Maanantai 17.6.2019

Tällainen on tyrmätty Aku Ankka -liite – kuvat

Luotu: 
27.2.2015 11:46
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Aku Ankan ilmoitusliitteessä julkaistiin leipäaiheisia ankkatarinoita.
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Sana Ilmoitusliite oli painettu liitteen kanteen.
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Julkisen sanan neuvosto huomautti, että tuotenimi "Reilu" esiintyi myös ristikossa.

Suomen tilatuin viikkolehti Aku Ankka sai torstaina historiansa ensimmäisen langettavan päätöksen Julkisen sanan neuvostolta.

Langettava päätös koski viime lokakuussa Aku Ankan välissä julkaistua 16-sivuista ilmoitusliitettä. Aku Ankka -lehteä kaikin puolin muistuttavassa liitteessä mainostettiin Oululaisen Reilu-leipää ja siihen toimitus oli koonnut leipäaiheisia lyhyitä ankkatarinoita. Lisäksi keskiaukeamalle oli tehty leipäaiheinen ristikko.

Sana ”reilu” esiintyi liitteessä kaikkiaan 20 kertaa, joista yksitoista oli lehden toimituksen tuottamassa materiaalissa.

Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä huomauttaa omassa vastineessaan, että liitteen kanteen oli painettu teksti Ilmoitusliite ja liitteellä on oma sivunumerointi ja se on painettu eri paperilaadulle. Hänen mielestään aineisto on helposti erotettavissa kaupalliseksi sisällöksi.

Julkisen sanan neuvosto piti arveluttavana, että toimitus on osallistunut ilmoitusaineiston laatimiseen. Lisäksi neuvosto huomauttaa, että lehden lukijoista 267 000 on alle 12-vuotiaita.

– Neuvosto painottaa, että lapsille suunnatussa mediassa piilomainonnan torjuminen on yhtä tärkeää kuin kaikissa muissakin tiedotusvälineissä, ellei vieläkin tärkeämpää. Sarjakuvalehden lukijakunnalla ei ole yhtä hyviä valmiuksia kuin aikuisilla erottaa mainontaa lehden tavanomaisesta sisällöstä varsinkin, kun mainonnalle haetaan vakuuttavuutta lehden ilmettä jäljittelemällä ja valitsemalla sisällöksi leipä-aiheisia sarjakuvia, Julkisen sanan neuvosto toteaa ratkaisussaan.

Julkisen sanan neuvosto on median oma itsesääntelyelin, joka vaalii hyvää journalistista tapaa ja käsittelee epäselviä tai arveluttavia tapauksia. Neuvosto ei käytä julkista valtaa.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Antero Moilanen

Onhan toi Aku Ankan asema Suomessa vähän kummallinen. Miten joku sarjakuvalehti voi ollakaan noin osa tätä tietoisuutta?

Jos tuo olisi Heavy Metal sarjakuva, Penthouse Comics, tai the X-men, ei varmaan mitään.

Koistisen korvapuusteja nauttiva muumikin menisi varmaan läpi...

Mutta tuatta tuatta tuatta, mitenkäs Asterixit tai Tintti? Perkele veikkaan että siitä jo tulisi haloota. Tintti popsimassa uunilenkkiä, eiiii...

Ollanksme vähän Akuankkoja täällä Suomessa, niinku oikeesti...

Seppo Leppänen

Alle 12V??Olen itse 66v ja tiedän paljon aikuisia jotka lukee Aku Ankkaa.Monet naapureistakin eläkeläisiä,jotka tilaavat jo aikuiste lastensa nimissä AA;aa.Lapsenlapseni,9v, osaa reissumies-mainoksen laulun ulkoa ja yhtämittaa rallattaa sitä.Niin se reissumiestä kuljettaa.

Henkka Rask

No onhan tuo nyt härregyyd niin kamalaa, kun Ankkarissa leipää mainostetaan. Onhan tuo nyt jo niin kamalan vaarallista tavaraa varsinkin alakouluikäisille mainostaa, tiedä vaikka riippuvaisiksi vielä päätyisivät. Onhan leipä keuhkosyöpää ja muita sankkereita aiheuttavaa tavaraa. Siis oikeasti haloo? Ollaanko nyt ihan vain pikkuisen taas menty metsään tällä holhouksella yms kukkahattu-meiningillä? Onko jokin taho (muu kuin JSN) ottanut nyt hieman liian suuren herneen nenäänsä ja aiheesta? ko?

Veikko Kuivanen

Akkari on Akkari ja leipämainos on leipämainos. Ei ole tyylikästä sotkea ankkatarinoita rustaamalla ruutuihin lauseita, joissa on sponsorin nimi. Eivät ne tarinan alkuperäiset tekijät niitä miksikään mainoksiksi ole tarkoittaneet. Yhtä lailla kieroa ja typerää olisi laittaa mainoslauseita vaikkapa leffojen tekstityksiin: "I'll be back!" suomennettuna "Tulen tuossa tuokiossa takaisin syömään Reilu-voileivän." Ei reilua.

Veikko Kuivanen

Kaikki rahaa vastaan myytävät tuotteet ovat läpikaupallisia. Ne ovat olemassa vain niin kauan kuin ne menevät kaupaksi. Aku Ankassa se tuote on kuitenkin Aku Ankka -lehti, ei Reilu-leipä. Jos Aku Ankka -lehden sisältö myy Reilua, se on mainos. Mainos pitää pystyä erottamaan lehden muusta sisällöstä. JSN linjasi, että pelkkä erillinen numerointi ei erota Reilu-mainosta tarpeeksi Aku Ankka -lehdestä, jos sisältö on samaa tavaraa muutamin reilu-sanoin höystettynä. Olen samaa mieltä JSN:n kanssa.

Aku Ankka on suomalaisille tärkeä instituutio, aivan kuin TV-uutiset. Kyllä siitäkin möly nousisi, jos YLEn tv-uutisissa aivan tosissaan ruvettaisiin tunkemaan sponsorin nimeä uutislauseisiin. "Neuvotteluissa ei päästy reiluun sopimukseen." / "Suomen nuorille Reilu voitto."

Antero Moilanen

Pitää olla kyllä melkoinen vajukki, jos ei tajua että tuo liite todella on mainos.

Täällä Suomessahan tosiaan on todella kummallisia instituutioita, kuten tuo Aku Ankka, Mannerheim ja Yle. Ja JSN.

Melkoinen poruhan siitäkin tuli, kun Suomeen saatiin vihdoin ekat kaupalliset mainoskanavat telkkariin. Eihän sitä olisi saanut tehdä. Kyllähän viihteenkin piti olla mainoksista vapaata koska lapset ym.

Toi Akkarin mainosten sensuroiminen on aivan yhtä lapsellista puuhaa. Tuo lehti kun ei ole julkisesti rahoitettu, niin ei voi kuin ihmetellä. Mitä tekemistä mm. PEZ-karkeilla oli akkarin kanssa? Siinä myytiin karkkia, ja annostelijalla oli esim. Mikki Hiiren pää.

Toi on oikeasti aivan käsittämätön ratkaisu. Ei mikään pörssiyhtiö voi olla julkinen instituutio. Aivan naurettavaa.

Juha Haapakoski

Kysymys on sovittujen pelisääntöjen noudattamisesta. Onko koko liite Sinun mielestäsi heti tunnistettavissa mainokseksi? Jos lukija erottaa sen, virhettä ei ole tapahtunut. Venäjältähän pukkaa tekstejä, joita ei JSN:kään ei erota mainokseksi. Sitäkö me kaikki haluamme? Mainoksen pitää myös näyttää mainokselta.

Antero Moilanen

Missä vaiheessa Akkari ei ole ollut MAINOS? Se on jumalauta tuote, siinä missä kokis tai Ronald Mc Donald.

Se on itsessään jo mainos, eli/ja on pelkkä maksimaaliseen voittoon pyrkivä julkaisu.

Onko tuossa nyt jotain ihmeellistä sinulle?

Luuletko/luulitko, että se olisi koskaan ollutkaan mitään muuta??

Jos näin on, vedän takaisin ehdotuksen suuntaa-antavasta kansanäänestyksestä koskien NATOa.

Jos ei Akkari ole hallussa, niin miten helvetissä voidaan olettaa aikuisten ihmisten äänestävän yhtään mitään järkevää, vaikka niiden hyvinvointi olisi siitä kiinni?

Ajattele tätä taiteena. Yritä edes. Ostaisitko seinällesi?

Veikko Kuivanen

Miksi pitää heittäytyä tyhmäksi? Akkari ei ole mainos, vaan Aku Ankka -lehti. Se ei tarkoita sitä, etteikö Akkari olisi kaupallinen tuote. Aku Ankka -lehteen myydään mainostilaa ja mainosliitteitä. Niissä mainostettava tuote ei ole Aku Ankka -lehti, vaan jotain muuta, kuten vaikkapa Reilu-ruisleipä. Media-ala on sopinut – ja mielestäni erittäin fiksusti – että mainokset pidetään erillään julkaisun muusta sisällöstä. Siksi Aku Ankka -lehti sai huomautuksen.

Lisäksi: taiteen määritelmä ei ole se, ottaisitko sen seinällesi. Monilla on Aku-julisteita seinällään. Myös taide-esine tai teos voi olla kaupallinen tuote, jonka voi ostaa tai myydä. Kyllä Karajanin johtamat Beethovenin sinfoniat Deutsche Grammophonin julkaisemina ovat taidetta, vaikka niiden uudelleenmasterointeja aikanaan kovasti mainostettiinkin, kun ostin 80-luvulla ne CD-levyinä. Kuuntelen vieläkin.

Antero Moilanen
Vastaus kommenttiin #14

Mihin hittoon tarvitaan jotain JSN:a kertomaan mikä on tyylikästä ja mikä ei?

JSN:n mielestä tuo on piilomainontaa... Jos siinä on 20 kertaa tuotteen nimi, ja logo kannessa, niin johan on piilomainontaa. On kyllä niin in your face, kuin voi olla.

Tulee mieleen taas se homppelilonkeromainos, joka kiellettiin. Että pitää olla umpimielistä sakkia.

Esko Virri

Julkisen Sanan Neuvosto on yksi vitsi, joka olisi jo syytä lakkauttaa. Leipägatet kyllä viedään päätyyn, mutta kun media tuuttaa ulos silkkaa sontaa ilman mitään pitävää lähdemateriaalia tarkoituksena valheilla tuhota ihmisen maine ja ura (vrt. lautakasagate) niin vain silitellään päätä.

Veikko Kuivanen

Lautakasagaten lähdemateriaalin pitävyyttä ei koskaan päästy testaamaan, koska Vanhanen ei vienyt juttua eteenpäin. Toimittaja kertoi, että asiasta on ensikäden tietoa rakennusliikkeen johtajalta, joka oli kuitannut lautakasalaskun, sekä toisen käden tietoa työmiehiltä, jotka olivat puhuneet Vanhasen laudoista. Myös Nuorisosäätiön edustaja oli sanonut, ettei savua ilman tulta. Näiden väitteiden todenperäisyyden selvittämistä Vanhanen ei halunnut viedä oikeuteen. Siksi JSN:nkään ei antanut langettavaa päätöstä, koska ei ollut näytetty, että YLE olisi antanut väärää tietoa. Pattitilanne siis. Rakennusliikkeen johtaja oli toimittajalle (toimittajan omien sanojen mukaan siis) luvannut todistaa, jos hänet oikeuteen haastetaan. Ilman tällaista lupausta YLEkään ei olisi juttua tehnyt.

Sinänsä typerä juttu, koska totuutta ei koskaan selvitetty. Ihmisten poliittiset mielipiteet tuntuvat vaikuttavan siihen, uskovatko he Vanhasta vaiko YLEä.

Ilkka Sorri

Miksi piilomainonta olisi pahempi asia, kuin mainonta yleensä ?!?
Johan jokaikinen tuote, jota näkyy TV'ssä tai elokuvissa on maksettuja mainoksia. Tuotesijoittelu taitaa olla fiinimpi ilmaisu ...

Itseasiassa kannattaisin enemmänkin tuota piilomainontaa, josa sillä pääsisi eroon tavallisesta tyrkyttämisestä!