Lauantai 19.1.2019

Apple taas kuluttaja-asiamiehen hampaissa: ”Olennainen tieto Suomessa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
5.4.2012 13:13
  • Kuva: apple.com
    Kuva
    IPhonea ei saa käyttää pakkasella ollenkaan. Se on olennainen tieto Suomessa.

Myyjän on kerrottava kosketusnäytöllisen älypuhelimen ostoa harkitsevalle asiakkaalle pakkasrajoituksista ennen kuin kauppa voidaan lyödä lukkoon.

Kuluttaja-asiamies perehtyi älypuhelinten pakkaskestävyyteen sen jälkeen, kun Applen iPhone-puhelimen ongelmat Suomen talvessa tulivat julkisuuteen viime vuonna.

Apple piti takuuehtonaan sitä, että puhelinta ei saa käyttää pakkassäässä eli alle 0 celsiusasteen lämpötilassa. Ehto oli kirjattu kyllä iPhonen käyttöohjeisiin, mutta sitä ei korostettu Apple-myyjien myyntipuheessa.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Suomessa pakkasraja on olennainen tuotetieto, joka täytyy kertoa kuluttajalle ennen ostopäätöksen tekoa. Suomalaisten ei siis voida olettaa ymmärtävän, ettei älypuhelinta saisi lainkaan käyttää pakkasessa.

Vaikka kuluttaja-asiamiehen huomio osuu yksilöidysti Applen tuotteeseen, koskee se myös muita kosketusnäytöllisiä älypuhelimia.

Apple oli kuluttaja-asioissa tapetilla viimeksi vuodenvaihteessa, kun sen AppleCare-vakuutuksen markkinointi ei korostanut riittävästi myyjän virhevastuuta.

Tuolloin Italian markkinaoikeus määräsi Applen jälleenmyyntiketjulle satojen tuhansien eurojen uhkasakon. Yhtiö muutti markkinointiaan uhkasakon jälkeen myös Suomessa.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Eräs isä

Omppupomppua saa käyttää vain kesällä, talveksi täytyy olla toisenmerkkinen puhelin, joka sietää hiukan kylmääkin. Ilmeisesti voimme olettaa, että yhdenkään Suomessa myydyn iPhonen takuu ei ole voimassa. Heh.

Pekka Siikala

Kaikki Applen laitteeni toimivat pakkasessa. iPhone mainiosti tänä talvena Rovaniemellä -29 lämpötiloissa. Samoin iPad.

iPhone on hyristänyt moitteetta kaksi talvea. Pakkasessa. On se niin väärin.

Eikö olekin?

nimperi

Toki, jos kuluttaja lähtee peräämään oikeuksiaan.

Yksi keino kiertää kuluttajansuojaa on yksinkertaisesti laittaa kuluttajasuojalain vastaisia ehtoja, sitten korjata/korvata/maksaa sille pienelle osalle, joka jaksaa oikeuksiaan perätä tarpeeksi huolella. On suuri joukko, jolla on oikeasti parempaakin käyttöä ajalleen, tai jotka ovat hyväuskoisia, tai nössyköitä.

Toki sitten sana kiertää, ja pitemmällä aikavälillä vaikuttaa negatiivisesti myyntiin. Väitän, että näiden pakkasjuttujenkin takia moni on jättänyt iLelun ostamatta. Sitä en tiedä, onko koko homman loppusaldo silti positiivinen vai negatiivinen Applelle.

Pekka Siikala

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Suomessa pakkasraja on olennainen tuotetieto, joka täytyy kertoa kuluttajalle ennen ostopäätöksen tekoa. Suomalaisten ei siis voida olettaa ymmärtävän, ettei älypuhelinta saisi lainkaan käyttää pakkasessa.

Vaikka kuluttaja-asiamiehen huomio osuu yksilöidysti Applen tuotteeseen, koskee se myös muita kosketusnäytöllisiä älypuhelimia.

Vastarannanrastas

Applen laitteet ovat alkaneet yleistymään, ja iPhonejen, iPadien ja iPodian myötä moni on myös hankkinyt Macin. Myös työkäyttöön - ja tästä on tulossa hyvää vauhtia kaikkien aikojen tietoturvakriisi.

Tyypillisesti Applen tuotteet on hankkinut tietoturvaan hälläväliä tai "Mitä en tiedä siitä en välitä" -periaatteella suhtautuvat, tyypillisesti myynnin tai markkinoinnin edustaja.

Kun koneet ja laitteet muutenkin yleistyvät, ovat krakkerit huomanneet tämän mainion tilaisuuden. Kohta kaikki ihmettelevät kuinka tässä näin pääsi käymään, kun firman suunnitelmat ovat netissä ja tilit tyhjiä.