Sunnuntai 18.11.2018

Nyt varmaa: Suomi välttää moottoripyörien katsastuspakon

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.1.2014 10:30
Päivitetty: 
21.1.2014 10:40
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Petri Sarvamaa kertoi Twitterissä europarlamentin liikennevaliokunnan katsastuspäätöksestä.

Moottoripyörien katsastuspakko vältetään Suomessa, kertoo europarlamentaarikko Petri Sarvamaa (kok.) yhteisöpalvelu Twitterissä.

Asia varmistui parlamentin liikennevaliokunnassa tiistaina. Päätös oli muun muassa Trafin ennakko-odotusten mukainen.

–EU:n katsastuspaketin lopullinen neuvottelutulos hyväksyttiin juuri liikennevaliokunnassa. EI moottoripyörien katsastukselle Suomessa, Sarvamaa kirjoittaa Twitter-viestissään tiistaina.

EU:n jäsenmaat pääsivät jo joulukuussa yhteisymmärrykseen siitä, millaisen ratkaisun ne valitsisivat moottoripyörien sääntelylle EU:ssa. Ratkaisu vaati vielä europarlamentin hyväksyntää.

–Ratkaisun mukaan moottoripyörät, joiden moottorien sylinteritilavuus on yli 125 kuutioita tulisivat lähtökohtaisesti EU-tasolla määräaikaiskatsastusvelvollisuuden piiriin 1.1.2022 alkaen. Jäsenmaa voi kuitenkin olla soveltamatta velvoitetta moottoripyöriin, jos se pystyy osoittamaan ottaneensa käyttöön muita tehokkaita toimenpiteitä, joilla moottoripyörien liikenneturvallisuutta parannetaan, kertoi liikenne- ja viestintäministeriö joulukuussa.

Suomi kuuluu maihin, joita tämä poikkeuslupa koskee. Suomen kanta on alusta asti ollut, että kaksipyöräisiä ajoneuvoja ei tulisi ensisijaisesti lainkaan sisällyttää EU-tason katsastussäännösten piiriin. Perusteluna on etenkin se, tekniset viat ovat Suomessa varsin harvoin syynä moottoripyöräonnettomuuksiin.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pertti Ikonen

"Suomi kuuluu maihin, joita tämä poikkeuslupa koskee. Suomen kanta on alusta asti ollut, että kaksipyöräisiä ajoneuvoja ei tulisi ensisijaisesti lainkaan sisällyttää EU-tason katsastussäännösten piiriin."

Mutta kaiketi Suomi haluaa järjestää kansallisen katsastuksen moottoripyörille ja välttyä EU:n sanelemalta katsastuspakolta.

Johan Von

Aivan oikein. Samoin auton vuosikatsasktuksesta pitää myös päästä. Autonhan pitää olla aina ns. katsastuskunnossa kun sillä ajetaa julkisilla teillä. Se on vaan rahastusta josta suurin osa tuloista menee ulkomaille. Katsastus tien päälle. Ja määrääminen mahdollisesti parempaan katsastuksen siis mitä ei voida siellä tehdä määrääminen Eli lisäkatsastukeen myös tietenkin katsastukonttoreita tarvittaisiin vain murto-osa. Työn voisi vielä antaa korjaamoille . Joisen ehkä pitäisi hakea lupa siihen, Samalla auton korjaus olisi samassa paikassa. Näin nytkin voidaan tehdä. Mutta tämä on nyt pitkä tie ensin Autoilijolle tämä olisi suuri asia ehkä myös autoilukulujen väheneminen auttaisi autokannan uusiutumiseen. Ennenkaikkea tyrha ja typerä työ jäisi pois.. Menety ei valtiolle ole mikään este koska nykyään ulkomaiset yrittäjät rahastavat eniten. Nyt tämä tie on pitkä tien päältä määrätään katsastukseen niin ensi korjaamoo tai itse yritetää korjata sitten katsastukseen joka taas ottaa rahaa pois ja ukomaille rahastava yritys hieroo käsiään.

Risto Rahi

Katsastuspakolla ei niitä verorahoja valtion kassaan paljon tullut.Katsastusasemat ulkomaalaisia isoja yhtiöitä jotka osaavat kiertää nämä veroasiat täysin.Nyt jää nämä ylimääräiset voitot noilta katsastusfirmoilta saamatta jotka tuolla EU:ssa niin kovasti olivat lobbaamassa ko asiaa. Ja hyvä niin!!

Matti Viitasalo

Taisi mennä lapsi pesuveden mukana; 'voittajia' moottoripyörien rakentajat, he voivat edelleen muunnella ajokkejaan lähes vapaasti. Suuri häviäjä on ympäristö melusaasteen muodossa, kaikki suoraputkiset ja muut kovaääniset moottoripyörät ja -mopot voivat jatkaa ja ulkopuoliset saavat jatkaa elämäänsä häirinnän keskellä. Lähes yksinomaan turvallisuuteen vetoaminen katsastusta ajaneilta poliitikoilta oli virhe.

Pertti Turunen

NO näitä liian kovaäänisiä moottoripyöriä taitaa olla pieni prosentti jotka ajelevat liikenteessä .. tunnen kumminkin Suomen alueelta niin paljo motoristeja et aivan oikea päätös tälle asialle ..kunhan ei nyt kukaan rupee jotai tyhmyyksiä tämän tilalle etsimään .. Ja nämä liikenne rikkomukset ja kuolemat mitä on ollu nii ei ole koskaan johtuneet pyörän EPÄ kunnosta .. vaan monesti autoilijoiden töppäyksistä ..

Juhani Lempiäinen

Tavallisen järjetön päätös. Eikö jo pelkästään melusaasteen vuoksi pahimmat pyörät olisi ollut syytä pistää hakkimaan äänenvaimentimet. Sellaista pärinää on taas keväällä tiedossa jotta koko kylä raikaa. En mitenkään ymmärrä mitä hienoa on valtavassa harrikan paukkeessa.

Lasse Neponen

Järjettömämpää olisi velvoittaa kymmenet tuhannet moottoripyörät vuosittain katsastettavaksi n.80,- euron hintaan vain siksi, että pieni joukko ajaa liian meluisalla pyörällä ja kuten yllä on mainittu, niin putkien vaihto on näytön ajaksi helppoa tehdä.
Liikkuva poliisi on saanut 2012 ja 2013 käyttöönsä uusia desibelimittareita ja selkeät mittausohjeet äänitason tarkistamiseen. Ei ole motoristienkaan etu, että harrastus leimataan häiriköimiseksi muutaman huomionkipeän itsetehostuksen vuoksi.

Mirja Mönkkönen

Järjetöntä jättää katsastuksen ulkopuolelle maantiellä kulkevat ajopelit, oli niissä sitten 2 tai 4 tai useampi pyörä. Korkeintaan polkupyörä olisi sellainen, niistä tuntuvat ajajat pitävän asiallisesti huolta. Mutta että millä tahansa moponrähjällä tai kevarilla sun muulla kaksipyöräisellä voi ajaa liikenteessä, oli vehje ajokuntoinen tai ei. En ymmärrä. Henkilöautoilijoiden kimpussa kyllä ollaan pienimmästäkin syystä.