Lauantai 17.11.2018

Hyvä poika

To, 03/24/2011 - 13:45 -- admin
  • Kuva: Buena Vista International
    Kuva
    Samuli Niittymäki ja Elina Knihtilä.

Kotimainen elokuvavuosi jatkuu vahvasti: Zaida Bergrothin toinen pitkä elokuva on harvinaisen onnistunut kesäinen draama, jossa näyttelijätäräidin ja hänen 19-vuotiaan poikansa kieroutunut suhde myllertyy hallitun intensiivisesti kohti tummasävyistä tragediaa.

Jos viime viikolla Mika Kaurismäen ”Veljesten” kohdalla tanskalaisten kehittelemän, näyttelijänkeskeisen dogma-tyylin saattoi nähdä kohtaavan Dostojevskin, niin Bergrothin elokuvassa on hieman samaa, tosin tyylitellymmin ja sillä erolla, että nyt kohdataan Tshehov ja hänetkin pitää kertoa Tennessee Williamsilla.

Elina Knihtilä esittää loisteliaasti näyttelijätär Leila Mannerta, joka pakenee kahden poikansa, 19-vuotiaan Ilmarin (Samuli Niittymäki) ja noin 10-vuotiaan Unton (Eetu Julin) kanssa epäonnistuneesta ensi-illasta todistavia lööppejä kesähuvilalle.

Leila Mannerissa on tosiaan Tshehovin ”Lokin” Irina Arkadinan mieleen tuovaa diivaa. Näyttelijätär tarvitsee levossaankin yleisöä ja niinpä huvilalle kutsutaan myös joukko viinipullot pahaenteisesti kilisten saapuvia ystäviä.

Kuten arvata saattaa tilanteesta sukeutuvat ”aikuisten” ja ”sivistyneiden” ihmisten bileet, joissa veriset loukkaukset sinkoilevat. Ainoa oikeasti aikuiselta tuntuva ihminen on Eetu Julinin mainiosti esittämä pikkupoika Unto, joka pakenee omaan maailmaansa järvelle kuvaamaan hyönteisiä videokamerallaan.

Moni elokuvantekijä tyytyisi piehtaroimaan näissä huuruissa ja päättämään sitten elokuvansa seuraavan aamun krapulaan vaikkapa Erkko Kivikosken sinänsä mainion elokuvan ”Yö meren rannalla” (1981) tyyliin.

Onneksi Bergroth ja käsikirjoittaja-leikkaaja Jan Forsström eivät tyydy. Äitiään aggressiivisesti suojeleva yrmeä Ilmari ei pysty käytöksellään karkottamaan kaikkia vieraita ja taloon jää kirjailija Aimo (Eero Aho), johon äiti rakastuu.

Toisaalla taas läheisen taajaman nuori baarin myyjätär (Anna Paavilainen) iskee silmänsä Ilmariin ja houkuttelee hänet hellyttävästi yöksi leirintäalueen vuokramökkiin.

Asetelma kääntyy briljantisti neljän omilla tavoillaan siipirikon ihmisen draamaksi. Tunnelma ei juhlien jälkeen väljähdy vaan pikemminkin tiivistyy.

”Hyvässä pojassa” on hämmentävän hyviä kohtauksia. Elina Knihtilä nimeää esitepaperissa suosikikseen sen, missä Leila suuttuu kirjailijan ylimalkaiseen kritiikkiin hänen roolisuoritustaan kohtaan. Olen samaa mieltä: harvoin näkee näin havainnollisesti ns. narsistisen raivon kehkeytymisen.

Elämässä tämä on mitä yleisintä. Kaikillahan on kokemusta siitä, miten orastavan rakkaussuhteen saa pilalle pienelläkin huomautuksella toisen osapuolen ammatillisista asioista.

Elokuva on kuvattu käsivaralla kahdella pienellä kameralla. On innostavaa nähdä, että niilläkin voi saada aikaan jotakin suurta.

filmtrailer:6309

Tähdet: 
4
Ensi-ilta: 
Ensi-ilta: 25.3. 2011
Ikäraja: 
K 13
Genre: 
Draama
Ohjaus: 
Zaida Bergroth
Käsikirjoitus: 
Jan Forsström ja Zaida Bergroth
Pääosissa: 
Elina Knihtilä, Samuli Niittymäki, Eero Aho, Anna Paavilainen, Eetu Julin, Sanna-Kaisa Palo, Pekka Valkeejärvi, Kaisa Mattila, Antti Raivio,
Muut asiasanat: