Torstai 29.6.2017

Finnairin ”tuhoisa” päätös järkytti Lapissa – tätäkö yhtiö ”pelkää”?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.3.2015 19:25
Päivitetty: 
20.3.2015 19:40
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Enontekiön keskustalainen kunnanjohtaja Mikko Kärnä kirjoittaa Kemi-Tornion lentokentän vuorojen karsimisesta Puheenvuoron blogissaan. Kärnän mielestä Finnairin päätös on järkyttänyt Meri-Lapissa täysin syystä.

– Tarkempaa aikatauluanalyysiä tehdessä huomaa, että yhteydet muualle kuin Helsinkiin käytännössä katkeavat. Jatkoyhteyksiä vientiteollisuuden päämarkkinoihin ei ole. Kemistä voi käydä Helsingissä päiväseltään, mutta Helsingistä ei voi tulla päiväksi Kemiin. Tämä on etenkin teollisuuden liikennöintitarpeiden kannalta tuhoisaa, Kärnä kirjoittaa.

Finnair on perustellut päätöstään vuorojen kannattamattomuudella. Kärnällä on oma teoriansa Suomen lentoliikennejärjestelmän kulmakivien eli lentokenttäoperaattori Finavian ja valtion lentoyhtiö Finnairin strategioista.

– Finavian ja Finnairin näkökulmasta ”turhista” maakuntakentistä halutaan päästä nopeasti eroon. Uudessa lentoliikennestrategiassahan linjataan, että maakuntakenttiä on ylläpidettävä vain, mikäli niille suuntautuu reittilentoliikennettä Helsinki-Vantaalta, Kärnä kirjoitttaa.

”Kun Finnairin viestintä ja yhteiskuntavastuu on nyt herätetty...”

– Kiireen syyksi veikkaan keskustapuolueen pelkoa. On aivan selvää, että keskusta tulisi hallituksessa ollessaan taistelemaan määrätietoisesti maakuntien kurjistamista ja lentoasemien lakkauttamista vastaan, keskustalainen Kärnä jatkaa.

Kärnä uskoo, että Finnairin ja Finavian ”monopolille” ei sovi, että ”esimerkiksi maakuntakentille syntyy suoria lentoliikenneyhteyksiä ulkomailta, vaan kaikki liikenne halutaan kierrättää Helsinki-Vantaan kautta nykyisen kilpailutilanteen säilyttämiseksi”.

Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen huomauttaa blogiin jättämässään kommentissa Kärnälle, että kotimaan lentämisessä ei ole ”Finnairin monopolia, täällä lentävät muutkin ja markkina on avoin”. Hän perustelee myös, miksi Kärnän siteeraama uutisväite Suomen sisäisten lentolippujen kalleudesta ei pidä paikkaansa.

– Kun Finnairin viestintä ja yhteiskuntavastuu on nyt herätetty, niin toivoisin ennen kaikkea vastausta siihen, minkä takia olette ajamassa Kemi-Tornion lentoliikennettä alas ja miksi operaatio päätettiin siirtää Luulajaan? Kärnä kysyy puolestaan Suomiselta.

– Olette myös viitanneet kintaalla selvityksiin, joiden mukaisesti matkanjärjestäjät menettävät miljoonien edestä myyntiä joka vuosi riittämättömien lentoliikenneyhteyksien vuoksi. Kysynkin siis, hyötyykö Finnair tilanteesta, jossa maakuntakenttien lukumäärää supistetaan? Kärnä kyselee.

Finnair ei toistaiseksi ole reagoinut Kärnän jatkokysymyksiin.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tarya Korhonen

ja höpö höpö ... keskustaa ei pelkää kukaan, kaikki politiikot samasta veneestä. Kertovat kansalle valheitaan niin paljon kun vain sylki suuhun tuo! en käsitä. enemmän teidän tulisi olla huolissanne virkamiesmäärän lisääntymisestä ympäri Suomea!

Mikko Kärnä

Kommenttiisi on haastavaa vastata, koska et yksilöi, mitä pidät "höpötyksenä". Mitä taas tulee virkamiesmäärään, niin oletko koskaan pohtinut, että Suomen julkisen sektorin osuus työvoimasta on 24% kun se taas esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa on 28%? Julkinen sektorimme ei siis varsinaisesti ole ylisuuri ja virkamiesten määrää voitaisiin radikaalisti vähentää ainoastaan puuttumalla hyvinvointiyhteiskunnan perustoimintoihin, kuten ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Onko tämä tavoittelemisen arvoista?

Toki viilaamistakin löytyy ja olen itse esittänyt, että aloittaisimme keventämisen ministeriöistä ja tarkastelisimme valtion aluehallintoa uudelleen. Samoin erilaisten ohjaavien ja valvovien viranomaisten rooli tulisi kammata byrokratian keventämistalkoiden yhteydessä. Nämä eivät kuitenkaan merkittävällä tavallla vaikuta itse julkisen sektorin kokoon ja kannattaa muistaa, että näistä kaikista on, ministeriöitä lukuunottamatta, kevennetty jo valtavasti menneinä vuosina.

Markku Laaksonen

Kärnä käy tätä taisteluaan lennoista, vailla matkustajia. Liikennettä on määrättyina sesonkipiikkeinä. Lentoliikennettä on jos on maksavia asiakkaita, sitä ei harjoiteta sosiaalisin perustein.
Muutoinkin hän vetelee johtopäätöksiä kevein, itselleen sopivin perustein.

Mikko Kärnä

Tässä tapauksessahan maksavia asiakkaita nimenomaan on, mutta lentoliikennettä ajetaan Kemi-Torniosta silti alas ja ne asiakkaat lennätetään maailmalle Luulajasta valtionyhtiö Finnairin toimesta. Eikö ole paikallaan kysyä miksi? Olen myös eri mieltä "sosiaalisista perusteista" silloin kun puhutaan valtionyhtiöistä, jotka ovat strategisia omistuksia. Niitä tulisi käyttää rohkeasti koko kansantalouden parhaaksi.