisällä sitä että perintöprinssi pääministerin virkaan ja ennen seuraavia eduskuntavaalia on Vapaavuori. Nyt on vaan kyse siitä milloin Katainen ilmoittaa erostaan....Normaaleissa olosuhteissa Katainen ja Niinistö yhdessä olisivat olleet oikeat henkilöt pitämään kyseisen ..jo pääministeri Sorsalta, 70 luvulta, perityn seminaarimallin....

Mauno Strandén

Kun Sauli vaatii suunnanmuutosta useimmat hyppää silmille, mistä uudet työpaikat?
Kun demarit on noin 15v aikana selittäneet kuinka he luo työpaikkoja, kukaan ei ole kysynyt mihin he on niitä luoneet, valtion ja kuntien hallintoonko?
Kun Paavo Lipponen piti ministeriaikanaan työllistämiseminaareja joista piti tulla massiivisesti työpaikkoja, toimittaja kysyi tuleeko sinne myös työllistäjiä, niin paavo sanoi, ettei hän lähesty niitä 5m kepilläkään? Seminaareja on ollut jatkuvasti, eikä vasemmisto ylekään ole kysynyt mihin niitä työpaikkoja on tullut, itse vasemmisto ei mielestäni oli oikeasti ketään työllistänyt muuta kuin verovaroin?
Tämä varmaan sensuroidaan!

Juhani Putkinen

Presidentti Niinistö on ihan oikeassa. Julkiselta sektorilta on vähennettävä erilaisia organisaatioita reippaasti ja myös madallettava organisaatioita. Suoremmin sanottuna erilaisia johtajia ja muita pomoja pitää pistää kilometritehtaalle ihan perusteellisesti.

Petri Sakkinen

Aina vain paljastuu uusia asioita, joita Sauli Niinistö ei ymmärrä.

Kansantalouden kannalta on ihan sama, hoitaako julkinen sektori sairaat, lapset ja koulutusta tarvitsevat.

Jos Saulin mielestä olemme liian terveitä ja koulutettuja ja kadulla kerjääminen on sosiaaliturvaa parempi, voimme toki vähentää näiden alueiden kuluja, mutta se, että raha annetaan yksityiselle yritykselle, joka ei maksa veroja vaan siirtää voitot jonnekin Niinistösaarille, samojen palveluiden tuottaminen ei muuta kokonaisuutta, vaan Näkymätön Käsi vain kahmii osuutensa omaan taskuunsa. Josta Niinistön ystävät sen sitten saavat.

Lyhyesti: kansantaloudessa ei ole erillisiä sektoreita. Niinistö on historiamme surkein presidentti, pula-ajan Thatcher.

Aki Terentjeff

Meno alkaa muistuttaa Neuvostoliittoa yhä enemmän, jotenkin olisi vastenmielistä maksaa moisten turhien läskien ajakulutusta ja kesälomia.

Yritykset ovat henkihieverissä, verot ja maksut vaikeuttaa ratkaisevasti tekijöiden palkkaamista, voittoja on entistä vaikeampi tehdä.
Sitten kun voittoja ei yritys enää pysty tekemään, ei läskillekkään ole maksajaa, mieluummin äänestän jaloillani kun en ole matkatoimistoja tarvinnut tähänkään asti. Ai niin Alv voisi kyllä nostaa ainakin 4% niin sujuisi se rakenteellisen korruption ylläpito vielä lopun aikaa sujuvammin, se kun tuntuu olevan itse tarkoitus KAIKESSA.

Pauli Sumanen

Julkinen sektori pitää sisällään niin paljon muutakin, kuin sairaiden ja vanhusten hoitoa. Terveys- ja sosiaalisektori vie puolet rahoista, mutta varmaan sielläkin on kehitettävää, ei kai muuten olisi sote-uudistusta ja kuntien yhteenliittämishaaveita. Ja siitä toisesta puoliskosta voidaan karsia paljon ilman että yhteiskunta siitä kärsii mitenkään.
Palkkatasa-arvoon hassataan vuodessa miljoonia toisensa perään, vaikka Suomessa ei ole tehty yhtään tutkimusta, jossa osoitettaisiin, että sellaista edes on olemassa, kun laskelmat tehdään niin kuin EU-parlamentin päätöslauselma tasa-arvoisesta palkkaerosta neuvoo (2008/2012(INI)). Varmaan kymmeniä/satoja muitakin alueita löytyy, minä satun tuntemaan tämän palkkatasa-arvosektorin.

Petri Sakkinen

”Palkkatasa-arvoon hassataan vuodessa miljoonia toisensa perään, vaikka Suomessa ei ole tehty yhtään tutkimusta, jossa osoitettaisiin, että sellaista edes on olemassa”

Jos sitä tasa-arvoa ei, kuten väkevästi todistat, ole olemassa, eikö jotain tarttis tehdä?

Pentti Westerholm

Niinistö on aivan oikeassa ylisuuri henkilöstö ja korkealle kohonneet johtajiston palkat ovat viemässä julkista sektoria ahdinkoon.Valtion hevossiittolan johtajan palkka on korkeampi kuin pääministerin.Tarttis tehrä jottain sanoi entinen presidentti,mutta kuka sen tekee.

Pekka Korpela

Hienoa, että presidentti, hallitus ja Kokoomus tulevat ulos ja tunnustuvat tosiasiat.

Suomi on pieni maa. Meitä on vähemmän ihmisiä kuin Philadelphiassa, mutta meillä on 320 kuntaa, kunnanvaltuustoa, kunnantaloa jne. Tämän lisäksi meillä on valtionhallinto.

Suomi tarvitsee yhden hallinnon ja eduskunnan. Eduskunnan, jossa on puolet vähemmän edustajia. Hallituksen, joka kertoo miten asiat ovat ja miten haasteet tulisi ratkaista. Lisäksi tarvitsemme Presidentin, jolla on valtaa ja valtiomiestaitoa luoda ja viestiä kansalaisille yhteiskuntamme suunnan ja luoda arvoilmapiiri, jossa voimme toimia.

Ns. pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on tulllut maailman globalisoituessa tiensä päähän.

Moderni hyvinvointiyhteiskunta nojaa tosiasioihin sekä vapauteen ja vastuuseen kanssaihmisistä. Vastuu on sivistynyttä ymmärrystä vapaudesta. Vapaus luo halun toimia ja viedä maailmaa ja hyvinvointia eteenpäin. Ihminen on pohjimmiltaan lajitovereistaan huoltapitävä. Sen tosiasian valvomiseen ei virkamiehiä tarvita.

Ritva Frisk

En osaa sanoa, millainen koneisto valtionhallinnolla on ja paljonko siellä on tarpeetonta väkeä, mutta kuntien suhteen tunnen tilannetta paremmin enkä näe valtavia BKT:n rakenteeseeen vaikuttavia säästöjä syntyvän sillä, että kuntien hallintoa, siis todella hallintoa, karsittaisiin. Kunnat tuottavat opetus-, päivähoito-, terveys- ym. sosiaalipalvelut, jotka vievät leijonanosan niiden budjeteista. Kyse on siitä, miten hyvinvointi valtiossamme rakennetaan. Prosenttilaskussakin on kyse siitä, mitä toisella puolella lisätään kaavaan, ei pelkästään, mitä toisella vähennetään. Jos Nokia kaatui, ei kai se ole kuntien henkilöstön syy, että vaaka (prosentit) kallistuvat. Yksityistämiseen en jaksa valtavasti uskoa. Kun verrataan muihin maihin, otetaanko huomioon todellakaan sitä, mitä noiden "muiden EU-maiden" julkishallinto tuottaa? Entisessä itäsaksalaisessa asekaupungissa Suhlissa sain kuulla, että kaupungin henkilöstö on käytännössä vain tilaajia, kun koulutusta myöten kaikki ostetaan (näennäis)yksityiseltä taholta. Toki kaupungissa oli hienoa, että sen oli työllistettävä liki 20 % henkilöstöstään vammaisista, mutta tuota kuntien työllistämisvelvoitetta (huom. Suomessa yli 50-vuotiaat, alkoholisoituneet enemmistönä, eivät niinkään nuoret) jouduin entisessä kotikaupungissani täällä Suomessa katsomaan inhorealistisesti poliittisena pelikenttänä, jolle valtio norsunluutornistaan saneli säännöt antamatta oikeasti pelieuroja.