Torstai 17.1.2019

HS: Alko sanoi Keskolle ”ei” – Lidlin toive toteutumassa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.5.2014 08:10
Päivitetty: 
13.5.2014 08:23
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Viinayhtiö Alko on muuttanut liikepaikkakriteereitään eli pyrkii sijoittelemaan liikkeitään entistä tasapuolisemmin eri ketjujen kauppojen yhteyteen, kertoo Helsingin Sanomat.
|

Valtion viinamonopoli Alko on peruuttanut uuden liikkeensä tulon Helsingin Postitaloon avautuvan K-supermarketin yhteyteen, kertoo Helsingin Sanomat paperilehdessään.

Suunnitelman muutoksen syy on Alkon ”liikepaikkakriteerien” päivitys. Yhtiön toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoo HS:lle, että Alko pyrkii nyt perustamaan yhä enemmän myymälöitä muualle kuin S- ja K-ryhmien kauppojen yhteyteen.

Uudistuksen takana on hallituksen terveen kilpailun edistämisohjelma. Yli puolet Alkoista sijaitsee K- tai S-kaupan vieressä. Viime aikoina joitakin Alkoja on avattu saksalaisketju Lidlin kauppojen kylkeen, Helsingin Sanomat kertoo.

Lidl-ketju – kuten myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto – on aiemmin älähtänyt Alkon myymäläsijoittelun S- ja K-ryhmille antamasta kilpailuedusta ja toivonut muutosta ”kestämättömään tilanteeseen”.

Nyt Alkon päätökseen on tyytymätön Kesko, jonka mukaan Postitalon peruutus antaa kilpailuedun asematunnelin S-market-Alko -yhdistelmälle, HS kertoo.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Maschera Solare

ESPOOn Lommilaan on suunniteltu kaupan keskittymää jo pitkään , K- ja S-ryhmän ehdoilla. Yksityisautoilla asioiville asiakkaille pitäisi kaavoittaa tilaa myös Lidlille.
En ole kuullutkaan sellaisesta.

Kyse on samasta protektionismista, jolla IKEAN tuloa Lommilaan
vastustettiin 1960-luvulta alkaen yli kaksikymmentä vuotta.

K/S-duopolin tapainen kaupan suosiminen on EU:ssa laitonta.

Markku Lehto

Joo, muistelen, että Ikean myymälän perustamista vastustettiin Kehä III:n ja Turun moottoritien risteysalueen ympäristöön "kultturiympäristöllisistä syistä" ! Jokainen voi käydä katsomassa sitä aluetta ja arvioida ko. teollisuus- ja myymäläalueen "kuttuuriympäristöä".

Ympäri Suomea voi havaita, että Lidl on pyritty pitämään toimivien yhteyksien ja keskeisiten kauppapaikkojen piiristä loitolla mm. kaavoituspolitiikalla. Siinä sitä avointa ja vapaata kilpailua.

Alkon linjan muutos kuulostaa terveeltä linjan muutokselta.

Tokihan jokainen myyntiketju ajaa omaa etuaan. Vastuu ei olekaan niillä, jotka pyytävät, vaan niillä jotka asioista päättävät. Vastuu on myös niillä, joiden tehtäviin tasapuolisuuden valvonta kuuluu.

Timo Huhtala

Hienoa, todella tervettä että Alkon kytky s ja k- ketjujen kesken murretaan. Pidemmällä aikavälillä saattaa jopa olla mahdollista, että tämä vauhdittaa alkon monopolin purkamista, joka taas mahdollistaisi kannattavan ruokakaupan pitämisen myös syrjemmällä sijainnilla. Viinit riittäisivät perusvalikoimassa kaupan hyllyille murtamaan muodostunutta sairasta tilannetta, jossa autoja parkkeerataan neljään kerrokseen päällekkäin ennen viikonloppua vain sen takia, että kaupan yhteydessä on Alko. Samalla saattaisi hyytyä asiakkaiden vedätys bonus- ja plussajärjestelmillä, jotka tutkitusti hyödyttävät vain varakkaimpia asiakkaita.