Keskiviikko 16.1.2019

Yllättävä Suomi-hitti maailmalla – ”Puhdasta vodkaa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.1.2011 19:17
Päivitetty: 
26.1.2011 21:38
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Finlandia Vodka Worldwiden Alexander Sneen markkinoi maailmalla Suomea.

Maabrändityöryhmä selvitti hiljattain, miten Suomea voisi markkinoida maailmalle. Harva ehkä tietää, että yksi yritys on jo vuosia toteuttanut työryhmän visioita – vodkan kautta.

Finlandia Vodka perustaa koko markkinointinsa Suomen ominaisuuksiin maana: puhtauteen, luontoon, teknologiseen osaamiseen. Näin kertoi Finlandia Vodka Worldwiden markkinointijohtaja Alexander Sneen tänään Amerikkalaisen Kauppakamarin järjestämässä lounastilaisuudessa.

- Ideana on, että juhlimme sitä, mikä Suomessa on parasta, Sneen sanoo.

Menneinä vuosina Finlandia Vodka irtautui suomalaisista juuristaan markkinoinnissaan, mutta nyt suomalaiseen tarinaan on palattu takaisin amerikkalaisen omistajan myötä – Finlandia Vodkan omistaa Brown-Forman Corporation, jonka brändeihin kuuluu myös muun muassa Jack Daniel’s.

Puhtaus korostuu siinä, miten omistaja Brown-Forman kuvailee Finlandiaa: "Finlandia Vodkaa ei tehdä, se syntyy. Se syntyy Suomen luonnon puhtaudesta."

Suomi-brändi on Sneenin mukaan myös tuottanut tulosta:

- Finlandia oli vuonna 2008 maailman myynniltään nopeimmin kasvava premium-vodka. Viime vuosina myynti on kasvanut 15–20 prosenttia. Laman takia viime vuonna myynti kasvoi vain prosentin, mutta moni muu teki tappiota, Sneen kertoo.

Itse asiassa Finlandia on palannut markkinoinnissaan monilta osin 1960-luvulle. Jo tuolloin mainostarinassa korostuvat Suomen talvi, kesän keskiyön aurinko, teknologinen osaaminen ja design.

Finlandia on maailmanlaajuisesti viidenneksi myydyin premium-vodka. Esimerkiksi Venäjällä Finlandia on kalliimpien vodkien markkinajohtaja. Asema on vahva myös muualla Itä-Euroopassa. Finlandia-vodkaa myydään Sneenin mukaan reilut kolme miljoonaa laatikkoa vuodessa. Markkinajohtaja on Ruotsin Absolut, joka on muihin verrattuna omassa sarjassaan noin kymmenen miljoonan laatikon vuosimyynnillä.

”Makkaran grillaaminen on eksoottista”

Finlandia Vodka markkinoi tuotettaan esimerkiksi Midnight Sun -tapahtumilla. Suomeen tuodaan kesäisin ihmisiä ja median edustajia ympäri maailmaa.

- Tapahtumissa grillataan makkaraa sekä esitellään Suomen luontoa, musiikkia, designia ja juhannuksen viettoa, Sneen kertoo.

- Se on eksoottista. Meillä on Suomi, muilla ei ole Suomea, Sneen kiteyttää Finlandian valttikortin.

Midnight Sun -tapahtumia on viety myös ulkomaille, muun muassa Moskovan Punaiselle torille. Romaniassa Midnight Sunista on innostuttu niin paljon, että sille on omistettu kokonainen tv-sarja.

Sneenin mukaan ulkomaalaisten yleisin harhaluulo Suomesta on, että täällä on aina kylmä. Siksi Suomen kesä yllättää monet lämmöllään.

- Meillä on sellainen luonto, jollaisen monet muut haluaisivat, Sneen sanoo.

Yhdysvaltain markkina on vielä haasteellinen Finlandia Vodkalle. Absolut on onnistunut lyömään rapakon takana läpi imagonsa ja jakelukoneistonsa avulla.

- Uskomme, että hitaasti tämä kääntyy Finlandian voitoksi, kun huomio keskittyy enemmän tarinoihin ja luontotietoisuus kasvaa, Sneen sanoo.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

intrigööri

Euroopan laajin virkistysalue ja luontopuisto, missä voi vielä nähdä metsissä hökkeleissään asustavia arktisia alkuasukkaita. Susi- ja karhukantaa kannattaa lisätä erityisesti Etelä-Suomessa. Porotkin pärjäisivät siellä missä peuratkin.

tapio_o_neva

Tässä on mainio esimerkki siitä, miten pömpöösivelkarahalla pystyyn pistettä maabrändiohjelma imee kuin kärpäspaperi merkkitavaramarkkinoijia föliinsä.

Laitoin kerran pöydän koreaksi Näsinneulassa - niin mahdollista kuin se Näsinneulassa on ja niin hitaasti kuin tarjoilu pelasi - ja keskustelin Marskin maljasta ja Venäjän keisarikunnan asioista miltei uralilaisten vieraiden kanssa.

Ensiksi totesimme, että Venäjällä on ruokamaku leivän ja teen osalta makeampi kuin Suomessa, jossa lapsen piti suolaista ja hieman hapanta ruokaa syömällä ansaita oikeus saada nauttia makea jälkiruoka hyvitykseksi urheasta syömisestä. Tästä johtuu, että Presidenttikin on "happamempaa" kuin venäjälle paahdettu kahvi keskimäärin sekä se, että oululaisen jälkiuunileipä on happamampi niin kuin ruisvuokakin kuin maultaan neutraalimpi tyyppivenäläinen limppu.

Kun keskustelu meni alkupaloihin ja vodkaan niin totesin, että on olemassa samanlainen harha Finlandia vodkan ja Koskenkorvan kesken kuin mikä on ollut olemassa neuvostoaikana Stolichnaya -vodkan ja Pshenichnaya -vodkan kesken.

Edellinen oli neuvostoaikainen vientitavaramerkki, kun taas jälkimmäinen valmistettiin yhdysvaltalaisesta tuontivehnästä. Jokainen neuvostoliittolainen ymmärsi ostaa jälkimmäistä ennen edellistä, koska kyseessä oli tuote, jotka ei viety ulkomaille eivätkä kuluttajat tienneet siitä.

Finlandia vodkan kanssa on samalla lailla. Suurin kustannuksin on tungettu maailmanmarkkinoille Tapio Wirkkalan röpöläistä pulloa, mutta hieman pehmeämmän jälkimaun olisi saanut koko kansan Koskenkorvasta.

Oli tietenkin selvää, että 8 cl:n polttava aperitiivi ei jääkylmistä laseista lohen ja salaatn kanssa zakuskana ollut Finlandiaa, vaan Koskenkorvaa.

Minsusta Suomi-brändiä pitää hakea Shellin murhaavasta politiikasta Nigeriassa ja sen aiheuttamista luonnonkatastrofeista, Patrian myynninedistännästä ja egyptiläisten pettämisestä tykkikaupoissa laadun suhteen (korruptio on elämän normaalitila), jätevesiasetuksesta, Ilkka Kanervan tekstiviesteistä, meidän Mattien, Nykäsen ja Vanhasen esiintuloista ja suomalaisesta arjesta.

Kaksi hyvää teemaa ovat: joulupukki ja Saimaanrannat. Joulupukki pitää löydä euron kolikoksi ja kehittää joulupukkikirjallisuus sekä jatkaa Tarvajärven ajatustaa.

Annetaan näiden pienempien pukkien ja sössijöiden olla omalla painollaan tuomassa elämän väriä Suomi-kuvaan.

Haikki

"Altian ostama Renault Carte Noire Extra saa kauniin värinsä ruskeasta karamelliväristä. Siitä vastaa sama sokerikulööri (E150) kuin Coca-Colassa, ei siis pelkästään monen vuoden varastointi tammitynnyrissä, kuten runollisesti voisi kuvitella." Että semmosta laatukonjamiinia..

Ed Göran

Melko noloa, sama taitaa olla kaikilla konjakeilla. Alkoholituotteet ovat suurelta osin huijausta ja brändäyksen tulosta.

Parasta olisi jos myytäisiin lääkepirtua, jota saisi valmiiksi lantrattuna 4,5%, 9%, 13%, 22%, 30%, 38% ja 45% versioina. Aloittelijoille voisi olla 9% minttusuklaan tai banaaninmakuinen versio.

Logistisissa kuluissa säästettäisiin runsaasti. Tehokkuussäästöt voitaisiin ohjata alkoholistien asuinolojen kohentamiseen.

tapio_o_neva

Jouko Ahonen mannekiiniksi grillaamaan tirisevää rasvamakkaraa. Ehdotan, että Suomessa asumiseksi järjestetään kansalaistesti, jossa pitää syödä itsegrillattua Atria Rossia tai HK Bleauta.

Uskon, että maailman 1 000 000 000 muslimia vakuuttuisivat tuosta näystä niin paljon, että uskoisivat, ettei Suomi ole mustan miehen paikka.

puutarhamies

on kuin suoraan SAK:n poisvedetystä viime eduskuntavaalien mässäilymainoksesta.

Edunvalvontatehtävänsä Varmassa laiminlyönyt Ahonen edustaa hyvin SAK:n syöpynyttä rikollisjärjestöä muistuttavaa toimintaa alkaen jäsenten pakkohankinnasta.

röpelö

kyseessä on kuitenki humalluttava viina
21:23:35
aine jolla paetaan todellisuutta
tapetaan perheitä sen alaisuudessa
haukutaan ystävät yms
21:23:54
pidetään luonto luontona ja edlleen puhtaana
sinne mennään selvänä eikä vodkapäissään ;)

puutarhamies

Vaikka meillä olisi maalman parasta ja rajattomasti, myynti onnistuu vain, jos esim. myyntimiesten luvatusta maasta USA:sta tulee joku ymmärtämään heti suomalaisen vodkan luonteen nostaen sen korkealla liitäväksi brändiksi.

Maailman paras vesi ei mennytkään kaupaksi, kun Helsingin Vesi kieltäytyi toimittamasta sitä suurtilauksen tehneen Saudi-Arabian toivomassa muodossa.

Koskenkorvaa myydään kaikessa hiljaisuudessa, kun menestynyt kilpailija kehuu pullon etiketissä muutaman tislauskerran tuomaa puhtautta. Alkon myyjän mukaa Kossu on tislattu 500 kertaan.

TV-pappa

FeSen revolverilasiset OK-ysit. Ja vaikka mitä muutakin nostalgiakamaa tuossa ylemmässä pätkässä, jopa iso taustakuvaprojektorikin vilahtaa, SNIFF !!
Eipä ole noistakaan studiotilanteista kovin paljoa kuvaa tallessa.

TV-pappa

ja kas. Tasan 35 vuotta sitten, 26. tammikuuta 1976, oli viimeisen Naapurilähiön osan viimeinen kuvauspäivä Pasilassa. Ja noilla samanmerkkisillä kamoilla, mutta kadun toisella puolella. Sattuu minulla olemaan albumissani kuvia tuolta päivältä, ja yhdessä niistä näkyy nauhakellokin päiväyksineen. Ulostulopäivä 5. kesäkuuta 1976. Sniff, sniff !!!

Sourcream and onion

Finlandian markkinointi mättää pahasti verrattuna kilpailija Absolutiin. Tukholman Arlandassa Finlandia loisti poissaolollaan viinakaupan kymmenien eri vodkamerkkien rivistössä. Jouluna kolusin hienostotavaratalo Harvey Nicsin herkkuosastoa Edinburghissa. Löytyi tietysti Absolut, löytyi montaa muuta, jopa aivan tuntemattomia puolalaisia merkkejä vaan ei mitään havaintoa Finlandiasta...