Keskiviikko 12.12.2018

”1,5 tunnin odotus” – Näin Kela selittää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.1.2015 12:44
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Kela selittää, miksi Kelan korvaamia takseja joutuu nykyisin odottamaan entistä pidempään.
|

Kela-korvattavia taksikyytejä joutuu nykyisin odottamaan entistä kauemmin, koska Kela pyrkii yhdistämään kyytejä ja tekemään näin säästöjä, kertoo Kelan suunnittelija Leena Lehtovaara.

Silmäklinikan nimettömänä pysyvä työntekijä ja helsinkiläinen taksiyrittäjä Simo Ekholm ihmettelivät eilen keskiviikkona Uudelle Suomelle, miksi asiakkaat joutuvat odottamaan pitkään. Silmäklinikan työntekijän mukaan eräs asiakas joutui odottamaan jopa 1,5 tuntia.

Joulukuussa astui voimaan uudistus Kelan korvaamista taksimatkoista. Nykyisin Kela-korvattava taksi pitää tilata Kelan ja Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy:n välityskeskuksen kautta. Taksin kuljettajat kutsuvat uutta keskusta ”Kela-keskuksiksi”.

Lehtovaaran mukaan uuden järjestelmän perusajatus on, että se mahdollistaa matkojen yhdistelyn.

– Järjestelmä on rakennettu niin, että asiakas voi joutua odottamaan tunnin mahdollista yhdistelyä terveydenhuollosta lähtiessään. Toisaalta kun hän menee terveydenhuoltoon, hän saattaa olla tuntia aikaisemmin perillä sillä ajatuksella, että samaan aikaan ja samaan suuntaan voitaisiin yhdistellä muita asiakkaita, Lehtovaara sanoo Uudelle Suomelle.

Silmäklinikan työntekijä ja Ekholm ihmettelivät, miksi uudessa järjestelmässä suositaan asiakkaan kotikunnan taksia, jolla voi kestää kauan saapua paikalle. Esimerkiksi Silmäklinikan vieressä on taksitolppa, josta taksin saisi nopeasti, mutta asiakkaat joutuvat odottamaan kotikunnan taksia, Silmäklinikalta kerrotaan.

Lehtovaara vahvistaa, että yhdistetyissä kyydeissä on aina ensisijaisesti asiakkaan kotipaikkakunnan taksi.

– Silloin [kun kyytejä yhdistellään] on mahdollisuus hakea kotikunnan autoa, jotta maaseudun autoillekin riittää kuljetuksia. Jos he vain tuovat asiakkaat sairaalaan kuljetuksia, niin silloin aina sairaalapaikkakunnan autot vievät heidät takaisin. Se johtaisi siihen, että kyydit sieltä maaseutupaikkakunnilta selkeästi vähenisivät. Se ei ole tarkoitus, Lehtovaara sanoo.

Aina ei kuitenkaan ole mahdollista tilata asiakkaalle kotipaikkakunnan taksia.

– Jos tulee yhdistely, missä on kolme asiakasta, jotka lähtevät samaa tiensuuntaa menemään niin se on jollekin maaseudun autolle, joka tämän yhdistelmän ajaa. Kustannuksellisesti sillä ei ole merkitystä, kuka sen ajaa.

–Yleensä katsotaan sen asiakkaan kotipaikkakunnan taksi, joka ensimmäisenä tilaa ja sitten katsotaan sieltä reitiltä muita asiakkaita, jotka ovat menossa samaan aikaan samaan suuntaan.

Silmäklinikan työtekijän mukaan eräs asiakas jouti odottamaan kyytiä 1,5 tuntia.

– Esimerkiksi viime viikolla oli Porvooseen menossa oleva potilas, niin hän odotti täällä 1,5 tuntia, hän kertoi Uudelle Suomelle eilen keskiviikkona.

–Perusajatus on se, että nämä yhdistelyt pyritään rakentamaan siten, että asiakas odottaa noin tunnin sitä yhdistelyä. Sitten jos asiakas itse sanoo, että hän haluaa kotikunnan auton, hän voi joutua odottamaan kauemminkin, Lehtovaara sanoo.

Hän ei halua ottaa kantaa yksittäistapauksiin, koska pitäisi ensin selvittää tarkemmin, mitä on tapahtunut.

–Perusajatus on se, että 60 minuuttia asiakas voi joutua odottamaan yhdistelyn vuoksi, Lehtovaara toteaa.

Helsinkiläinen taksiyrittäjä Simo Ekholm ihmettelee, miksi Helsingissä hoidossa olevat ulkopaikkakuntalaiset eivät voi saada Kela-korvausta helsinkiläiselle taksille.

–Kela haluaa jostain käsittämättömästä syystä, että asiakkaalle haetaan ensin oman paikkakunnan takseja Porvoosta, Vihdistä, joka puolelta tuolta ympäristöstä, Ekholm ihmetteli eilen keskiviikkona  Uudelle Suomelle.

–Asiakas joutuu siis odottamaan sairaana, kipeänä, leikkauksen jälkeen. Kun hän on ennen saanut sen auton kahdessa minuutissa, hän totesi.

Lehtovaaran mukaan asiakkaat, joiden terveydentila ei salli odottamista, eivät kulje yhdistetyillä kyydeillä, vaan heille otetaan lähin taksi.

–Jos asiakkaan terveydentila on sellainen ettei häntä voi yhdistellä. Terveydenhuolto kirjoittaa silloin hänelle todistuksen, jolla asiakas lähtee ensimmäisellä mahdollisella taksilla, eli silloin se on sairaalapaikkakunnan auto, käytännössä varmaan tolpalta lähin auto mikä lähtee, Lehtovaara kertoo.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

Kelan suunnittelijalle Leena Lehtovaaralle vinkki:
No näinhän niitä säästöja saadaan syntymään virkamiesmatematiikalla.

Jokainen kirjoitettu raportti maksaa noin 25 EUR/ kappale, ja virkamiehen työtuntikustannuksista ei tunnu kukaan olevan kiinnostunut.
Ainoat jotka tässä säästökisassa kisassa häviävät ovat Suomen valtio, asiakas ja häntä kuljettava taksialan yrittäjä.
Kannattaisiko käydä edes kansakoulun matematiikkaa uusiksi?

Rauli Lindeman

Jutussahan kerrottiin perustelut miksi päämäärä kunnan taksi tilataan. Kun puhutaan pidemmistä matkoista olisi kustannustehokasta jos lähin taksi veisi bussiin/junaan, jolla pitkä siirtymä ja sitten kotiin taksilla (jos tarvis).