Perjantai 19.7.2019

Näin tv-mullistus näkyy Suomessa – ”Huikeat erot”

Luotu: 
29.10.2014 07:32
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Suurimmat muutokset tv-sisältöjen katsomistottumuksissa liittyvät tutkimuksen mukaan tabletteihin.
|

Suomalaisten tv-katselussa tapahtunut mullistus näkyy selvästi Soneran tekemässä Koti ja TV -tutkimuksessa.

Tutkimuksessa asetettiin internet ja perinteinen televisio asetettiin vastakkain. 62 prosenttia vastaajista ei ollut valmis luopumaan internetistä. Televisiosta piti kuitenkin kiinni vain 38 prosenttia vastaajista.

”Erot ikäluokkien välillä ovat huikeat”, Sonera toteaa: 18–24-vuotiaista vain 18 prosenttia pitää televisiota nettiä tärkeämpänä, kun taas yli 54-vuotiaiden ryhmässä vastaava luku on niukasti yli 50 prosenttia.

Myös itse television katselu on muuttunut. Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta katsoo tv-sisältöjä netin kautta.

‒ Television merkitys sellaisena sen kun sen vielä 10 vuotta sitten pääasiallisesti mielsimme, eli katsotaan televisiovastaanottimesta tv-ohjelmia silloin kun ne lähetetään, pienenee edelleen vanhimpien ikäluokkien jarruttaessa osaltaan vielä kehitystä, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.

46 prosentissa suomalaiskodeista on jo tabletti.

Suurimmat muutokset tv-sisältöjen katsomistottumuksissa liittyvätkin tutkimuksen mukaan juuri tabletteihin: viimeisten 12 kuukauden aikana 14 prosenttia kaikista suomalaisista ja 19 prosenttia lapsiperheitä edustavista vastaajista on alkanut katsoa tv-ohjelmia tabletilla. Kodin lisäksi tablettia käytetään muun muassa lomanviettopaikoissa ja hotelleissa.

Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa 15.‒25.8.2014 välisenä aikana ja siihen vastasi 2025 suomalaista. Sonera teetti tutkimuksen nyt neljättä kertaa.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kimmo K

TV-vero. Tuo vetää kyllä sanattomaksi... Kaikessa pitäisi tehdä leikkauksia, mutta joitain tahoja se ei näköjään koske sitten millään. Itsellä ei televisiota ole ollut vuosiin ja kritisoin tätä TV-veroa silloin, kun se oli suunnitteilla.
Mitä TV-verolla saa? Mainoksia, mainoksia ja mainoksia, suuri osa tarjonnasta on siirtynyt maksukanaville.
TV:n katselu "ajankulutusmuotona" ja tiedonvälitysmuotona on aivan liian kallis järjestelmä ominaisuuksiinsa ja joustavuuteensa nähden.
Muutkin ovat alkaneet asian huomaamaan, sen osoittaa tämäkin tutkimus.

Vesa Äijälä

Luvut eivät ihan ole noin suuria koska tutkimus on teetetty juurikin netissä. Uskon, että 46% nettikäyttäjäkotitalouksista omaa tabletin, mutta koko väestöön tuo tuskin osuu. Kaveripiiristäni esim. vain kolmella vain on tabletti, tämä vastaa ehkä jotain 10-20%.