Perjantai 18.1.2019

Poliisi: Joensuun turmarekka painoi liikaa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.8.2010 16:51
Päivitetty: 
16.8.2010 17:21

Joensuun Enon turmarekalla oli ylipainoa. Rekan epäillään myös ajaneen lievää ylinopeutta ennen kuin se törmäsi risteyksessä henkilöautoon tuhoisin seurauksin. Viikonloppuna sattuneessa onnettomuudessa kuoli kuusi henkilöautossa ollutta ihmistä.

Sahatavaralastissa olleessa ajoneuvoyhdistelmässä oli ylikuormaa yhteensä yli 3 300 kiloa. Rikoskomisario Jari Liimatan mukaan ylitykset ovat lievähköjä. Rekan mahdollinen ylinopeus varmistunee 1–2 viikossa.

Rekan kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuudesta kuolemantuottamuksesta.

Ajoneuvojen kuntotarkastukset alkavat huomenna. Myös henkilöauton kuljettajan ajokunto selvitetään.

Poliisi pyytää tietoja siitä, missä kolariin joutunut henkilöauto liikkui ennen yhteentörmäystä. Poliisia kiinnostaa erityisesti punaisen Seat Cordoban liikkeet lauantaiaamuna Uimaharjun alueella. Tiedot auton liikkeistä voi ilmoittaa numeroon 050-406 3778 tai hätäkeskukseen tai lähimmälle poliisille.

Paikat: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

JanneGPirinen

Laki ylikuormamaksusta


Maksun peruste
Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta

Eli ylikuormamaksun alaista kuormaa oli 300 kiloa, ylikuormamaksua 30 euroa.

JATK

Yritetäänkö rekkakuskista leipoa syyllinen, vaikka henkilöauto on tullut kolmion takaa päätielle rekan eteen.

Jäljistä päätellen lopputulos olisi ollut avain sama vaikka rekan massa olisi ollut vaadittu 5% pienempi tai nopeus kymmenen tai kaksikymmentäkin pienempi. Hurjaa ylinopeutta rekalla ei edes pääse nopeudenrajoittimen takia.

hanari

Jos rekka olisi ajanut sallittua nopeutta, henkilöauto olisi ehtinyt ajaa alta pois. Se on 2 metristä kiinni. 60 ja 80 kilometrin tuntinopeuden ero on enemmän. Lisäksi ylipaino. Ei tässä kenestäkään tekemällä tehdä syyllistä. Tosiasiat ovat ikävästi näin. Onnettomuus on tapahtunut ja uhrit ruumishuoneella. Turha tässä ainakaan rekkakuskista on sankaria leipoa.

JATK

>Jos rekka olisi ajanut sallittua nopeutta, henkilöauto olisi ehtinyt ajaa alta pois.

Vastuu on henkilöauton kuljettajalla, mikäli hän - kuten olet analysoinut - on päättänyt "kahden metrin", tai edes kolmen, marginaalilla ajaa rekan eteen kolmion takaa.

En aja rekkaa, ei ole edes korttia siihen, mutta käytössä olevien tietojen valossa ratkaisevan virheen on tehnyt hlöauton kuljettaja.

hanari

Tapahtuma oli järkyttävä onnettomuus. Ei voida syyttää ketään. Mutta jos jossitellaan laitetaan argumentit kehiin:
-jos rekka olisi ajanut vielä kovempaa, se olisi ehtinyt pois risteyksestä ennen h-autoa
-jos rekasssa oli ylipainoa, sen vauhti ei hiljennyt tarpeeksi nopeasti vastaamaan nopeusrajoitusta ja ...
-jos h-auto olisi ajanut toista reittiä ...

Markus M

Olen tästä täysin samaa mieltä. Ensinnäkin olipa nopeus ollut alhaisempi tai ei niin jarruviiveen takia ei myöskään rekka olisi juurikaan vauhtiaan kerinnyt hidastamaan. Mikäli tekee arviointivirheen ja ajaa liian pieneen väliin autonsa, on kuski vastuussa. Ymmärrän kyllä kuitenkin tämän ylinopeus argumentin, sillä ylinopeus on liikennelaissa kiellettyä joten sakko tulisi antaa. Tosin uutisessahan sanotaan että rekan mahdollinen ylinopeus selvitetään.

Ylipaino on totta kai kuljettajan vastuulla, mutta väitänkin että suurin osa Suomen maanteillä seilaavistä rekoista on ylipainoisia. Sen varmistaa tämän hetkinen säästömentalitetti, minkä varjolla pyritään rahdin kustannuksiakin minimoimaan. Suomessa tämä tehdään kiristämällä aikatauluja sekä lastaamalla ylipainoa. Hölmöä hommaa näinkin vaarallisella alalla kuin kuljetusala.