Keskiviikko 13.12.2017

Jaakko Rauramo Suomi-median kohtalosta SK:ssa: ”Julma” tulos

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.6.2013 11:38
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Printatut sanomalehdet siirtyvät verkkoon, mutta tuloksen tekeminen siellä ei ole helppoa.
|

Pitkäaikainen median supervaikuttaja, Sanoman entinen hallituksen puheenjohtaja Jaakko Rauramo sanoo tuoreessa Suomen Kuvalehdessä, että suomalaisen median keskittymisestä seuraa ”julma” tulos. Verkkolehtien määrä vähenee hänen arvionsa mukaan jyrkästi, ”kun markkinat eivät ainakaan kasva”.

- En voi millään uskoa, että Suomessa on tulevaisuudessa 27 hyvin kannattavaa sähköistä sanomalehteä. Mielestäni niitä voi olla yksi tai kaksi, Rauramo sanoo SK:ssa.

Internet on hänen mukaansa osoittautunut maailmaksi, jossa voittaja vie kaiken ja ”ei siinä muille sitten jää juuri jakamista”. Rauramo viittaa Microsoftin, Googlen, Facebookin ja Linkedinin markkina-asemaan.

Mediatutkija Pekka Pekkala yhtyi Rauramon näkemykseen Twitterissä.

- Kiva, että joku muukin sanoo tämän ääneen. Suomessa sanomalehtiä ei jää kuin pari jäljelle, edes diginä. Kiitos, Pekkala twiittasi tänään.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Esa Aaltonen

Mediatutkija ja mediapönöttäjä ovat väärässä.
Nettijulkaisut tulevat säilymään monimuotoisina ja kannattavina, mutta Hesarin kaltaiset liian isot massakeskittymät tulevat katoamaan ja sehän on pelkästään positiivista. Valistuneemmat alan vaikuttajat toivoivat itsekin taannoin sellaisen ajan koittavan, ettei Hesarin toimittajalle levitettäisi punaista mattoa asiakkaiden katsellessa vierestä. Ulkoistettu, agnostinen ja automatisoitu mainosmyynti ja -välitys/tilitys tulee olemaan määräävä tekijä ja pakottaa toimitukset keskittymään oleelliseen sekä käyttämään freekkuja jne. kolumnisteja enenevässä määrin...
IMHO kaikki positiivista kehitystä - ja kannattavaa!

Risto Sinkko

Suurilla yhtenäisillä markkinoilla tilanne on se, että kaksi päätoimijaa jakaa suurimmat osuudet, vrt. Coca-cola/Pepsi. Joskus mukana on kolmaskin suuri. Tämä on melkeinpä luonnonlaki, ja digitaalisten uutispalveluiden markkinoilla Suomessa kysymys on siis markkinoiden yhtenäisyydestä. Pari suurta voi jakaa suurimman osan markkinoista, ja sitten jää jäljelle joukko jotenkin eriytyneitä pieniä. Jos Helsingin Sanomien levikinlasku paperisena jatkuu nykyisellään arvioni on, että lehden kannattava toiminta lakkaa 12 vuodessa.

Jean Darch

Risku: "Eero Lehti on ilmeisesti viimeinen, joka sai rahaa lehtiyhtiöstään myymällä sen. Sanomaan ja Almaan sijoittajat tulevat häviämään eniten, sillä suursijoittajat koettavat ostaa vanhan median valtaa juuri nyt, kun se on katoamassa."

Mediatutkija Pekka Pekkala: "Suomessa sanomalehtiä ei jää kuin pari jäljelle, edes diginä."

Mutta, vielä ne kaksi lehteä ehtivät ottaa PRW-mallin, jolla yhdistetään media-teknologia-Internet-operaattori -bisnekset haltuun, joka isäntinä tai partnereina.
http://kritiikkiblogi.wordpress.com/2012/05/07/5-journalismin-pelastamin...

Onnettominta on se, että ne pari sanomalehtitaloakin menettävät nykybisneksestään 50 %. Google ja Apple vievät mainoseurot eli palkan, jatkossa Facebook ja Twitter tulevat apajille. Internet-mediakin sakkaa.

Mutta miten käy journalismin? Se muuttuu 70Jours-malliksi.

Mike Amory

Facebook ja Twitter eivät tule pärjäämään kilpailussa Googlelle. Moni amerikkalainen suuryritys on jo lopettanut Facebook-mainonnan todeten sen täysin turhaksi rahanmenoksi.

Googlen ja Facebookin ansaintalogiikka on täysin erilainen. Facebookia voisi verrata sanomalehteen ja Googlea keltaisiin sivuihin. Facebook-mainonnassa hyttysiä ammutaan tykillä. Googlessa mainonnan voi kohdistaa vaikka Turussa Varissuon kaupunginosassa asuviin alle 24-vuotiaasiin musliminuoriin, jotka hakevat tietoa hakusanalla "jihad".

Lisäksi moni Facebook-klikkauksista on bottien tekemiä, joten mainonnan hyöty jää varsin vähäiseksi.