Tiistai 25.6.2019

Nokia-johtaja esitteli Slushissa kaksi ”kultaista sääntöä”

Luotu: 
11.11.2015 14:33
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Nokian Risto Siilasmaa muistutti tuotteista ja asiakkaista.
|

Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa antoi startup-yritysten ja sijoittajien Slush-tapahtumassa vinkkejä yrittäjille ja yritysten johdolle.

– Jotta yritys voi selvitä hajottavista tapahtumista, on kaksi kultaista sääntöä. Pitää keskittyä kahteen asiaan, ja vain kahteen asiaan, Siilasmaa sanoi.

– Pitää keskittyä tuotteisiin. Tuotteita pitää rakastaa. Johdon pitää syvällisesti ymmärtää tuotetta, ja sitä, miten ne palvelevat asiakkaita. Toinen asia on, että rakasta asiakkaitasi. Ymmärrä asiakkaiden tarpeet ja yritä minimoida kaikki muu, hän lisäsi.

Siilasmaa korosti, että pahasti ei voi mennä vikaan, jos kiinnittää huomiota erityisesti näihin kahteen asiaan.

– Lisäksi tarvitaan rohkeutta kokeilla, hän totesi.

Hänen mukaansa monet yritykset, jotka ovat epäonnistuneet, ovat kaatuneet ”omaan ylemmyydentuntoonsa ja voittamattomuuteensa, koska ovat unohtaneet nämä kaksi perussääntöä”.

– Voi keskittyä osakkeen arvoon, siihen mitä media kirjoittaa tai muihin asioihin, jotka ovat houkuttelevia, koukuttavia ja joskus hauskoja, mutta pitää palata siihen, mikä todella merkitsee.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Patynen

Viisas mies tuo Siilasmaa. Mukaan vielä se, että uusia tuotteita innovoidessa(kin - tai erityisesti silloin) nuo ovat tärkeitä niin.... Itsestäänselvyydet itselle eivät aina ole itsestäänselvyyksiä kaikille, eivät todennäköisesti - valitettavasti - tässäkään asiassa.

Soisi tuollaisen ajattelun laajenevan yhä enemmän myös julkishallintoon, jossa edelleenkin virkamiehet toimivat enempi portinvartijoina, joilta pitää pyytää apua, ymmärrystä tai audienssia sen sijaan että he miettisivät palvelunsa aidosti palvelemaan asiakkaita. Eli nuo apua pyytävät ovat todellakin niitä asiakkaita, joita pitäisi aidosti ymmärtää... Hyviä poikkeuksiakin onneksi alkaa olla, mutta parannettavaa on vielä - jos siihen suuntaan halutaan mennä.

Petri Ollila

Siilasmaa puhuu asiaa. Suomessa vielä aivan liian usein ajatellaan, että ensin tehdään tuote, jota sitten tyrkytetään asiakkaille. Ensin pitää tiedostaa ja ottaa selvää, mitä
kohdeasiakkaat haluavat, ja tehdä sitten tuote nöyrästi asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ei itselle, vaan asiakkaille. Tämä on markkinoinnin perusidea.