Maanantai 17.6.2019

Miten Uber voi toimia ilman taksilupaa? Yksinkertainen selitys

Luotu: 
19.11.2014 17:34
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Kyytipalvelu Uber tuo Suomeen uudenlaisen tavan hankkia kyytejä.
|

Faktakulma

Uber on kansainvälinen yritys, joka välittää kuljetuksia ihmisille älypuhelinsovelluksen avulla.

Uberilla on kaksi älypuhelinsovellusta UberPop ja UberBlack.

UberBlack-sovelluksen kuljettajilla pitää olla taksilupa, mutta UberPop-sovelluksen kuljettajilta lupaa ei vaadita.

Sovellukset tunnistavat käyttäjän GPS-sijainnin avulla ja löytää lähimmän Uber-kuskin.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tieliikennejohtaja Sami Möttösen mukaan on vielä epäselvää, rikkooko tänään Helsingissä aloittanut kyydinjakopalvelu Uber Suomen lakia rekrytoimalla kuljettajia, joilla ei ole taksilupaa.

–Meillä ei ole tällä hetkellä määriteltynä sitä, miten lainsäädäntö siihen suhtautuu. Se työ on kesken ministeriössä, Möttönen sanoo Uudelle Suomelle.

Uber on herättänyt monissa Euroopan maissa vastustusta, koska yhtiön toisessa sovelluksessa, UberPop:ssa, kuljettajilta vaaditaan ”ajokorttia, moitteetonta taustaa ja vakuutusta”, mutta ei taksilupaa tai ammattiajolupaa.

Suomessa taksikuskeilla pitää olla Trafin myöntämä ammattiajolupa ja ely-keskuksen myöntämä taksilupa.

Eikö ole ihan selvää, että Uber rikkoo lakia, jos heidän kuljettajillaan ei ole lupia?

–Asia ei ole niin yksinkertainen. Uber ei ole taksifirma, vaan kyydinjakopalvelu, Möttönen vastaa.

Mitä eroa on taksifirmalla ja kyydinjakopalvelulla?

–Esimerkiksi sitä voi verrata taksien tilauskeskukseen. Tilauskeskuksen pyörittäminen ei vaadi mitään lupaa. Kysymys on siitä, onko tällainen puhelinsovellus, mihin tämä Uberin toiminta kiteytyy, luvanvaraista, Möttönen vastaa.

Möttönen yllättyi Uberin lanseerauksesta Slush-tapahtumassa.

–Tiesin, että rekrytointia on tapahtunut, mutta se, että lanseeraus tehdään tänään Slush-tapahtumassa, oli yllätys, Möttönen kertoo.

Hänen mukaansa Uber herättää ”hyvin kaksijakoisia tunnelmia”.

–Toisaalta se voi tuoda lisää työpaikkoja. Toisaalta siinä on lainsäädännöllisiä haasteita, Möttönen sanoo.

 

Faktakulma

Uber on kansainvälinen yritys, joka välittää kuljetuksia ihmisille älypuhelinsovelluksen avulla.

Uberilla on kaksi älypuhelinsovellusta UberPop ja UberBlack.

UberBlack-sovelluksen kuljettajilla pitää olla taksilupa, mutta UberPop-sovelluksen kuljettajilta lupaa ei vaadita.

Sovellukset tunnistavat käyttäjän GPS-sijainnin avulla ja löytää lähimmän Uber-kuskin.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Laaksonen

Onpa ministeriöllä ongelma kun pitää yrittää löytää pykälä jonka varjolla toiminta on kiellettävissä. Jos kerran palvelujakokeskus ei edellytä lupaa, niin ei kai mikään tekninen ratkaisukaan edellytä sitä. Jotenkinhan palvelut jaetaan, nykyisin yleensä sähköisiä apuvälineita käyttäen.
Mitä sitten muut pyklän viilarit kesivätkään kilpailun kampittamiseksi. Sitä kuitenkin tarvitaan taksiliikenteessäkin.

Matti Auer

Jos mennään vanhan kaavan mukaan, niin ministeriö ei suoranaisesti (voi) kiellä palvelua, mutta tekee ehdoista ja toiminnasta niin vaikeita toteuttaa, että kukaan ei halua sitä. Sitten joku taas keksii porsaanreiän ja se sitten tukitaan, kunnes taas....

Suomessa ministeriöt ja hallitus ei taivu koskaan, vaikka olisi viisaampaa.

Antero Moilanen

Niin siis duada, tähän sovellukseen kytketään automaattisesti korttitiedot
... jja näköjääm sovellus saa käyttää asennuksen jälkeen vähän kaikkea, mitä puhelimessa on. Paikkatiedot, lupa valokuviin, tietysti itse puhelinnumero...

On kyllä mielenkiintone! Ja lataamatta muuten jäi :)

Mitenkäs tuota jos hra X Sattuu olemaan jonkun kohtalaisen kokoisen teknologiayrityksem leivissä, ja hänellä on neuvottelu vaikkapa hra Y:n kanssa hotelli holiday inn city westissä, josta tietenkään ei tule hiiskua sanaakaan neiti Z:lle, joka on kilpailevan atomipommin ylivuotoventtiiliä valmistavan yrityksen tiedonurkintavastaava?

Google tietää missä mennään ja milloin, koska onhan meillä nyt tämä Uber! Neiti Z tietää myös, koska hänellä on käytössään kohtalainen kassavaranto Cayman saarilla, josta voi vallan helposti siirtää 50.000 dollaria hra X:n ja Y:n liikkeistä kertovista tiedoista.

Helvetin näppärää! Ja vielä kalliimpaa BLÄCKINÄ!

Pasi Käyhkö

Johan on ongelma. Jos Suomessa vaaditaan ammattiajolupa ja taksilupa taksiajon harrastamiseen niin miten joku voisi sitä tehdä ilman lupia. Mielestäni ei mitenkään. Olisikohan lainlaatijoilla jälleen jotain tehtävää. Eipä kyllä muistakaan asioista ole paljon selvyyksiä tullut.

Jouko Heyno

Viranhaltijan sössötys on asian vierestä puhumista: Vaikka Yyperin toiminta olisi kuinka laillista, sen kuljettajien toiminta ei ole. Se on selkeän laitonta taksitoimintaa. Ja koska Yyper tarjoaa näitä kyytejä, on se rikokseenyllyttäjä, mikä on ranaistavaa.

Asiassa ei ole epäselvyyttä lainsäädännön suhteen, ellei siihen "epäselvyyttä" nimenomaan haluta.

Tuomas Paasiala

Möttönen kertoo että tilauskeskus ei vaadi mitään lupia. Kuitenkin Talouselämän uutisessa kerrotaan

"Tilausvälityskeskukseksikaan ei noin vaan aleta. Keskuksen on taksiliikennelain mukaan ilmoittauduttava ennen toiminnan aloittamista paikalliseen ELY-keskukseen.

Ilmoituksessa on selvitettävä tilausvälitystoiminnan ympärivuorokautisuus, ennakkotilausten vastanoton järjestäminen ja tilausvälitystoiminnasta vastaavat henkilöt.

ELY-keskuksella on oikeus kieltää toiminnan aloittaminen tai määrätä muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta.

Uudenmaan ELY-keskuksen laki- ja taksiasioiden ryhmäpäällikkö Jussi Aholainen kertoo, ettei Uber ainakaan keskiviikkoiltapäivään mennessä ole toimittanut ilmoitusta tilausvälitystoiminnasta."

Antero Moilanen

Hesarin toimittajat kävi koeponnistamassa Berliinin Uupertaksin. 4.20 euria lentokentälle. Muutoin tuo maksaisi n. 18 eur. Uuperille tuli kilpailija, ja se tiputti hintoja lisää. Tähän ei kuskeilla ole sanansijaa. Tuli siis hankittua uberin edellyttämä, alle 10 vuotta vanha auto, ja tuolla taksalla pitäisi sitten kuollettaa hankinta... Saa olla todella pelkkää märkää heinää korvien välissä.

Lidlissä on halvempaa, ja hyvä niin, mutta ei sieltäkään tule ikinä saamaan leipää neljäsosalla verrattuna S ja K ryhmään. Eikä tämä Uuperi pakollisten kulutushyödykkeiden hintaa mihinkään laske. Täyttä huuhaata niinkuin uskonnot yleensäkin ovat.

Asko Juuti

Jos tämä "välityskeskus" saa toimia, mikä estäisi aikaisemmassa kirjoituksessa mainitun ilotyttövälitysapplikaation myynnin ja asentamisen. Sinne vaan kuvat ja luottokorttitiedot valmiiksi ja eikun höyläämään - korttia.