Keskiviikko 17.10.2018

Yllättävä selitys pakkoruotsille – ”Venäjän pelko on terveellistä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.12.2009 10:15
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kaari Utrion mielestä pakkoruotsi on ollut Suomelle keino osoittaa kuuluvuutta läntiseen kulttuuripiiriin.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kirjailijan koti on luonnollisesti täynnä kirjoja.
|

Faktakulma

Uuden Suomen itsenäisyyspäivän haastattelussa Kaari Utrio - syntynyt vuonna 1942 Helsingissä - valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1967 - asuu Somerniemellä ja toimii perheyritys Amanitassa, joka julkaisee historiallisia kirjoja ja myy sikareita - julkaissut lukuisia historiallisia romaaneja ja tietokirjoja - ensimmäinen romaani Kartanonherra ja kaunis Kirstin vuonna 1968 - Puoliso Kai Linnilä. Lapset Karri (1969), Antti (1971), Lasse (1976).

Kirjailija ja historiantutkija Kaari Utrio näkee Suomen kuuluvan nyt, 70 vuotta talvisodan jälkeen, vahvemmin kuin koskaan länsimaiseen yhteisöön. Tänään Linnan juhlissa Suomen itsenäisyyttä juhlistava Utrio on sitä mieltä, että Suomen pitää edelleenkin liittyä kaikkiin lännen yhteisöihin, myös sotilasliitto Natoon.
 
- Kaikki tällaiset toimet korottavat Venäjän kynnystä puuttua meidän asioihin, Utrio arvioi Uudelle Suomelle kotonaan Somerniemessä.
 
Rakkaus historiaan näkyy Utrion elinympäristössä, kuten myös työ kirjailijana ja kustantajana. Vuonna 1942 syntyneelle Utriolle talvisodan henki on yhä todellinen. Hän pohtii, että talvisodan henki säilyykin mullistavan ”totaalisen sodan” ja sen jälkeisen pula-ajan kokeneiden sukupolvien myötä. Uusi Suomi julkaisee talvisodan aikaiset numeronsa sähköisessä muodossa. Lue tasan 70 vuotta sitten ilmestynyt lehti esittelyteksteineen tästä.
 
Vielä vuosikymmeniä sodan jälkeenkin suomalaiset näkevät Venäjän uhkana. Utrion mielestä Venäjän pelko on terveellistä.
 
- Monoliittisen suurvallan pelkääminen on terveellinen pelko. Suomalaisia ei siitä pidä syyllistää, Utrio sanoo.
 
Tämän osoittaa Utrion mielestä Baltian maiden ”järkyttävä esimerkki”. Naton jäsenyys olisi Suomelle ikään kuin puskuri, mutta Utrio uskoo, että jos Venäjä jostain syystä Suomeen hyökkäisi, olisimme joka tapauksessa yksin.
 
- Kun Venäjä on heikko, se on vaarallinen. Vahva, vakaa Venäjä on Suomen etu.
 
Nato-ikkuna oli Utrion mielestä Suomelle auki 90-luvun puolivälistä vuoteen 2003 asti, mutta nyt se on kiinni. Eikä ole tietoa, milloin se taas avautuu.

Pakkoruotsia vain kolme vuotta?

 Venäjän uhkaan liittyy Utrion mielestä myös viime aikoina paljon esillä ollut pakkoruotsi.
 
- Pakkoruotsi on ollut poliittinen kysymys, sitoutumista länteen. Sillä haluttiin osoittaa, että olemme osa Skandinaviaa, Utrio tulkitsee.
 
Nykyään, kun suomettumisen aika on ohi, pakkoruotsi on menettänyt merkityksensä.
 
- Kyllähän se nykyään turhalta tuntuu, kun muitakin kieliä tarvitaan enemmän kuin koskaan.
 
Utrio uskoo, että 10-15 vuoden päästä pakkoruotsin asema on supistunut siten, että ruotsin opiskelu on pakollista esimerkiksi vain kolmen vuoden ajan yläasteella, jotta ruotsin alkeet opitaan.
 
”Käsittämätön sotakeskustelu”
 
Suomettumisen perinnöstä kertoo jotain ehkä sekin, että Suomessa on kuluvana syksynä kiistelty Afganistanin operaatiosta. Kuuma kysymys on ollut se, käykö Suomi siellä sotaa vai ei. Utrio pohtii, että ehkä sodankäynti on päättäjille vaikeaa myöntää, kun Afganistaniin on aikoinaan lähdetty rauhaa turvaamaan.
 
Naisasianaiseksi itseään kutsuva Utrio ei sulata sitä selitystä, että suomalaiset ovat Afganistanissa kohentamassa paikallisten naisten asemaa.
 
- Ihan selvää sotaahan se on. Afganistan on ollut aina kaikille oka lihassa. Sieltä ovat kaikki tulleet häntä koipien välissä pois. Sotilaat eivät pysty naisten asemaa parantamaan, Utrio huokaa.
 
Utrio lähettäisi Afganistaniin suomalaisten sotilaiden sijasta opettajia ja lääkäreitä. Kiistely Suomen ja operaation roolista on ollut historiantutkija Utrion näkökulmasta ”käsittämätön keskustelu”.
 
- Historiassa sota on niin yleinen asia. Maailmassa on jatkuvasti sota jossain, Utrio sanoo.
 
”Maahanmuuttajille pakkosuomi”
 
Pakkoruotsin ja Afganistanin sodan ohella suomalaisia on viime aikoina puhuttanut maahanmuutto. Kaari Utrion mielestä Hollanti, Ranska ja jopa Saksa ovat Suomelle tässä asiassa varoittavia esimerkkejä. Myös Ruotsissa muutos on ollut raju.
 
- Vastaanottokeskuksilla emme voi jatkaa, se tulee liian kalliiksi.
 
Utrio sanoo olevansa sitä mieltä, että ”joka Suomeen tulee, noudattaa Suomen lakia ja oppii suomalaiset tavat”, sillä se on kotoutumista. Hänen mielestään ei voida mennä siihen, että suvivirsi tai jouluevankeliumi kielletään kouluissa maahanmuuttajien takia.
 
- En itsekään ole kristitty enkä kuulu kirkkoon, mutta samalla tavalla olen laulanut Enkeli taivaan kuin muutkin.
 
Poliittisten päättäjien maahanmuuttolinjaan tarvitaan Utrion mielestä rutkasti selkeyttä. Kielikoulutuksen merkitystä hän korostaa.
 
- Kannatan pakkosuomea maahanmuuttajille. Jos kieltä ei osaa, syrjäytyy. Niissä vastaanottokeskuksissa voitaisiin vaikka joka päivä opettaa neljä tuntia suomen kieltä, Utrio ehdottaa.
 
Utrion mielestä suomalaisen kulttuurin ei siis pidä väistyä, vaikka luvassa on valtavia muuttoliikkeitä. Euroopan unioniin kuuluminen ei Utrion mielestä itsenäisyyttämme heikennä.
 
- EU-direktiivit ovat se hinta, jonka joudumme maksamaan läntiseen kulttuuriin kuulumisesta.

Faktakulma

Uuden Suomen itsenäisyyspäivän haastattelussa Kaari Utrio - syntynyt vuonna 1942 Helsingissä - valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1967 - asuu Somerniemellä ja toimii perheyritys Amanitassa, joka julkaisee historiallisia kirjoja ja myy sikareita - julkaissut lukuisia historiallisia romaaneja ja tietokirjoja - ensimmäinen romaani Kartanonherra ja kaunis Kirstin vuonna 1968 - Puoliso Kai Linnilä. Lapset Karri (1969), Antti (1971), Lasse (1976).

Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Dali Tiainen

Olen samaa mieltä, Venäjän terve pelko on viisautta, mutta siihen liittyy tieto ja tunteminen myös. Meillähän on ennakoitu niin että pasmat ovat seonneet aikoja sitten ja ryhdyimme toimimaan omaa etuamme vastaan perusteena oma etu! Ei voi olla niin, se vain provosoi (Suomen) hyväksikäyttöön.

Natoo liittyminen ei tarkaise mitään, mutta aivan totta on että puskurina se toimisi. Siinä vaiheessa jos kovat jouduttaisiin vetämään piippuun yksin, vastuu turvallisuudesta on viime kädessä itsellä.

Ruotsinkieli on osa kulttuuriamme vähintään niin kauan kun meillä on ruotsinkielinen osa väestöä - mutta varmaankin sitä ei edistä pakko-opetus kouluissa. Koulujen opetus tuntuu olevan muutenkin sitä sun tätä, että ehkä ei suurimpia murheita.

KUmma juttu muuten että toiset katsovat asiakseen osoittaa mieltään itsenäisyyspäivänä. Ikäänkuin itsenäisyyttä vastaan kohdistettu mielenilmaus. Ymmärrän kyllä että voidaan kritisoida uhrauksin hankitun itsenäisyytemme kohtelua kansamme piirissä , mutta ei sitä varten tarvits ekadulle mennä rymyämään.

Linnanjuhlia ja muita pateettisia pyrkyesittelyjä voi paheksua sulkemalla TV:n ja muistelemalla historiaa, sitä mistä kaikki alkoi.

Ilkka Luoma

Nato, Venäjä ja suomalainen yhteishenki

[Ye-majuri Rainer Peltoniemi väitteli Natoon liittymisen vaikutuksista ja siihen liittyi näkökulmia niin Nato-hyödyistä kuin haitoista - yritetäänkö nyt sinänsä tasapuolisella väitöskirjalla kääntää kansalaisten katseita läntiseen eilisen päivän sotilasliittoon, miksi väitös oli juuri nyt?]

Suomen kansa ei kysellyt puolustusliittojen perään silloin kun käsky kävi rajoille puolustamaan isänmaata. Huolimatta kansalaissodasta 20-vuotta aiemmin, kansa oli yhtenä rintamana Stalinin haittatekijänä kuvittelemaansa Suomen valloitukseen.

[orig. sunnuntai, helmikuu 04, 2007]

Kansalaiset ottivat asiat omakseen - puolustivat maansa ja pitivät sen myös myöhemminkin yhden liittolaisen, Saksan osa-avulla, itsenäisenä. Neuvostoliiton generalissimus Josif Stalin antoi arvon suunnattomalle yhteishengelle ja jätti Suomen valloittamatta; tuli kiire Berliiniin ja Suomi olisi maksanut liikaa Puna-armeijalle. Suomi pysyi itsenäisenä, pysyi myös kylmät sodat, kuumat Kekkos-kaudet ja vieläpä noottikriisit ja armeijoiden yhteisharjoitusehdotustenkin yli.

Nykyinen Venäjä ymmärtää, että Suomi on vaikea vastus. Suomalainen luonne on sisukas, kun on kysymys oman maan puolustuksesta. Nythän meillä on vain yksi mahdollinen uhka, ikiaikainen Venäjä, joka meille myös itsenäisyyden antoi ja "vapautti" Ruotsin vallasta. Suomi sai ainutlaatuisen rajalla olon ominaisuuden, joka luo mahdollisuuksia olla Venäjä-asiantuntija.

Suomessa on juuri nyt sinnikäs vaikuttajajoukko, joka ajaa Suomea Natoon kuin köyttä vessanpyttyyn. Suomi EU:n täysjäsenenä saa sen turvallisuuden, mitä se tarvitsee. Sehän on nykyisin enempikin taloudellista turvaa ja vakautta. Sitoutumattomuus Natoon tuottaa erityisasemaa Venäjän kanssa, jo nyt Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Kumarrus Natolle on pyllistys Venäjälle.

Venäjän todelliset johtajat tietävät, että Suomi ei ole helposti uhattavissa, saati sitten valloitettavissa. Mitä muuten Venäjä hyötyy Suomen valloituksesta, kun se ei sitä tehnyt syksyllä 1944:kään. Suomi on liittoutumattomana erinomainen kumppani Venäjälle. Huomenna Suomi voi olla erikoissuhteessa osaajana myös muuta EU:ta ajatellen, vallankin kun suurin osa EU:ta on Natossa. Mikäli Suomi on Natossa, olemme myös automaattisesti Venäjän atomiaseiden maalitaulu läheisyydestämme huolimatta.

Miksi ja millä todellisella argumentaatiolla eräät piirit ajavat Suomea Natoon, onko heille jäänyt menneisyyden muistot, epäluulot ja ylpeys länsimaalaisuudestaan levynä pyörimään tyhjään ajatusmaailmakoneistoon. Unohtuiko heiltä, että olemme eläneet idän ja lännen etuvartiona vuosisadat. Unohtuiko heiltä, että Suomi on arvostettu korkealle omastakin kyvystään huolehtia jopa miltei yksin itsestään. Suomi ei tarvitse Natoa, Suomen kansa ei sitä liittoa halua. Suomi on luotu vaikeina aikoina itää haistelevaksi länsimieliseksi maaksi, joka osaa elää rajalla luoden menestystä taloudessa niin idästä kuin lännestä.

Venäjä tulee jäämään enemmän yksin Euroopassa, toisaalla Venäjä saa kumppanikseen idästä Kiinan ja Intian - nämä ovat huomisen menestyjät. Tämä vuosisata on idän vuosisata. Venäjä maapallon raaka-aineaittana, Kiina maapallon liukuhihnana ja Intia maapallon ohjelmisto-osaamisen tulevana keskuksena muodostavat ylivoimaisen koalition, jossa Suomen Venäjän asiantuntijana on hyvä olla puolueettomuussuhteessa. Erityisasemastaan huolimatta Suomi on osa EU:ta, joka on riippuvainen - tahtoi tai ei - vähintään seuraavat 10-15 vuotta Venäjän energista ja markkinoista omille tuotteilleen.

Paras puolustus Venäjän karhun syleilyyn on kauppa tämän kanssa. Kaupankäyntiin taas Venäjällä kuuluu kulttuurin ja historian tuntemus, arvostus kumppaniaan kohtaan ja rehti meininki. Voisimme lisäksi opiskella Venäjän kieltä ja löytää kaupallisia kohteita myös kolmansista maista - näillä eväillä veli-venäläinen ei ehdi pohtia kovin sotaisasti meidän suuntaan, kun kaupallisilta kiireiltään eivät siihen ehdi. Lisäksi meitä odottaa bonuksena Karjala liittoutumattomuudestamme. Nato-Suomena voimme lopullisesti heittää hyvästit Karjalan palautukselle.

Suomen kansa sanoo seuraavan kerran sanansa eduskuntavaaleissa. On mielenkiintoista nähdä, mitä Nato-kortteja ehdokkaat väläyttelevät, ja onko jokereita takataskuissa. Suurin jokeri tai monille mustapekka on kuitenkin äänestäjillä. Äänestäjät ovat vain kerran neljässä vuodessa kuninkaita - nyt jos milloinkaan kannattaa antaa äänensä kuulua. Äänestänyt henkilö voi ottaa reippaasti kantaa, mutta jos ei ole omaa mielipidettään edes vaaleissa antanut, niin on vaikeaa myöhemmin arvioidakaan. Menipä tuo äänestys miten tahansa, niin tuo Suomen ja Venäjän raja ei siitä mihinkään lähde, oli Nato tai ei.

Ilkka Luoma

KESKUSTELU ----- TIEDE

Nettilinkki [Natovaikutuksesta väitöskirja, ye-majuri Rainer Peltoniemi]:
-- http://www.tkk.fi/nyt/vaitoksia/vaitostiedotteet_2007/Peltoniemi_Rainer.pdf --

Kuva:
B0002132.JPG. 2. heinäkuuta 2005, klo 16:04. Copyright by Ilkka Luoma 2005. Kuvaa saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä.

Linkki kuvaan:
-- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/372125642/ --

Kuvateksti:
Lappeenrannassa oli erinomainen mahdollisuus nähdä NATO - maiden lentokalustoa livenä. Taka-alalla USAF:n Stratotanker KC-135 [Boeing], oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Etualalla hienon lentonäytöksen tehnyt Hollannin ilmavoimien General Dynamics F-16 Falcon hävittäjä - vastineena suomalaisilla on - myös amerikkalainen - tosin kaksimoottorinen, McDonnell Douglas F-17 Hornet; molemmat koneet ovat samalta aikakaudelta. Nato-koneet ovat tervetulleita lentonäytöksiin, muutoin niitä ei Suomen taivaalla tarvita.

Vieras

Mutta pelon sijasta on parempi kunnioittaa venäläisiä ja pyrkiä elämään hyvissä naapuruus-suhteissa. Kun olen vieraillut Venäjällä ja saanut tutustua heihin, niin en voi muuta kuin kunnioittaa yhä enemmän. Mitä nyt on ikäviä asioita kuullut sieltä viime käynnin jälkeen, runsaat kaksi vuotta sitten, en sano mitään, koska ei heidän ole tarvis´kertoa kaikkea, miksi ovat tehneet, kuten tekivät.
Köyhyyttäkin on heillä paljon vielä, mutta varmasti yrittävät päästä eroon siitä kaikin tavoin, koska aiheuttaa monenlaista harmia, kuten ihmsoikeusloukkauksia, väkivaltaa ja ryöstelyä,ym.kuten meilläkin. Itsekin sitä kokenut.

Mikko Lehtovirta

Harvinaisen selkeästi sanottu Utriolta.

Ruotsin opiskelusta olen eri mieltä - lähin läntinen viiteryhmämme on edelleen ja aina vain skandinavia ja yhteyttä kannattaa vaalia. Ruotsivihamielisyys on aikansa elänyttä alemmuudentuntoa ja lyhytnäköisyydessään suunnattoman typerää käytöstä.

Muuten Kaari Utrion näkemyksen voisi kutakuinkin sellaisenaan ottaa poliittisen toiminnan ohjenuoraksi.

X

"Utrio sanoo olevansa sitä mieltä, että ”joka Suomeen tulee, noudattaa Suomen lakia ja oppii suomalaiset tavat”, sillä se on kotoutumista. Hänen mielestään ei voida mennä siihen, että suvivirsi tai jouluevankeliumi kielletään kouluissa maahanmuuttajien takia."

Eikö olisi saanut sanoa julkisesti? Menikö kasvot taas suomelta? Voi voi. On hyvä että joku sanoo ja puntaroi.

tapio_o_neva

Suomessa on mahdotonta pitä sotilavalaansa ja kannattaa laillista esivaltaa siksi, että jo valtioneuvoston toilailuista ja EU:sta johtuu, että eurostovalta on jatkuvassa ristiriidassa perustuslain kanssa.

Utrio ei ymmärrä, että Afganistanin sota on vasallivaltion verenmaksua Vapauden patsaalle Aasiassa.

Taiteilijoiden määrää voisi politiikassa kohtuullistuttaa siedettäväksi valokuvamalleista, kaunokirjailijoihin ja muusikoihin.

Vieras

Sotilasvalaa pitää siis muuttaa nykypäivään sopivaksi.

Sama asia perustuslain kanssa. Sekin pitää muuttaa nykypäivään sopivaksi, jos se on ristiriidassa EU:n kanssa.

Afganistanin sotaa ei kukaan ymmärrä mutta jos siellä ollaan niin sitten länsivaltojen mukana selkeästi. Siihen ryhmäänhän me kuulumme. Eikö vaan?

Osa taiteilijoista osaa myös ajatella ja pukea sen sanoiksi. Tästä Utrion lausumat on hyvä esimerkki. Politiikolla samasta kyvystä olisi hyötyä mutta voi joutua myös syrjään kuten ajatteleville politiikassa helposti käy.

tapio_o_neva

Osa taiteilijoista osaa myös ajatella ja pukea sen sanoiksi. Tästä Utrion lausumat on hyvä esimerkki. Politiikolla samasta kyvystä olisi hyötyä mutta voi joutua myös syrjään kuten ajatteleville politiikassa helposti käy.

=> Taiteilijat ovat narsisteja niin kuin muutkin esiintyjät, kuten poliitikot. Valtapoliitikot ovat tämän lisäksi psykopaatteja. Jos joku vastuuvirkamies saa palapelin kokoon ja mietittyä kokonaisuuksia, ei hän voi niitä runoilla kuin Bob Helsinki tai oppositiopoliitikko, joka uskottavuus menee samaa aikaan kuin artistin maine kasvaa.

"Ei ainakaan missään jengissä, voi elämästä selvitä hengissä."

http://www.youtube.com/watch?v=CcZwgvPPjhY

Kun kerran emme voi äänestää Yhdysvaltain ulkopolitiikasta äänestämällä Yhdysvaltain presidentistä, miksi menisimme valtiotakaamaan mitä tahansa politiikkaa?

NATO-maana emme voi myydä aseita yhtä paljon Venäjälle ja rakentaa kumppanuuksia kuin Saksa, Italia tai Ranska, vaan hullun lailla kunnostamme neuvostoliittolaisia hiilivoimaloita Aasiassa.

Asioita, joiden sisältöön ei voi vaikuttaa, ei kannata taatakaan, koska vastuut ja valtuudet ovat epätasapainossa.

Ahti Heyno

Ennenkuin alat kommentoimaan?

Eikö sinulle ole vieläkään mennyt jakeluun, että emme enää ole mikään itsenäinen valtio liityttyämme Euroopan Unioniin?

Miten kehtaat puhua ansiokkaasta tekstistä kun vanha täti on sekaisin kuin seinäkello?

Kyllä täytyy myöntää, että sokeakin kana joskus jyvän löytää, viittaan kohtaan maahanmuuttajista.

Muuten koko juttu on vanhan ihmisen tietämätöntä höpinää maailman nykytilanteesta.

Kaija Kuopila

Olen arvioinut Utrion väärin, siis lähinnä Haloslaiseksi feministiksi. Nyt tuli asiaa, jonka allekirjoitan.
ruotsinkielestäkin on aina iloa, jopa näin eläkepäivillä.
Suomen maahanmuuttopolitiikalle nauraa kaikki eurooppalaiset.

Vieras

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2006/02/425242

MTV 14.02.2006
"Tavallisen lain säätäminen mutkistui joulun alla, kun perustuslakivaliokunta katsoi, että päättäminen EU:n kriisinhallintaoperaatioihin lähdöstä kuuluu valtioneuvostolle eikä presidentille. Hallitus piti kiinni siitä, että kotimaisen päätöksenteon on oltava samanlainen riippumatta siitä, kenen valtuutus operaatiolla on.

Hallitus veti esityksensä pois eduskunnasta ja ryhtyi puuhaamaan perustuslain muuttamista kahdessa peräkkäisessä eduskunnassa. Nyt valittu poikkeuslaki eli perustuslain kanssa ristiriidassa olevan lain säätäminen ajaa saman asian, mutta se saadaan valmiiksi jo muutaman viikon sisällä. Hallituksen arvion mukaan tämä tapahtuu maaliskuun alkuun mennessä."

TakojaIlmarinen

Ahti Heyno ei ymmärrä, että perustuslakia voidaan muuttaa. Kysymyksessä ei ole mikään Mooseksen laki.
Kun kansasta 95 % on suomenkielisiä niin miksi Suomi on kaksikielinen? Kirjoitettuna sama:
yhdeksänkymmentäviisiprosenttia/viisiprosenttia

Onko tämä asia liian vaikeata ymmärtää Ahti?
Auttaa asiaa jos luet vielä kertaalleen kirjailijan kertomuksen asiasta.
Jos et sittenkään ymmärrä olet varmaan
"kaappisuomenruotsalainen", joka ei vielä ole tullut kaapistaan!

Ahti Heyno

mahtaa olla mukava olla kaiken aikaa? kohtalaisen pihalla tästä maailmasta?

Kirjailija todella tekee kertomuksia, kuten itse sanoit.

Milloin olen sanonut että perustuslakia ei voida muuttaa?

Onko hienoa keksiä noita ajatuksia toisille?

TakojaIlmarinen

Kun Ahti Heino (täytyy varmaan korostaa itseään, kun kirjoittaa Heyno)
Heino voisi vaikuttaa junttimaiselta nimeltä?
Kun vetoaa perustuslakiin tulisi myös ymmärtää, että sitä voi myös muuttaa!
Tule vaan pois kaapistasi "suomenruåtsalainen" 4,8% puolustajaksi ruksahtanut Heyno! :D

Ahti Heyno

Hienoa, että kirjoittajien älykkyysosamäärä tuntuu senkuin vain nousevan kerta kerralta.

Täytyy heti pahoitella puolestasi, ettet häpeäksesi voi tai uskalla esiintyä omalla nimelläsi.

Yleensä ei nimi miestä pahenna, ehkä kuitenkin tässä tapauksessa?

Tavallisesti on kyse vain äärettömän heikosta itsetunnosta, ei muusta.

Ei sinun tulisi yhtään hävetä, olkoon sukunimesi sitten af Pappenskiöld tai vaikka Virtanen. Ehkä olet koulukiusattu tai jotain?

Voin myös kertoa sinulle, koska et sitä vielä näytä tietävän, että kannattaa lukea ensin, mitä olen kirjoittanut ja vastata siihen, ei toisin päin ;)

Tiedän myös, että laisillesi ihmisille on täysin turha yrittää kertoa edes perusasioita ajattelusta, sivistyksestä, talouden rakenteista taikka vain sisälukutaidon tärkeydestä. Olen kuitenkin sitkeä kirjoittaja ja aion vastedeskin yrittää. Joskus se sokea kanakin jyvän löytää.

Jomppa***

Koulujen pakkoruotsi ei liity mitenkään perustuslakiin.

Perustuslaki takaa tietyt oikeudet ruotsinkieliselle väestölle, mutta ei aseta mitään velvollisuuksia suomenkieliselle väestölle ruotsin kielen osaamisen suhteen.

Pakkoruotsi on 70-luvun lehmänkauppojen perua. Tuota aiemmin ei mitään pakkoruotseja ollut. Yliopistoihinkin pakkoruotsi tuli käsittääkseni vasta 70-luvun lopulla.

Ukko-Paavo

"Euroopan unioniin kuuluminen ei Utrion mielestä itsenäisyyttämme heikennä."

Neuvostoliitto oli "isojen poikien" koe, jolla testattiin tulevan Uuden Maailmanjärjestyksen soveltuvuutta massojen hallintaan. Nyt NL:n hallintomalli on sellaisenaan käytössä EU:ssa sillä erotuksella, että ihmiset ovat näennäisesti vapaita -mutta vain näennäisesti, sillä EUvostoliitto työntää näppinsä kaikkiin elämämme pienimpiinkin yksityiskohtiin.

Luulin, että oma sukupolveni on ensimmäinen, joka ei enää edes tiedä, mitä vapaus tarkoittaa. Näköjään suuret ikäluokat ovat samassa veneessä, mikäli Kaari Utrio on ikäluokkansa edustava edustaja!

Tosi vieras

puhuu tärkeistä asioista ja on oikeilla jäljillä.

Venäjä on suurvalta ja edelleen arvaamaton. Nato on koskematon yhteisö ja myös Suomelle oikea turva.

Pakkoruotsi puolustetaan heikoin perustein, sillä opiskelu ilman motiivia ei paranna meidän kulttuurista tasoamme saati tuo hyötyä.

Afganistan ei ikinä rauhoitu ulkopuolisilla sotajoukoilla. Kaarin naisasia-ajattelua noudattaen ehdotan, että afganistanilaiset naiset koulutetaan ja varustetaan pikatahtiin maailman tehokkaimmaksi sotajoukoksi. Silloin talibaaneille ja islamistilaisille naisarvon polkijoille tulisi lopulta oikea kysymys eteen.

Huolestunut kansalainen

LAINATTUA
"Monoliittisen suurvallan pelkääminen on terveellinen pelko. Suomalaisia ei siitä pidä syyllistää, Utrio sanoo.
Tämän osoittaa Utrion mielestä Baltian maiden ”järkyttävä esimerkki”. Naton jäsenyys olisi Suomelle ikään kuin puskuri, mutta Utrio uskoo, että jos Venäjä jostain syystä Suomeen hyökkäisi, olisimme joka tapauksessa yksin.
Kun Venäjä on heikko, se on vaarallinen. Vahva, vakaa Venäjä on Suomen etu.
Nykyään, kun suomettumisen aika on ohi, pakkoruotsi on menettänyt merkityksensä.
Kyllähän se nykyään turhalta tuntuu, kun muitakin kieliä tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Utrio uskoo, että 10-15 vuoden päästä pakkoruotsin asema on supistunut siten, että ruotsin opiskelu on pakollista esimerkiksi vain kolmen vuoden ajan yläasteella, jotta ruotsin alkeet opitaan.

Suomettumisen perinnöstä kertoo jotain ehkä sekin, että Suomessa on kuluvana syksynä kiistelty Afganistanin operaatiosta. Kuuma kysymys on ollut se, käykö Suomi siellä sotaa vai ei. Utrio pohtii, että ehkä sodankäynti on päättäjille vaikeaa myöntää, kun Afganistaniin on aikoinaan lähdetty rauhaa turvaamaan.
Naisasianaiseksi itseään kutsuva Utrio ei sulata sitä selitystä, että suomalaiset ovat Afganistanissa kohentamassa paikallisten naisten asemaa.
Ihan selvää sotaahan se on. Afganistan on ollut aina kaikille oka lihassa. Sieltä ovat kaikki tulleet häntä koipien välissä pois. Sotilaat eivät pysty naisten asemaa parantamaan, Utrio huokaa.
Utrio lähettäisi Afganistaniin suomalaisten sotilaiden sijasta opettajia ja lääkäreitä. Kiistely Suomen ja operaation roolista on ollut historiantutkija Utrion näkökulmasta ”käsittämätön keskustelu”.

Pakkoruotsin ja Afganistanin sodan ohella suomalaisia on viime aikoina puhuttanut maahanmuutto. Kaari Utrion mielestä Hollanti, Ranska ja jopa Saksa ovat Suomelle tässä asiassa varoittavia esimerkkejä. Myös Ruotsissa muutos on ollut raju.
Vastaanottokeskuksilla emme voi jatkaa, se tulee liian kalliiksi.
Utrio sanoo olevansa sitä mieltä, että ”joka Suomeen tulee, noudattaa Suomen lakia ja oppii suomalaiset tavat”, sillä se on kotoutumista. Hänen mielestään ei voida mennä siihen, että suvivirsi tai jouluevankeliumi kielletään kouluissa maahanmuuttajien takia.
En itsekään ole kristitty enkä kuulu kirkkoon, mutta samalla tavalla olen laulanut Enkeli taivaan kuin muutkin.
Poliittisten päättäjien maahanmuuttolinjaan tarvitaan Utrion mielestä rutkasti selkeyttä. Kielikoulutuksen merkitystä hän korostaa.
Kannatan pakkosuomea maahanmuuttajille. Jos kieltä ei osaa, syrjäytyy. Niissä vastaanottokeskuksissa voitaisiin vaikka joka päivä opettaa neljä tuntia suomen kieltä, Utrio ehdottaa.”

KOMMENTTI
Voi kun Meidän päättäjät olisivat edes hieman viisaampia, niin ottaisivat opiksi. Edellä olevassa UTRIAN kirjoituksessa erittäin hyvät lähtökohdat, päättäjien tuleville toimille.

Vieras

Utrio ei näytä tietävän juuri mitään Suomen historiasta. Venäjän pelkoon ei ole mitään historiallisia perusteita. Suomi (Ruotsi) on provosoinu sodan monta kertaa. Venäjä on vastannut valloittamalla koko Suomen, mutta palauttanut suurimman osan maata rauhan teossa. Siis Suomi ei venäjälle kelpaa.

Olis hyvä jos rva Utrio viitsisi lukea hieman historiaa!

Vieras

pääsi heti!!! uransa alun suomen keskiaikaan sijoittuvat romaaninsa olivat hyvää historiankuvausta.
mutta miehensä kanssa firman perustettuaan alkoikin ns. tietokirjojen tehtailu: keski-euroopan historiaa, sikäläisistä lähteistä suomalaisten aseman unohtaen teki miljoonia. muttei viimeiseen 10v ainakaan enää mitään.

onhan rouva mooseskin historianopettaja. ei malttanut edes hoitovapaata pitää kolmen pienen lapsen ja pääministerimiehen kanssa.
teki lisätienestiä kolumneillaan naislehdessä 2x kuussa.
"ja vasta vierailessamme pietarissa tajusin, että mannerheimhan olikin vanha silloin sodan aikana." (huom...sanamuodot eivät ole lipposkan, vaan ajatus. en ole koskaan osannut kirjoittaa ekaluokkalaisen alkeellisin lauserakentein.....)

muodollinen koulutus ei takaa viisautta, ei edes osaamista.

parviainen

Olet hakoteillä, jos väität, että Utrion historiantuntemus jää ainoastaan korkeakouluopintoihin. Ei todellakaan. Kyllä hän aktiivisesti on tutkinut historiaa koko elämänsä ajan.

Viimeisin suurteos, joka itsellänikin on, on Suomen naisen vuosisadat 1-4 ja sen jälkeen vielä Suomen naisen tie.

Miksi hänen persoonaansa noin kateellisella tavalla käyt?

Laatokka

olla yhdessä ainoassa tekstissä?

Vai ei ole syytä venäjän pelkoon historiallisia perusteita? Oletko ollut koomassa tähän asti? Missä ovat Ruotsin provosoinnit ihan noin parisadan viime vuoden aikana?
Venäjän pitää palautta loputkin Suomesta, joka määriteltiin 1920 Tartossa

Olavi Oriatsalo

Liittymällä Natoon yhdessä entisten sosialistimaiden ja ex-neuvostotasavaltojen kanssa viestittäisimme maailmalle, että olimme kylmän sodan aikana osa punaista itää. Tällaisenko viestin Utrio haluaa maailmalle lähettää?

Outo on myös väite, että EU-direktiivit ovat hinta länteen kuulumisesta. Tämähän on ihan täyttä hölynpölyä. Suomi on kuulunut länteen jo keskiajalta lähtien, joten ei siihen EU-direktiivejä tarvita. Vai eikö Norja ja Sveitsi kuulukaan länteen?

zsi

Onko suomalaisen itsetunto todellakin niin heikko, että NATOon liittymisessä on päällimmäisenä mielessä, että mitä ne muut meistä ajattelevat?

Kylmän sodan aikana Suomi oli de-facto osa itäblokkia. Mahdollisessa kriisitilanteessa Suomi olisi YYA-kahlein kytketty tiukasti Neuvostoliiton rinnalle ja vedetty sotatoimiin mukaan halusimme tai emme. Puolueettomuus oli vain juhlapuheissa käytetty lume-ilmaisu. Suomettuneen Suomen asema oli olla Varsovan liiton ulkojäsen nimitettiin silloista ulkopoliittista asemaa korukielisesti miten hyvänsä.

Vasta EU-jäsenyyden myötä on otettu varovainen askel siihen viiteryhmään, johon me oikeasti kuuluisimme eli Länsi-Eurooppaan. Siltikin maassa on edelleen suomettuminen liian monen mielessä ja sitä taustaa vasten selittyy myös suomalaisten kummallinen NATO-keskustelu, joka on estänyt meitä liittymästä myös maanpuolustuksen osalta EU-maiden rinnalle. NATO on EU-maiden puolustusjärjestely käytännössä eikä mitään rinnakkaista EU:n omaa puolustusta tulla koskaan järjestämään. Olisi suomalaistenkin aika herätä suomettumishorroksestaan tajuamaan tämä.

Vie rahat

arviointivirhe tai oikeastaan kaksi.
Toinen koskee Venäjän pelkoa ja toinen ruotsin kielen merkitystä porttina länteen.

Venäjä on aina tehnyt "Lännen" kanssa sopimuksia Suomesta piittaamatta. Ei ole varmaa riittääkö "pelko" tämän asian hallitsemiseen.
Toisaalta onko realistisesti meidän käsissämme hallita tätä kuviota niin, että meidät yksioikoisesti edes annettaisiin liittyä Länteen muutoin kuin katteettomilla lupauksilla ja paperilla? Monella strategiakartalla Suomi voi näkyä valkeana läiskänä, josta neuvotellaan vasta kun tilanne vaatii. Isoveljen on helppo käskeä pikkuveljeä kummaltakin puolelta.

Utrion puhe ruotsinkielestä suomenruotsalaisten ulkopuolelta on samaa kuin suomalaisten puhe saamesta, mutta ne eivät ole tasa-arvoisia vähemmistökieliä. Ruotsinkielen kehitys Suomessa on kokonaan ruotsinsuomalaisten oman ymmärryksen varassa. Heidän päätösvallassaan on säilyminen, suomalaiset voivat vaikuttaa siihen vain muodollisesti sen asemaa muuttamalla.

Jape

Asia selviää kun katsoo karttaa ja Suomen sijaintia Euroopassa.

Jos emme ole aktiivisia eurooppalaisia ja ylläpidä riittävän uskottavaa puolustusta päädymme osaksi Venäjää, ensimmäisen sopivan tilaisuuden tullen. Ydinasepelote on niin voimakas ase ettei Suomella ole mitään mahdollisuuksia lähteä arpomaan uhkaillaanko sillä vai käytetäänkö sitä.

Ydinpelotetta vastaan ainoa keinomme on NATO:n jäsenyys. Meillä oli aikoinaan tilaisuutemme liittyä. Nyt saatamme kuulua jo liian vahvasti Venäjän etupiiriin.

Näin yksinkertaisesta asiasta on kysymys.

Mila F

Linnan kestokutsuvieras, Halosen kampanjapäällikkö, vanhusten kuolinpillerihoitaja Utrio mahdutti paljon asioita pieneen tilaan. Ikävä kyllä, mikään esitetystä ei ollut hänen omaa tuotostaan, vaan idealistisen populistisia poimintoja yhdeltä sun toiselta poliitikolta jostain kaukaisesta ihanne- tai unelmatilanteesta. Pitäis tehdä ja tarttis tehrä jottain -puheita, jotka eivät muutu teoiksi.

Kaari Utrio on selvästikin pönkittämässä ryvettynyttä Halosta ja vähän Urpilaisen demareitakin. Vika on siinä, että näitä puheita on pidetty kymmeniä vuosia, mutta koskaan ne eivät muutu toiminnaksi. Ei siis mitään uutta auringon alla.

Nedex

....ainakin pakkosuomea olisi osattava, muutoin kasvava venäläisminoriteetti alkaa vaatimaan oman kielen opetusta. Kun kyseessä on Venäjä, siitä tulee painostusta idästä päin...kun kaikki osaavat suomea tuoota vaatimusta ei voi vaatia (vähemmistöoikeuksia)...ja samalla alkaa uudelleen Suomen venäläistäminen...lisäksi maanomistamista ei pitäisi sallia venäläisille, koska suomalaisetkaan eivät maat Venäjällä saa omistaa!

myyra

Terve pelko, tai paremminkin tosiasioiden huomioonottaminen, on välttämätöntä niin Venäjän, USAn kuin Kiinankin suhteen. Venäjä on toki rajanaapurimme, mutta ei nykyajan suurvaltapolitiikka ole maantieteestä kiinni, ainakaan menneisyyden tapaan. Vrt Irak ja Afganistan, tai vaikkapa jo Vietnam aikanaan.

Hysteria ja pelkojen tarkoitushakuinen lietsonta on tuomittavaa, oli kyseessä Venäjä tai USA.

oppilaan paras lähtökohdaksi

"Utrio uskoo, että 10-15 vuoden päästä pakkoruotsin asema on supistunut siten, että ruotsin opiskelu on pakollista esimerkiksi vain kolmen vuoden ajan yläasteella, jotta ruotsin alkeet opitaan."

Jos tämä on positiivinen ja vapaamielinen näkemys, niin voi voi.

Ruotsi on kaunis ja helppo kieli, mutta mihin ihmeeseen jokainen suomalainen lapsi tarvitsee ruotsin alkeet? Siinähän se toinen vieras kieli jo sitten on.

Hyvää Utrion kommentissa oli se, että vihdoin sanotaan suoraan yksi pakkoruotsin taustalla olevista vaietuista syistä - ruotsia todellakin on pidetty suojana Venäjää vastaan, toivottu että skandinavia puolustaisi meitä, jos Venäjä hyökkää. Hyvää Utrion kommentissa oli sekin, että Utrio arveli Suomen joka tapauksessa olevan yksin. Tämä on realismia.

Realismia olisi ollut myös myöntää, että lapsilla ja nuorilla ja näiden perheillä on kykyä valita yksilölle sopiva kielitaito ilman pakollisuutta. Realismia olisi sanoa, että koulujen opetuksen on lähdettävä oppilaan parhaasta eikä kielipolitiikasta.

Ongelmana on minusta se, että monet vaikuttajat ovat humanisteja, joille kielten oppiminen on kevyt harrastus - he eivät osaa eläytyä vähemmän humanistien tilanteeseen.

Esimerkiksi Ruotsissa on aivan loistava esimerkki realistisesta kieltenopetuksesta: aloitetaan varhain englannilla ja toiseksi vieraaksi kieleksi voi valita jonkin koulukohtaisesti tarjolla olevista (tiettyjä valtakunnallisia linjoja on) tai ottaa lisää englantia, jotta nuorella olisi vähintään yksi todella vahva vieras kieli.

tuulakiilamo

Eutanasia-asiassakin hän esiintyi provosoivasti, mutta selkeästi.

Miksi tämä takinkääntö? Vai käännettiinkö vain esim. taskut?
Tämä pakkoruotsin kytkeminen poliittiseen itsenäisyyteemme on ovela, mutta mielestäni moraaliton veto. Haiskahtaa menneiltä kymmeniltä. Utrion lausunto on erittäin ristiriitainen. Jokin siinä ei vain täsmää. Eniten hämmästyttää eräänlainen uho. Mistä se nyt tuli, tältä presidentti Halosen intotukijalta? Outoa!

attila

Äskettäinen Ruotsin puolustusministerin lupaus Suomen ja naapurimaiden puolustamisesta aseellisesti on potentiaalisesti merkittävä.
Mutta kuinka varmoja muka voidaan olla sen toteutumisesta ?
Kymmenet tuhannet hikoilevat pakkoruotsin kanssa ja kustannukset ovat suuret.
Vastapainoksi voisi edellyttää Ruotsilta pysyvää 10 000 sotilaan varuskuntaa Mikkelin itäpuolella. Se olisi tae kuten amerikkalaiset sotilaat Saksassa.

VierasBrandheim

EI varautuminen hyökkäykseen tarvitse johtua pelosta,se voi johtua myös historiasta.Mistä tulee vainolainen.Varutuminen Ruotsista tulevaa hyökkäykseen ,no siellä sotivat hurja suomalaiset hakkaa päälle pojat, joita muistetaan vieläkin keskieuroopassa.Ei ne suomeen enään hyökkää.

Pakkoruotsi on kuitenkin eräs pahimmista kansamme kuppaajista.Suomalainen puupää kun ei tahdo opppia vieraita kieliä millään.

Miksei nämä rantaruotsalaiset opiskele toisena kielenään sitä Englantia ja antaisivat Suomalaisten myös valita kunnon maailman kieli.Ruotsia kun osaa, niin osaa jo melkein englantia kuulemma.

Irlantilainen politiikko tässä sanoi juuri että, turha tulla tänne jollei ole englannin kieli hallussa.

Olen työni puolesta kiertänyt maailmaa intiasta usa:han ja missään ei ole ruotsinkielta tarvittu.
Tanskassa ,Norjassa,Ruotsissa siivojatkin puhuvat Englantia vaan ei Suomessa,ainakaan vielä.Ehkä sitten kun ihonväri muuttuu tummemmaksi.

ON se ihmeellistä ettei nämä Lipposet ja kummppanit ala kuulemaan kansan ääntä.Aina vaan kaksikieltä on rikkautta ja kun osaa sataa kielta ei enään osaa keittää vettä.

Dejavu

Eipä tuossa selityksessä mitään yllättävää ole.
RKP on käyttänyt YYA:ta ja Venäjän pelkoa pakkoruotsin
takuuna jo vuosikausia.
Mutta valitettavasti samalla on unohdettu,
että olemme EUssa.
Ja 1.12.09 lähtien olemme EUssa yhä tiiviimmin,
olemme eurooppalaisia eli kotimaamme on kuin onkin EU.
EUssa meillä on yli 20 kotimaista kieltä, joten meillä tulisi olla mahdollisuus opiskella näitä koti-Eurooppamme kieliä monipuolisesti--ei vain yhtä ja ainoaa ruotsi-nimistä "toista kotimaista".
Pakkoruotsiin hirttäytyminen heikentää turvallisuuttamme, koska todellinen turvamme on EU, ei suinkaan Ruotsi.
Miksi odottaa pakkoruotsin poistoa 15 vuotta ?
Poistetaan se heti ja välittömästi.
Kyllä valinnaisen ruotsin valitsee varmasti 30-40 % kansasta joka tapauksessa.
Kaikkien identiteettihän ei suinkaan vielä ole kypsä eurooppalaisuuteen, vaan he haluavat jäädä pohjoismaalaisiksi.

Vieras

13:13 Ahti Heyno

Mitä kohtaa et asiasta ymmärrä?

Suomi on perustuslain mukaan kaksikielinen maa eli se siitä pakkoruotsista.
Perustuslakia voidaan muuttaa.
Sitähän tehdään muutenkin, juuri tällähetkellä, tosin muulta osin.

Jomppa***

Koulujen pakkoruotsi ei liity mitenkään perustuslakiin.

Perustuslaki takaa tietyt oikeudet ruotsinkieliselle väestölle, mutta ei aseta mitään velvollisuuksia suomenkieliselle väestölle ruotsin kielen osaamisen suhteen.

Pakkoruotsi on 70-luvun lehmänkauppojen perua. Tuota aiemmin ei mitään pakkoruotseja ollut. Yliopistoihinkin pakkoruotsi tuli käsittääkseni vasta 70-luvun lopulla.

Dejavu

Kielikoulutuksen merkitystä hän korostaa.

- Kannatan pakkosuomea maahanmuuttajille.
Jos kieltä ei osaa, syrjäytyy.
Niissä vastaanottokeskuksissa voitaisiin vaikka joka päivä opettaa neljä tuntia suomen kieltä, Utrio ehdottaa.>>

Pakkoruotsin opetuksesta vapautuvat ruotsinopettajat
voidaan muuntokouluttaa maahanmuuttajia opettaviksi
suomenopettajiksi-
paljon järkevämpi ratkaisu kansantalouden kannalta.
Nyt pakkoruotsin opetus menee passiivisen vastarinnan
takia hukkaan, ja samaan aikaa maahanmuuttajat
turhautuvat tekemisen puutteessa.

Dejavu

Heidän päätösvallassaan on säilyminen,
suomalaiset voivat vaikuttaa siihen
vain muodollisesti sen asemaa muuttamalla.>>

Pakkoruotsia ylläpitämällä asenteet ruotsin kieleen
muuttuvat koko ajan kielteisemmiksi,
joten kyseessä on syöksykierre..
Mutta ruotsinkieliset valitsivat itse
edustajiensa kautta tämän tien..
Joten he saavat sikäli syyttää itseään.

tuulakiilamo

mutta en usko käytäntöön.

Muutama perustelu: pakkoruotsin opettajia on niin paljon, että maahanmuuttajienkin kasvun rinnalla heitä on liikaa.

Toiseksi: suomen kielen opettamiseen on kouluttauduttava.

Äidinkielemme ei ole helppo. Lue vaikkapa mitä tahansa lehteä. Virheitä vilisee. mutta ei siinä kaikki: kuunnelkaa muutamaa Aamu-tv:n juontajaa. A:t ja Ä:t pyörivät ja puhe on rumaa, siis rumaa.

Suomenkieli on opiskeltava. Ja se on pidettävä kauniina.

Ehkä sivujuonne, mutta kielemme kunniaksi! Kieli on sama kuin Suomi. Kulttuuri on kieli.

Vieras

Jopa on jorinaa, heittoja vailla perusteluita: miten niin EU-jäsenyys ei heikennä itsenäisyyttämme? Ehkä se ei ole heikentämistä että se lopetti sen kokonaan?

Ja Natoon pitäisi mennä, vaikka ei siitä hyötyä kuitenkaan olisi? Ja Natoon pitäisi mennä, vaikka vahva Venäjä on Suomen etu?

Sama nainen kaipaili vanhuksille kuolinpillereitä. Tällä tasolla liikkuu viihdekirjailija Utrion ihmiskäsitys ja järjenjuoksu.

Jomppa***

On ollut aivan päivänselvä asia, että kylmän sodan tiimellyksessä pakkoruotsi oli eräs keino kurottautua lännen suuntaan. Tosin väärä keino. On niitä maailmassa muitakin kieliä kuin ruotsi.

Pääsyy pakkoruotsiin oli kuitenkin Virolaisen lehmänkaupat RKP:n kanssa.

Ikuinen koululainen

Opiskelin ruotsia opparissa kylmän sodan aikoihin. Muistan, kun faijakin taivasteli sitä pakkoruotsin määrää. Minulle jäi mieleen perusteluna, että näin osoitetaan suomalaisten kuuluvan länteen.

Pakkoruotsitusta sain about 8 vuotta x 36 vko/vuosi x 3 h/vko laudaturin arvoisesti. Enkä missään ole tarvinnut! Sen sijaan etenkin englannille olisi ollut kovasti käyttöä.

Surku tulee, kun katsoo nykykoulussakin pakkoruotsin vuoksi hukkaan meneviä resursseja :-(

R-O

Mietittyä puhetta kirjailija Utriolta. Kun vielä SDP:kin ymmärtäisi asian, muutkin kuin Lasse Lehtinen. Vaikka en pidä itseäni kokoomuslaisena, olen joutunut puolueelle viime aikoina ääneni antamaan, koska muut puolueet julkisesti ilmoittavat, ettei Nato kiinnosta Suomea.

pakkoruotsihiivattiin

Virolainen aikoinaan se teki lehmänkaupat,
uhrataan, vieläkin, Suomen lapsiraukat.

Lipposenkin virneen takaa paistaa karu juttu,
hänkin taitaa olla kyllä hurrein hyvä tuttu.

Hyvin lienee voideltu myös Martti Ahtisaari,
sanomaa julistaa, tää vanha, harmaa vaari.

Kielitaito kärsii ja koulu tuskaa tekee,
kun oikeusmurha tapahtuu ja motivaatio menee!

Pakkoruotsia, pakkoruotsia, pakkoruotsia aina vaan.
Pakkoruotsia, pakkoruotsia kurkkuun alas survotaan!

Alamaisten kohtalo on nöyristellä heille,
onhan heillä rahaa ja paljon keppiä meille!

Suhteet on kunnossa ja rapujuhlat vietetään,
ei päättäjät voi vastustaa, sehän me jo tiedetään.

Vaalitkin pidetään vain muodon vuoksi meille,
jotta saadaan kumppanit hallitukseen heille!

En tiedä mitä tehdä voisi yksi suomipoika,
kun kohtalon päättänyt on hurrein sortovoima!

Pakkoruotsia, pakkoruotsia, pakkoruotsia aina vaan.
Pakkoruotsia, pakkoruotsia kurkkuun alas survotaan!

Ehkä joskus kuitenkin toivon hetki koittaa,
joku meidät vapauttaa, ja suomalainen voittaa!

Ahon laita

erityisesti siitä että jos joku muuttaa Suomeen (mistä syystä vain) niin tällaisen tulee elää maassa maan tavalla ja opetella suomen kieli myöskin

pakkoruotsista samaa mieltä; aikansa elänyt juttu, opetelkoot kaikki vieraita kieliä oman valintansa mukaan, Suomessa asuville ummikkoruotsalaisille (sikäli kuin sellaisia on niin voidaan hommata tulkit tarvittaessa)

samaa mieltä myös Afganistanin nykyisestä sodasta; poliittisen liturgian on valitettavan vaikeaa nykysuomessa myöntää tosiasioita

Natosta itse olen huolissani että jos liitymme siihen niin joudumme mukaan yhä useampiin epämääräisiin kahinoihin ja sen myötä oma puolustuksemme huononee entisestään (kun kalusto ja koulutus ynnä muut asiat suunataan vain näihin "hienoihin" kansaivälisiin operaatioihin)

hyvä kirjoitus Utriolta, minäkin olen näämmä arvioinut Kaarin väärin aiemmin

Hannu Ilmari Mannisen tytar

Kaari Utrio, important cultural figure in Finland stands to make a statement of her views why Finland should be part of the Western hegemony and compares Sweden as a significant bridge meanwhile painting Russia in bad light.

I dont recognise myself or finnish attributes in this statement, this is rather sounding like ...a propaganda statement made in the shelter of crystallised culture figure but whose interest does this ideology really serves ?

Living in abroad looking back at Finland, I know that finnish population is a reflection of Russians, we are the same blood, as oppose to what Sweden represents, to me Western hegemony is a dying "institution" it would be great great mistake to blindly follow after something that doesnt really represent anything at all and has no ideals anymore, no humanistic values and is at its deathbed.

Remember Kaari Utrio all that glitters isnt gold !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vieras 2

Utrio puhuu täyttää asiaa. Natoon pitää liittyä ehdottomasti. Vastaanottokeskukset lopetettava, pakkosuomi käyttöön maahanmuuttajille. Ei kotoutuminen tapahdu niin, että kantaväestön oikeuksia ja perinteitä sorretaan, kuten
suvivirsi, joulujuhlat jne.

Jo Kekkonen sanoi: Maassa maan tavalla tai maasta pois.
Siinä ohjetta Thorsillekin ja ihan sopivaa.

Samoin kouluviranomaisille, ei meidän tarvitse opettaa somaleille heidän kieltään tai ottaa huomioon heidän uskontonsa. Heidän pitää oppia suomi ja toimi meidän kulttuurimme mukaisesti

olavinieminen

Olen samaa mieltä tuon ja Utrion kirjoitusten kanssa.

On täyttä suomettunutta pelleilyä olla eri mieltä. Valitettavasti näitä vastuuttomia aina löytyy. Heitä oli yli 200, jotka hesarin lehti-ilmoituksella 70- luvulla vastustivat Suomen EEC/EU jäsenyyttä, tunnetuimmat olivat Halonen, Liikanen ja koko vasemmiston älyköt ja taistolaiset. Teatterikoulukin vallattiin ja taistelulauluja hoilotettiin ym.

Nyt pitäisi jo päästä näistä aatteista irti todelliseen länsimaiseen demokratiaan. Natolla on paras puolustusjärjestelmä ja sen EU myös valitsi liittolaisekseen.

Suomellekin vain paras on kyllin hyvää täällä EU:n itärajalla. Mitä pahaa siinä on jos olemme uskottavasti puolustetut ja itsenäisyytemme turvanneet.

Nyt pitäisi noiden NL:n aivopesemien vouhottajien jo olla hiljaa, sallia kehitys jotta estetään Suomen lisävelkaantuminen ja saadaan Naton resurssit.

Jomppa***

Tuo nyt olisi todella tyhmää, että peruskoulussa säilytettäisiin joku kolmen vuoden pakkoruotsi myös tulevaisuudessa, kuten Utrio visio... Se vie opiskelumotivaation ja kielitaidon monelta nuorelta ihan samalla tavalla kuin nykyäänkin.

Peruskoulun pakkoruotsi on ihan yhtä suuri paha kuin ylempienkin asteiden pakkoruotsi tai virkamiesten virkamiespakkoruotsit. Näistä mitään ei voi perustella millään järkisyillä.

KAIJA KUOPILA

Kaari nosti esille mielipiteen, joka edustaa varmasti suurinta osaa suomalaisia. Maassa maan tavalla tai maasta pois. nykyinen mamuhyysäys on naurettavaa. Ruotsin kielen opiskeluun ei kukaan kuole ja Venäjä on aina Venäjä.

rempso

Virolainen aikoinaan se teki lehmänkaupat,
uhrataan, vieläkin, Suomen lapsiraukat.

Lipposenkin virneen takaa paistaa karu juttu,
hänkin taitaa olla kyllä hurrein hyvä tuttu.

Hyvin lienee voideltu myös Martti Ahtisaari,
sanomaa julistaa, tää vanha, harmaa vaari.

Kielitaito kärsii ja koulu tuskaa tekee,
kun oikeusmurha tapahtuu ja motivaatio menee!

Pakkoruotsia, pakkoruotsia, pakkoruotsia aina vaan.
Pakkoruotsia, pakkoruotsia kurkkuun alas survotaan!

Alamaisten kohtalo on nöyristellä heille,
onhan heillä rahaa ja paljon keppiä meille!

Suhteet on kunnossa ja rapujuhlat vietetään,
ei päättäjät voi vastustaa, sehän me jo tiedetään.

Vaalitkin pidetään vain muodon vuoksi meille,
jotta saadaan kumppanit hallitukseen heille!

En tiedä mitä tehdä voisi yksi suomipoika,
kun kohtalon päättänyt on hurrein sortovoima!

Pakkoruotsia, pakkoruotsia, pakkoruotsia aina vaan.
Pakkoruotsia, pakkoruotsia kurkkuun alas survotaan!

Ehkä joskus kuitenkin toivon hetki koittaa,
joku meidät vapauttaa, ja suomalainen voittaa!

rempso

Nerokasta logiikkaa. Pakkoruotsin vaihtoehto on vain ja ainoastaan pakkosomalia. Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole, ei esimerkiksi jokaisen omaa vapaata valintaa kieliopintojensa suhteen. Eihän se nyt käy. Elämme vaarallisia 1970-luvun vuosia, ja meidän täytyy samaistua länteen! Sitä paitsi ruotsin kieli on rikkautta ja kulttuuria! Ja sinähän voit vaikka löytää ruotsalaisen tyttöystävän! Mitäs siitä sitten tulisi, jos et osaakaan ruotsia? Ei niin mitään! Ja onhan meillä pakkomatematiikkakin! Niin!

Ruotsi ei ole mikään "yhteispohjoismainen" kieli, ja vaikka olisikin, niin mitä sitten. Englanti on yhteismaailmallinen kieli, eikä edes se ole pakollinen kieli kouluissa. Ruotsi on ainoa pakollinen kieli suomenkieliselle suomalaiselle. Ja se on väärin, ja siitä on suurta haittaa kansantaloudelle ja myös yksilölle.

rempso

Jos Suomessa olisi suora kansanvalta, poistuisi pakkoruotsi heti huomenna.

Mutta Suomessa on edustuksellinen demokratia, joka johtaa siihen, että poliitikot pyllistelevät ja kumartelevat vähän joka suuntaan tarpeen mukaan, ja ainakin toistaiseksi RKP:n tahto on toteutunut lähes täydellisesti ja se on kyykyttänyt suurempiaan mielensä mukaan.

Rahalla saa valtaa. Tämä on karu totuus.

hanari

Osa kansasta haluaa vängellä yhteenkuuluvaisuutta Venäjään ja on valmis vaikka kirjoittamaan historian uusiksi. Se heille sallittakoon, mutta olkoon myös ruotsinkielisillä oikeus omaan historiaan, kulttuuriin ja äidinkieleen. Jos jonkun on pakko opiskella ruotsinkieltä vastoin omaa parastaan, vapautettakoon hänet siitä ikeestä. Mutta sallittakoon kuitenkin halukkaille mahdollisuus pitää yllä siteitä länteen ja mahdollisuuteen opiskella skandinaviaa yhdistävää kieltä.

Edustuksellinen demokratia jarruttaa kansankiihottajien ajamien ääriliikkeiden leviämistä. Tyhmä kansa menee aina median osoittamaan suuntaan ja median suunnan määrä raha.

Vieras

Valtaenemmistö suomenkielisistä suomalaisista haluaa kaikkien tutkimusten mukaan päättää itse ruotsin kielen opiskelustaan. Edustuksellisessa demokratiassa päättäjät eivät voi loppumattomiin toimia kansan valtaenemmistön mielipiteen vastaisesti.

Mediaa ei voi todellakaan kansankiihotuksesta syyttää. Hyvin vähäisiä poikkeuksia lukuunottamatta media toistelee virallisen totuuden mukaista "kaksikielisyyden rikkautta".
"Tyhmä kansa" haluaa siitä huolimatta päättää itse.

Jomppa***

Edustuksellinen demokratia ei ole mikään täydellinen järjestelmä sen enempää tai vähempää kuin suora demokratiakaan - molemmissa on omat hyvät puolensa ja omat huonot puolensa.

Hallituksessa ei kyllä toteudu edes edustuksellinen demokratia kunnolla, koska kansa ei suoraan äänestä ministereitä tai edes hallituspuolueita. Hallituskokoonpano saattaakin pahimmillaan olla demokratian irvikuva, mistä on hyvänä esimerkkinä juuri se, että RKP on viimeiset 30 vuotta päässyt aina hallitukseen, vaikka olisi hävinnyt vaalit selvästi. Kansan tahto ei siis toteudu edes hallituskokoonpanossa, puhumattakaan pakkoruotsista.

Ja se ei todellakaan ole mitään "ääriliikehtelyä", että vastustetaan pakkoruotsia. Tutkimusten mukaan jopa 70% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, ilmeisesti sinäkin.

Pakkoruotsin vastustamisessa on kyse ihmisten perusoikeuksien puolustamisesta, eli vapaudesta opiskella mitä kieliä haluaa. Tällä on myös huomattava vaikutus laajemmaltikin esim. kansantalouteen.

hanari

Laumassa elämisessä on valittava, joko seuraa johtajaa, tai irtautuu laumasta. Edustuksellisen demokratian voi vaihtaa diktatuuriin tai, toiseen suuntaan, huutoäänestyksiin. Jälkimmäisessä tapuksessa mistään ei koskaan synny päätöstä, diktatuurissa kaikki asiat päätetään yhdestä näkökulmasta. Tätä demokratiajuttua voi tutkiskella vaikkapa kerrostaloyhtiön yhtiökokouksissa. Ainut mitä niissä saadaan päätettyä on se, että joku valtuutetaan tekemään jotain (=edustuksellista demokratiaa). Joukossa tyhmyys tiivistyy!

Jomppa***

On olemassa erilaisia välimuotoja, joista Suomen järjestelmä on vain yksi vaihtoehto. Esim. USA:ssa järjestetään huomattavan paljon kansanäänestyksiä, ja varmaan olisi järjestetty pakkoruotsistakin, ellei asiaa olisi muuten saatu kuntoon. Toisaalta USA:ssa on vahva presidentti.

Mitään "parasta järjestelmää" tuskin on olemassakaan, vaan kyseessä on makuasia.

Itse periaatteessa kannatan suoran demokratian eli esimerkiksi kansanäänestysten lisäämistä, mutta toisaalta Suomen väestö ikääntyy siihen tahtiin, etten ole varma, haluanko näitä fossiileja äänestämään tärkeistä asioista. Toisaalta ikääntyminen näkyy joka tapauksessa myös edustuksellisuuden kautta.

hanari

Kansanäänestykset johtavat jatkuvaan juupas eipäs tilanteeseen. Ensin äänesteään yhdellä tavalla ja pian taas samasta asiasta päinvastoin. Mediat pyörittävät rahvasta ihan vaan huvikseen tai saadakseen mainostuloja.
Minusta paras demokratia saavutetaan, kun äänioikeus pitää ansaita ja sen saavat harvat ja järkeviksi havaitut. Tyhmä rahvas saa myrytellä omia aikojaan ilman, että tekevät kaikille vahinkoa typerillä edustajillaan.

hanari

Reilut satakunta vuotta jatkunut kansalliskiihkoisuus ja "oman" kielen vaaliminen alkaa olla tiensä päässä. Globalisaatio vaatii yhden maailmankielen, jotta kaikki ihmiset voivat toimitella asioitaan keskenään. Tärkeää ei ole oma kieli vaan sen kieli kenelle on asiaa. Ja asiaa edistää jos on jotain asiaa...
Kun on raha- ja kieliasiat kunnossa, saa helpommin mitä haluaa. Turha sitä vastaan on kiukutella.

KAI AUERO_LISSABON

Kaari Utrio edustaa Suomen kansan historiallista kunniaa ja taistelua vããryyttã vastaan. Hãn on rohkea, kaunis ja sivistynyt Suomalainen nainen. Tietysti, Suomella on oma osansa peruspunaisia desantti uros- ja naarasjuntteja jotka muuttuvat lihasta multaan vuosisatojen kuluessa. Ruotsin kieli on rakentava osa kansamme perintõa jonka jatkuvuus osaltaan estãã venãlãisen ajattelutavan laajennuspyrkimyksiã maahamme.

promdresses0519

WASHINGTON — “Fashion is my passion,” announced Washington inhabitant Sarah Valentina.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>prom dresses 2011</b></a>Dresses she has conceived are on display in Gibson’s Gallery, the brandish space at Gibson’s Health and Fitness Center in Washington.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>prom dresses</b></a>The display encompasses genuine dresses on mannequins and photos of dresses Valentina has created. <a href="http://www.fashion7days.com"><b>plus dimensions prom dresse 2011</b></a>

An up-and-coming couturiere, Valentina points with dignity to one source of inspiration for her work: Oscar de la Renta.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>graddresses</b></a>Like her very well liked designer, Valentina is a native of the Dominic.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>cheap prom dresses </b></a>Another source of inspiration was her mother, who was furthermore a designer in the Dominican Republic.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>cheap prom dresses 2011</b></a>

“She made pajamas and children’s apparel for distinct stores.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>cheap grad dresses</b></a>I would habitually proceed with her to assist select her fabric and would sit and watch as she conceived her designs,” she said in a latest interview with The Warren Reporter.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>A-Line dresses </b></a>

Her conclusion directed her to school, with a blended foremost of latest tendency conceive and enterprise administration.<a href="http://www.fashion7days.com"><b>2011 prom dresses</b></a>She dreamed of someday unfastening her own store.<a href="http://www.fashion7days.com/pink-prom-dresses-c-4_36.html"><b>Pink Prom Dresses</b></a> She started to construct her clientele by conceiving custom-made dresses for bridesmaids and “quinceaneras” (a commemoration alike to a sugary 16 party), as well as pajamas and lingerie, sold through department shops in her native country.<a href="http://www.fashion7days.com/black-prom-dresses-c-4_33.html"><b>Black Prom Dresses</b></a>

Just as her vocation was taking off, life intervened.<a href="http://www.fashion7days.com/blue-prom-dresses-c-4_34.html"><b>Blue Prom Dresses</b></a> Like numerous women manage, she put her vocation goals on hold. She got wed and dedicated herself to being a wife and subsequently a mother to four sons. “Now that my least old child is a teenager,” she said, “it’s time for me. I have the information and know-how e to conceive the flawless apparel for any position and permit whomever is wearing my concepts to seem gorgeous and unique.” <a href="http://www.fashion7days.com/green-prom-dresses-c-4_35.html"><b>Green Prom Dresses</b></a>

Valentina, herself a trim, youthful woman who examines too juvenile to have developed young children, is motivated by the attractiveness of women in general. “I accept as factual women are the most attractive of God’s creations,” she said.<a href="http://www.fashion7days.com/orange-prom-dresses-c-4_39.html"><b>Orange Prom Dresses</b></a>