Tiistai 25.6.2019

HS: Pappien pitää pian paljastaa pedofiilit - ”Jumalalta anteeksi”

Luotu: 
15.5.2010 08:18
Päivitetty: 
15.5.2010 08:55
  • Rippisalaisuuden ongelma on, ettei pappi voi kertoa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Sosiaali- ja terveysministeriö aikoo käyttää lastensuojelulakia rippisalaisuuden murtamiseksi, jollei kirkko itse toimi, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Rippisalaisuuden ongelma on, ettei pappi voi kertoa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska ilmoitusvelvollisuus koskee vain törkeitä tekoja.

Ministeriö on valmis poistamaan nyt lastensuojelulaista kohdan, jonka mukaan ilmoitusvelvollisuus ei koske papin tai lehtorin toimittamaa rippiä tai sielunhoitoa. Peruspalveluministeri Paula Risikon mukaan ministeriö odotti lastensuojelulakia tehtäessä, että kirkko itse hoitaa muutoksen kirkkolakiin, mutta näin ei ole tapahtunut.

Kirkon piirissä rippisalaisuuden murtaminen jakaa mielipiteet.

-Jos minulle joku ripittäytyisi pedofiliasta, sanoisin hänelle, että jumalan edessä hän saa anteeksi, mutta hänen on kannettava kaikki rikosseuraukset teostaan, sanoo Oulun piispa Samuel Salmi HS:lle.

Kun lastensuojelulaki uusittiin vuoden 2008 alusta, sosiaali- ja terveysministeriö neuvotteli valmistelun aikana kirkon kanssa siitä, että myös papilla olisi aina ilmoitusvelvollisuus esimerkiksi lapsen seksuaalisen hyväksikäytön paljastuessa.

Nyt ovat Risikon mukaan edessä neuvottelut siitä, tekeekö kirkko muutoksen kirkkolakiin vai ministeriö lastensuojelulakiin.

Jaa artikkeli:

Kommentit

abc

HS:
Rippisalaisuus poikkeaa viranomaisten yleisestä ilmoitusvelvollisuudesta: myös lääkäreiltä on poistettu sataprosenttinen salassapito-oikeus jo vuonna 1994.

"Lääkärit vastustivat ankarasti salassapidon murtumista, mutta näistä erityislainsäädännöistä voi poiketa lastensuojelulain normein.

atsoeerikainen

Suomessa evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon papeilla on ripistä ja sielunhoidollisesta keskustelusta ehdoton vaitiolovelvollisuus. Pappi ei saa ilmaista ripissä tai sielunhoidossa ilmaistua asiaa eikä myöskään henkilöä. Pappi ei siten voi kertoa käyneensä tietyn henkilön kanssa sielunhoidollista keskustelua. Ripissä kuultua asiaa ei saa paljastaa minkään syyn nojalla, olipa tunnustettu rikos miten törkeä hyvänsä. Rippisalaisuus on murtamaton myös tuomioistuimessa ja menee muun muassa ohi lastensuojelun ilmoitusvelvollisuuden. Rippisalaisuutta ei saa paljastaa edes ripittäytyvän suostumuksella. Jos ripittäytyjä antaa tiedon rikoksesta, joka on tekeillä, papin tulee ilmoittaa viranomaisille asiasta siten, ettei ripittäytyjän henkilöllisyys paljastu.

Aikooko sosiaali- ja terveysministeriö tosiaan murtaa kirkon vuosituhantisen säännön ja pakottaa papiston rikkomaan vannomansa pappis- ja virkamiesvalan?

Jos sellainen tapahtuu, ei korkeimman oikeuden päätöksellä salata ns. Tiitisen lista ole myöskään mitään perustetta. Nimet julki ja maanpetturuudesta (alaikäisen Suomi-neidon raiskauksesta) ansaitut seuraukset heti täytäntöön.

Saadakseen Jumalan rauhan sielulleen, kyseisellä listalla oleva(epäilemättä jokainen listalla oleva tietää olevansa siinä) voi vapaasti ripittäytyä papille ja olla varma, ettei hänen henkilöllisyytensä tule koskaan julki, ainakaan kirkon toimesta.

Adzilla

lakeja.

On sellaisia asioita - vanhempia kuin tuhatvuotiset kirkkokäytännöt - kuin omatunto ja vastuu Jumalan edessä.

Kyllä minä pappina käräyttäisin pedofiilin samantien. Jos sillä voisi jonkun 8-vuotiaan tytön raiskaaminen lopettaa.

EskoR

"Saadakseen Jumalan rauhan sielulleen, kyseisellä listalla oleva(epäilemättä jokainen listalla oleva tietää olevansa siinä) voi vapaasti ripittäytyä papille ja olla varma, ettei hänen henkilöllisyytensä tule koskaan julki, ainakaan kirkon toimesta."

Vaihtakaa katolilaisuuteen kuten Timo Soini. Silloin saa kertoa asioita henkilökohtaisesti ilmituloa pelkäämättä.

Ministereillä on valtaa yli luterilaisten, mutta paavia eivät hekään pysty uhmaamaan.

Rippi, avaimet

Törkeissä rikoksissa papilla ilmeisesti siis on ilmoitusvelvollisuus. Uutisen mukaan.

Ripin teologiaankin kannattaa yleisesti rippiä käsiteltäessä perehtyä, Raamatusta, katekismuksesta (Luther ja Svebilius) ja vaikkapa tunnustuskirjoista.

Sideavainkin on olemassa, vaikka kaikki yrittävät sideavaintakin riistää kirkolta. Synninpäästöä ei tule julistaa jos ei tee parannusta. Synninpäästö pitää julistaa, jos syntejä kadutaan.
Luopumusta edistetään ja samalla kirkkoa on vaadittu luopumaan sideavaimista. Joku tai jotkut ministeritkin ovat niin käsittääkseni tehneet, kun käskevät kirkon hyväksymään syntejä. Kirkko ja jotkut poliitikotkin luopumuksessaan ovat itse aiheuttamassa sen, ettei sideavainta saisi käyttää ja siten estää rikoksia. Näin ihan oikeasti on oikeudenkäynneissäkin julkisesti sanottu, ettei sideavainta saa enää käyttää. Ei ole ymmärretty, että sanan mukaisesti toimittaessa saarnaviralla on myös sideavain.

Tunnustuskirjoissamme, Augsburgin tunnustuksen puolustus, joka on yksi perustunnustuksista:

"Me olemme tunnetusti tuoneet julki ja ylistäneet synninpäästön ja avainten vallan siunausta niin suuresti, että monet ahdistetut omattunnot ovat saaneet lohdutusta meikäläisten opetuksesta, kun ovat kuulleet Jumalan käskyksi, jopa evankeliumin varsinaiseksi ääneksi sen, että meidän tulee uskoa saavamme lahjaksi synninpäästön Kristuksen tähden ja olla täysin vakuuttuneet siitä, että me tämän uskon kautta tulemme sovitetuiksi Jumalan kanssa."
"omatunto voi saada varman ja lujan lohdutuksen"
"sofistit ja munkit opetuksessaan täysin vaikenivat uskosta ja lahjaksi saatavasta anteeksiantamuksesta"

Rikoksen tehnyt, joka ei kadu syntejään, suljetaan seurakunnan yhteyden ulkopuolelle:
"Lisäksi rikolliset ja sakramenttien halveksijat suljetaan seurakunnan yhteyden ulkopuolelle. Näin tehtäessä noudatetaan sekä evankeliumia että vahoja kirkollisia määräyksiä."
"Mutta jolleivät he parannusta tee, pysykööt sitten poissa."
"Kristus sanoo niiden, jotka kelvottomasti syövät, syövän tuomioksensa. Tästä syystä seurakunnan paimenet eivät pakota niitä, jotka ovat kelvottomia, käyttämään sakramentteja."

Ohi aiheen, mutta room.katolisuudessa oli myös lueteltava hirveästi kaikenlaista,
"ripitysoppaiden tekijöiden kidutusvälineitä me emme tahdo hyväksyä. Tosin ne eivät olisi niin sietämättömiä, jos kirjoittajat olisivat sanankin lisänneet uskosta, joka lohduttaa ja rohkaisee omaatuntoa."

Lisäksi Svebiliuksen katekismuksessa on aika laajasti ripistä perusasioita. Kyseinen katekismus löytyy internetistä.

pakista

-Jos minulle joku ripittäytyisi pedofiliasta, sanoisin hänelle, että jumalan edessä hän saa anteeksi, mutta hänen on kannettava kaikki rikosseuraukset teostaan, sanoo Oulun piispa Samuel Salmi HS:lle.

-----------------

Milläköhän valtuutuksella arvoisa piispa antaa anteeksi Jumalan nimissä? Suorastaan irvokkaita nämä rippi- ym. ns.
kirkolliset rituaalit.

Käpälämäen tarkkailija

21. Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." 22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. 23. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Jokainen valistunut itseään Kristityksi kutsuva tuntee tämän kohdan Raamatusta, joka puolestaan on Kristillisen kirkon pyhä kirja. Siihen perustuu kaikki, mitä kirkossa tapahtuu, niin myös kysyjän tarkoittama valtuutus. Koska olemme syntyneet ev.lut. kirkon piiriin, rippi on meille etuoikeus. Katolisessa maassa se lienee enemmän velvollisuus, joka on aika ajoin suoritettava. Italiassa taitavat jopa mafiosot käydä enemmän tai vähemmän säännöllisesti papin rippituolissa!

pakista

Entäs ne todisteet: ensinäkin isästä, sitten Jeesuksen sanomisista jne. Pelkkää legendaa, jota käytetään tunnustettujen rikosten peittelyssä ja rikoslakien kierrossa.

Uskovaiset saavat pitää uskonsa, mutta rikokset ovat maallisen tuomiovallan alaisia todellisia rikoksia, eikä niiden käsittelyssä pidä pidättäytyä mielikuviteltuihin totuuksiin ja primitiivisiin uskomuksiin jumalallisista anteeksiannoista.

Kaikkivaltiaan isän olisi nyt luullut ainakin varjelevan lapsia kirkonmiesten häpäisyltä niin katolisessa- kuin evankelisessakin kirkossa.

Ehkäpä valistunut kristitty löytää jonkin sopivan selityksen legendakirjasta tähänkin kohtaan.

Käpälämäen tarkkailija

...koska tällaisessa keskustelutyylissä vastaus johtaa aina uuteen kysymykseen. Viimeisenä "todisteena" yleensä esitetään kysymys, onko Jumala niin kaikkivaltias, että pystyy luomaan niin suuren kiven että ei jaksa sitä itse nostaa? Nämä tällä tavalla käydyt kysymys-vastaus -keskustelut ovat siis yleensä molemmille osapuolille sangen hyödyttömiä.

OlausSvebiliuksen

Yleisesti, side- ja päästöaivaimista, varsinaista teologiaa siihen liittyen. Pitäähän teologiasta ensin päästä selville ennenkuin asiasta enemmän puhutaan.
Alla on lainauksia Olaus Svebiliuksen Martti Lutherin katekismuksesta.
Se on ollut Suomessakin virallisesti käytössä ja edelleen on jokaisen papin ja käytettävissä. Hyvää ja raamatullista aineistoahan kannattaa aina käyttää. Siihen on kirkossa aina oikeus.

7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä?
Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä lohdutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon.

9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa?
Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle.

15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään?
Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää.
Joh. 20:23. ...

16. Kuinka monta näitä avaimia on?
Vastaus: Kaksi: yksi kutsutaan päästöavaimeksi, toinen side- eli pidätysavaimeksi.

17. Mikä on päästöavain?
Vastaus: Se on se voima, joka Kristuksen palvelijoille annettu on maan päällä päästää katuvaista syntistä synneistänsä ja avata hänelle taivaan valtakunta.
2 Kor. 5:20. Me ( sanoo Paavali) olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

18. Mikä on side- eli pidätysavain?
Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä tai-vaan ja jota pannaksi kutsutaan.
1 Kor. 5:3-5.
Matt. 17:15-18.

19. Mikä on panna, eli pannaan paneminen?
Vastaus: Se on: koska katumaton ja mahdoton syntinen suljetaan pois Herran ehtoolliselta, tai myös peräti pois seurakunnan yhteydestä; tämä kutsutaan suuremmaksi pannaksi, mutta ensimmäinen vähemmäksi.

20. Taitaako pannaan pantu, joka synteihinsä sidottu on, jälleen armohon ottaa?
Vastaus: Taitaa kaiketi; koska hän itsensä kääntää, näyttäin oikean katumuksen ja parannuksen, pitää hänet ojennettaman evankeliumin lohdutuksella ja vakuutettaman Jumalan armosta; sillä pidätysavain ei ole kado-tukseksi annettu, vaan sielun parannukseksi ja ojentamiseksi.
Hes. 18:21. ...
2 Kor. 13:10.

21. Mitä Jumala sitten meiltä vaatii, kun me olemme parannuksen tehneet ja saaneet syntimme anteeksi?
Vastaus: uuden kuuliaisuuden, joka näyttää itsensä pyhässä ja jumalisessa elämässä ja kutsutaan paran-nuksen hedelmäksi.
Matt. 3:8. ... Luuk. 3:8.

22. Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntein anteeksi saamisesta?
Vastaus: Herran korkealla ehtoollisella eli alttarin sakramentilla.

Justinos

Kyllä! Sama henki tässä vaikuttaa. Siirretään huomio todellisista ongelmista täysin hypoteettisten ongelmien pohdiskeluun. Montako lasta sairastaa Suomessa reumaa? Montako ihmistä käy vuodessa ripittäytymässä ja monikohan heistä on pedofiili ja tulee tunnustaakseen sen? Riittänee yhden käden sormet.

Ripittäytyminen on Suomessa erittäin harvinaista, asia on täysin marginaalinen ja ongelmanratkaisumenetelmä on sama kuin lapsipornon nettisensuuri: Asia pois mielestä, niin kaikki on ok? Jos papille tulee ilmoitusvelvollisuus, ei pedofilia sillä katoa, ainoastaan ripittäytyminen siitä, jos sitä on ollut, loppuu.

Asian saamaa julkisuutta ei perustele mikään muu kuin hysteria ja kirkon mustamaalaus.

Jatkuvasti huonoja säädöksiä kommentoitavaksi

Kirkon ei historiallisesti ole koskaan tarvinnut vastata maalliselle oikeudelle. Ja toisaalta on myös väärin valtionjohdon kuvitella että kirkon asiat kuuluvat sen piiriin. Sen enempää kuin maallinen oikeus sotilaita - heitähän koskee sotilasoikeus. On muitakin kansoja ohjaavia järjestelmiä, kuin kirjoitettu valtion laki, jota ohjaavat virkamiehet.

Tuomitsen lasten hyväkikäytön, mutta en myöskään hyväksy vaitiolovelvollisuuden rikkomista lainsäätäjän tahdon takia. Se heikentää papille tai lääkärille uskottua luottamuksellista suhdetta. Valtion taholta on taas väärinkäytön mahdollisuus aina olemassa.

Pepperoni

Taitaa pedofiileillä puntti tutista, viimeistä suojasaareketta murretaan.

Aivan käsittämätöntä, että näinkin vakavan rikoksen ollessa kyseessä papit ovat voineet vain hymistä jumalan anteeksiannosta. Mitäpä ihmisen alun elämän pilaamisesta on väliä.

Tässä on kysymys kirkon näkökulmasta aseman säilyttämisestä edes johonkin suuntaa. Kirkko on näillä kikkailuillaan kuitenkin menettänyt täydellisesti uskottavuutensa, kuka voi ottaa uskontoa, mitään niistä, vakasti näiden viimeaikaisten pedofiiliuutisten valossa. Toisaalla uskonnollinen yhteisö siunaa vanhojen partojen pariutumisen alle teini-ikäisten kanssa ja toisaalla papit harrastavat seksiä pikkupoikien kanssa, meillä tosin vain suojellaan pedofiilejä. Mikä on mennyt uskonnoilla pieleen kun viattomia ihmisen alkuja saa tuhota mennen tullen?

intrigööri

Olen kuulunut ev.lut. kirkkoon siitä lähtien kun minulta kysymättä päätä kastelivat, aika kauan sitten, enkä ole koskaan kuullut kenenkään käyneen ripittäytymässä papin luona. Tällä konstilla ei saatane kiinni yhtään pedofiilia.
Kysymys onkin siitä, että toisten ilmiantamisesta halutaan saada yhä enemmän maan tapa. Aiheettomien ilmiantojen pelossa tavallisetkin palliaiset ovat aina hissukseen koettaen olla näkymättömiä ja hajuttomia.
Pieni Suomen kansa laitetaan aina vain tiukempaan ja tarkempaan syyniin. Touhu on jo tietokantojen ansiosta tehokkaampaa kuin Stasilla. Lääkärien vaitiolovelvollisuus vietiin jo kauan sitten, nyt se viedään papeilta. Poliisi vuotaa, media syyttää, jne...
Yhteiskunta ottaa huostaan lapsia ja vanhuksia kiihtyvällä tahdilla kykenemättä kuitenkaan pitämään heistä kunnolla huolta. Pahalta näyttää, vaikka asiat miten naamioitaisiin hyviksi: Kukapa ei haluaisi rankaista pedofiileja.
Biotunnisteet kaikista vain pankkiin, tiedostoihin ja pörssiin myytäviksi. Sirut nahkan alle ja ikävistä nettikommenteista heti leirille! Hip hop hei!

Loki

"Rippisalaisuuden ongelma on, ettei pappi voi kertoa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska ilmoitusvelvollisuus koskee vain törkeitä tekoja."
..Anteeksi mitä..? Siis kirkon mielestä lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole törkeä teko..? Kyllä voikin olla sairas instituutio.

Vieras

Kirkon huonot ilmapiirit jo todistavat, että parempi olla menemättä ripittäytymään, koska sisäpiirijuorut lähtevät liikkeelle heti. Luetettavuus on jo menetetty.

Toiseksi: Kiitos Risikko. Kerrankin joku edes yrittää puolustaa lasta, joka voidaan tuhota jo pienenä tuollaisten kirkollistenkin salaseuralaisten toimesta. Lapsi tarvitsee aina aikuisen puolustajan.

Sitäpaitsi Raamatustakin löytyy kohtia,jotka asettuvat lapsen puolelle. Kumpi on tärkeämpi, lapsen turvallinen kasvu, vaiko kirkon oikeus salailuun rippisalaisuuteen vedoten?

Kolmanneksi: Kirkko ei ilmeisesti todellakaan kykene hoitamaan asiaa oikein ja omassa ylhäisyydessään. Pitääkö maallisen järjestyksen perustaa erityisiä kikkokyttiä, jotka ratsauttelisivat silloin tällöin tekopyhyyksiä, ihan vain maallisen jatkuvuuden ja järjestyksen vuoksi?

Neljänneksi: Rauhan Sanalaiset sun muut lahkolaiset, jotka ovat vaivihkaa valloittaneet evankelisluterilaisuuden, ovat onnistuneet täyttämään myös maan teologiset tiedekunnat eri yliopistoissa omilla jälkeläisillään.

Kirkon työntekijöitä heistä kaikista ei tule, mutta avuksi tulee koulujen uskonnon opetus. Ongelma on syvällä juurissa saakka ja siksi ollaan niin röyhkeitä ja siksi on niin vaikeaa kitkeä.

TakojaIlmarinen

Jälleen yksi syy olla kuulumatta tähän luterilaiseen omahyväisten ihmisten yhdistykseen.
Pitävät itseään muita parempina ja tuomitsevat muita. Olisikohan jo tuomion paikka myös niille yhdistyksen jäsenille jotka haluavat suojella näitä lasten raiskaajia.
On suuri virhe, että valtio kuuluu tähän yhdistykseen.

eegenveegen

Kirkolle on ilmeisesti tärkeämpää pedofiilin sielunrauha kuin lasten koskemattomuus!!!!!!!!!!!!!

Kirkko ei laske vakavaksi rikokseksi lasten hyväksikäyttöä!!

Ei muuta kuin "jumalalta" anteeksi ja samalla pohtien että sillä ja sillä on niin makee peppu.

Sitten vielä uhitellaan alaisilleen ja saman saavat eläimetkin ja muut "vähempiarvoiset"
Ylimmät kirkon esimiehet myhäilevät ja hymyilevät, verotuloja tulee, kaikki hyvin.

Niin
Mikä on kirkon sanoma?

Dr. Schmidt

...palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä.

Eli kyllä lastensuojelulaki jo nyt velvoittaa papit (kuten lääkäritkin) ilmoittamaan pedofiliasta viranomaisille,mutta papit eivät halua tätä lakia noudattaa.

Nykyään ilmoitusvelvollisuutta muuten tulkitaan siten, että pienikin lapseen kohdistuva uhka (esim. joku kertoo lyöneensä lastaan) velvoittaa ilmoituksen tekemiseen lastensuojeluviranomaisille.

Vieras

Jos rippisalaisuus murretaan, se ei ole pelkästään kirkkoa koskeva asia. Silloin voidaan myös lääkärin, psyykkisten sairauksien kanssa työskentelevien vaitiolovelvollisuus murtaa. Jos tällaiseen ratkaisuun päädytään, se tarkoittaa myös sitä, ettei toimittajilla ole lähdesuojaa. Ainoa murtamaton kohta on Tiitisen lista.
Kysymys: eikö asia ratkea sillä, että todettu tai tunnustettu pedofilia luokitellaan aina törkeäksi rikokseksi? Ei tarvitse luottamukseen perustuvia asioita horjuttaa.