Maanantai 18.6.2018

Riita 249 €:n kellosta: Näin Verkkokauppa.com selittää tylyä vastausta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.10.2014 17:03
Päivitetty: 
21.10.2014 17:41
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Verkkokauppa.com kieltäytyi korvaamasta asiakkaalle rikkoutunutta kelloa, vaikka takuu oli vielä voimassa.

Faktakulma

Kuluttajavirastolle on tullut Verkkokauppa.com:a koskevia kysymyksiä suurin piirtein yhtä paljon kuin kilpailijoita Giganttia ja Experttiä koskevia kysymyksiä.

Verkkokauppa.com-liikkeestä Samsungin Gear 2 Neo –älykellon ostanut Lasse Kärkkäinen ihmettelee, miksi hänen rikkoutunutta kelloaan ei suostuta korjaamaan ilmaiseksi vaikka takuuta on vielä jäljellä.

Verkkokaupan mukaan huolto oli todennut vian ”mekaaniseksi”, ja sen takia ei takuun piiriin kuuluvaksi.

–Kellon korjaamisesta kehdattiin pyytää poskettomat 353 euroa. Sillä rahalla voisi ostaa uudet kellot molempiin ranteisiin ja lähteä lopuilla kaljalle, Kärkkäinen kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Lisäksi Verkkokauppa.com vaatii Kärkkäiseltä 53 euron maksua ”selvästi aiheetta tehdystä takuupalautuksesta”, jos hän ei suostu maksamaan kellon korjaamisesta vaadittua 353 euroa, Kärkkäinen kertoo. Hän maksoi älykellostaan 249,90 euroa.

Verkkokauppa.com:n toimitusjohtaja Samuli Seppälä pahoittelee tapausta.

Seppälän mukaan päätös tuotteen korjaamisesta on valmistajan.

–Samsung hoitaa omien tuotteidensa takuuhuollot. Me olemme tässä vain välikätenä, Seppälä sanoo Uudelle Suomelle.

–Jos tuotteessa ilmenee mekaaninen vaurio, on Samsungin päätös olla huoltamatta se, hän lisää.

Kuluttajaviraston lakimiehen Rikhard Merikosken mukaan myyjällä eli tässä tapauksessa Verkkokauppa.com:lla on ensisijainen vastuu tuotteesta, ei Samsungilla.

–Kyllä ensisijainen vastuu takuusta on myyjällä. Kyllä myyjää kohti aina voi vedota näihin virheisiin, ja esittää vaatimuksen, Merikoski sanoo Uudelle Suomelle.

Verkkokauppa.com voi kuitenkin nojata muiden ammattitaitoon arvioida kuluttajien kysymyksiä ja näiden lausuntojen nojalla päättää, että korvausta ei anneta, Merikoski kertoo.

Hän pitää Verkkokauppa.com:n perustelua ”mekaanisesta viasta” riittämättömänä.

–Eihän mekaaninen vika tarkoita suoraan mitään. Ei se ole tarpeeksi riittävä perustelu tällaiseen. Tuotteen pitää kestää normaali käyttö. Jos on mekaaninen vika, se voi johtua myös valmistusvirheestä, hän toteaa.

Mekaanisen vian ilmenemisen syy pitäisi hänen mukaansa perustella.

– Mikä on johtanut tähän mekaaniseen vikaan? Onko tuote pudotettu, mistä  mekaaninen vika on syntynyt? Ei tällainen riitä, että koskaan ei korvattaisi mekaanisia vikoja. Se ei kuulosta oikealta. Tässä (blogissa) on sanottu, että kello hajosi tavallisessa käytössä. Tuotteessa on jotain vikaa ollut, jos se ei kestä tavallista käyttöä, Merikallio sanoo.

Lain mukaan tuotteen pitää kestää tavallista käyttöä, johon se on tarkoitettu.

Tuotteen rikkoutumista ei kuitenkaan tarvitse kuluttajalle korvata, jos tuote on rikkoutunut tapaturmassa, kuten tuotteen pudottamisesta tai kastumisesta. Jos tuotetta käytetään esimerkiksi työmaalla, missä se altistuu tietynlaiselle pölylle, mitä tuote ei ole suunniteltu kestämään, myyjän ei tarvitse rikkoutumista korvata.

Merikallio kehottaa pohtimaan, onko tuotetta käytetty käyttötarkoitukseen, mihin sitä ei ole tarkoitus käyttää tai onko se kestänyt sellaista, mitä vastaavat tuotteet normaalisti kestävät.

Verkkokauppa.com ja Samsung voivat Merikallion mukaan olla korvaamatta rikki mennyttä tuotetta, jos he arvioivat, että tuotteessa ei ole virhettä.

–Asiakkaalla on oikeus myös riitauttaa asia ja viedä se kuluttajariitalautakuntaan käsiteltäväksi kuten tässä tapauksessa on käynyt, Merikallio kertoo.

Asiakkaalta voidaan periä Merikosken mukaan rahaa aiheettomasta takuupalautuksesta.

–Se on tapauskohtainen kysymys. Periaatteessa, jos täysin perusteetta viedään tuote huoltoon, niin voi olla aiheellista jotain periä, mutta en ota kantaa siihen mikä on kohtuullinen kustannus, Merikoski kertoo.

Verkkokauppa.com:n toimitusjohtaja Samuli Seppälä kertoo lukeneensa Kärkkäisen kirjoittaman blogin, jossa hän valittaa saamastaan kohtelusta liikkeessä.

–Se on helppo kirjoitella kaikenlaista, mutta ihan kaikki tässä kyseisessä kirjoituksessa ei ihan paikkaansa pidä, mutta kauppiaan on vaikea lähteä väittämään vastaan siitä. Se on taistelu, mikä on aina hävitty siinä vaiheessa kun tällaista tullee, Seppälä sanoo.

Hän ei kuitenkaan halua kertoa, mitkä asiat blogissa eivät pitäneet paikkansa.

–Me olemme pahoillamme tästä tapauksesta. Pyrimme jatkossa palvelemaan asiakkaita paremmin. Valitettavasti tuotteet kuitenkin joskus hajoavat, ja aina se ei ole myöskään valmistajan vika, Seppälä vastaa.

Samsung ei halua kommentoida yksittäisen asiakkaiden tapauksia. Yleisesti yhtiö kertoo, että Galaxy Gear 2 Neo -älykellojen kanssa ei ole ollut kestävyysongelmia.

-Kaikki ongelmatilanteet käydään huollossamme tarkasti läpi ja sen jälkeen tutkimusten tulokset kerrotaan asiakkaalle. Galaxy Gear 2 Neo -älykellojen kanssa ei ole ollut kestävyysongelmia, mutta Samsung ei valitettavasti voi kommentoida medialle yksittäisten asiakkaiden tapauksia.  Yleisenä käytäntönä kuitenkin on, että fyysisesti rikkoutuneet laitteet, kuten esimerkiksi särkyneet puhelimen näytöt tai pudotessa hajonneet kamerat eivät kuulu takuun piiriin, Samgungista kommentoitiin Uudelle Suomelle.

 

Faktakulma

Kuluttajavirastolle on tullut Verkkokauppa.com:a koskevia kysymyksiä suurin piirtein yhtä paljon kuin kilpailijoita Giganttia ja Experttiä koskevia kysymyksiä.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jari-Matti Mäkelä

Jos ei takuu ja virhevastuu Suomessa enää kuluttajaa auta tällaisissa, kannattaa suoraan tilata ulkomailta. Hyvällä tuurilla saa kansainvälisen takuun tai voi korjauttaa ulkomailla. Joka tapauksessa se suurin etu on, että jos Suomessa maksaa 259 euroa, samaa laitetta saa nytkin veroineen ja tulleineen esim. Ebaystä puolet halvemmalla, 130 eurolla. Ei suomalaisille kaupoille kannata kantaa rahaa, jos ei saa asianmukaista palveluakaan -- hinnallahan ne eivät kilpaile.

Kimmo Ojala

Samsungin kanssa on ongelmia. Tyttäreni S4 hajosi lasi liiallisen lämpenemisen aiheuttaman lämpölaajenemisen johdosta. Puhelinta ei korjattu takuuseen, vaan väitettiin sen rikkoutuneen mekaanisesta iskusta. Puhelimen korjaus maksoi yli 300€. Vuotta myöhemmin Samsung myönsi Galaxy S4 puhelimessa olleen vian , joka johti laitteen kuumenemiseen ja rikkoutumiseen. Tälläisiä takuita meille kaupitellaan.

Jorma Hevonkoski

Verkkokaupalla on muitekin maahantuomiaan merkkejä joiden takuukorjauksessa on ongelmia. Joissakin korjaustoimet tehdään ulkomailla ja pitkillä korjausajoilla. Sitäpaitsi perivät hintaa varusteilla mitkä muualla on kuuluneet laitteen hintaan.

Tomi Aalto

Itse aikanaan ostin nokian uusiman puhelimen verkkokauppa.comista ja puhelin sekoili ja vaikutti rikkinäiseltä ensimäisestä päivästä lähtien, Vastaukseksi sain heidän takuupalautuksestaan että huoltoon vaan, Kuvittelin että ostamani uusi puhelin olisi myöskin uusi eikä suoraan huoltoon lähetettävä. =) .. Eli oli viimeinen ostamani puhelin ko.kaupasta.

Nikolai Ylirotu

Yksi jota kovasti parjataan, mutta silti on toiminut esimerkillisesti on Apple. Kannettavani näyttö alkoi sekoilla ja pimeni lopulta täysin. Ikää koneella karvan alle 3 vuotta. Myyjä, Gigantti, vetäytyi vastuusta. Soitin sen jälkeen Applelle. Puhuin ensin asiakaspalvelun ihmisen kanssa joka kutsui esimiehensä. Tämä totesi että se menee tehdastakuuseen ja pyysi toimittamaan laitteen lähimmälle jälleenmyyjälle korjattavaksi. Kun kone oli haettu huollosta, soitti samainen aspan esimies ja teki vielä lyhyen kyselyn palvelun laadusta. Lopputulos, ostan seuraavankin laiteen samalta valmistajalta.

Teemu Hasa

Aivan sama homma kävi itellekkin, mutta tuote oli galaxy s4. Päätin, että en enää osta verkkokauppa.comista mitään. samsungin tuotteet saa kans jättää hyllyyn. Puhelimesta oli näyttö halki. Lasi oli kuitenki ehjä ja kaikki muut osat. Puhelin ei koskaan tipahtanut mihinkään. Mekaaninen vika ja aiheetta lähetetty takuuseen 55€

Jarno Rosvall

Ohan näitä tarinoita ennenkin nähny ja kuultu. Esim puhelimen näyttö hajosi yöpöydällä yön aikana., ja aika usein näitä että "lasissa" ei näy mitään mutta näyttöpaneli on halki, no itsestäänhän ne eivät hajoa.. näitä tarinoita on vuosien varressa kuullut ja lukenut. Kuulostaa kyllä aika oudolta tämäkin tarina. Monesti kuluttajat tietävät oikeuksistaan, mutta unohtavat velvollisuudet kokonaan.

Monesti myös asiakkaat ovat ihmeissään tarkastusmaksuista, eivät ymmärrä sitä että harvoin kukaan ilmaiseksi töitä tekee ja aina niitä kuluja syntyy ja näissä tapauksessa kuluja ei maksa valmistaja tai myyjä.

En myöskään ymmärrä näitä asiakkaiden uhkailuita, mihin niillä pyritään? Nyt uhkaillaan somella, kuluttaja-asiamiehelle ja jopa poliisilla.. saavutetaanko tällä joku etu kun käydään liikkeen työntekijää näillä uhkailemaan? Aasiakkaan maineen ja pellen maineen siinä aika usein saa.. mutta meitä valittajia on jokaiseen junaan, on tapavalittajia ja valittajia ja niitä kellä ei ole oikeasti muuta tekemistä kuin valittaa millon mistäkin.

Suomenlain säädäntö virhevastuun osalta on aivan liian vanhanaikainen ja kaipaa pikaista päivitystä, toivottavasti mentäisiin EU:n malliin virhevastuu 2 vuotta ja piste. Takuuhan on aina vapaaehtoinen valmistajan myöntämä etu...

Mutta jään itsekkin jännityksellä odottamaan mikä on tähän tapaukseen KRIL:n suositus ja miten homma päättyy! :)

Terhi Simola

Ei ole uutta Verkkokaupan toiminnassa. Ostin reilu vuosi sitten kaupasta HP Photosmart-monitoimitulostimen, joka ei ikinä ole toiminut kunnolla. Alkuun jaksoin valittaa siitä Verkkokauppaan, mutta aina sain vastaukseksi uhkauksen, että joudun maksamaan maltaita jos vika ei olekaan tuotteessa vaan minussa. Jo pelkkä asian tutkiminen heillä maksaa rahaa. Enhän minä asiaa tuntemattomana voi tietää mistä vika johtuu! Kone ei yksinkertaiseti toimi! tai toimii silloin tai toimii tällöin, syö värikasetit muutaman printin jälkeen eikä jälki ole ikinä ollut kehuttavaa. tuossa se nyt kuitenkin vielä nököttää kun en kaatopaikallekaan ole jaksenut roudata, parinsadan laitetta.

Ari-Vesa Parviainen

Kerrot asiasta, joka ei ole harvinainen. Laite voi olla ehjä, mutta ei silti toimi yhdessä muun laitteistosi kanssa. Valmistajan ja myyjän vastuut loppuvat USB-porttiin, jos ongelma sitä kauempana, kukaan ei ota kantaa.
Häiriön paikallistaminen pitää tehdä itse, tai maksaa joku tekemään se.
Värikasetti ei tyhjene vilauksessa, ellei ollut vajaa jo aluksi.

Sami Panula

Taitaa tuo yhdistelmä Samsung ja Optima service olla se oikea syytösten kohde tässä. Juurikin huomenna olen menossa Giganttiin taistelemaan täysin kolhimattoman samsungin puhelimen "mekaanisesti rikkoutuneesta" näytöstä.

Jarno Rosvall

Näihän se on, itsekkin nähny livenä iPhone 6+ bendgaten, eipä siinä luurissa ole jäljen jälkeä naarmusta tai muustakaan, mutta ei se kyllä normaalissa käytössä taivu tuollaiseen muotoon.. sama koskee näyttöjä, pakko muuten kysyä säilytätkö matkapuhelinta taskussa? Jos vastasit kyllä niin se oli jo se, tasku on nimittäin vääräpaikka puhelimen säilytykseen. Esim moni kuvittelee että talvella voit puhua lumisateessa, jos kappas kepponen kun luurissa kosteusvaurio... ja toinen on nää kersat joilla se laite on tai joutuu "vääriin" käsiin ja kappas kepponen kun näyttö halki "Itsestään se meni". En kyllä jaksa uskoa, että mekaanisesti vaurioituneen näytön tulet saamaan takuuna tai virhevastuuna.

Ari-Vesa Parviainen
Vastaus kommenttiin #13

Ihmiselle luontainen ensireaktio näyttää olevan: "en se minä ollut". Erityisesti jos myöntäminen verottaa kukkaroa. Valheellisilla väittämillä analyysin pohjaksi, päästään harvoin sopuun.

Tässä on myös kulttuurimuutos taustalla, ajattelu että "joku muu" on aina syyllinen sekä korvausvelvollinen, muistuttaa pelimaailman mokien kuittausta: reset, mitään ei oikeasti ole tapahtunut. Piilevä ylläri tulevaan.

Sami Ylismäki
Vastaus kommenttiin #13

Kyllä ainakin lasin saa halkeamaan jopa ihan itsestään, kun sopivasti loksahtaa osat paikoilleen. Ei se tarvitse kuin sopivasti sopivanlaista jännitystä ja ennen pitkää syntyy halkeama, vaikka kyseessä olisi täysin asianmukainen huolellinen käyttö. Muovi tosin ei aivan niinkään helposti halkea itsestään joustavuutensa takia, ellei ole liian hauras ja kova (halpa) tai omaa valmistusvirhettä.

jep ulis

Puhelimia ja elektroniikkaa valmistetaan niin suuria määriä, että joukkoon mahtuu väkisinkin muutama tapaus, missä hajoaminen voi tapahtua ns. itsekseen ilman mitään iskuja. Esim. lämpölaajeneminen tai viallinen ja turpoamaan lähtenyt akku voi laittaa näytön rikki - ongelmalliseksi asian tekee epärehelliset ihmiset, koska heidän takiaan noita promillen sadasosassa ilmeneviä vikojakaan ei voi korjata valmistajan piikkiin. Näistäkin tapauksista on osa varmasti puhelimia joissa lasi on saanut iskun aiemmin, mutta hajoaa kuin matolle pudotettu lasi pesukoneessa äkillisen lämpötilanmuutoksen takia myöhemmin.

Marko San

Kaikista ovelinta tässä on kun takuuasiat on ulkoistettu. Verkkokauppa pesee kätensä ja säästää satoja tuhansia euroja. Tämä onkin sellanen asia mihin verkkokauppa toivoo, ettei asiakkaat kiinnittäisi huomiota.

Ari-Vesa Parviainen

En tiedä mistä säästösumman olet saanut tietoosi, mutta tosiasia on se, että myyjä ei voi korjata mitään, ei ole vehkeitä eikä osaamista.
Myyjä on tosin lailla velvoitettu välikäsi, mutta yhtä riipuvainen valmistajan edustajan takuu-kannanotoista, kuin asiakaskin. Tukala rako, sanoisin.

Lasse Kärkkäinen

Myyjä voi omalla kustannuksellaan toimittaa korvaavan tuotteen tai purkaa kaupan, ja joutuukin lain mukaan näin tekemään, jos valmistaja ei suostu yhteistyöhön. Kovin suuresta kustannuksesta ei puhuta, kun huoltoprosentit ovat kuitenkin pieniä. Vaikka myyjä korvaisi kaikki huoltotapaukset omasta taskustaan ja siirtäisi kulut hintoihin, olisi vaikutus vain muutaman prosentin. Verkkokauppa.com on kilpailijoitaan kymmeniä prosentteja kalliimpi.

Marko Lehti

verkkokauppa.comin ns löytönurkaa kannataa välttää kun ruttoa!
yrittävät myydä selkeästi rikkinäisiä tuotteita huomautuksella tarkistakaa tuoteen kunto ennen ostopäätöstä ei palautusoikeutta.
rehellisessä liikeessä moiset tavarat lähtisivät kaatopaikalle eivätkä asiantuntemattomille uhreille kiertopalkinnoiksi.

Miro Metsänheimo

Ei se ole Verkkokauppa.comin syytä, että Samsung on laatinut huoltoyhtiölle mitkä viat kuuluvat takuun piikkiin ja mitkä ei. Verkkokauppa.com saa nyt täysin turhaan huonoa mediamainetta.

Toisekseen, asiakas on allekirjoittanut huoltosopimuksen ja ymmärtänyt riskin siitä, että jos vika ei ole takuunalainen, siitä peritään maksu.

Näin toimitaan joka ikisessä jälleenmyyntiliikkeessä, koska näin Samsung on linjannut Optima Servicen kanssa. Jos jokaiselle asiakkaalle joutuisi korvaamaan uuden tuotteen omasta pussista, niin tulisi yritykset aika nopeasti kaatumaan tässä maassa.

Lasse taitaa olla nyt vaan vähän liian tympiintynyt asiakas

Lasse Kärkkäinen

Olet oikeassa siinä, että ongelma lähtee luultavasti Samsungin ja/tai huollon linjauksesta ettei mitään mekaanisia vikoja korvata. Tällainen linjaus tosin ei ole edes Samsungin omien takuuehtojen mukainen.

Lain mukaan kuitenkin nimenomaan myyjä on vastuussa tuotteen virheistä, riippumatta siitä mitä valmistajan takuu tai valmistajan valtuuttama takuuhuolto asiasta sanovat. Edellyttäisin Verkkokauppa.comilta, kun se kuitenkin on alalla pitkään toiminut, lain tuntemista ja sen noudattamista. Vaikka sitten jäisikin oman firman tappioksi, valmistajan kieltäytyessä korvauksista. Suuri jälleenmyyjä kuitenkin on myös valmistajaan nähden paremmassa neuvotteluasemassa kuin kuluttaja.

Verkkokauppa.comin sopimusehtojen mukaan kustannuksia voidaan periä asiakkaalta, "jos tuote on toimitettu selvästi aiheetta takuuhuoltoon". Selvästi aiheettomuus tuskin toteutuu, jos myyjän perustelut aiheettomuudelle ylipäätään ovat näin heikoissa kantimissa.

Iivari Lappalainen

Asiakkaan kannalta on aivan se ja sama kuinka huonon sopimuksen Verkkokauppa on laatinut - Suomen ja EU:n kuluttansuojalakien mukaan on kuitenkin mentävä.

Kauppa ei yksinkertaisesti voi siirtää viallisen laitteen kuluja takuuaikana asiakkaan maksettavaksi, sanoi heidän huoltokumppaninsa mitä tahansa. Ja toki huomattava, että myyjän, valmistajan ja lain tulkinta takuusta voi erota paljonkin. Joskus myös siihen parempaan suuntaan.

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun olen elektroniikkaan liittyvistä viallisista komponenteista ja laitteista saanut vääntää, mutta ainakin toistaiseksi perinpohjaisuus ja sinnikkyys on palkittu.

Tässä samalla onkin sitten tullut suljettua suoraan tiettyjä lafkoja pois ostopaikkalistalta ja taas toiset todettua luotettaviksi. Mielelläni maksan hieman enemmän luotettavaksi tietämälleni liikkeelle kuin "säästän" tukemalla kauppaa jolta olen saanut huonoa palvelua.

Markku Lehto

Tämä "mekaaninien vika" näyttää olevan avaintermi tietokoneiden ja niiden oheislaitteiden ja muun ITC -tavaroiden osalta. Itse ostin käytetyn kannettavan käytettyjä tietokoneita myyvästä liikkeestä. Kannettavalle oli jonkinlainen takuu. Kotona huomasin, että vain yksi USB -portti neljästä toimi. Samalla tuhoutui ulkopuolinen massamuistini ( onneksi minulla oli niitä kaksi rinnakkaista ). En voi todistaa, että se massamuistin tuhoutuminen olisi johtunut siitä, että ko. usb -portti oli toimimaton.
No sitten vein koneen tietysti liikkeeseen ja reklamoin toimimattomista USB -porteista. Tällöin sain kuulla tämän termin "mekaaninen vika" . Eli jos käytetyssä tietokoneessa on "mekaaninen vika" takuu ei sitä koske ? Lopulta pääsimme jonkinlaiseen kompromissiin myyjäliikkeen kanssa ( siitä ainoasta toimivasta USB -liittimestä otetaan haaroittimen kautta liitännät ). Mahtoikohan ko. liikkeessä oltu testattu kannettavan kaikkia USB -portteja ennen laitteen laittamista myyntiin ?

Mitenkähän kuluttajasuojalautakunta ottaa kantaa tähän "mekaaniseen vikaan" ? Mekaaninen vikahan voi syntyä monella tavalla, eikä aina niin, että tuotteen ostaja on runnonut tai pudotellut laitetta. Mekaaninen vika voi myös olla tuotteessa jo sitä ostettaessa, kuten itse vahvasti omassa tapauksessani epäilen. Sen verran tekniikkaa hallitsen, että en runno liittimiä USB -portteihin väkisin väärinpäin.

Kyllähän tämä mekaaninen vika -asia pitää avata ja selkeästi määritellä. Monissa laitteissahan on myös kiihtyvyysanturit, jotka tallentavat laitteeseen kohdistuneet iskut. Tietenkin näiden iskuista kertovien kiihtyvyysantureiden muistitieto pitää avata niin, että se on puolueettomasti todistettavissa.

Viimeiseksi kehoittaisin, jos haluaa varmistaa ettei tuotteessa ole näitä "mekaanisia vikoja", testaamaan laite liikkeessä oston yhteydessä, mm. kaikki USD -portit, dvd -asemat, näppäimet, hiiret, näytöt jne. Ei muuta kuin paketti auki, piuhat kiinni ja virrat päälle. Eli tehdään laitteelle liikkeessä vastaanottotestaus. Tarvittaessahan voi asiantuntevaa myyjää pyytää osoittamaan, että laitteessa ei ole mekaanisia vikoja.

Tulikin mieleen muutama vuosi sitten , eräässä liikkeessä ollut myyntimies joka väkisin yritti myydä kiinalaista hipaisupuhelinta. Oli hieman nolo tilanne hänelle, kun puhelin ei demonstraatiossa toiminutkaan niin kuin piti. Jäi sillä kertaa puhelin ostamatta. No nyt on Nokialainen sellainen ja ( koputan puuta ) vielä se on toiminut.

Verkkokauppacomin palveluista itselläni on toistaiseksi hyviä kokemuksia.

Markku Lehto

Tämä "mekaaninien vika" näyttää olevan avaintermi tietokoneiden ja niiden oheislaitteiden ja muun ITC -tavaroiden osalta. Itse ostin käytetyn kannettavan käytettyjä tietokoneita myyvästä liikkeestä. Kannettavalle oli jonkinlainen takuu. Kotona huomasin, että vain yksi USB -portti neljästä toimi. Samalla tuhoutui ulkopuolinen massamuistini ( onneksi minulla oli niitä kaksi rinnakkaista ). En voi todistaa, että se massamuistin tuhoutuminen olisi johtunut siitä, että ko. usb -portti oli toimimaton.
No sitten vein koneen tietysti liikkeeseen ja reklamoin toimimattomista USB -porteista. Tällöin sain kuulla tämän termin "mekaaninen vika" . Eli jos käytetyssä tietokoneessa on "mekaaninen vika" takuu ei sitä koske ? Lopulta pääsimme jonkinlaiseen kompromissiin myyjäliikkeen kanssa ( siitä ainoasta toimivasta USB -liittimestä otetaan haaroittimen kautta liitännät ). Mahtoikohan ko. liikkeessä oltu testattu kannettavan kaikkia USB -portteja ennen laitteen laittamista myyntiin ?

Mitenkähän kuluttajasuojalautakunta ottaa kantaa tähän "mekaaniseen vikaan" ? Mekaaninen vikahan voi syntyä monella tavalla, eikä aina niin, että tuotteen ostaja on runnonut tai pudotellut laitetta. Mekaaninen vika voi myös olla tuotteessa jo sitä ostettaessa, kuten itse vahvasti omassa tapauksessani epäilen. Sen verran tekniikkaa hallitsen, että en runno liittimiä USB -portteihin väkisin väärinpäin.

Kyllähän tämä mekaaninen vika -asia pitää avata ja selkeästi määritellä. Monissa laitteissahan on myös kiihtyvyysanturit, jotka tallentavat laitteeseen kohdistuneet iskut. Tietenkin näiden iskuista kertovien kiihtyvyysantureiden muistitieto pitää avata niin, että se on puolueettomasti todistettavissa.

Viimeiseksi kehoittaisin, jos haluaa varmistaa ettei tuotteessa ole näitä "mekaanisia vikoja", testaamaan laite liikkeessä oston yhteydessä, mm. kaikki USD -portit, dvd -asemat, näppäimet, hiiret, näytöt jne. Ei muuta kuin paketti auki, piuhat kiinni ja virrat päälle. Eli tehdään laitteelle liikkeessä vastaanottotestaus. Tarvittaessahan voi asiantuntevaa myyjää pyytää osoittamaan, että laitteessa ei ole mekaanisia vikoja.

Tulikin mieleen muutama vuosi sitten , eräässä liikkeessä ollut myyntimies joka väkisin yritti myydä kiinalaista hipaisupuhelinta. Oli hieman nolo tilanne hänelle, kun puhelin ei demonstraatiossa toiminutkaan niin kuin piti. Jäi sillä kertaa puhelin ostamatta. No nyt on Nokialainen sellainen ja ( koputan puuta ) vielä se on toiminut.

Verkkokauppacomin palveluista itselläni on toistaiseksi hyviä kokemuksia.

Jouni Minkkinen

Kyllähän näiden takuuasioiden kanssa on saanut tapella kun asiakkaat tulevat kertomaan kaikenlaisia hauskoja tarinoita. Useimmiten kyseessä on perheen kullannupun laite joka on ihan yllättäen ja aina kauniisti kotona pidetty, mutta silti oudosti rikkoutunut. Sitten kun liikkeessä huomaa että jotakin tässä on outoa ja kieltäytyy asiakkaan tuotetta huoltoon toimittamasta saa kuulla sitten pihalta kantautuvan keskustelun jossa vanhempi toruu lastaan että mä en enää jaksa noita sun rikkomiasi laitteita...

Jari Tavi

Jouni,

En epäile sanaasi siitä, että takuuasioita yritettäisiin käyttää väärin asiakkaan puolelta.

Vaan kun asiasta sanoo jotain, ja tälläkin kertyaa tietää 100% varmuudella, että asia kuuluu takuun piiriin, ja saa asiakaspalvelijalta juuri sitä jargonia "hauska tarina" ja ylimielistä palvelua, niin onpahan 100% varmasti myös viimeinen kerta kun sellaisen ketjun myymälässä käyn.

Eipä ole vuosien varrella kovin montaa takuuasiaa tullut vastaan, yleensä kaikki mitä on ostanut on myös toiminut.

Yksi Nokian puhelin oli (WP8) käynnistyi Microsoftin "Out of the box" WP -versiolla ilman Nokia laajennuksia, meni vaihtoon, kukaan ei urputtanut ja kaikki oli tyytyväisiä. Elisan myyjä ei aluksi meionannut uskoa, mutta muutti mielensä kun näki itse.

Yksi CD-levy palautettiin ihan periaatteen vuoksi CD-standardin vastaisen kopiosuojauksen takia (ei toiminut autossa, eikä tietokoneella). Myyjä "urputti", ja ko. liikkeessä en ole käynyt koskaan uudestaan, ja rahat tulivat takaisijn viikon päästä, koska tuote ei toiminut standardin mukaisisssa laitteissa.

Yksi Nokia -puhelin "pimeni" viikon käytön jälkeen, koska näytön "liimaus" oli viallinen. Myyjä "urputti", Nokia vaihtoi puhelimen mukisematta, ostin seuraavan puhelimeni muualta, enkä ole koskaan sen jälkeen jalallani astunut "urputtajaketjun" myymälään.

Asiakas voi aina äänestää lompakollaan.

Juuri tuo asenne, että "asiakas yrittää kus*ttaa myyjää", joka huokuu joistan myyjistä, vieraannuttaa asiakkaan myyjästä.

Eräässä ketjuuntuneessa kodinelektroniikkamyymälässä oli töissä myyjä nimeltä Pekka (nimi on jopa ihan oikea). Kiireisessä tilanteessa (jääkappi poksahti) menin myymälään, ja sanoin ko. henkilölle "myy minulle jääkaappi tarjouksella, josta en voi kieltäytyä, eikä minun kannata mennä muualle kyselemään".

Pekka myi minulle jääkaapin lisäksi 4v aikana kaiken kulutuselektroniikan alkaen Audio Pro Blue Diamond 5.1 -sarjasta ja Panasonic "isosta plasmasta" aina silitysrautaan asti, ja väliin mahtuu aika paljon kaikkea muuta.

Pekka sai jossain vaiheessa paremman työn toisesta ketjusta, mutta liian kaukaa omasta kotipaikasta ja seuraavan kerran kun kävin siinä tutussa "Pekan myymälässä", niin uusi myyjä vastasi kysymykseeni näyttämällä (etusormellaan) suunnan mihin pitäisi kävellä ja jatkoi jutustelua kollegansa kanssa. Kävelin ulos, enkä koskaan palannut ko. ketjun myymäliin.

AINOA peruste kivijalkakaupalle esimerkiksi kodin elektroniikassa enää on se, että myyjällä on "palvelugeeni" paikallaan.

Niko Miettinen

1. Tekniikka on per*eetä ja hajoaa
2. Monesti laitteet hajoaa käyttäjän tekemien virheiden vuoksi (pudottaa, hakkaa tms)
3. Myyjät joo osaa olla kus*päitä, mutta CMON ne tekee vaan niiden pas*a palkkasta duuniaan, niin kelatkaa nyt ku meette sinne ostelee satojen eurojen tuotteita, et niitä ei vois vit*uakaa kiinnostaa loppupeleis teidän elämä tai teidän kärsimys
4. Kokeilkaa ite olla x vuotta myyjinä niin tiedätte mistä puhun
5. Asiakas ei koskaan ikinä tule olemaan oikeassa
6. Edelleenkin kaikki elektroniikka hajoaa PISTE. Joskus wayback when ku laitteita rakennettiin "kestämään koko loppuelämä" ei tiedetty mitä sit loppuelämässä tullaan kehittämään
7. Jos vitut*aaa niin rakenna ite parempi
8. Tilaa netistä jostai ebay:stä tms jos haluut halvemmalla
9. It's okay to be gay if it's in the three way