Sunnuntai 22.7.2018

Uusi huijausviesti julki – ”Syytä tuhota avaamatta”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.7.2014 15:01
  • Kuva: Nordea
    Kuva
    Nordea-pankin viestinnän mukaan tietojenkalasteluviesteistä tulee enää vähän kyselyitä pankille, koska ihmiset tietävät jo, mistä on kyse.
  • Kuva: Kuvakaappaus / Vapaavuoro / Irja Laamasen blogi
    Kuva
    Vapaavuoro-palvelun bloggaaja Irja Laamanen julkaisi blogissaan kuvan saamastaan huijausviestistä.

Suomalaiset pankit ovat sunnuntaina ja maanantaina varoitelleet uudesta verkkopankkien tietojenkalasteluyrityksestä. Bloggaaja Irja Laamanen julkaisi Uuden Suomen Vapaavuoron blogissaan kuvia saamastaan huijausviestistä.

– Sain perjantaina sähköpostiini viestin, jonka luin huolella. Näytti ikään kuin Nordean lähetykseltä. Sitähän se ei ollut. Laitan viestin muidenkin tutkailtavaksi. Tuota kaappauskuvassa olevaa linkkiä ei kannata kopioida eikä sähköpostin viestiin luottaa. Roskaa, roskapankista, urkinta on kyseessä, Laamanen kirjoittaa blogissaan.

Kalasteluviestin koko teksti löytyy Laamasen blogin kuvista.

Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri kertoi sunnuntaina, että kalasteluyrityksessä oli uutta se, että ”pankista” luvattiin myös yhteydenottoa puhelimitse. Lisäksi Kämäri arvioi, että sähköpostiviestissä ollut suomen kieli on tähänastisista huijausyrityksistä parasta.

Irja Laamanen kuitenkin arvioi, että kielivirheitä on toistaiseksi – onneksi – riittävästi.

– Ainakin toistaiseksi kielivirheet auttavat tunnistamisessa. Mitä sitten, kun kieli paranee? Pankki voisi valistaa nykyistäkin paremmin asiakkaitaan luotettavasta nettiasioinnista, Laamanen kirjoittaa.

Pasi Kämärin mukaan tämänkertaisten huijareiden lupaus puhelinyhteydenotosta on uudenlainen riski.

– Jos erehtyy klikkaamaan linkkiä ja sitten soitetaan, tämä on vaarallisin paikka. Silloin saatetaan kysyä pankkitunnuksia, jos niitä ei ole jo aiemmin antanut, Kämäri sanoi Uudelle Suomelle sunnuntaina.

Myös Nordea varoitti samasta huijauksesta maanantaina todeten, että ”Nordea tai viranomaiset eivät koskaan ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse kysyäkseen henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta”.

Nordean viestinnästä kerrotaan, että toistaiseksi yhdenkään pankin asiakkaan ei tiedetä klikanneen huijausviestistä löytyvää linkkiä, antaneen verkkopankkitunnuksiaan tai saaneen puhelua kyseisiltä kalastelijoilta.

– Asiakkaiden on syytä tuhota huijausviestit avaamatta niitä, pankki ohjeistaa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: