Maanantai 21.8.2017

Peltipoliiseja lisää – ”Harmaa alue” paikataan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.4.2010 08:17
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva

Automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppia eli tuttavallisemmin peltipoliiseja tulee Suomeen lisää satoja lähivuosien aikana, kirjoittaa Ilta-Sanomat.

Kaikkiaan peltipoliiseja tulee noin kolmannes eli 300 lisää, mikä nostaa kameravalvottujen tiekilometrien mitan tuhannella noin 4000:een.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen arvelee, että Keski-Suomi tulee olemaan yksi painopistealueista. Keski-Suomessa on peltipoliisiaukko.

- Valtaväylät on tolpitettu aika hyvin, kuten myös Itä- ja Länsi-Suomi, mutta Keski-Suomi on kameravalvonnassa jäänyt harmaaksi alueeksi. Sinne tolppia varmaan tulee lisää, kuten myös Oulun seudulle ja Pohjois-Suomeen, Ihalainen arvioi Ilta-Sanomille.

Tolppa-asennusten huippu ajoittunee vuosille 2011-2013.

Lopullisia päätöksiä lisäyksistä ei vielä ole, mutta hallitus näytti hankkeelle vahvaa kannatusta keskiviikon iltakoulussaan.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

mattikani

Todellakin! Nyt eletään taas sitä aikaa, jolloin kaksipyöräiset kaivetaan naftaliinista, ja hurjastelu voi alkaa. Toki valtaosa niillä ajavista on ihan järkevää porukkaa, mutta joukkoon mahtuu heitä, joiden päässä on yhtä vähän sisältöä kuin menopelin äänenvaimentimessakin. Ja heitä peltipoliisi ei pure. He näyttävät usein esimerkkiä ihailijoilleen. Ja seuraajia riittää.

Miksi tasa-arvovaltuutettu ei kiinnitä huomiotaan siihen, että lain edessä kahdella ja neljällä pyörällä liikkuvat ovat eri asemassa? Kuitenkin olisi helppo säätää moottoripyörän tunnisteet sellaisiksi, että rikkomuksista kiinnijääminen olisi todennäköistä.
Toisaalta hurjastelua tapahtuu taajamissa, missä pelttareita ei ole, mutta onnettomuuksien todennäköisyys suuri. Puskapoliiseilla olisi kysyntää.

sideview

Kyllä mä näen tämän kehitystrendin poliisin omana pyrkimyksenä nostaa omaa profiiliaan.

Onko mitään muuta jokapäiväiseen elämään liittyvää toimintoa, joka olisi yhtä tarkkaan valvottua kuin liikenne?

Onko mitään muuta jokapäiväiseen elämään liittyvää toimintoa, josta voi saada huomattavia sakkoja niin pienellä ja mitään vahinkoa aihauttamattomalla toiminnalla?

Jo löydätte muita kohteita, kertokaa, itse en löydä. Voisin rötöstellä aika hulppeasti ennenkuin saisin muista toimista vaikkapa kahden tonnin sakot, jotka voisin helposti saada pienellä ylinopeudella iltaiseen aikaan tyhjällä maantiellä.

Poliisi ei valitettavasti ymmärrä, miten he tällä toiminnallaan nakertavat omaa arvovaltaansa.

Peccavi

"Onko mitään muuta jokapäiväiseen elämään liittyvää toimintoa, josta voi saada huomattavia sakkoja niin pienellä ja mitään vahinkoa aihauttamattomalla toiminnalla?"

Kyllä! Aivan samalla tavalla minua harmittaa, että en saa ampua haulikolla yöllä Helsingin asema-aukiolla vaikka en tällä toiminnalla tuota minkäänlaista haittaa. Tällaisesta harmittomasta ammuskelusta saa sitten hirveät sakot ja saattaa saada ehdollistakin. Kyllä poliisi nakertaa arvovaltaansa puuttumalla tällaisiin ammuskeluihin keskellä yötä.
Kyse on aivan samasta asiasta "harmittoman" ylinopeutesi kanssa.

Peccavi

" Milloinkahan tätä hallitusta alkaa kiinnostamaa oikeasti liikenneturvallisuus ja liikenteen kehittäminen? "

Sitähän tämä juuri on. Et näköjään omaa ajokorttia kun tällaista epäilet tai sitten ainakaan sinulla ei kuuluisi olla ajokorttia.
Tästä kun lama menee ohi ja liikennemäärät alkavat kasvaa vammautuu ja kuolee liikenteessä ihmisiä siihen malliin, että alkaa hirvittää. Pelkästään pääkaupunkisudulla ruuhkissa seisomista seuraa tuntitolkulla lisää onnettomuuksien johdosta.
Tienpitäjälle tämä on matematiikkaa. Siellä missä tapahtuu pitää vauhtia saada alas. 2% keskinopeuden lasku vähentää onnettomuuksia 14%. Jo pelkästään Helsingin kehäteillä tällä olisi merkittäviä vaikutuksia.
Ei ole yhtään perusteltua syytä muuten ajaa ylinopeutta!

Matematiikasta

Hienoa, kuinka valtiovallan propaganda on iskostunut ihmismieliin. Karrikoiden on pakko todeta, että kun kerran tilastot näin merkittävän seikan osoittavat, niin laskettakoon sitten nopeusrajoituksia, ja oletettavasti keskinopeuksia, kerralla 16% - tällöin päästään tilanteeseen, jossa onnettomuudet ovat vähentyneet jo reilut 100%.

Toisin sanoen, liikenteessä ei siinä vaiheessa enään esimerkiksi kuolla vaan lisäännytään. Koska Suomessa on valtiovallankin taholta osoitettu huolta Suomen väestön ikärakenteesta, ja koitettu paikata sitä lukutaidottomilla maahanmuuttajilla, olisikin aika käynnistää todellinen kotoperäinen lisääntymissysteemi. Siis nopeudet reilusti alas ja liikennekuolleisuus saadaan käännettyä liikennelisääntymiseksi!

Heureka!

T.P.

>> Milloinkahan tätä hallitusta alkaa kiinnostamaa oikeasti
>> liikenneturvallisuus ja liikenteen kehittäminen?
> Sitähän tämä juuri on. Et näköjään omaa ajokorttia kun
> tällaista epäilet tai sitten ainakaan sinulla ei kuuluisi olla ajokorttia.

Nimimerkki Peccavi on siis sitä mieltä, että paras keino liikenneturvallisuuden ja liikenteen kehittämiseksi on nopeusvalvonta? Omasta mielestäni parasta turvallisuus- ja liikennekehitystä tukisi rattijuoppojen ja itsetuhoisten ihmisten saaminen pois liikenteestä, turvavöiden käyttäminen ja autokannan uusiutumisen nopeuttaminen. Tähän johtopäätökseen tulee kuka tahansa lukemalla vaikkapa Moottori-lehden raportteja kuolonkolareiden syistä.

> Tienpitäjälle tämä on matematiikkaa. Siellä missä tapahtuu
> pitää vauhtia saada alas. 2% keskinopeuden lasku vähentää
> onnettomuuksia 14%.

Jos siis keskinopeutta laskettaisiin 20%, onnettomuudet vähenisivät 140%, kolaroidut autot korjaantuisivat itsestään ja onnettomuuksissa kuolleet heräisivät henkiin? Yksinkertainen kertolasku ei ole riittävää matematiikkaa liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.

> Ei ole yhtään perusteltua syytä muuten ajaa ylinopeutta!

Tästä olen samaa mieltä. Monessa paikassa nopeusrajoitukset on kuitenkin asetettu 1970-luvun autoja, tarpeita, teitä ja liikennemääriä ajatellen. Järkevät nopeusrajoitukset, esim. 160 km/h moottoritiellä liittymien välillä, sujuvoittaisivat liikennettä ja vähentäisivät ihmisten halua ajaa ylinopeutta. Moottoritiet ovat muutenkin turvallisimpia teitämme eikä niillä juurikaan tapahdu onnettomuuksia. Jos samalla voitaisiin kohdistaa poliisin resursseja eläviin poliiseihin peltipoliisien sijasta, rattijuopot ja huumekuskit saataisiin pois liikenteestä.

phd

noh, mitä enemmän noita tulee ja mitä syrjempään sitä enemmän niitä joku jyrää traktorilla ;-)

mutta oikeesti ei noi nyt ainakaan omaa kaasujalkaa kevennä kuin sen 500m verran ennen kameraa. noiden välttäminen nykyään on vielä helpompaa kun useimmat navigaattori osaa varoittaa noista. eli jarrutellaan nyt sitten sitten lisää.

Vieras

On se kumma, ettei täällä teknologianihmemaassa saada systeemejä toimimaan edes niin hyvin kuin ne toimimat monissa "kehittymättömämmissä" maissa.

Eli joka kameratolppaan kamera ja kamerat lähettämään matkapuhelinverkon kautta kuvat suoraan liikennepoliisin palvelimelle.
Palvelimelle hahmontunnistus käyttöön ja rekisterinumerot lukuun automaattisesti, jolloin myös sakon saa lähtemään samantien auton haltijalle / omistajalle.
Jos kilpeä ei tunnisteta, niin siinä tapauksessa siirrettäköön se manuaaliseen käsittelyyn.

Omistaja / haltija valittakoon jos sakko on virheellinen tai ilmiantakoon henkilön joka autoa kyseisellä hetkellä ajoi.

Ja kamerat kuvaamaan takaapäin, niin saadaan moottoripyörätkin kameroiden piiriin, näinhän se on jo monessa etelä-euroopan maassa.

Jos hahmontunnistusta haluaa viedä vielä seuraavalle asteelle, tunnistetaan kaikki kilvet jo "tolpassa" ja siirretään tieto palvelimelle.
Palvelimella sitä säilötään sen ajan kuin ajaja laillisesti ehtii seuraavalle tolpalle jonka jälkeen se tuhotaan tai tulostetaan sakko keskinopeuden mukaan.

Reaaliaikaisella seurannalla saataisiin kuriin myös ulkomaalaiset.
Jos ajelee vuokra-autolla, sakot veloitetaan luottokortilta, jos taas omalla, niin skannataan kaikki rajan ylittävät autot ja tarkistetaan niiden "sakkotilanne" ja rahastetaan ennen maastapoistumista tai otetaan auto pantiksi jos ei rahaa löydy.

Samalla voitaisiin liittää autoihin myös ne RFID tagit joilla voidaan seurata nopeuksia "tullipuomien" välillä ja laskuttaa puomien ohitukset.
Tullipuomilla en nyt tarkoita fyysistä puomia, vaan ainoastaan palkkia tien yllä joka lukee jokaisen aliajavan auton RFID tagin tai jos sitä ei löydy, ottaa kuvan siitä sakkoa varten.
Mitään satelliittipohjaista tietullisysteemiä ei todellakaan kannata lähteä kehittämään.

Cruise control

Tolpan väliksi voisi laittaa 100 m, niin ehkä tyhmempikin ylinopeusurpo osaisi sovittaa nopeutensa lain sallimiin puitteisiin.

Nythän se menee vielä niin, että vauhti on normaalisti +20-+30 ja tolpan kohdalla -40, josta seuraa huonompi liikenteen sujuvuus ja suuremmat polttoainekustannukset.

Ok, määrätyissä olosuhteissa jopa 10 minuuttia aiemmin määränpäässä, hohhoijjaa.

Autokuski

Nyt liikenee poliiseiltakin aikaa oikeiden polkupyörävarkauksien selvittämiseen. Nyt ei tarvi paapoa valtatien varressa ylinopeussakoista närkästyviä hienohelma autoilijoita. Peltipoliisi riittää nopeuden valvontaan..

Vieras

Tää on taas näitä. Samallarahalla varmaan voitaisiin paikata nuo teiden epätasaisuudet ja tehdä pari kunnollista risteystä jotta nopeudet voidaan nostaa sinne 100km/h, ettei tarvitsisi rikkoa lakia. Helsingissäkin aivan naurettavassa paikassa pitävät pakettiautoa linnainkadulla. Mutkassa pitää ajaa aina 30km/h sitten vähän kaasua jotta nopeasti päästään tavoite nopeuteen, niinkuin autokoulussa opetettiin ja noissa nopeuksissa se helposti menee yli 50km/h ennenkuin huomaa että jaa 40km/h pitää ajaa. Sitten se jo kamera räpsähtää ennenkuin kerkiää tilannetta korjaamaan. On se vaan niin hienoa ja nytkin varmaan poliisit vaan nauraa räkäsesti. Ei heru kunnioituista noille. Se harvan kerran kun apua olen joskus pyytänyt niin sitä ei ole herunut sitten millään, koska ei ole aikaa.

Mietin vaan että millonhan Helsingissä valvotaan bussiväylien nopeuksia. Onhan se jo kirjoittamaton sääntö että bussit ajelee kantakaupungissa 40km/h alueella yli 60km/h. Millon näitä sakotetaan ennenkuin joku kuolee?

Poliisin itsetarkoitus on vain sakoittaa ja pilata päivät, eikä niillä ole hajuakaan siitä miten oikeaa liikenneturvallisuutta luodaan.

Vieras

Miksi niitä peltipoliiseja on maanteilla ? Miksei taajamissa ja keskustoissa, joissa myös kevyttäliikennettä on jäämässä ylinopeutta tai päinpunaisia ajavien alle. Maanteillä yöaikaan on aika vähäistä liikenne. Ja kyllä keskisuomessa on peltipoliiseja jopa ohituspaikollakin, ettei vaan kukaan aja ylinopeutta niillä harvoilla ohituskaistoilla.

Vakionopeudensäätäjä

Täällä näyttää taas keskustelevan liikenteestä etelän ihmiset, joilla ei ole mitään tarvetta ajaa pitkiä matkoja, eikä kokemusta siitä millaista on jurnuttaa kahdeksaakymppiä täysin tyhjällä, hyväkuntoisella tiellä kesäkelillä "liikenneturvallisuuden" vuoksi. Vaikkei kiirettä olisikaan, mutta jos samanlaista matkaa edessä esim. mökille 500 km, ei naurata.

Täysin samaa mieltä Sideview:n kanssa siitä, että poliisi nakertaa arvovaltaansa tällä toiminnalla. Rattijuoppojen valvontaan ei riitä resursseja, mutta peltikameroiden nauhoja purkamaan kyllä. Kyseessä on puhdas rahastus. Teiden kunnossapitoon ja riittävään leventämiseen ym. ei rahaa riitä, joten ratkaisu talven jälkeen on aina jättää talvinopeuksia voimaan yhä useammille väylille. Surullisinta on se, että tässäkin asiassa suurin osa suomalaisista on täysin vedätettävissä ja uskovat, kun niin opetetaan, että nopeuksia alentamalla liikenneturvallisuutta alennetaan tehokkaimmin. Itse työskentelen liikennevahinkojen parissa, joten perusteita toisenlaisiin argumentteihin löytyy.

Tilannenopeus

Kymmenen minuutin aikasäästöllä ei tosiaankaan ole merkitystä. Otetaan siis toinen esimerkki.

Matka = 550 km
80 km keskituntinopeudella matkaan menee 6 h 52 min aikaa.
100 km/h: 5 h 30 min
110 km/h: 5 h 00 min
115 km/h: 4 h 47 min

Kahdeksankympin ja satasen välillä eroa tulee ajallisesti 1 h 22 min! Kesäkelillä ollaan aika paljon nopeammin perillä. Jos kesällä hyvissä olosuhteissa ajetaan hiukan - vain hiukan -kovempaa säästetään ajassa puoli tuntia. 15 km/h ylinopeus säästää rajoitukseen verrattuna 43 min. Talvirajoitusten aikaan absoluuttinen aikasäästö yhtä suurella ylinopeudella on suurempi.

Pointtini ei ole kehottaa ylinopeuksiin. Laskelmat ovat teoreettisia, mutta suuntaa antavia. Sen kuitenkin myönnän, että useimmiten ajan tuon 10 km/h ylinopeutta, joskus jopa 15 km/h, sääolosuhteiden ollessa hyvät ja teiden ollessa "tyhjät".

Asialliset rajoitukset ovat erinomainen asia. Valitettavasti niitä ei Suomessa kovin paljon näy. Nopeusrajoitukset pitäisi saada olosuhteiden ja liikennemäärien mukaan muuttuviksi, alarajana kutakuinkin nykyiset rajoitukset, huonoissa olosuhteissa alemmat. Hyvissä olosuhteissa nykyiset rajoitukset voisivat joustaa reilusti ylöspäin.

Nyt kehitys etenee väärään suuntaan. Pyritään valvomaan, että nopeuksia noudatetaan pilkulleen, eikä mietitä, voitaisiinko systeemiä (esim. rajoituksia) kehittää johonkin suuntaan. Tutkimukset muka osoittavat, että nopeuksien laskiessa liikennekuolemien määrä laskee. En väitä, ettei asioilla olisi yhteyttä, mutta noin suoraviivainen asia ei ole. Muuttujia on nopeuden lisäksi aika monta muutakin.

Yksi on kuitenkin varmaa: peltipoliisien lisääntyessä valtaväylillä ylinopeutta ajavat siirtyvät pienemmille teille, joilla saa ajaa kameroilta rauhassa. Mutkaa ehkä tulee, mutta ei se mitään - matkan pitenemisen voi kompensoida nostamalla nopeutta. Turvallista kehitystä? No ei taatusti. Realismia? Kyllä, valitettavasti.

Peräänkuulutan kokoanisvaltaista, eri osapuolet huomioivaa liikenteen kehittämiskeskustelua. Ja kehitystä.

Vieras

Sakkorahathan ovat budjetoituja varoja.
Ns. peltipoliisi helpottaa näiden varojen keräystä - voidaan jopa ylittää budjetoitu summa, sillä näitä peltipoliisisakkoja on otettu hoitamaan, useille poliisilaitoksille, aseistakieltäytyjiä (Sivareita)tästä nimenomaisesta ryhmästä ei aiheudu kuluja laitoksille - kulut kansalaispalvelusta muulta momentilta.

Tee tulosta ilmaiseksi.

Onnea meille tienkäyttäjille.

Vieras

Peltipoliisit ovat vain keino välttää parantamasta tiestöä. Tiet ovat huonot niin ainoa keino mitä keksitään on laskea rajoituksia ja laittaa peltipoliisit vahtimaan. Autoilijoilta kerätään uskomattomat summat rahaa hyysäykseen, jotain voisi myös palauttaa takaisin eikä vaan rangaistuksia.

AskoJ

Eilenkö se oli, kun olivat vuorossa kamera-autot (varmaankin alkava dementia ). Ei näillä pelleillä ole muuta miettimistä. Seuraavana jokamiehelle pakolliseksi GPS-paikannus ( kännythän ovat jo jokaisella ), tietenkin alkolukko ja bensaveroa voisi korottaa vaikka 20 % ja dieselin tasapuolisesti 60 %. Niin tietenkin jokaiselle moottorilla ajavalle erillinen GPS-laite, mieluiten maksullinen, niin saadaan nopeustiedot reaaliajassa pellen tietokoneelle. Tätä on sitten hauska perustella turvallisuudella ja vaikkapa sillä, kuinka luotettavasti työajot voidaan dokumentoida verottajalle. Kyllä ne keksii.