Lauantai 19.1.2019

Ilmiriita Pohjanmaalla: ”Sairas liike”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.1.2010 19:02
  • Kuva: evl.fi
    Kuva
    Lestadiolaisuus on suurin Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimivista herätysliikkeistä ja sen kannattajia lasketaan olevan maassamme runsaat 100 000 henkeä.

Pietarsaaressa paljastunut vanha pedofiiliskandaali on käynnistänyt erikoisen riidan kahden keskustapoliitikon välille.

Limingan kunnanhallituksen keskustalainen puheenjohtaja Helena Tornberg on tehnyt rikosilmoituksen puoluetoverinsa, keskustan ruotsinkielisen piirin puheenjohtajan Peter Albäckin internetkirjoituksista.

Albäck väitti Tornbergin blogiin kirjoittamassaan kommentissa tämän tienneen lestadiolaissuvun pedofiliasta ja hyväksyneen teot.

-Huomenta Helena. Kuten kaikki laestadiolaiset sinäkin teeskentelet, ettet tiedä mitään. Olethan sinä tiennyt, mutta kuten muutkin sinäkään et uskalla tarttua asioihin ja tehdä loppua tälle sairaalle liikkeelle johon itse kuulut, kirjoitti Albäck blogiin Tornbergin mukaan.

Tornberg on sittemmin poistanut omasta blogistaan Albäckin kommentin, johon viittaa. Uuden Suomen blogissaan Tornberg kääntää Albäckin alkuperäisen, ruotsinkielisen virkkeen suomeksi seuraavasti: "Et ole tehnyt etkä tee yhtään mitään kaikkien näiden nuorten puolesta, joita on käytetty hyväksi seksuaalisesti omassa herätysliikkeessään ja myös sinun omaisesi toimesta."

Peter Albäck kiistää Uudelle Suomelle viitanneensa alkuperäisellä ilmauksellaan "av dina egna" Tornbergin omaisiin, vaan yleisemmin ruotsinkielisiin lestadiolaisiin. Kokkolasta kotoisin oleva Tornberg on lestadiolaisesta suvusta.

-Kaikkihan [lestadiolaiset] sen tietää, kun tietää tavallisetkin ihmiset, Albäck sanoo Uuden Suomen kysyessä todisteita väitteille.

Tornberg puolestaan kiistää Uuden Suomen blogissaan tienneensä pedofiliasta, ja kertoo kuulleensa asiasta lehdistä.

"On murheellista, että poliitikko käyttää tällaista hyväkseen tehdäkseen politiikkaa."

-En ole ollut tietoinen. Olen toki lestadiolaistaustainen, mutta vaikutan Pohjois-Suomessa. Kyse ei ole sukulaisistani, sanoi Tornberg Kalevalle.

Radio Vegan haastattelussa hän vaatii Albäckin eroa ruotsinkielisen piirin puheenjohtajan paikalta. Tornbergin mukaan kyseessä on henkilökohtainen hyökkäys, koska Albäck kokee hänet poliittiseksi vastustajakseen.

-On murheellista, että poliitikko käyttää tällaista hyväkseen tehdäkseen politiikkaa, Tornberg sanoi Radio Vegan haastattelussa.

Tornbergin mielestä Albäck syyllistyy yllytykseen kansanryhmää vastaan.

-Korostan, että juuri uhrien ja heidän läheistensä tukeminen on nyt ensisijaista. Kenenkään kärsimystä ei tule lisätä vihalla ja vihaan lietsomisella, Tornberg kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.

Kruunupyyläinen Albäck ei usko rikosilmoituksen johtavan mihinkään. Hänen mielestään kirjoitus ei ole kiihottamista kansanryhmää kohtaan, vaan poliittista kritiikkiä.

Albäckin mukaan Tornbergin olisi poliitikkona pitänyt puuttua ruotsinkielisten lestadiolaisten "raakaan ja vanhanaikaiseen" kulttuuriin, jossa Albäckin mukaan hyväksytään niin lasten seksuaalinen hyväksikäyttö kuin lyöminenkin, ja pidetään naisia vain "synnyttäjinä ja ruoanlaittajina".

-Minä en pysty lestadiolaisten asioita muuttamaan, mutta Tornberg pystyisi, Albäck sanoo Uudelle Suomelle.

Albäck kertoo saaneensa maanantaina useita puheluita ruotsinkielisiltä lestadiolaisilta, jotka kiittävät häntä asian esille nostamisesta.

Keskustapuolue ei ota kantaa asiaan, kertoi puolueen tiedottaja Matti Mönttinen Österbottens Tidning -lehdelle. Mönttisen mukaan kyseessä on kahden ihmisen välinen asia.

Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

hmm

Sitä minäkin mietin. Jos kerta paikkakunnalla kaikki ovat asiasta tienneet, niin miksi siihen ei olla puututtu? Vastuun vierittäminen toiselle poliitikolle on vain silmänkääntötemppuilua, jos on itse(kin) asiasta tiennyt, ja samalla itse myös asiaan puuttumattomuudesta vastuullinen.

tapio_o_neva

Olisi pitänyt olla todistajia. Poliittisesti pedofiilien ristiinnaulitseminen ja toisaalta vanhoillislestadiolaisen ilmapiirin epäileminen merkitsee modernisaatiota, jota Keski-Pohjanmaan henkisesti kaipaisi pysyäkseen kuohkeana.

Toisaalta setalainen hääräily oli liian modernia kyseiseen maakuntaan. Näkisimme sen, jos Johanna Korhonen, Heidi Hautala tms. ryhtyisivät puuhaamaan Gay Pridea esimerkiksi Larsmoon.

Oscari

Miksi tuppeensahattu olisi ei mieltä asiasta? Sehän on aina melkein samaa mieltä, onhan hänkin sekoillut nuorisoon tai ainakin nuorisosäätiöön.

Minusta tuo Suokustan lestadiolaislisake on niin sairasta että sanotuksi ei saa. Ja jos joku vielä yrittää väittää että ei tiennyt, niin hän puhuu muunneltua totuutta.

tapio_o_neva

Ennen kuin tässä kuulutetaan Merikukka Forsiuksen kanssa tennistä pelannutta, Tanja Karpelan kanssa Olavi Ala-Nissilän ja Juha Rehulan todistuksen mukaan hyvin viihtynyttä ja Etukeno Oy:ä sekä Susan Kurosta vastaan oikeutta käynyttä melko maallista keskustaliberaalija, joka ei puhu, saati ehkä ymmärrä ruotsia, ei edes suomeruotsia, kovin sujuvasti tai ennen kuin Muumimammaa tai Ilkka Kantolaa tarvitaan tähän arvojohtajaksi päivystävien dosenttien puutteessa, kannattaisi ymmärtää, että Keski-Pohjanmaalla on kytenyt jo kauan.

Seta järjesti Kruunupyyhyn lesboneuvojia, kun joitain vähemmistöläisiä oli kohdeltu kaltoin pienen pienissä suomenruotsalaispiireissä.

Yleisen homofiililiikkeen lisäksi normaalilla heteromiehellä on kiusanaan maakunnassa vanhoillislestadiolainen liike, joka ei taivu kovin helposti Euroopan unionin jumalattomaan menoon.

Albäck on vanhaa poliitikkosukua ja osannee tulkita monia asioita melkein oikein.

On aivan välttämätöntä, että tilanteessa, missä Pietasaari ja Kokkola pysyvät "Vaasassa" ja suomenkielisen Keski-Pohjanmaan itäiset kunnat kiiruhtavat maakuntajohtaja Altti Seikkulan johdolla kohti "Oulua" eli Pohjois-Pohjanmaata, kaiken köyhtymisen ja riitelyn ohella pannaan myös ultramodernien lisäksi äärivanhoilliset järjestykseen.

Ei Keski-Pohjanmaa ole mikään lestadiolaiskeskustalainen tyyssija, vaan herkän tasapainon maakunta, jossa asiat on saatava menemään juuri keskilinjaa pitkin.

Keski-Pohjanmaalla on sama modernisaation ongelma kuin islamilaisissakin maissa, minkä vuoksi sekä äärimodernit ja äärivanhoilliset on torjuttava.

Esimerkiksi Keskipohjanmaan lehden mukaan yhden kunnan Perussuomalalaiset olivat julkaisseet paikallislehdessä ilmoituksen, jossa olivat ilmoittaneet, että eivät ole homoja. Tästä jotkut kulttuurikeskustalaiset olivat pahastuneet.

Keski-Pohjanmaa on satujen ja viulunsoiton, evankelisen suruttomuuden ja haudanhartaan lestadiolaisuuden sekä suomalaisuuden, ruotsalaisuuden ja heiveröiden rannikolle jääneen sosialidemokratian maakunta, oikea Libanonin kaltainen porinapata.

Uskon, että Albäck on poliittisesti oikeassa ja että Helena Tornbergin virhe on siinä, että hän on tulkinnot asian pohjoispohjanmaalaisesti ottamatta huomioon Keski-Pohjanmaan henkistä ja poliittista erityisluonnetta erityisesti juuri nyt euroajan alussa.

Ihmettelen sitä, mihin Helena Tornberg tarvitsi yhdeksän päivää harkinta-aikaa esitutkintapyynnön tekemiselle. Tarvitsiko hän puolisonsa, sukunsa tai koko rauhanyhdistyksen tuekseen päätöksentekoon eli toimiiko hän itsenäisenä yksilönä niin kuin ilmeisesti Albäck loistavalla poliittisella hajuaistillaan.

tapio_o_neva

Jotenkin alan ymmärtää, että joko Helena Tornberg ei ymmärrä suomea kääntäessään ruotsinkielisen kommentin väärin tai hän ei ole vilpittömällä mielellä liikkeellä muuntaessaan sisällön paremmin syyteharkintaan sopivaksi.

Kaikki suomensuomalaiset, joilla on ylempi korkeakoulututkinto ja virkamiesruotsin pätevyys ymmärtävät Ahlbäckin kommentin juuri niin kuin Albäck on sen ruotsiksi kirjoittanut.

Vanhoillislestadiolaisilla laajana liikkeenä on seurakuntia, jossa vaikenemisella hyväksytään ne teot eli suositaan tekoja ja suojellaan niiden tekojen tekijöitä, joita suomalaisessa yhteiskunnassa ei muutoin hyvksyttäisi.

Lestadiolaisliikkeessä oleellista on roomalais-katolisen kirkon oppi siitä, että "vain oikeassa seurakunnassa voi pelastua". Toisin sanoen jos on oikeassa uskossa oleva ihminen, mutta ei oikeassa seurakunnassa tämän lisäksi, ei voi pelastua.

Jokainen ymmärtää, että nyt vuosien hautomisen jälkeen esille tullut epäilys siitä, että isoisä hyväksikäytti lapsenlapsiaan ja että vanhemmat vaikenemalla hyväksyivät asian, ei koske sitä lestadilaista seurakuntaa, jossa Limingan rovasti Ilkka Tornberg ja hänen puolisonsa Helena Tornberg mahdollisesti vaikuttavat Pohjois-Pohjanmaalla, vaan että kyseessä on yksi tyypilliseen tapaan omaksi pieneksi vähemmistöksi jäänyt ja mahdollisesti vanhoillislestadiolaisen liikkeen valtavirrasta erkaantunut ryhmä.

Albäck ei ole sanonut, että Helena Tornberg on pedofiiliseurakunnassa ja hyväksyy oman seurakuntansa jäsenen tai jäsenten rikollisen toiminnan peittelemällä tai vaikenemalla, vaan Ahlbäck on esittänut väitteen, jonka mukaan (vanhoillis)lestadiolaiset yleensä tuntevat lojaalisuuteen ja vaikenemiseen liittyvät ongelmat, jotka ilmeisesti jossain toisissa yhteyksissä Helena Tornberg tietää tai suurella varmuudella tietää, mutta kiistää.

Olen kerta kaikkiaan kyllästynyt siihen, että osa suomenruotsalaisista luulee, ettei suomensuomalainen osaa ruotsia tai jopa oikeaa riikinruotsia ja ettei suomensuomalainen aivan oikeasti ymmärrä, että suomenruotsalainen työläinen ja maanviljelijä tai pappis- ja virkamies- tai rahasukuihin kuulumaton suomenruotsalainen ymmärtää asiat samalla tavalla kuin suomensuomalainenkin.

Toivottavasti poliisi tutkii asiaa sen verran, että ymmärtää olla esitutkimatta asiaa lisää.

Vieras

hyvä kommentti. täydennyksenä vielä, että kyseisellä rauhan sana-lestadiolaisuuden (n. 7000 kannattajaa suomessa) ryhmittymällä ei ole yhteistyötä vanhoillisen pääryhmittymän (70 000 - 100 000 kannattajaa) kanssa, johon siis Tornberg kuulunee. rauhansanalaiset erosivat pääryhmittymästä 1930-luvulla oppiristiriitojen takia.

tapio_o_neva

Koska jokainen tietää, että kyseessä on Rauhan sana niin ihmettelen, miksi Tornberg villiintyy siitä, että Rauhan sanaa on käsitelty julkisuudessa ja toimii kuin olisi sen jälkeen esitutkintapyynnöin.

Kannattaisi kaivaa Kokkolasta hieman syvemmältä ja tutkia, onko Helena Tornbergin oma suku (ei siis Limingan Tornbergit) olleet rauhansanalaisia, vai mikä saa toiseen suuntaukseen kuuluvan Helena Tornbergin puolustelemaan vääräoppisia vanhoillislestadiolaisia, jos kerran itse kannattaa oikeaoppista vanhalestadiolaisuutata.

helanes

Mutta yleisemmin. Uskonnot lahkoineen ovat tabuja, ns. vakaumukset ja eritoten uskonnolliset sellaiset ovat tabuja. Tässä asian ydin. Toinen merkittävä seikka on joittenkin "uskontojen" ja lahkojen tiukka yhteisöllisyys, jota pidetään yllä pelolla ja lupauksilla.

Tunnustan olevani tapakristitty osin laiskuuttani, osin solidaarisuuttani; meidäthän on siihen kasvatettu. Todelliset ajatukseni ovat aika kaukana kirkon, minkään kirkon, opeista. Olen uskontojen ja kirkkojen suhteen hyvin, hyvin kriittinen.

Vieras

ainut mitä kommentissasi on väärin että nyt ei ole kyse vanhoillislestadiolaisista vaan rauhan sana liikkeestä, joka on täysin eri liike. mutta muuten kommenttisi salailusta ja ylipäätään pedofiliasta on oikein. NE EIVÄT OLE ASIOITA JOITA VOIDAAN PAINAA VILLAISELLA JA HYVÄKSYÄ.

tapio_o_neva

Ajattelen niin, että Rauhan sana on ollut pitkään vanhoillislestadiolaisuuden lahko ja siis vanhoillislestadiolaisuuden näkökulmasta tällainen "väärä" seurakunta eli ainakin hieman harhaoppinen seurakunta.

Se, miksi todennäköisesti vain vanhollislestadiolaiseen oikeaoppiseen seurakuntaan kuuluva Helena Tornberg puolustelee vanhoillislestadiolaisen lahkon, Rauhan sanan, toimia, herättää kysymyksen siitä, onko Helena Tornberg itse asiassa Svenska folkpartietin kannattaja Vaasan vaalipiirin pohjoisosassa Kokkolan ja Pietarsaaren seudulla Keski-Pohjanmaalla vai ovatko hänen sukulaisensa, mahdollisesti vanhempansa, joskus kuuluneet Rauhan sana-suuntaukseen.

Näitä taustoja on tietenkin vaikea kenenkään maallisen henkilön tutkia, vaan pitäisi olla joku lestadiolaisuuden asiantuntija tai sisäpiiriläinen.

kodyscot

näin on, sisältäpäin ne asiat tietäis. Mutta juuri tällainen on mahdollista tällaisissa sulkeutuneissa uskonlahkoissa, en tarkoita ainoastaan kyseistä, vaan kaikkia islaminääriliikkeistä, lestadiolaisiin. En tarkoita että siellä olisi enenmmän pedofilismia vaan että niistä vaietaan helpommin kuin muussa yhteiskunnassa. Vaikka toki olen valitettavasti saanut lukea että tapahtuu sitä kaikissa piireissä liikaa. Ennen oli aivan yhtä paljon insestiä ja pedofilismia mutta siitä ei puhuttu edes sen verran mitä nykyään. On kuitenkin yksi epäkohta edelleen, EI AUTA VAIN JOS PUHUTAAN, täytyy toimia. Tuomiot ovat liian pieniä, ja useimmiten ehdollisia kun suomessa saa mm.sinänsä vakavasta rikoksesta kuin rattijuopumuksesta saman verran vaikket vahingoittaisi ketään fyysisesti. Jos vahingoitat saa tietenkin kovemman tuomion, eli mielestäni ne eivät ole linjassa keskenään eikä muutenkaan. aloittakaa vaikka tästä. http://www.adressit.com/ishovi

Vieras

Järkyttävää luettavaa..

Joillakin ihmisillä voi olla sellaisia sairaita himoja, mutta se ei liity millään tavalla heidän uskontoihinsa. Ei kannattaisi yleistää tällä tavalla.

Useimmilla tämän "lahkon" ulkopuolisillahan ei ole minkäälaista käsitystä sisäpuolesta.

tapio_o_neva

Suomi on vallan pirun riivaama nykyään: kaikenlaiset vapaa-ajattelijat, vasemmisto- ja oikeistohörhöt sekä uskonnolliset fundamentalistit pörhöttelevät siipiään.

Miten kukaan täyspäinen voi turvautua pappien apuun päänsä sekoittamisessa? Etanoli, nikotiini ja uskonto ovat monien mielen sekoittajia.

"On kaksi huonoa hallitusta - naishallitus ja pappishallitus!"

- Sotaveteraani, kranaatinheittimistön kersantti talvisodan Taipaleenjoelta -

--------------------------------------------------------

"Tiedote

Espoon piispaa Mikko Heikkaa vastaan mieltään osoittavat kansalaisjärjestöt pitävät lehdistötilaisuuden huomenna kello 10.30 Hotelli Seurahuoneen keltaisessa kabinetissa.

Lehdistötilaisuuden jälkeen mielenosoittajat siirtyvät Espoon keskukseen Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin edustalle, missä mielenosoitus alkaa kello 12.

Edustettuina ovat seuraavat järjestöt:

- Suomen antifasistinen komitea
- Demokraattinen antifasistinen nuorisoliike Nashi (Venäjä)
- Yövartijat (Viro)
- Siin (Viro)
- Molodoe Slovo (Viro)
- Vapaan yhteiskunnan puolesta (Viro)

Mielenosoittajat vastustavat piispa Mikko Heikan vaatimusta erottaa Pohjan kirkkoherra Juha Molari liian Venäjä-myönteisten mielipiteiden takia. Molarin vaimo ja kaksi lasta ovat Venäjän kansalaisia. Molari on ottanut kantaa esimerkiksi venäläisten kohteluun Virossa. Molarin erottamista on valmisteltu Espoon hiippakunnan tuomiokapitulissa Karjalan palautusta ajavan ProKarelian tekemien kanteluiden perusteella. Asian on valmistellut itsekin Karjalan evakkoja edustava tuomiokapitulin kokoomuslainen tutkinta-asiamies Jorma Back, joka vaatii nyt Molarin erottamista mm. "kritiikittömien" Venäjä-mielipiteiden takia. Tuomiokapitulin hanke on herättänyt laajaa ihmetystä Internetissä ja Venäjän valtamedioissa. Tuomiokapituli päättää Molarin erottamisesta 12.1.2010 siirtämällä asian kurinpitoasiamiehelle, mikä kirkkolain mukaan merkitsee Molarin erottamista. Tuomiokapituli on käytännössä kumileimasin, joka ei voi asettua piispan tahtoa vastaan.

Lisätietoja mielenosoituksista: Johan Bäckman, p. 040 503 5474"

Hymiö

Voi että toivoisin, että minulla ei olisi yhtään ääriuskovaista sukulaista ja tuttavaa. He ovat niitä äärimmäisen päästään sekaisin olevia, tyhmiä ja tekohyviä teeskentelijöitä. Heidän teot johtavat lööppeihin ja itse luulevat olevansa HURSKAITA? Voi näitä sairaita piruja. Eivät ne edes vankilassa tajua tehneensä väärää.

Monissa lööpeissä ei ole kerrottu, että syyllinen kuuluu ääriuskovaiseen liikkeeseen vaikka kaikki liikkeiden porukka heidät tuntee. Se tekee kaikista heistä epärehellisiä salailijoita. Ei lain rikkominen rukoilemalla muuksi muutu vaan on lain rikkomista. Saakutan sekopallo ääriuskovaiset, hakeutuisivat mielenterveyshoitoon.

tapio_o_neva

On tietenkin selvää, että koko esitutkintapyyntö haiskahtaa siksi, että se on tehty yhdeksän päivää teon jälkeen sitten kun asiaa on ilmeisesti rovasti Ilkka Tornbergin ja Rauhanyhdistyksen johtokunnan kanssa pohdittu mahdollisesti juristin kanssa.

Uskon, että ei ole kokonaan ajateltu, miten paljon koko vanhoillislestadiolainen liike saa rapaa Rauhan sanan vuoksi siksi, että Helena Tornberg tavallaan tuo koko suomenruotsalaisen jutun täysillä Ilta-Sanomiin ja Iltalehteen.

Tästä tulee sinänsä mainio juttu, koska jos tämä päätyy Korkeimpaan oikeuteen niin kaikki punaiset demokraattiset lakimiehet pohtivat teologiselta vaikuttavaa kepujuttua Korkeimmassa oikeudessa.

Se, että joku vapaamuurarikokoomuslainen, sosialidemokraattinen tai demokraattisiin lakimiehiin kuuluva huipputuomari pohtii lestakepulaista teologiaa ja näiden kunnianloukkauksia olisi kuin ateisti pohtisi shiiamuslimien ja sunnimuslimien häpeämurhien vaikutteita.

Odotankin vakavaa kepulogis-teologista kannanottoa Tampereen vapaa-ajattelijoilta ja muilta tieteellisen maailmankatsomuksen ritareilta tähän asiaan, jos tämän muka voi tulkita muuten kuin suomenruotsalaisten kasvamisena suomalaisuuteen.

Peter Albäck on jo sen verran suomalainen, että Svenska folkpartietin parempi ja hengellisempi väki vihaa häntä jo aivan riittävästi siksi, että hän on suomalaisemmilla linjoilla maatalousvaltaisela Pohjanmaalla kuin äärieurokokoomuslainen Svenska folkpartiet.

Jotkut ihmettelevät, miksi vähemmän koulutetut muslimit hermostuvat, kun Jyllands Posten ja Aftenposten vetävät koko ajan kölin alta.

Kannattaisi punavihreiden pohtia myös suomalaisia primitiivireaktioita, koska Suomessa muka on sivistystasoa ylivääräkoulutusyhteiskunnan vuoksi.

Joskus mietin, että mistä näkyy esimerkiksi tohtoreiden sivistys. Mieleen tulee lähinnä The Soviet Storyyn, Pro Karaliaan ja Suomen Antifasistiseen Komiteaan liittyvät parodiat.

Sokarates

Tämän ovat tieneet jo kaikki aikoja sitten, yleensäkin maaseudulla insesti ja pedarismi ovat "maan tapoja".

Toki muissakin suljetuissa yhteisöissä ja varsinkin uskovaisten keskuudessa insesti on yleistä.

Tässäkin tapauksessa viranomaiset jotka luultavasi ovat ko. uskontokunnan jäseniä, peittelivät tätäkin rikosta.

tapio_o_neva

Tämän vuoksi kaikki vanhoillislestadiolaiset, myös suomensuomalaiseet, saavat "lunta tupaan" Rauhan sanan vuoksi. On kuin trotskilaiset pantaisiin kärsimään stalinistien vuoksi.

Toisaalta on sanottava, että se on kristillistä, koska kristillinen etiikka perustuu sijaiskärsimykseen ja anteeksiantoon, jota tässä prosessissa ei näy, vaan ilmeisesti vuosikymmenien henkiset verikostot välillä puukottavien ja ampuvien etnisten vähemmistöjen tapaan.

On mielenkiintoista nähdä, miten "aikuisesti ja kypsästi" se viisaampi osapuoli, siis henkisempi, hengellisempi ja hengistyneempi käsittelee asiaa.

Tässä on KOLME ulottuvuutta: vanhoillislestadiolainen/keskustalais-suomalainen/keskipohjalainen.

Uskon, että Herlinillä olisi kyky valottaa ainakin keskipohjalaista ulottuvuutta, mutta ehkä evankelisemmasta näkökulmasta.

Jarska

Onko Suomenruotsalaisetkaan aivan kaikki pedofiileja, vaikka ovat oma yhteisönsä jollakin kylällä. Voiko kaikki leimata yhden tapauksen varjolla, eikö kaupungeissa ole koskaan paljastunut pedofiliaa tai lapsipornoa? Eikö missään ole salailtu tuota, vaan on menty teon jälkeen heti tekemään asiaankuuluvat ilmoitukset? Rikoksia salalaillaan aina ja useimmiten siinä onnistutaankin. Uskonnosta on monilla yksisilmäinen amerikkalaisten elokuvien tuottama "lahko" käsitys, sitäkin hyödynnetään tuottamaan viihdettä ihmisille. Tämä tapaus on myös herkkua uskonnon vastustajille, ymmärrettävästi.

Valtasuuntauksen Vanhoillislestadiolaisuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Kaikki luonnoton seksuaalisuus ja irralliset suhteet ovat vielä syntiä vanhoillislestadiolaisuudelle. Mutta uskosta voi myös hairahtua, siksi vanhoillislestadiolainen pappi varoittaa synnistä. Julkisesti syntiä tekeviä jotka eivät kadu, on myös erotettu rauhanyhdistyksistä, josta muistetaan kohutut hoitokokoukset.

Kustbo

Turha väittää, että lapsiin sekaantuminen olisi jotenkin joku ruotsinkielisten kylien juttu.

Aikoinaan kasvatustieteitä opiskellessani tuli monesta lähteestä todennettua, että lasten hyväksikäyttö on hirveän yleistä yli päänsä lestadiolaisten keskuudessa - kun äiti on synnyttämässä, isä käyttää tytärtä jne.

tapio_o_neva

"Ruotsinkieliset lehdet eivät sallineet ensin mitään keskustelua aiheesta. Lestadiolaisia on Oulun ja Lapin läänissä, suomenkieliset äänestävät kepua ja kristillisiä. Eteläpohjanmaalla ruotsinkieliset lestadiolaiset äänestävät Kristillisiä, RKP:tä tai kepua. Kyse on siis poliittisten alueiden pitämisestä.Lapsia pelotellaan jo 3-vuotiaasta pirulla,helvetillä. Jäsenet ovat ankaran kontrollin alla, eikä ulkopuolisille kielimistä sallita. Oulussa lestadiolaisilla on suuri taloudellinen valta. Peter Albäck on rehti ja rohkea, sohaisee salattua ampiaispesää."

=> Peter Albäck tekee piirin puheenjohtajana Suomen Keskustalle vaalivoittoa Keski-Pohjanmaalla Vaasan vaalipiirissä, mikä ei puolestaan käy Helena Tornbergille Oulun vaalipiirissä.

tapio_o_neva

No tietenkin ruotsinkieliset. Nylands Brigad on ruotsinkielisten joukko-osasto, jonne tulevat koko Suomesta, myös Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Keski-Pohjanmaalta, joka kuuluu Kokkolan ja Pietarsaaren seudulta ruotsinkieliseen rannikkoseutuun, asuvat ruotsinkieliset.

Nylands Brigadissa on toki muutaman suomensuomalainen, joka haluaa oppia ruotsia: oli serkkutyttönikin.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/index.dsp

Nylands Brigad on paikka, jossa pääkaupunkiseudun raharikkaat suomenruotsalaiset, pääkaupunkiseudun virkamiesperheiden suomenruotsalaiset sekä Pohjanmaan ei Pampaksen maanviljelijät ja tavalliset suomenruotsalaiset kohtaavat ehkä ainoan kerran elämässään Svenska folkpartietin puolue-elämän lisäksi.

Näin ollen tieto siitä, millaista elämä on ruotsinkielisellä rannikkoseudulla, siirtyy myös Etelä-Suomen maallistuneiden suomenruotsalaisten tiedoksi samoissa ryhmissä, joukkueissa ja tuvissa.

Helena Tornberg on:

1) kärjistänyt asiaa osaksi ja johtaa hieman harhaan suomenkielistä yleisöä

2) uskonee, että joku esitutkintapyyntö, jota on haudottu yhdeksän päivän ajan mahdollisesti rauhanyhdistyksen merkittävien tahojen kanssa, lisää vanhoillislestadiolaisten yleistä uskottavuutta ruotsinsuomalaisten ja suomensuomalaisten keskustalaisten keskuudessa

3) luulee tai pelkää, että kaikkien toisilleen vihamielisten vanhoillislestadiolaisten uskotaan olevan samankaltaisia kuin tämä erillinen tapaus.

Tässä on poliittisesti paljon pelissä. Helena Tornbergilla se, kykenevätkö hänenkaltaisensa vanhoillislestadiolaisen liikkeen avulla nousemaan jatkossakin maallisten luterilaisten johtoon kirkkoherroina, rovasteina tai ehkä jopa piispoina tai saamaan yhteiskunnallista arvostusta heidän puolisoinaan. Joidenkin naisten identiteetti on tasan sama kuin heidän puolisonsa oletettu yhteiskunnallinen arvostus.

Peter Albäck puolestaan haluaa osoittaa, että hän on normaali keskustalainen suomenruotsalainen, joka osaa ajatella "terveesti" kuin aitosuomalainen suomensuomalainen keskustaliikkeessä maakunnissa ja maaseudulla.

Taistelun kärkenä lienee lähinnä Kruunupyy eli Kruunupyy, Ala-Veteli ja Teerijärvi, johon on tähän mennessä osallistunut myös Seta ry tiedottajilla.

Toisin sanoen taistelua käydään tosiasiassa Teerijärven-Ala-Vetelin tasolla Kruunypyyssä ja Suomen Keskustan ruotsinkielisen piirin sisällä Suomen Keskustan kannatuksesta Svenska folkpartietin kustannuksella ja siitä, että Helena Tornberg on tavallaan ajautunut Svenska folkpartietin puolelle kiistaa.

Ahtaalle jouduttuaan Helena Tornberg on tietenkin ottanut poliisin ja lööppituen avukseen arvaamatta, miten Ilta-Sanomien ja Iltalehden käsittelyssä käy.

Sääliksi käy asiallisia vanhoillislestadiolaisia, kunnes tämä savotta on viety loppuun. Uskonnollisissa ja poliittisissa pienissä piireissä tyypillistä on se, että ne eivät arvaa kansanvallan ja markkinavallan voimaa.

Vieras

kahden pikkupojan mummo, äidinäiti. Jos minun mieheni eli poikien vaari tekisi vastaavaa näille pojille ja jos tyttäreni aviomies yllättäisi vaarin itse teosta ja edes harkitsisi vaikenemista, niin varmasti ilmoittaisin heidät molemmat poliisille. Ilman minkäänlaisia keskusteluja.

Jos poikien oma isä alkaisi sattuneen johdosta hyssytellä, uhkailla tai tai selitellä tapahtunutta "Herran tahdolla" tilanne olisi kammottava ja poikien kasvun kannalta katastrofi.Vaikka minut suljettaisiin minkä lahkon tahansa ulkopuolelle, mieheni joutaisi vankilaan ja lasten isäkin saisi kuulla "kunniansa".

Sydamestäni toivon, että ei kenelläkään pikkupojalla olisi isiä ja äitejä, jotka uhraavat laspsensa lahkoille.

Omassa lapsuudessani me koko resupekkalauma saatoimme uhkailla pienestäkin tappelusta naapurin kakaroita ja aikuisiakin, että jos lyöt tai kiusaat niin " meidän isä tulee ja antaa sulle remeliä". Se oli meidän ainoa turvahuuto. Eikä hän koskaan ketään meidän takia lyönyt, mutta suojeli kuitenkin tarpeeksi osoittamalla valmiutensa siihen.

olavinieminen

Viimeistään Timo K. Mukan Maa on syntinen laulu-kirjan jälkeen ei kukaan voi sanoa, ettei tiedä asiasta mitään.

Yleisesti on muutenkin tiedetty tämän ongelman olemassaolo.
Sillä varjolla politiikan johtohahmo ei voi heittäytyä tyhmäksi ja tietämättömäksi. Sillä lailla ei uskottavuutta saa. Jos ei ole kanttia tietää niin ei ole asiaa päättävään asemaankaan. Tekoihin syylliset ovat sitten eri asia.

Vieras

Voihan sitä insesti-ukkia tai -isää yrittää viedä oikeuden eteen, mutta todellisuudessa aika vaikeaa saada minkäänlaista tuomiota Suomessa.
Pedofiilien puolustajat ovat niin tehokkaita ja uskottavia. Asiantuntijat ovat yhtenään olleet mm. Ylen ajankohtaisohjelmissa väittämässä, ettei insestiä ole ollut. Huoltajuusriidan aikana äiti on keksinyt perättömän ilmiannon, käyttänyt ns insestikorttia.
Media on ollut puolustamassa näitä insesti-isiä. Valitettavasti vielä kansan tv-lupamaksuilla toimiva yle enimmäkseen.

Uhrit ymmärtävät vasta aikuisena mitä heille on tehty. He uskaltautuvat vasta 40-v puhumaan. Uhrit syyllistetään, häpäistään jopa mediassa.

tapio_o_neva

http://katriinakajannes.blogit.uusisuomi.fi/2010/01/11/kaskevatko-saarna...

1. Peter Albäck haluaa, että ajattelevat suomenruotsalaiset Vaasa vaalipiirin pohjoisosassa äänestäisivät Svenska folkpartietin sijaan Suomen Keskustaa.

2. Suomen Keskustassa melko keskustalaisessa Oulun vaalipiirissä Helena Tornberg ei haluaisi, että Keski-Pohjanmaalla ei Peter Albäck ottaisi niskalenkkiä Svenska folkpartietissa kukistamalla osaa vanhoillislestadiolaisista. Näin ollen poliittisesti Oulun vaalipiirin keskustalainen Tornberg onkin ikään kuin Vaasan vaalipiirissä svenskafolkpartisti.

3. Jos Yleisradio ja Sanoma olisivat SDP:stä vapaita, miten kävisi SDP:n? Pitäisikö Urpilaisen ruveta peräti strippaamaan tuottaakseen uutta päivän politiikkaan?

Keskustalaiset ovat kaapanneet julkisuuden. Myös Kanki-Kaikkosen juttu häviää Keskustan puheenjohtajavaalispekulaatioille ja nyt Tornberg-Albäck -ottelu vie loputkin Neljästä kanavasta.

Kuka enää kuuntelee Heinäluomaa, kun koko media on täynnä Keskustaa?

tapio_o_neva

Suomen sosialidemokraattinen ja kuorikokoomuslainen kirkko joutuu samaan hajoamistilanteeseen kuin tupo. Armotalous eriytyy liberalismin periaatteiden mukaan ja kaikki näyttävät tulevan hulluiksi.

Kirkon pelastamiseksi jossain määrin yhtenäisenä, kirkkoon tarvittaisiin hengellisystmistä vastustavia ateistisia maallikkoja ja kansallisesti orientoituneita vapaa-ajattelijoita.

Minusta kansalliset kommunistit ja maalaisliittolaiset ja vennamolaiset voisivat tulla enemmän kirkon toimintaan mukaan, jotta lesbot, homot, herätysliikkeet, Pro Karelia, antifasistit ja koko sirkus saataisiin johonkin järjelliseen kuosiin.

Vetoan kaikkiin jumalattomiin, maallisiin ja epäkirkollisiin, jotka maksavat kirkollisveroa, että tulisivat kirkon piiriin köliksi antamaan vapautta pulleille purjeille.

Piispatkaan eivät ole enää järjissään. Kirkko tarvitsisi SKDL:n kirveslinjan. Ehdotan, että perustetaan remonttiryhmä, jossa kirvesmiehet ja rakennusmestarit tuovat timpurinkynän ja kirveen teologisiin pohdiskelmiin.

tapio_o_neva

Rauhan Sanassa on asiaakin:

http://www.lyrs.fi/foorumit/viewtopic.php?t=1018

"Tuollaiset näkemykset helluntalaiset levittävät rukoushuoneissaan ja pyrkivät kaikin keinoin vastustamaan rauhaa lähi-idässä. Ja TV7 tuputtaa sitä samaa päivästä toiseen.

Jos lähi-itään halutaan rauhaa, Jerusalem pitää jakaa palestiinalaisten ja juutalasten välillä, ja tehdä siitä kolmen monoteistisen uskonnon pyhäksi kaupungiksi, ei temmellyskenttä "profetioiden" toteuttajille.

Uskon että näissä asioissa moni rauhansanalainenkin saa katsoa itseensä peiliin. Poiketen muihin lestadiolaissuntiin, moni rauhansanalinen tukee kristillisdemokraatteja. Kristillisdemokraatit (kristillinen liitto) on perinteisesti ollut helluntailaisten puolue.

Jos äänestää kristillisdemokraatteja, on epäsuoranaisesti tukemassa näitä näkemyksiä.

Ensimmäinen asia Sari Essaya teki päästyään parlamenttiin, oli pyrkiä Israel valtuuskuntaan, mihin hän pääsikin. Ei ympäristö-, ihmisoikeus-, tai johonkin muuhun valtuuskuntaan johon uskoisi että kristitty haluaisi."

tapio_o_neva

No nyt taisi selvitä! Helena Tornberg, joka on Kokkolasta kotoisin, ei kuulukaan vanhoillislestadiolaisuuden valtavirtaan, vaan vanhoillislestadiolaisesta irronneen Rauhan Sanan Oulun yhdistykseen!!!

http://www.lyrs.fi/toiminta_paikallisyhdistykset.php

Näin ollen Albäckin kommentti siitä, että "vanhoillislestadiolaiset tietävät näistä asioista yleensä" onkin otettu Tornbergeilla vastaan muodossa "sinäkin tiesit nimenomaan tästä asiasta, mutta vaikenit".

Normaali suomalainen ymmärsi Albäckin viittauksen yleisenä viittauksena vanhoillislestadiolaisen liikkeen ongelmiin, mutta Tornberg otti sen henkilökohtaisesti siksi, että kuuluu Rauhan sana-liikkeeseen, mistä hän ei tietenkään maininnut mitään.

http://www.google.fi/search?q=Rauhan+Sana+Ilkka+Tornberg&ie=utf-8&oe=utf...

Rauhan sanan keskuspaikka onkin Oulussa!

Ilkka Luoma

Uutisointia puhuttaa nyt myös Suomessa vahvat epäilyt lapsiin kohdistuvista myös internetin välityksellä alkaneista seksuaalisista hyväksikäytöistä. Pinnalle on tullut jäävuoren huippu. Eläinkunnassa ei ole laadittuja lakeja suvunjatkamiselle, siellä toimivat vahvemman lait ja voimakas tarve lisääntymiseen ainoana päämääräpitoisena mallina itse elämäntarkoituksessa.

Eläinkunnassa toimivat luonnonlait. Vanhempien kasvattamat jälkeläiset ovat valmiit lisääntymiseen heti, kun sukukypsyys saavutetaan. Selvää "ikärajaa" vuosina ei ole, on vain luonnonlaki, joka tuntuu nenään ja vaistoihin sekä toisinpäin sisältä tulevana tarpeena tehdä jotain.

Ihmiset ovat rakentaneet lait - sukukypsyyden käyttämisen osalta - selkiyttämään veteen piirretyn viivan. Sukukypsyys biologisesti saavutetaan aikaisemmin, kuin laki sen sallii toimintana ja mieli sen täysin ymmärtää.

Seksuaalisuus on luonnossa markkinointia ja mainontaa. Urokset ovat komeita ja sijoittuvat näytösalttarille valiintumisten kohtaamiseksi. Naaras katsoo usein vierestä, kun uros taistelee itselleen lisääntymisen oikeuden. Soitimella oleva urosmetso on naaraille komea näky ja paras kalisuttaja saa palkinnon. Uros on geenistöltään aina taistelutilanteessa ratkaistaessa perimän siirtoa eteenpäin.

Länsimainen markkinatalous on ulottanut markkinoinnin ja mainonnan kaikille elämän aloille. Mainostetaan niin miehekkäitä mammuttimaastureita, naisellisia ja eroottisia vaatteita kuin tunteisiin vetoavia palveluita mm. keräyksinä. Koko elonkaaremme on täynnä mainontaa. Mainosihmiset ovat keksineet myös nuoret, jopa alaikäiset markkinoinnin alttarille, jossa mm. piiloseksuaalisuudella on näkyvä osansa.

Alaikäiset ovat löytäneet mainosvälineen vailla vertaa; internet on täynnä mm. chat-palstoja, joissa sivustot ovat täynnä nuorten tyttöjen ja poikien kuvia photoshopattuina, aseteltuna ja edukseen järjestettynä aikuisten mainosmaailman mukaisesti.

Nämä kuvat ovat kaikkien nähtävillä. Nämä internetpalstat ovat markkina-aluetta verhottuna yhteenkuuluvuusryhmien keskusteluihin. Osa nuorista ei olisi tiennyt "kaunistaa" itseään esittelykuntoon, ellei markkinaviesti aikuisten maailmasta olisi heitäkin tavoittanut. Sitä nuoret ja lapset perässä, mitä aikuiset edellä.

Suosituimmalla chat-palstalla Suomessa on 5 mijoonaa potretti- yms.kuvaa ja 367.000 nuorta/lasta esittelyssä. Kävijöitä sivuilla on joka päivä satoja tuhansia ja niiden joukkoon mahtuvat myös nämä epänormaalit helpon voiton tavoittelijat. Tällä sivustolla rekisteröityneiden käyttäjien keski-iäksi on laskettu 19 vuotta, toisaalta monet nuoret ilmoittavat ikänsä korkeammaksi, kuin se onkaan.

Uros ja mies on aina testaustilanteessa kykyjensä osalta; on kysymys viehätysvoimasta ja tarpeesta kokeilla myös varttuneemmalla iällä kykyjen ja keinojen toimivuutta. Uros on aina markkinatilanteessa naaraiden ja naisten valintatilanteissa.

Ihmisissäkin monesti naiset katsovat vierestä kun miehet vertailtuvat; nokkelin, vahvin ja huomaavaisin vahvalla itsetunnolla saa palkinnon ikiaikaisessa taistelussa seurustelusta ja sen jälkeisestä suvunjatkannasta. Mieheltä eivät lopu tarpeet, suvunjatkantakyky normaalisti säilyy loppuelämän.

Osa varttuneista miehistä on valinnut itselleen "helpon" markkinatien kykyjensä, taitojensa ja huomaavaisuuden testaamiseksi; se on internet, joka on täynnä tarjontaa aikuistenmaailmassa. Viime vuosina tähän tarjontaan on tullut nuorten ja lapsien omat sivustot ja chattipalstat, joilla on nyt varhaisteineinä ja lapsiaikuisina kuvamarkkinat, joista on helppo valita kohteita.

Kyseessä on tarjonta- ja kysyntätilanne, jossa alaikäisen mieli ei usein ymmärrä, mitä on tekemässä. Lisäksi teiniytyvällä tytöllä on tarve alkaa kokeilemaan omaa viehätysvoimaa; kaikkien tyttöjen äidit tietävät tämän. Tässä kohtaamispisteessä syntyvät lakien mukaiset rikokset.

Nettipalstoilta löytyy helppoja "uhreja" tarpeisiin omissa ikäluokissaan onnistumattomille miehille. Kun luontainen tavoittelu ei ota onnistuakseen, on kentäksi valittava sellainen, jossa onnistuminen omille tarpeille onnistuu. Nuoret tytöt ovat suojattomia, he ovat luonnonmukaisesti testausvaiheessa itsekkin ja tähän miehet iskevät kiinni. Kokemus käyttää hyväkseen kokemattomuuden. Vastuu varttuvasta nuoresta jää unholaan. Vanhempien osuutta kasvatuksessa, koulimisessa ja opastuksessa ei voida unohtaa. Tietokoneessa on myös OFF-nappula.

Alaikäisten hyväksikäyttö kohtaa myös toisen ilmiön tyttöjen lisäksi pojissa, joista pieni osa varttuneista miehistä ja naisista on kiinnostunut. Tämä toiminta on täysin luonnonvastainen; urokset keskenään eivät voi lisääntyä ja eläinkunnassa tämä saman sukupuolen keskinäisesiintymä on erittäin harvinainen, sen luonnottomuuden vuoksi.

Ihmisillä vastaava tilanne alaikäistilanteessa varttuneemman tahon osalta on sairautta ja vastoin luonnollista kehittymistä. Yhteiskunta hoitakoon sairaat asianmukaisesti pois yhteisöllisyydestä. Luonnossa nämä erikoistilanteet eliminoituvat tavallansa.

Seksuaalisuus alaikäisten osalta on myös kasvatuskysymys. Vanhemmilla on velvollisuus valmentaa lapsensa kohti yhteiskuntamme mukaisia normistoja myös viattoman esittelyn, itsensä markkinoinnin ja mainonnan osalta. Vanhempien tulee ymmärtää oman nuoruutensa kautta lapsiensa kehittyminen ja muuttuva maailmanmeno.

Varttuneemmat ihmiset, lähinnä miehet ovat vastuussa omasta kyvystään ja jos se ei onnistu omassa kategoriassa, niin silloin on aika ajanut ohi ja "helppoa" tavoittelua, manipuloimalla kokemattomia ja alaikäisiä ei tule sallia. Yhteiskuntaelämä on vastuuta itsestä ja toisista. Luonnonlait ovat meillä ihmisilläkin.

Ilkka Luoma

maanantai, lokakuu 02, 2006

MerjaH

arvostellessaan lestadiolaisia.

Kyllähän heillä on salaamisen ja muilutuksen kulttuuri, ei siitä mihinkään pääse. Kaikilla ei tietenkään, mutta se liike suojelee omiaan.

Minä ihmettelen sitä, että kukaan "Rauhan liikkeen" jäsenistä ei olisi muka nähnyt kyseisen hirviön pahuutta. Minä olen sitä mieltä, että lipevyydestä, lauman taakse vetäytymisestä ja viimeistään SILMISTÄ sen pirun tunnistaa.Sanathan voivat olla mitä vain, normaali ihminen näkee kyllä sanojen taakse. Kyllä pahan kosketuksen huomaa, se henkii kylmyyttä. Se on itte perkehleestä.

Eikö suomenruotsalaisissa pohjanmaalla ole aika paljon homojakin, näin olen ainakin kuullut siellä asuvalta ystävältäni: koko kylä homppeleita, ainakin melkein. Nykyisinhän homoksi sanominen ei ole mikään kunnianloukkaus, niin että turha vaiva.

Lestadiolaisuus ei ole yhtäkuin Rauhan Sana.

Kyllä tässä tosiaan saa vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaisetkin lokaa niskaansa. Tämä näistä suomessa ylivoimaisesti pienin RauhanSana, nyt sitten edustaa koko lestadiolaisia, vaikka ovat täysin oma liikkeensä omine saarnaajineen. Mediassa kaikki kuitenkin ovat lestadiolaisia. Kyllä se nyt hieman ärsyttää kun minultakin esikoislestadiolaisena tullaan kysymään tiesitkö jotain tästä. Vähän hankala tietää kun en edes tunne yhtään rauhansanalaista, heidän saarnajiaan, enkä muutenkaan mitään mitä liikkeen sisällä tapahtuu.

Vieras

sähelsit ja söhelsit kuin raivopäinen tämän asian kimpussa.
Ja sait vietyä asian insestistä puoluepolitiikkaan.

Koittaisit muistaa, että "aina on olemassa joku,joka voi kusta meidän kaikkien päälle". Hyvä kertomakirjallisuus paljastaa aina totuutta, mutta ei "yksyhteen". Se on siellä takana,kätkettynä sanaiseen viittaan.

Jokaiselle Rovaniemellä asuvalle on ollut päivän selvää se, että paikallinen kirkko, lestadiolaisuus, suurin osa yrityelämää ja keskustalaisuus ovat umpisolmussa keskenään.

Siihen solmuun ja toistensa suojaamiseen liittyy juuri "Oulun mafiaksi" kutsuttu YDIN, eli Oululainen Rauhan Sana -liike ja se on saanut ujutettua agenttinsa kaikkialle: yliopistoon, Te-keskukseen, poliisiin, tiedotusvälineisiin. Maakuntahallintoon. Siksi Johanna Korhonenkin torpattiin. Tekopyhyydestä,jolla ei ole vertoja.

Se liike ei kuitenkaan ole vielä saavuttanut "täyttymystä". Siitä ei ole tullut toivottua "täyden palvelun"-politiikkaa, koska se on sisäisesti riitainen ja ne riidat paljastavat systeemin totaalia kyvyttömyyttä. Se on ammattitaidottomien tunareiden kerho.

Olet siis täysin oikeassa Neva tämän poliittisen yhteyden paljastamisessa. Mitä voitaisiin tehdä, se on toinen juttu?

Hannat Annat

hei - lestadiolainen liike on ilmeisesti ennen kaikkea kaupan kansainvalinen rikollismafia, ilmeisesti heilla on, osittain tukea suomenkielisilta kuvataiteilijoilta nauttien, omaa stalkkaustuotantoa, joka toteutuu osittain osuuskuntamuotoisissa yrityksissa liikkeen sisalla.

uhreina heilla on "poliittisia" henkiloita, vaitetaan. tosiasiassa lestadiolaishenkinen kuvataiteilija, elokuvan- tai teatterintekija, kirjailija tai muusikko on yhta koyha kuin maalliset kollegansa, eika pelkalla tyottomyyskorvauksella ela.

mitka kulttuurin osuuskunnista ovat lestadiolaisen liikkeen sisalta?