Keskiviikko 26.6.2019

Kuluttajavirasto: Vilunkipeliä matkatoimistoissa

Luotu: 
11.4.2011 13:47
  • Kuva: All Over Press
    Kuva
    Suomalaisten matkarahat jäävät heitteille, jos vakuutta ei ole maksettu ja matkatoimisto ajautuu konkurssiin.

Osa suomalaisista matkatoimistoista on kiertänyt Kuluttajaviraston vaatimusta turvata asiakkaidensa ennen matkaa maksamat rahat konkurssin varalta. Nyt Kuluttajavirasto ja aluehallintovirastot valvovat matkanjärjestäjiä tehostetusti vuoden ajan.

Valmismatkoja tarjoavien yritysten on ilmoittauduttava Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteriin. Jos matkanjärjestäjä kerää asiakkailta maksuja ennen matkaa, sen on asetettava Kuluttajavirastoon vakuus. Vakuus turvaa kuluttajien ennakkoon maksamat rahat silloin, kun matka peruuntuu matkanjärjestäjän konkurssin vuoksi.

Jos yritys laskuttaa matkan vasta jälkeenpäin, sen ei pääsääntöisesti tarvitse asettaa vakuuttakaan. Kuluttajaviraston tietoon on kuitenkin tullut, että osa vakuudesta vapautetuista yrityksistä on kerännyt asiakkailta maksuja ennen matkaa.

Kuluttajavirasto ja aluehallintovirastot ovatkin käynnistäneet valvontaprojektin, jossa kiinnitetään erityistä huomiota matkanjärjestäjien toimintaan. Aluehallintovirastojen tarkastajat käyvät läpi Kuluttajaviraston matkatoimistorekisterissä olevia yrityksiä ja vierailevat mahdollisuuksien mukaan toimistoissa.

Valvontakampanjan tuloksista tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Jaa artikkeli:

Kommentit

don Qixote

Jos asioi tuntemattoman matkanjärjestäjän kanssa, ja hyvissä ajoin etukäteen pitää maksaa jotain, kannattaa itse varmistua matkatoimiston statuksesta Kuluttajaviraston silmissä.

Mieluimmin näin päin, kun esitettäisiin mustia listoja.

Näin Kuluttajavirasto saa kerättyä tietoa asiakkailta, niin yllätyksiä ei pääse tulemaan. Viraston on mahdoton tietää kaikki matkailun alalla häärijöitä, joita joskus ilmestyy puskan takaa. Kerätään rahat ja häivytään -tyyliin.