Sunnuntai 23.7.2017

Silja Europan ruorivika: “Murphyn laki toteutui“

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.11.2009 15:11
  • Kuva: Tallink Silja
    Kuva

Laivan vika tai onnettomuus on varustamolle myös imagotappio, joka johtaa matkustajamäärän vähenemiseen, alleviivaa Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Paavo Wihuri.

-Siksi etenkin matkustajia kuljettavat varustamot pyrkivät ehkäisemään viat hyvin tarkkaan. Varustamot ovat ymmärtäneet, että onnettomuus maksaa vielä huomattavasti enemmän kuin laivojen huolto, ylläpito ja tarkastukset.

Suomesta liikennöivät matkustajalautat ovatkin meriturvallisuusjohtajan mukaan "kansainvälisesti ottaen korkeatasoisia ja hyvässä kunnossa".

Jos näin on, miten sekä Silja Europalla että Viking Cinderellalla ilmeni vika saman vuorokauden aikana?

-Tässä kävi tilastollinen sattuma, niin sanottu Murphyn laki toteutui. Mutta koska laivat ovat isoja teknisiä kokonaisuuksia, on mahdotonta ajatella, ettei siellä koskaan sattuisi mitään häiriöitä.

Wihuri lisäksi korostaa, että Silja Europalla tapahtunut peräsinakselin katkeaminen on sen laatuinen harvinainen ongelma, että sitä on hyvin vaikeaa ennakoida tai ehkäistä. Siljan matkustajalaiva jäi maanantain vastaiseksi yöksi pyörimään ympyrää avomerelle ruorivian vuoksi.

Meriturvallisuusjohtaja ei myöskään hyväksy yleistystä, jonka mukaan Suomesta liikennöivät matkustajalautat olisivat ikääntyneitä.

-Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välillä ajaa varsin uutta kalustoa.

Vanhempien alusten kuntoa tarkkaillaan niin kutsutun luokittamisen avulla. Määre tarkoittaa sitä, että laiva on kunnostettava uudelleen niiden määräysten mukaiseksi, jotka olivat voimassa sen käyttöönoton aikaan eli kölinlaskun päivämäärällä.

Näin vesiltä poistuvat vanhimmat alukset.

-Suomessa esimerkiksi Kristina Regina joutuu ilmeisesti poistumaan liikenteestä ensi vuonna. Tämä johtuu siitä, että varustamo ei tiettävästi halua tehdä laivaan niin kallista remonttia kuin säännöt vaatisivat.

Laivat on nykyisin luokitettava uudelleen 20 vuoden ikäisinä. Sen vuoksi 20:ttä ikävuotta kutsutaan laivan kriittiseksi iäksi.

-Luokittamisen lisäksi aluksiin voidaan lisäksi määrätä kansainvälisillä sopimuksilla uusia erikoislaitteita. Tällainen lisälaite on vaikkapa paikannin, joka ilmoittaa laivan sijainnin muille aluksille sekä merivalvonnan ja -pelastuksen keskuksille, Wihuri täydentää.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Vieras

Niin Viking Line nuo kummatkin laivat itselleen rakennutti.. Viking Sallyhan se Estonia oli, ja kesken Europan rakentamisen loppui Viikkarilta rahat joten Silja sen osti, joten eipä taas haukuta väärää puuta ;)