Tiistai 13.11.2018

”Kansanedustajista puolet mäkeen – 50% palkankorotus”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.3.2010 18:11
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    40 vuotta sitten kansanedustajaksi valittu Erkki Tuomioja uudistaisi eduskuntaa kovalla kädellä.

Kansanedustaja Erkki Tuomiojan (sd.) mielestä jatkuvan häpeilyn ja muminan kansanedustajan palkkauksesta voisi lopettaa 50 prosentin tasokorotuksella ja muuttamalla palkka takuutuloksi.
Takuutuloa vähennettäisiin siinä suhteessa kuin edustajalla on samanaikaisesti muita palkka- tai palkkiotuloja.

Tuomioja pohdiskeli eduskunnan ja politiikan ahdinkoa torstaina eduskunnan auditoriossa juhlistaessaan ensimmäistä valintaansa eduskuntaan 40 vuotta sitten. Hänen kyseli, olisiko Suomen kokoisessa maassa vähän pienempikin kansanedustuslaitos riittävä.

–Tyhjältä pöydältä saatettaisiin tänään päätyä 200-jäsenisen eduskunnan asemesta vaikka satapäiseen eduskuntaan, Tuomioja sanoi.

Eduskunnan merkitys ei Tuomiojan mielestä ole kuitenkaan vähenemässä, vaan demokratian kannalta EU-maiden kansalliset parlamentit ja niiden osallistuminen EU:n päätöksentekoon on vielä pitkään ratkaisevassa asemassa.

Tuomiojan esitelmää olivat kuuntelemassa muiden muassa hyväkuntoisen oloinen presidentti Mauno Koivisto ja rouva Tellervo Koivisto ja myös vuonna 1970 eduskuntaan noussut entinen SDP:n puheenjohtaja Ulf Sundqvist monien nykypoliitikkojen ohella.

Ahde, Salolainen, Tuomioja, Väyrynen

Eduskunnassa on kaikkiaan neljä vuoden 1970 maalisvaaleissa ensimmäisen kerran Arkadianmäelle valittua.

23-vuotiaana valittu Tuomioja oli eduskuntaan tullessaan saanut julkisuutta tv-toimittajana. Hän jäi eduskunnasta pois vuonna 1979 tultuaan valituksi Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi. Politiikkaan ja eduskuntaan hän palasi vuoden 1991 vaaleissa.

24-vuotiaana kansanedustajaksi valittu sähköasentaja Matti Ahde (sd.) siirtyi eduskunnasta vuonna 1990 Veikkauksen toimitusjohtajaksi. Eduskuntaan hän palasi vuoden 2003 vaaleissa.

Pertti Salolainen (kok.) oli eduskuntaan tulleessaan jo 29-vuotias tunnettu tv-kasvo, joka oli ollut ruudussa vuodesta 1962, viimeksi Yleisradion Lontoon-kirjeenvaihtajana. Hän siirtyi vuonna 1996 Suomen suurlähettilääksi Lontooseen ja palasi eduskuntaan vuoden 2007 vaaleissa.

Paavo Väyrynen (kesk.) nousi eduskuntaan myös tv-toimittajan tunnettuudella 23-vuotiaana. Vuonna 1995 hän siirtyi europarlamenttiin, mistä palasi eduskuntaan 2007.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Leo

Tonnilla saa tonnin miehen.
Minä ainakin haluaisin maksaa lisää palkkaa kansanedustajille, ja paljon. Saataisiin ehdolle kunnon kandeja niiden tonihalmeiden ja mikkoalatalojen lisäksi. Luultavasti silti valittaisiin mikkoalatalot eduskuntaan mutta olisipa mistä valita. Pari taloustieteilijää, filosofia, yritysjohtajaa ei tekisi pahaa eduskuntaan. Nyt he ajautuvat paremman palkan ja mukavemman yksityisen elämän takia yksityiselle sektorille sen sijaan että laittaisivat itsensä peliin eduskuntaan.
Tämän takia eduskunnalle nauretaan, likaa osaamatonta porukkaa.

jere.

Valtaosa Suomen eduskunnan lainsäädäntötyöstä on Unionin ukaasien viemistä kansalliseen lainsäädäntöön. Kuitenkin eduskunnan koko on määritelty itsenäistä lainsäädäntöä silmälläpitäen.

Esitän, että kansanedustajien määrää vähennetään samassa suhteessa kuin he ovat luovuttaneet päätäntävaltaa rajojemme ulkopuolelle.

Ilkka Luoma

(Median kestoaiheena usein kirjoitettu 100-paikkaisesta eduskunnasta - se saa nyt tuotekehityspurskeen)

[ ... kansalainen ihmettelee äänestyskopissa ketä vähiten epäluotettavaa ehdokasta äänestäisin. Tavallinen ihminen menetti luottamuksen edustajiinsa jatkuvista "vilpeistä ja muunnellun totuuden tai muistamattomuuden" ilmentymistä. "En äänestä" - moni pohtii, mutta jos kansalaiset saavat itse päättää eduskunnan paikkamäärän - niin nostaisiko se äänestysprosenttia? .1/ .. ]

Kiinassa kokoontuu kerran vuodessa muutamaksi viikoksi kansankongressi - heidän eduskunta, jossa on noin 2700 edustajaa 1330 miljoonalle ihmiselle. Jos meidän eduskunta olisi samassa suhteessa, olisi meillä noin reilu 10 kansanedustajaa - no, järjestelmät eivät ole vertailukelpoisia suoraan. Sitäpaitsi Kiinassa tuotekehitetään nyt heille sopivaa kansalaisvaikuttamista.

Meillä Suomessa edustajien arvovalta on ryvettynyt keplottelujen, vilpillisyyden ja menetetyn luottamuksen myötä. Arvovallan lisäys aloitetaan pienentämällä eduskunnan kokoa, mutta lisäämällä edustajan avustajien määrää kahteen. Mikä on Suomen kansanedustuslaitoksen oikea koko? Sitä ei tiedä kukaan, mutta voidaan arvata, että se on lähempänä sataa kuin kahtasataa.

Suomessa on nyt tarjolla kansalaisvaikutteen lisääminen kansalaisaloitteen muodossa. Se lisää suoraa kansanvaltaa. Tänä internet- ja mobiiliviestinnän aikakautena on muotia vaatia yhteiskunnan todellisille maksumiehille enemmän suoraa päätösvaltaa, kuten mm. Sveitsissä, jossa kansa päätti, että minareetteja ei heillä rakenneta.

Antaa kansakunnan päättää Suomessa, mikä on eduskunnan oikea paikkamäärä

Oikea luku löytyy hyvin yksinkertaisesti - se on nimittäin sidottu äänestysprosenttiin. Jos kaikki äänioikeutetut äänestäisivät, siis prosentilla 100 - syntyisi meille 200 edustajan kansanedustuslaitos. Jos taas äänestysprosentti on 67 - on eduskuntamme koko 67% 200:sta eli 134.

Yksinkertaista - annetaan kansakunnan päättää kuinka paljon edustajia on - se on rehellistä. Jos kansalaiset äänestävät vain 50 prosentin vilkkaudella, toteutuu muodissa oleva 100-paikkainen eduskunta. Eduskunnan koko kertoo suoraan, kuinka paljon kansakunta arvostaa edustajiaan.

Samalla kun äänestäjät päättävät eduskunnan koon, he myös päättävät kenellä edustajalla on eniten valtaa. Jokainen edustaja saa eduskunnassa vaikuttamiseen äänisuhdeluvun, joka lasketaan hänen saamastaan suhteellisesta osuudesta vaalipiirinsä kokonaisäänimäärästä projisoiden ryhmäänsä ja/vaaliliittoonsa kuin kaikkiin annettuihin ääniin valtakunnassa.

Esimerkiksi 40.000 ääntä saanut on aito äänestäjiensä edustaja tasan oikealla painoarvolla. Ei voi olla oikein, että 3.200 äänen edustaja vaikuttaa samalla suhteella kuin kaveri, joka on saanut 60.000 kansalaista taakseen. Tällä systeemillä eduskunnassa on kuitenkin ne samat 199 ääntä, kuin ennenkin. Äänten mennessä tasan eduskunnan äänestysistunnossa oleva puhemies ratkaisee. Jokaisella edustajalla on yksilöllinen yhdestä äänestä poikkeava "äänimäärä" äänestyksissä.

Elämme muutoksien aikaa. Muutokset ja ympäristön raikastus aloitetaan eduskunnastamme. Kansakunta voi yhdeltä osin tasan niin hyvin, kuin se arvostaa edustajiaan ja kunnioittaa omia äänestyspäätöksiään. Valtaa on siirrettävä suoraan kansalaisille ja nyt on oikea paikka säätää eduskunnan kokoa ja säätää lakiin kansalaisaloite 2/. Seuraavista vaaleista kansalainen näyttää missä on kaapin paikka.

1/ Koko Kansan Rehellinen Vaaliraha [KKRV]
- http://ilkkaluoma.blogit.uusisuomi.fi/2009/10/30/aanestamattomyys-kimpoa... -

2/ Suomen kansalaisille kansalaisaloiteoikeus [Taxell -työryhmäehdote]
- http://ilkkaluoma.blogit.uusisuomi.fi/2010/02/14/vetoomus-kansalaisaloit... -

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.vuodatus.net
http://www.facebook.com/first.ilkka
...

Tue Koko Kansan Rehellistä Vaalirahaa, jossa jokainen äänestäjä saa 10 euroa puhtaana käteen, kun uurnaan äänestyslippunsa pudottaa - tämä menoerä rahoitetaan osaksi puoluetukea reippaasti pienentämällä ---
- http://www.adressit.com/vaaliraha -

Tue Taxell -työryhmän esittämää perustuslakilisäystä, jossa Suomen kansalaisille annetaan kansalaisaloiteoikeus ---
- http://www.adressit.com/lakialoite -

FACEBOOK -ryhmä edelliseen
- http://www.facebook.com/group.php?gid=304504220749&ref=ts -
...

Kansalaismielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakansio,
- eduskunnasta, jossa edustajamme siunaavat Nato -esiastetta [NRF] suuren kansan enemmistön vastaisesti - mielipidemittauksesta toiseen kansa sanoo jyrkän ein Natolle --- Copyright by Ilkka Luoma - |11032008| - kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä:
- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28h8o+ilkka-luoma-eduskunta-paatti-.html -

4.344| 23022010| 09:35

...
Sent:
Cc: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]
Sent: Tuesday, February 23, 2010 10:02 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Eduskunnan koko määräytyy kansalaisten äänestysaktiivisuudesta
...

kiew36

Kansanedustajien lukua pitäisi alentaa 50:een. Sellaisella tavoitteella ehkä voidaan aluksi päästä sataan. Palkankorotus tulisi mukana. Sadallakin sinne jäisi vielä 50 asiallisesti toimetonta pyörimään Helsingin huvielämässä. Ja heillä avustajat ! Upea virka: "tyhjäntoimittajan avustaja".

Vieras

Kun suurin osa asioista päätetään ryhmäkurin puitteissa, joutaisi koko eduskunta romukoppaan, siinähän vasta säästöjä syntyisi. Rakennukset voisi vuokrata yritystoiminnalle.

Valtiollisilla vaaleilla määräytyisi se, miten isolla äänellä kukin puoluesihteeri vaikuttaa päätettäviin asioihin.

Heikki Nikkiä

totisesti tavoite voisi olla 50:n kansanedustajan eduskunta! Jos keskustelu alkaisi tästä tavoitteesta, voitaisiin kompromissina päästä ehkä siihen 100:aan! Palkankorotukset vaikka samat kuin eläkeläiselle tänä vuonna - 0,24 % !!!!!!!

penavaan

Kansanedustajien palkannousu korreloi mielestäni huonojen päätösten tekemisen lisääntymisen kanssa.

Toisin sanoen, otetaan puolet kansanedustajien palkasta pois niin saamme Suomen uuteen nousuun!

Loppuu se kansalaisten mumina ja höpinä edustajien suurista palkoista samalla.

Vieras

Se voisi olla hyvä malli missä kansanedustajalle maksettaisiin samaa palkkaa mitä hän siviilissäkin on saanut. Kuitenkin niin että yhtäältä joku alin pohjapalkka olisi(tasoltaan ehkä jotain 60% kansalaisten keskipalkasta), ja toisaalta jo keinottelunkin ehkäisemiseksi tulisi olla myös joku maksimipalkka. Jotain palveluvuosilisiä voisi olla kannustamassa valituksi tullutta jatkamaan ja pitämään myös kokeneita edustajia mukana kuvioissa. Lisäksi korvattaisiin itse kansanedustajan työstä aiheutuvat kulut.

Nämä kansanedustajien erityiset eläke-edut tulisi myös ehdottomasti lakkauttaa. Nythän jo yhden 4 vuoden kauden edustajana ollut voi saada siitä jotain 3000€/kk eläkettä vaikka nelikymppisenä ja alta senkin. Eihän tällaisia eläke-etuja ole missään siviilipuolenkaan hommissa.

Tällä palkkausmallilla valituksi tultuaan poltikko ei kohoaisi sen paremmin korkeampaan kuin putoaisi matalampaankaan tuloluokkaan kuin missä luokassa hän siviilissä on ollut, ja täten myös hänen omat intressinsä pysyisivät enemmän niillä linjoilla missä ne ovat olleet ennen valituksi tulemistakin.

Ilman muuta kansaesdustajien määrä tulisi myös puolittaa sataan ja samalla karsia turhaa oheisväkeä ja kalliita mittavia tiloja joita heitä varten ylläpidetään.

machdevelop

Pariton luku on hyvä idea, jos lisätään vielä edustajalle enintään kaksi kautta peräkkäin, päästään irti toivottomista ikiloisista, joita vaalikarja näyttää pitävän arvossa.

Kazakstan

No nythän uusi vaalilaki tuo Suomeen äänikynnyksen, jonka myötä eduskunnan pienimmillekin puolueille tulee kuusi edustajanpaikkaa.

Tästä voisi maalaisjärjellä laskea, että eduskunnassa on vuodesta 2015 lähtien viisi kuudesosaa pelkkää ilmaa. 33 edustajalla olisi kuitenkin aika hankala toimia, kun hallituksessakin istuu nykyisin jo täysin naurettavat 20 ihmistä (siis käytännössä kymmenes valituista kansanedustajista).

Valiokunnat ja muutkin askartelupajat pitäisi tietysti saada täytettyä.

Sanoisin, että Tuomiojan ehdottama sata kansanedustajaa kuulostaa varsin hyvältä määrältä. Tällöin myös hallituksen ja valiokuntien toimintaa tulisi tehostaa ja niiden henkilömäärää laskea. On tietysti jo täysin absurdi ajatus, että viidennes kansanedustajista istuisi myös hallituksessa.

Salaneuvos

"No nythän uusi vaalilaki tuo Suomeen äänikynnyksen, jonka myötä eduskunnan pienimmillekin puolueille tulee kuusi edustajanpaikkaa."

Eduskunnan pienimmille puolueille joo, mutta pienimmät puolueet kuten Piraattipuolue tai Muutos 2011 eivät eduskuntaan asti koskaan tule pääsemään, vaikka vanhan lain aikaan yksi paikka olisikin ollut taattu. Juuri tätä sillä äänikynnyksellä haetaan, ei todellakaan demokratian kannalta positiivinen asia!

Vieras

Vai ei riitä nykyinen palkka! ja päällehän tulee vielä tuo häpeällinen veroton kulukorvaus.

´Varsinaisia röyhkimyksiä nämä demarit: Tuomioja vaatii kotuutonta palkankorotusta jo muutenkin kohtuuttomaan palkkaan, KirppuKiljuselle ei riitä enää luxushotellitkaan, ja Hurskainen valittaa, kun joutuu matkustamaan työläisten kanssa kakkosluokassa. Ja tämmöisiä sitten äänestetään muka ajamaan ns köyhän ja työläisen asiaa!

Ei kuulu tuollaisia hävyttömyyksiä ja kitinää todellakin töitä tekevästä, vastuuta kantavasta ja suoraselkäisestä porvarileiristä.

Oscari

Osaatko sisälukua? Kansanedustajat saavat yleensä kaikenlaisia korvauksia hallintoneuvostoista ym. kahvikerhoita. Tuomioja ehdottaa, että nämä kaikki muut tulot vähentäisivät tuota palkkaa, joka tulisi eduskunnasta. Hyvässä lykyssä kävisi niin, että eduskunta ei maksaisikaan palkkaa edustajalle lainkaan, vaan se tulisi noista muista tuloista. Uskon että se jopa säästäisi eduskunnan menoja per capita nykytasosta.

Kokko

Jos kansanedustajien määrä pudotetaan puoleen, olen samantien valmis hyväksymään 50% palkankorotukset sellaisinaan kansanedustajilla. Pölkkypäitä vähän, toimintaa enemmän ja kulut pienemmät. Kansalaiset voittaa. En olisi uskonut että näin hyvä ehdotus voisi tulla SDP leiristä. Kannatan.

Speer

Mikäli Tuomioja on todella 100 kansanedustajan kannalla, on sekin ihme tapahtunut, että olen jossain asiassa hänen kanssaan samaa mieltä. Kokoomus on siirtynyt Suomessa vasureiden ryhmään YLE kominterneineen ja Bemarit oikeistopopulismiin. Kunnon kansallissosialismia kansainvälisen liberalismin aikakautena. Hitto-kyllä Suomessa osataan, laitetaan vaan rattaat pyörimään.

Vieras

joo, ja olen tätä jo ehdotellut täällä blokissa ennemminkin. Ei tää mikään Tuomiojan keksintö ole.
4 päivän palkka pitää suhteuttaa muihin vastaaviin tuloihin.
Loma-ajaksi ehdotan 1 kuukautta, niinkuin kaikilla muillakin on. Ei tuo eduskunnassa nukkuminen kovin suurta viisautta tarvi.

tapio_o_neva

Eduskunnassa valiokuntaistunnot ovat tiistaina, keskiviikkona ja torstaina. Maanantai menee työpaikalle siirtymiseen ja perjantai kotiin menoon. Kesälomaa on neljä kuukautta. Työttömäksi ei voi joutua, koska on sopeutumiseläke. Eläkekertymän saa nopeasti kokoon jne.

Tulisi halvemmaksi julistaa nykyisille kansanedustajille elinikäinen kansanedustajuus niin säästettäisiin vaalikulut.

Kauko Putki

Suurinta hallaa koko systeemille tekee se, että edustajat pitävät huolta vain omista asioistaan. Tärkeintä on varmistaa
uudelleenvalinta. Se muovaa selvästi kannanottoja ja ajettavia asioita.
100 edustajaa riittää. Kunnon palkka ja vain yksi viiden vuoden kausi. Sitten saavat palata takaisin oikesiin töihin. Tällä "keikkahommalla" ja kunnon korvauksella saataisiin tehtäviin oikeita asiantuntijoita. Kansanedustajan asiantuntijastatuts olisi palautettava. Nyt eduskunnassa on sakkia joka ei ole muualla pärjännyt. Kaikenlöaisia metsätieteen ylioppilaita hoitamassa liian suuria kysymyksiä.Täysin arjesta irti olevia oman eduatavoitteloijoita.
Kansanedustajan tehtävä ei ole mikään ammatti. Se tehtävä, jossa vieraillaan asantuntijana.

Veteraani

Tuomiojan ehdotus tuskin koskaan toteutuu ja syy on yksin-
kertainen;asiasaa tekisi päätöksen eduskunta,tuskin moni-
kaan edustaja kannattaisi esitystä - menisi työpaikka.

Sinällään en usko että demokratia kaventuisi jos edustajien
määrää vähennettäisiin. Nytkin varsin pieni VIISASTEN
joukko puolueissa esittää mitä tehdään ja Mikko Alatalot
ja vastaavat yhtyvät VIISASTEN esityksiin hymisten.

Mutta kertokaapa tietäväiset, miten tämä edustajien määrän
vähentäminen lähtisi toteutumaan - esitys on järkevä!

isanmaantoivo

Kansanedustajille on ehdottomasti saata 50% palkankorotus ja eläkeikä alennettava 35 vuoteen. Kohta ei muuten riitä enää halukkaita kansaedustajiksi. Vai voisiko syy haluttomuuteen ja runsaaseen poisjäämiseen olla jossain muussa kuin palkkauksessa?

Mielestäni kaikki pihalle, puolueet lakkautettava ja tilalle Sveitsin mallia mukaileva suora kansanvalta. Edustuksellinen demokratia on tullut Suomessa korruptiotiensä päähän.

Leo

Aivan samaa mieltä, juuri näin.
Lisää oman alansa ammattilaisia peliin.
Taloustieteen professoreita, humanistehja, taiteilijoita, talousjohtajia, ammattiaurheilijoit. Alansa huippuja.
Ei ketään kiinnosta paljon kohutun Tanjan "huima" eläke, jopa 2800eur. Eihän tuolla hinnalla kukaan myy yksityisyyttään.

Faebookissakin on ryhmä jossa vaaditaan lisää palkkaa kansanedustajille.

pvennamo

Tuomioja harrastaa halpahintaista populismia antamalla ymmärtää, että kansanedutajien palkat olisivat yhteiskuntamme merkittävä taloudellinen rasitus. Näinhän ei ole, kansanedustajien palkat ovat vain pieni hitunen esimerkiksi virkamiesten palkkasummasta.
Todellinen syy haluun vähentää kansanedustajien lukumäärää löytyy halusta karsia eri mieltä olevat pois eduskunnasta. Ensin puolet pois, niin pienet puolueet häviävät ja sitten vielä puolet pois, niin suurtenkin puolueiden toisinajattelijat häviävät.
Koko tämä keskustelu on halpahintaista populismia pahimmillaan.

tapio_o_neva

Millä ihmeen pakolla Jussi Vaarala aikoo saada kansankunnan terävimmät henkilöt tuhlaamaan elämänsä päivän politiikkaan? Olisiko maailma parempi, jos Leena Palotie, Jorma Ollila jne. käyttäisivät aikansa eduskunnassa tai olisivat käyttäneet? Entä jos A I Wirtanenkin olisi vain istunut eduskunnassa?

jussi vaarala

että Palotie, Ollila tai Wirtanen olisivat terävimmät.

Heillä täytyy olla jotain oleellista lähestymistapaosaamista joita näiltä nykyisiltä trendiviiripoliitikoilta puuttuu mutta heidän osaamisa- ja käsityskykyalueensa on kapea - voit hyvin kuvitella mitä siitä tulee jos joku Ollilla laitetaan sosiaali- ja terveysalaa järjestelemään hehe

Tästä tulemmekin siihen että laaja-alaisuus ja syvällisyys toisaalta mutta myös analyyttinen ajattelu- ja päätöksentekokyky täytyy olla terävimmillä tyypeillä.

Mutta mitä nämä nykyiset kansanedustajatunarit on - nehän vaan heittelee milloin mistäkin asiasta testipalloja julkisuuteen pysyäkseen esillä ja saadakseen muka fiksun kuvan - mutta eivät suin surminkaan ole aloitteellisia päällepainajia ja ideoijia.

Ja kaiken päällä istuu korkkiruuvina koko kakkuun kierretty pääministeri joka matkustelee ulkomailla ja antaa laivan seilata miten sattuu.

M1K4

Kansanedustajien palkat on moninkertaistettava ja saatettava kilpailukykyisiksi teollisuuden kanssa, jotta kansanedustajan ura tehdään houkuttelevaksi oikeille ammattilaisille. Suomi tarvitsee ammattijohtajia päättämään kansalaisten asioista kaikenmaailman heinähattujen, jyväjemmareiden, viihdetaiteilijoiden ja muiden ihmeellisten höpöttäjien sijaan.

http://mika.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/18/kansanedustajien-palkkat-on-m...

camillo

Kulut minimiin; napinpainajat ulos.

Ei maa tarvitse 200 "tyhjän toimittajaa"

- vaan SATA todellista KANSAN EDUSTAJAA; jotka toimii todella riittää.

Samalla uusille puolueille; kynnys laskettava joka mahdollistaa demokratian toteutumisen.

Uusi aika; uudet määritelmät.
- väärinkäytöksiin syyllistyneet ja epä luottamukselliset
edustajat heti ULOS !

Puolue tuet poistettava.

REXILEX

Nykypäivänä kansanedustajan työ vaatii huomattavasti enemmän, kuin ennenaikaan, mutta palkat ovat kansalaisten mielestä liian suuret.
Mikäli julkishallintomme virkamiehet ovat pysyneet valasaan ja noudattaneet lakia, voidaan maksaa vasta palkkaa.

Silloin kun maamme on kansainvälisesti laillisessa tilassa eli Suomen ja Venäjän raja on käytännössä sielä, mistä se kansainvälisten velvoitteiden mukaan kuuluu kulkea, voidaan puhua todellisista kansan vannoman valan edustajista.
TÄMÄ ON ENSIMMÄINEN EHTO !!! KAIKKIVALTIAALLE, ISÄNMAALLE JA KANSALLE VANNOTUT VALAT ON PIDETTÄVÄ....MUUTOIN OLEMME POIKKEUSTILASSA !!!

TAIVAS ORGANISAATIOT, lain, luomakunnan ja intersubjektiivisen edun valvoja.
Ilkka V T Jutilainen
Juudaan Kuningas

peweste

Nykyisillä 200 kansanedustajalla on vielä avustaja joillakin jopa kaksi.Eli siellä työskentellee noin 400 henkilöä.
Kansanedustajat työskentelevät vuodessa vajaan 6 kk.Kyllä samaan pystyy 100 edustajaa avustajineen kun he työskentevät ympärivuotisesti ja pitävät lakisääteiset lomat..
Suomessa on nyt viisi lääniä.Laitetaan kiintiöpaikkat jokaiseen lääniin asukasluvun mukaan.Valitaan niistä 50 edustajaa ja lisäksi 50 muuta sopivaa tai pätevää henkilöä.Palkkaa sen verran lisää mitä 100 poispotkitun edustajan yleiskuluista säästyy,kuitenkaan ei yli 50% nykyisestään.Säästöt on todennäköisesti paljon suuremmat.

Kallistelija

Kansanedustajien määrä viiteenkymmeneen, riittää aivan hyvin todellisen työn määrään nähden. Ja puoluejohtajat kuitenkin päättävät, mitä nappia painetaan.

Palkka määräytyköön keskimääräisestä suomalaisen palkasta. Jos tahtovat parempaa palkkaa, niin joutuvat siten kohentamaan samalla myös keskimääräistä suomalaisen palkkaa. Kysymyksessähän on kansan edustaminen, eikä mikään lottovoittajan virka.

Penttijuhani

eli joukossa, jolle puoluetoimistot järjestivät valinnan televisiomainonnan kautta. Tämä vaati jotakin; tv:ssä oli pystyttävä puhumaan, lukemaan oikein papereista. Tuon ajan Suomesssa se ei valitettavasti vaatinut journalistista ammattitaitoa. Se olisi ollut vaaraksi urille. Tänäänkin tuo joukko edustaa konventionaalista keskinkertaisuutta, jonka kiitollinen kansa (siis puolue) kruunaa - kiitokseksi äänistä.

Esimerkki tästä on ehdotus kansanedustajien määrän vähentämisestä, palkkojen vakiinnuttamisesta tai nostosta. Se on vanha juttu, jolle tv-ruutu antaa taas kantoa. Jos tosi uutta haluaa, edustajien määrän voisi sitoa äänestysprosenttiin. Se avaisi kansalaisprotestin mahdollisuuden. Siis esim. 150 perusedustajaa - miinus edustaja per prosentti, mikä jää alle sadan.

Vastaavalla ei olisi aikoinaan päässyt televisioon, vielä vähemmän saanut journalistisia palkintoja. Kun tätä ei enää tarvitse, jotakin voisi ehdottaakin - ehkä.

tapio_o_neva

Jotenkin olen ollut huomaavinani, että Suomessa ollaan vaalirenkaalla ja äänikynnyksellä alentamassa luonnollista äänikynnystä Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Lapin vaalipiireissä.

Jos kansanedustajien määrää vähennetään niin eikö tämä merkitse luonnollisen vaalikynnyksen korottamista?

Minusta olisi oikein, jos eduskunta määrättäisiin äänestysprosentin kokoiseksi. Näin nukkuvien puolueen vahva kannatus näkyisi tuolittomina edustajanpaikkoina.

Vallanmainiota

Ehdottaako tuo Örkki Tuomiolla kaikille suomalaisille (myös ahtaajille) 50 prosentin tasokorotusta ja takuutuloa ?

Tämähän on sitten aivan erinomaista, taitavien ja ahkerien suomalaisten vauraus ja hyvinvointi kasvaa ihan silmissä. Ja talous kääntyy hurjaan nousuun, kun kulutus hyppää huippuunsa.

Etten vaan ole ymmärtänyt nyt jotain väärin...

Vieras

Tuomioja totesi jo vuosia sitten, ettei eduskunnan paikkamäärän puolittaminen millään automatiikalla nostaisi eduskunnan tasoa.

Siitä olin hänen kanssaan samaa mieltä: saattaisipa jopa käydä niin, että palkkaus ja ennen kaikkea mahdollisuus ylätason sosiaalisiin verkostoihin vain lisäisi kilpailua ja että tuossa kilpailussa käytettäisiin keinoja, joilla olisi entistä vähemmän tekemistä minkään asiasisällön kanssa.

edustajakandi

Kansanedustajat tulee valita arpomalla kansalaisten joukosta. Kansanedustajan palkka pitää olla saman suuruinen kuin hänen ammattikuntansa keskipalkka on. Pienituloisille kansanedustajille voitaisi järjestää yhteismajoitus + ruokinta. Näin kansanedustaja edistää parhaiten oman kansanosansa etuja ajamalla ammattikunnalleen ja samalla itselleen korkeampaa palkkaa eduskunnassa. Kausi voisi olla vaikkapa 2 vuotinen. Eläke tulee olla normaali eläke. Ja lomat jne edut vastaavat kuin normaalilla työssäkäyvillä. Tällä systeemillä vaalit tulevat tarpeettomiksi, samoin kuin puolueet ja suuri lauma virkamiehiä jne kynänpyörittelijöitä ja säästetään miljardeja euroja kansalaisten veromarkkoja ja saadaan tämä eu osavaltio nousuun. Tosin eu.sta tulee myös erota. Ministereille voitaisi mahdollisesti maksaa kaksinkertainen korvaus suhteessa kansanedustajan tuloihin.

hoikkapoika

100 edustajaa riittäisi hyvin.Jottei tuoleja jäisi tyhjiksi,vieressä voisi istua avustaja,joka ohjaisi ja avustaisi edustajaa,istunnon aikana.Palkan korotuksen 50 % voisi jakaa puoliksi,edustajan ja avustajan kanssa.Hallitukseen joutuneiden tilanne on vaikeampi,koska avustajan pitäisi neuvoa,myös oikeuden mukaisuutta.Kyselytunti 18.3.2010

kk

Neva pohtii, alentaako kansanedustajien vähentäminen äänestyskynnystä. En usko ja kansanedustajia tulee vähentää. Yhtä tärkeää on purkaa se poliittinen hoviväki joka muhii puolue- ja yhdistystuillaan heidän ympärillään, sekä vähentää 50 prosenttia virkamiehiä. Meillä on ollut nyt porvari-hallitus ja kovasti odotettiin uudistuksia, mutta toisin kävi. Samat virkamiehet, kuin aiemminkin ohjailee näytelmää, joka on kansalaisten elämän tavoitteista kaukana. Monet kansalaiset saattaa poiketa puolueiden kokouksissa kerran, mutta huomaavat puolueväen elävän ihan omissa maailmoissaan, eikä puolueilla ole väliä. Ainoastaan kova remontti erilaisissa tuissa voi palauttaa poliitikot KANSALAISTEN edustajiksI, nostaa luottamusta ja äänestysvilkkautta. Nyt ennen vaaleja tungetaan tietenkin mediaan populistisin ehdotuksin.

Vieras

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että meille nukkuville pitäisi antaa ne noin 80 paikkaa. Ja oikeastaan tuolla osuudella me myös kuuluisimme hallituksiin. Tosin eräät keskustelijat väittävät-seuraamalla istuntoja- että meillä olisi siellä ministeriaitiossa jo edustaja...

Vieras

Eivät ole kovin tärkeitä kansalaisten edut ja Suomen valtion hoitaminen, jos se parilla istuntopäivällä hoituu ja valtuustoissa istumisilla.

Kummastuttaa tuo avustajien määrä, mutta se selvityy edustamisen ja esille tulon tarpeena, jonkinlaista wanna-be-halukkuutta julkkikseksi.

Lomat on pitkät. Laman pahimmillaan ollessa porukat huilas kaikessa rauhassa.

Kyllä varmaan yrityksissä tehtiin ylitöitä ja pohdittiin rahoitusjärjestelyitä. Mutta ei eduskunnassa. MC-Arkadianmäki oli kokoontumisajoissa, jossain.

Yksittäiset ihmiset siivoojista maanviljelijöihin harkitsivat hankintojaan, tulevaisuuttaan.

100 riittää ja samat edut, korvaukset ja korotukset kuin muillakin+asumistuki ja opintotuki kuten opiskelijoille...peruskoulutus uusille, kansantaloudessa ja lainsäädännässä ja sanan kansanedustaja ymmärtäminen ja sisäistäminen. Kannustuspalkkausta voisi harkita tai jotain hyvän työntekijän lisää, jos näyttöjä löytyy.

NollaPilkkuViisikymmentäProsenttia

Juuri tällainen touhu osoittaa, kuinka pihalla koko edustajajoukko on: Kun kansa saa 0,50%:n palkankorotuksen, niin Tuomiojan mukaan kansanedustajien pitää saada se SATAKERTAISENA eli 50%. Ei voi enää todeksi uskoa. Mutta ahneen vanhankin edustajan pokka vain pitää!

LT

Katsos ihminen on luonnoltaan ahne. Se on kapitalismin kantava voima. Edustajat hyväksyvät kansanedustajamäärän puolittamisen helpommin kun palkka samalla nostetaan puolella, mutta huomaa, se olisi sidottu kansanedutajien muihin tuloihin, eli se pienenisi jos muita tuloja olisi. 100 kansanedustajaa olisi sekin jo liikaa kun ajattelee kuinka paljon kansallinen päätäntävalta on EUhun liittymisen myötä kaventunut. Taitaisi neljäkymmentäkin riittää.

Haggis

Olen aina ollut samaa mieltä kuin Tuomioja sen suhteen, että Suomen kokoiselle valtakunnalle sopiva kansanedustajien määrä olisi maksimissaan juuri tuo 100.

Palkan sen sijaan pitää olla pelkkä kokouspalkkio. Tällöin kansanedustajiksi hakeutuisi henkilöitä, jotka todella tuntisivat kutsumusta yhteisten asioiden hoitamiseen. Liian korkea palkka houkuttelee pelkkiä itsekkäitä urahakuisia broilereita.

Kokouspohjainen palkka edellyttäisi myös sitä, että kansanedustajat joutuisivat säilyttämään kosketuksen myös reaalimaailmaan, jolloin käsitys yhteiskunnasta ja muiden kansalaisten ongelmista syvenisi. Tämä olisi askel kohti todellista demokratiaa.

Nyt kansanedustajat toimivat omassa utopiamaailmassaan, missä erilaiset puoluepoliittiset pelit ja lehmänkaupat sekä poliitikkojen omat ideologiset intohimot ovat hallitsevia toimintamotiiveja. Tämä nähdään mm. siinä, että he toimivat monissa keskeisissä asioissa kansan enemmistön käsityksiä ja etuja vastaan.

Demokraattisen prosessin pitäisi kulkea alhaalta ylöspäin, koska kansanedustajien pitäisi nimensä mukaisesti totetuttaa ja edustaa kansan tahtoa. Nyt mennään liian usein autoritaarisesti ylhäältä alaspäin.

Vieras

Erikoista, että Tuomioja lukee Kauppalehden liberaalin toimittajan Olli Herralan blogia, jossa on jo keskusteltu samasta asiasta. Siis liberaalin. Onko Tuomioja muuttamassa poliittista suuntaustaan äärivasemmalta kohti liberaalia markkinataloutta. Sinne mahtuu kyllä.

TV-pappa

Ennen kuin näiden lukumäärää rukataan pitää ensin saada tämä vapaaherra- ja varsinkin näköjään ennenkaikkea -rouvaeläkesekoilu aisoihin. Muutenhan ne kaikki rannalle jääneet sekoilis eläkeläisinä. Niillehän tarvis järjestää
omat erilliset juhlakonsertitkin, että mahtuisivat juhlimaan eläkeläispresidenttien lisäksi. Tulis niistä jo tupa täyteen.

Mutta kyllä se lukumääräkin on hyvä teema sinne vaalimökeille.
Ja poliitikko-suomi sanakirjat mukaan !

Varkaat Ryövärit

No nyt kyllä pomppas ja tosi pahasti! Olenhan kyllä tiennyt ettei Tuomioijalla ole oikein kaikki kotona - mutta tämä! Vai pitäis näille - jo nyt ryöstöpalkkoja nostaville - tyhjän näpertelijöille NOSTAA palkkaa päättämättömyydestä vai suoranaisesta typeryydestä? Heidän eläke-edutkaan eivät ole tästä maailmasta.

Puolet pois - sekä määrästä että turhista ja ylisuurista, epäoikeudenmukaisista eduista - kyllä. Alaikärajaksi vaikka tömmöset 40 vuotta. Ei siellä lapsia tarvita. Eläkejutut kuten meillä muillakin.

Ennen KANSANedustaja oli arvoisensa sekä ammatti että henkilö. Nyt siellä siedetään jopa rikostuomion saaneita! Koeteltu kansalaiskunto on hyvä!

LT

Vihdoinkin suora ja toteuttamiskelpoinen ehdotus ja kas, kas, demarin suusta. Tuomioja ei ole mikään märkäkorva. Kokemukselle on annettava kaikki sille kuuluva arvo. Ikärasistisessa Suomessa se vaan tuppaa unohtumaan ja siksi poliitikkojen jättämä jälki on enemmän kuin suttuista.

Tuttu Vieras

Lipposen hallituksen aikana erään periodin - 2 vuoden sisällä - edustajien palkkoja nostettiin kolmesti, yhteensä n. 11%. Työmarkkinat saivat tyytyä keskimäärin 3 %:iin samana aikana. Eikö demarit häpeä ollenkaan?

Eduskunnalta pitää ottaa pois itsemääräämisoikeus palkkojen suhteen. Perustuslakiin pitää juntata edustajien tulospalkkaus joka on työtätekevän väestön keskitulo. Sen he saisivat verottomana ja ansaittuna.

Tuomijan ja muun demariväestön pelko lienee vaaliuudistuksessa, jossa vain todelliset äänet ratkaisevat, ei suhteellinen tulos. Näin demarien todellinen edustajien määrä putoaisi pienten eduksi RKP:tta lukuunottamatta.

Miksi nämä puheet, kun on lisärakennus rakennettu ja hulppeat kolme avustajaa per edustaja optiona? Onko urea noussut päähän vai onko 4 kk:n kesäloma ja kuukauden talviloma liian vähän?