Torstai 25.4.2019

Kaikki ateriat pelkkää kaljaa ja makkaraa? OK, sanoo asiantuntija

Luotu: 
2.7.2015 17:21
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Makkara ei ole epäterveellistä, jos sitä syö kuukauden vuodessa.
|

Kesäherkuissa piilee vaaroja, mutta ei haittaa vaikka ruokavalio kesällä vähän repsahtaisikin, kertovat Terveystalon ravitsemusterapeutti Arja Alanko ja Tampereen kaupungin ravitsemusterapeutti Virpi Salminen.

–Totuus on se, että kukaan ei menetä terveyttään lopullisesti, jos repsahdus on hetkellinen, vaikka kuukauden pätkä. Kaikki me kestämme sellaisen makkararuokavalion jonkun kuukauden ajan. Jos se jatkuu niin, että koko ajan syödään joka päivä se yksi makkara tai suklaalevy tai juodaan yksi olut, silloin terveys vaarantuu enemmän, Alanko sanoo Uudelle Suomelle.

–Periaatteessa ei ole haittaa lyhytaikaisesti, mutta jos siitä kertyy paljon lisäkiloja, eikä saa niitä syksyn aikana pois, niin silloinhan siitä tulee pitkäaikaisempaakin haittaa, Salminen sanoo.

Suomalaisten suosikkiruoassa makkarassa piilee riskejä, jos sitä syödään paljon.

–Se on kaikki kovaa tyydyttynyttä rasvaa ja rasvaprosentti on aika iso yleensä. Punaisen ja pitkälti prosessoidun lihan tiedetään olevan syöpää aiheuttavia, Alanko sanoo.

-Jos määrät pysyvät kohtuullisina ei ole haittaa, kunhan loman jälkeen palaa ikään kuin normaaliin, monipuoliseen syömiseen. Jos on tyypin 2 diabetesta tai sydän- ja verisuonisairauksia alla, niin siitä voi olla haittaakin, mutta jos on kyseessä perusterve henkilö ja paluu loman jälkeen sujuu ihan ongelmitta, niin ei siitä suurta haittaa ole kun pysytään kohtuullisissa määrissä, Salminen toteaa.

Hän muistuttaa, että makkaraa paljon syövillä on riski saada liikaa suolaa.

Mitkä ovat epäterveellisimmät kesäruuat?

–Ne kuuluisat kesäkilot saa nopeasti kerättyä, kun syö jätskiä. Jäätelöhän on hirvittävän lihottavaa. Jos haluaa paljon kiloja ja nopeasti, kannattaa syödä jäätelöä päivittäin, Alanko vastaa.

Myös alkoholissa on yllättävän paljon kaloreja.

–Alkoholi monesti kuuluu kesään. Vähän grillaillaan ja otetaan olutta. Jo yksi annos viikossa muuttaa rasva-aineenvaihduntaa epäedulliseen suuntaan eli rasva lähtee kertymään helpommin, Alanko sanoo.

–Kyllähän joku kirkas pullo viikonlopussa tarkoittaa sitä, että siinä ei saisi sitten mitään muuta syödäkään. Energiamäärä on todellakin hurja, hän lisää.

Miten selvitä kesästä ilman, että ruokavalio menee ihan rappiolle?

–Muista kasvikset, marjat ja hedelmät ja muistetaan juoda janoon vettäkin, Salminen vastaa.

–Kesä on loistavaa aikaa, kun kaikki kasvikset, vihannekset ja marjat ovat parhaimmillaan, Alanko sanoo.

Hän ehdottaa grillaamiseen makkaran sijaan kalaa, paprikaa ja kesäkurpitsaa.

–Jäätelön voi korvata esimerkiksi sorbetilla. Netti on pullollaan erilaisia sorbettiohjeita. Sorbetti on energiamäärältään maksimissaan viidennes jäätelön energiamäärästä.

Hän korostaa, että myös koolla on väliä.

–On ihan eri asia syödä jättistuutti kuin joku puikko, Alanko sanoo.

 

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Heikki Jäntti

Mitä vikaa makkarassa on? Tietysti makkara on prosessoitua liharuokaa, minkä sisältää paljon lisäaineita, siksi pitääkin valikoida oikein. Monet makkarat sisältävät jopa vehnää (jauhoja säästämättä) Tärkeätä on mitä makkaran kanssa syödää? Yleensä perunaa (ranskalaisia) Peruna on pelkkää tärkkelystä, joka nostaa verensokeria huomattavasti. Mökkielämässä voileipä maistuu hyvälle makkarasiivun ja keinotekoisen levitteen (mergariinin) kera. Vehnää sisältävä voileipä on terveysriski ei suinkaa oikein valittu makkara. Vehnä nostaa veren sokeria kaikkein eniten ei makkara.
Verensokerin nousu lisää tietysti insuliinin tuotantoa, jolloin seuraukset voivat olla moninaiset aina lihomisesta alkaen. Ihminen ei liho ilman insuliinin läsnäoloa.