Sunnuntai 21.7.2019

Suomelle tärkeä EU-tavoite jäi auki – ”Tarvitaan varmuus”

Luotu: 
22.1.2014 19:50
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    EU:n suhtuatuminen biopolttoaineisiin vaikuttaa myös Suomeen.

Liikenteen päästöjen vähentämiseen ja biopolttoaineiden käytön lisäämiseen tähtäävien toimien jatko EU:ssa vuoden 2020 jälkeen on epäselvä.

Komissio antoi tänään esityksensä uusista päästötavoitteista, mutta liikenteen päästöt eivät kuulu tavoitteiden piiriin. Liikenteen päästöjä EU pyrkii rajoittamaan erillisellä lainsäädännöllä, mutta komissio ei tänään ottanut liikenteeseen erikseen kantaa.

Suomelle asia on merkittävä, sillä esimeriksi Neste ja UPM ovat investoineet biopolttoaineiden kehittämiseen Suomessa. 

UPM on esimerkiksi investoinut 150 miljoonaa euroa Lappeenrannan biopolttoainejalostamoon. 

– Investoinnit ovat pitkäjänteisiä, joten jos uusiutuvia halutaan liikenteeseen, tarvitaan varmuus toimintaympäristöstä, UPM:n yhteiskuntasuhdejohtaja Stefan Sundman sanoo Uudelle Suomelle.

Suomen toive on, että nykyistä, vuoteen 2020 näillä näkymin jatkuvaa biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta jatkettaisiin. 

Jakeluvelvoite tarkoittaa, että tietty osuus myynnissä olevasta polttoaineesta on oltava biopolttoainetta. EU pyrkii nostamaan jakeluvelvoitteen tasaisesti 20 prosenttiin vuonna 2020.  

Myös Suomen Öljyalan Keskusliitto pitää tärkeänä, että liikenteen sitovasta uusiutuvan energian tavoitteesta pidetään kiinni EU-tasolla ja kansallisesti myös vuoden 2020 jälkeen.

Liitto toteaa tiedotteessaan, että Suomen biopolttoaineteollisuus tarvitsee toimintaympäristöltään pitkän aikavälin ennustettavuutta ja kannusteita uusien investointien synnyttämiseksi.

EU:n komissio antoi tänään oman näkemyksensä unionin päästötavoitteista. Komissio tyytyisi vain yhteen sitovaan tavoitteeseen, joka on kasvihuonepäästöjen vähentäminen 40 prosenttia vuoden 1990 tasolta vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästöt eivät kuitenkaan kuulu päästökaupan piiriin.

Myös työ- ja elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) korosti tänään, että liikenteen biopolttoaineissa tarvitaan erillisiä tavoitteita biopolttoaineiden lisäämiseksi myös jatkossa. 

– Vaikka päästökauppasektorilla tähtäin on yhdessä sitovassa tavoitteessa, EU:n tasolla olisi hyvä myös huomioida kannusteet päästökaupan ulkopuolella olevalle liikennesektorille. Suomi on ollut etujoukoissa kehittämässä esimerkiksi tulevaisuuden biopolttoaineita ja tämä kehitys on syytä turvata, Vapaavuori sanoo tiedotteessaan.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK korosti niin ikään, että liikennepolitiikassa kaivataan jatkuvuutta.

– Useat suomalaisyritykset ovat tehneet liikenteen biopolttoaineisiin suurinvestointeja, jotka edellyttävät vuodelle 2020 säädettyjen polttoaineiden sekoitevelvoitteiden jatkuvuutta, liitto toteaa.

Komissio on joka tapauksessa korostanut, että kehittyneillä biopolttoaineilla on ratkaiseva rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä. UPM:n Stefan Sundmanin mielestä pelko politiikan linjan muuttumisesta on sen vuoksi ennenaikainen.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Arvoisa toimitus. Olen seurannut nyt vuosikausia kirjoittamistanne niin Rikkidirektiivistä, Liikennepolitiikasta kuin merenkulun kehittämisestä yleensä.

Tahdon tuoda täten esille lukuisten taustakirjeiden ja faktojen lisäksi jälleen sen että:

Liikenteestä ja sen kehittämisestä vuoteen 2050 on kyllä EU:ssa sovittu aika yksityiskohtaisesti :

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en.htm

".......reduce Europe's dependence on imported oil and cut carbon emissions in transport by 60% by 2050"

Toimintamalliksi on vaan Suomessa otettu ainoastaan poltto aineiden kehittäminen erityisesti kuorma auto liikenteelle ja pitäytyminen EU liikennestrategian edellyttämästä raskaan liikenteen siirrosta vesiliikenteelle.

Jopa liikennepoliittinen selonteko ja viimeiset kaksi hallitusneuvottelua ovat käyty ilman että tähän EU liikennestrategian vaatimukseen olisi mitenkään reagoitu.

Tähän samaan sarjaan kuuluu lisäksi se että:

Valtiotaloudellinen tarkastusvirasto on LVM:mmää huomauttanut liikennestrategioiden ja LVM:n realististen tavoitteiden puutteesta,jotka ovat johtaneet sekavaan liikenteen kehittämiseen.

Lisäksi, tällä valitulla linjalla ,mikä tekee logistiikastamme , eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan marraskuun 2013 raportin mukaan kaksi kertaa kilpailijamaitamme kalliimmaksi ; infraamme yhä rakennetaan metsäteollisuuden tuomitun kartelli hankinnan vahvistamiseksi jättämällä taloudellisimmat vaihtoehdot vesitie-infrat rakentamatta ja totaalisesti suunnittelun ja tietoisesti tukien ulkopuolelle keskiön ulkopuolelle , kuten eilen mm mininisteri Vapaavuoren , Tekesin ja Temmin puheenvuoroista meriklusterin kehittämisseminaarissa Helsingin Nosturissa tuli täysin selväksi .

Sauli Harju

Öljy yhtiöt kiristää suomen valtiota kun eivät pysty mukautumaan tilanteeseen jossa sähköautot ottaa markkinat itelleen. Mitä öljy yhtiöille tehdään sitten kun kaikki autot on sähköautoja ? Annetaanko niille rahaa sen takia vai aletaanko tappeleen sitä tyranniaa vastaan. Tämä tilanne ei voi mennä niin että öljy yhtiöt saa rahaa tyhjästä ja voi vaatia tämmösiä päätöksiä, nytkin suomen valtiolle ollaan tehty määräyksiä että suomen pitää nostaa sähkö ja hybridi autojen verotusta koska se vie öljy yhtiöiltä tuottoa.