Torstai 19.7.2018

Ulostulo Mauri Pekkarisesta aiheutti viestivyöryn – ”Monet kokevat tulleensa ylikävellyiksi"

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.3.2015 11:04
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Eduskuntavaaliehdokas Eija-Riitta Korhola (kok.) kertoo saaneensa vinkkejä ihmisiltä.

Entinen europarlamentaarikko, eduskuntavaaliehdokas Eija-Riitta Korhola (kok.) avaa blogissaan kohua, joka syntyi kansanedustaja Mauri Pekkarisen (kesk.) tuulivoimapäätöksistä.

Korhola syytteli aiemmin, että Pekkarisen tytär Tuulimari Fareed ja vävy Taamir Fareed ovat hyötyneet Pekkarisen elinkeinoministerinä tekemistä tuulivoimapäätöksistä.

Nyt Korhola paljastaa, miten hän sai tietää asiasta. Hän kertoo asian tulleen esille hänen käydessään keskustelua tuulivoimasta blogissaan.

– Siinä vaiheessa eräs blogikeskustelija toi esiin, että myös Pekkarisen tytär liittyy kuvioon Energiakolmion salkunhoitajalobbarina. Tätä kolmiyhteyttä hämmästelin ääneen Twitterissä maanantai-iltana, Korhola kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Pekkarinen kiisti Korholan syytökset tiistaina Ilta-Sanomien haastattelussa. Tämän jälkeen Korhola kertoo saaneensa lisää vinkkejä aiheesta.

 –Se seikka, että Pekkarinen kiisti puheeni täydeksi valheeksi, aiheutti sen, että aloin saada entistä enemmän minulle tuntemattomilta ihmisiltä dokumentteja, jotka puhuvat toista, Korhola kirjoittaa.

Pekkarinen korosti tiistaina, että hän ei tehnyt päätöstä tuulivoimalasta yksin.

– Ensinnäkin se, että tuulivoimaa päätettiin rakentaa, se oli hallituksen yhteinen kanta, jossa minä itse asiassa olin pienemmän tuulivoimarakentamisen kannalla kuin se, mihin hallitus päätyi, Pekkarinen kommentoi Ilta-Sanomille.

Pekkarisen tytär työskentelee asiantuntijayritys Energiakolmiossa ja vävy Taalerintehtaassa tuulivoimasta vastaavana johtajana.

Korhola kertoo ihmisten kyselleen häneltä, mikä asiassa on ongelma.

– Saahan ministerinkin perheenjäsen yrittää ja rikastua. Kyllä saa. Jätän median selvitettäväksi ja kansalaisten arvioitavaksi, onko keskeistä asemaa käytetty tavalla, joka ei kestä tarkastelua, Korhola kirjoittaa.

Korhola kertoo saaneensa myös ”paljon kiitosta” tuulivoimaa koskevien ongelmien esiintuomisesta.

– Monet suomalaiset kokevat tulleensa ylikävellyiksi ja ihmettelevät, voiko tällaista todella tapahtua, Korhola kertoo.

Korhola kertoo saaneensa myös ”paheksuntaa” ulostulosta vaalien alla.

 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
            Eija-Riitta Korhola
Eija-Riitta Korhola
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Nita Hillner

Korhola:
"– Saahan ministerinkin perheenjäsen yrittää ja rikastua. Kyllä saa. Jätän median selvitettäväksi ja kansalaisten arvioitavaksi, onko keskeistä asemaa käytetty tavalla, joka ei kestä tarkastelua, Korhola kirjoittaa"

Minusta poliitikot ja heidän sukulaiset saavat rikastua, ja olisikin hyvä että he näyttäisivät esimerkkiä meille muille. Mutta he eivät saa rikastua yritystukien turvin. Siinä on vissi ero. Sehän olisi kuin työttömällä olisi mahdollisuus rikastua vastaanottamalla työttömyystukia.

Yritystuet eivät vie Suomea menestyksen tielle. Suomen täytyy luoda olosuhteet sellaisiksi että täällä kannattaa keksiä, tehdä työtä, yrittää, investoida. Yritystuet eivät kannusta ihmisiä kehittämään tuotteitaan ja yrityksiään. Ihminen nyt vain on sellainen.

Ajatelkaapa Ruotsia, Ruotsin maataloustuotteet pärjäävät maailman markkinoilla meidän tuotteita paremmin. Miksi? Heillä ei ole käytössä maataloustukia. On ollut pakko panostaa tuotekehittelyyn, yrityksien strategiaan ja markkinointiin. Yritystuet saattavat jopa lopullisesti romuttaa Suomen mahdollisuudet nousta uudelleen menestyvien maiden joukkoon

Amos Ahola

"Saahan ministerinkin perheenjäsen yrittää ja rikastua." Tottakai saa, mutta poliitikon on ymmärrettävä kytköksensä ja jäävättävä itsensä jos pienintäkään epäilystä voi syntyä. Tässä maassa vaurastuminen on aivan liian usein kiinni poliittisista kytköksistä, tukiaiset tässä yhtenä esimerkkinä, kaavoitus (tapaus Louko) ja erilaiset lupa-asiat (Suomenoja) toisena.

Viskipuolue haluaa eroon maan tavasta.

Ystävällisin terveisin,
Amos Ahola
Kansanedustajaehdokas 242, Viskipuolue / Piraattipuolue, Helsinki

Ritva Västi

Siis politiikkojen lapset kortistoon, elekää yrittäkö mittään , ettei teitä tuomita , isien hyvistä tai huonoista päätöksistä. Mun kyllä täytyy myöntää ,et rakastan tuulivoimaloita ,niin saasteettomia. kauniita,,joku sanoo ,linnut lentää siipiin,ei lintu niin tyhmä ole kuin ihminen.,jos ny mustavaris ei hoksaa ,niitä kyllä piisaa suomes.

Olavi Nieminen

Jääviys on ehdoton hallinnon ja päätöksenteon väline.
Tullissakin se rikottiin. Aarniokin on syytettynä myös tästä asiasta.
Jääviys koskee kaikkia.
Oikeuslaitos selvittäköön Pekkarisen tapauksen. Muuten hän pääsee suhmuroimaan lisää.

Veikko Hintsanen

Kaikkea vaan ei ole osattu yhdistää . Mielestäni saman tien tulisi tutkia

1) Pekkarisen toimia vesiliikenteen kehittämättömyydestä Keitele Päijänteelle ihmetteli Helsingin Sanomat 4.3.2009

mm näin: ”Bioenergian kuljetusjärjestelmässä on paljon kysymyksiä, mutta myös paljon ajan henkeä ja kekseliäisyyttä, se ansaitsisi vakavan tarkastelun kokonaisuutena.
Vähän ihmetyttää, että elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (keskusta, Keski Suomi) ei ole tässä asiassa pannut tuulemaan. ”

2) Miksi samaan aikaan tehtiin virheellinen laivanrakennustuki asetus , jolla aikoinaan annettiin tuet aker yardsille lähes sadan miljoonan euron tuet mutta samalla asetuksella ,mikä oli tehty EU laivanrakennustuki määräysten vastaiseksi (korjattiin sittemmin vastaamaan laivanrakennustuki asetusta Vapaavuoren aikana) evättiin tuki sisävesiliikenteen laivainnovaatiolta . Ja ministeriö ei ole vieläkään antanut mitään vastausta kyselyyni asian tiimoilta, vaikka asetus muutettiin vastaamaan EU vaatimuksia.

Heti tämän jälkeen Pekkarisen ministeriön alainen Finnvera ja Tekes käytännössä kariuttivat sisävesilaivaprojektin rakentamisen suunnittelun Suomessa ja tähän tarkoitukseen ja LVM ei sitten korottanut siltoja Keitele Päijänteellä . Ja nyt koko vesiliikenne asia on tietoisesti jätetty jopa parlamentaarisen liikennekomitean korjausvelka analyyseistä ulos.

ja logistiikkamme kahlaa syvällä ja pimeässä (viite Wolrd bank Logistic Performance Index : 21 sijaa alaspäin viime hallituskaudella) .

tuloksena kustannukset ovat todetut kaksinkertaisiksi(eduskunnan tulevaisuusvaliokunta) Ruotsin vastaavin.

ja edelleenkin maassamme vaan tehdään pieniä (kuorma autojen hyötypainojen nostoja )korjauksia kun koko järjestelmä tulisi remontoida vastaamaan EU:ssa sovittuja toimenpiteitä.

Kokonais tarve olisi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan mukaan noin 15 miljardin euron vuotuisesta säästöstä, mitkä pitäisi toteuttaa ennen kuin teollisuus pääsee Ruotsin kanssa samalle viivalle kustannuksia.

Em taso edellyttää samoja rakenteellisia korjauksia joita mm Ruotsissa on alettu tekemään . Eli mm. noin 500 miljoonan euron sisävesiliikenteen saamisella meriliikenneyhteyksiin, joilla poistetaan rannikkosatamiin vienti ja tuonti kuljetukset euroopan liikenteen osalta sisämaassa.

Tämä suunta ei ilmeisesti ollut Pekkarisen mieleen silloin kun hän toimi ministerinä.

Osmo Marttila

Suolue- saati henkilökysymykset eivät tässäkään merkitse mitään. Kyse on Suomen kokonaisedusta myös tuulivoimaasiassa. Tuulivoimaa on rakennettava mutta ei sillekään saa lahjoittaa verovarojamme vaan muiltakin energiantuotantomuodoilta on otettava tuet pois ja haitallisimmille tuontienergioille - kivihiili ja öljy - laitettava tarpeellisen suuret verot ellei niitä muuten saada ojennukseen.