Tiistai 30.8.2016

Superilmiö Helsingissä – Nyt paukkuvat ennätykset

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.2.2016 15:57
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa matkailijoita Helsingissä. Matkailijat yöpyivät Helsingissä viime vuonna ennätykselliset 3,5 miljoonaa kertaa. Viiden prosentin kasvua tuli siitäkin huolimatta, että venäläisturistien yöpymiset vähenivät peräti 38 prosenttia.
|

Vuosi 2015 oli ”kaikkien aikojan paras matkailuvuosi Helsingissä”, kertoo kaupungin virallinen matkailusivusto VisitHelsinki.

Matkailijat yöpyivät Helsingissä viime vuonna ennätykselliset 3,5 miljoonaa kertaa. Viiden prosentin kasvua tuli siitäkin huolimatta, että venäläisturistien yöpymiset vähenivät peräti 38 prosenttia. Venäjä on perinteisesti ollut suurin ulkomainen markkina-alue, mutta nyt tilanne on muuttunut, kun Saksa nousi Venäjän ohi.

Saksalaisten yöpymiset Helsingissä kasvoivat 12 prosenttia, ruotsalaisten 11 prosenttia, brittien kahdeksan prosenttia, japanilaisten 17 prosenttia ja kiinalaisten 44 prosenttia.

Helsingissä järjestettiin viime vuonna kaksi suurta kansainvälistä tapahtumaa, jotka osaltaan selittävät kasvua. Kesällä voimistelun suurtapahtuma Gymnaestrada toi Helsinkiin 21 000 osallistujaa ja joulukuussa käytiin jääkiekon nuorten MM-kisat. Toisaalta kansainvälisiä tapahtumia on haluttukin tuoda Helsinkiin turismin kiihdyttämiseksi.

LUE MYÖS: ”Tällaista ei ole koskaan ennen nähty” – Suomen uutta turisti-ihmettä ylistetään yhtäkkiä maailmalla

VisitHelsinki kertoo, että ennätysvuosi ei kuitenkaan rajoitu vain yöpymisiin.

– Uusia ennätyslukuja tuli myös laiva- ja lentoliikenteessä. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä nousi 16,4 miljoonaan (+3 %), laivamatkustajien määrä Helsingin satamissa 11,2 miljoonaan (+2,5 %) ja kansainvälisten risteilyvieraiden määrä 437 tuhanteen (+4 %) matkustajaan, tiedotteessa kerrotaan.

Helsingin sataman viestintäpäällikkö Eeva Hietanen kertoo, että Helsingin sataman matkustajaluku ohitti viime vuonna Tukholman matkustajaluvun. Hän ei muista vastaavaa tapahtuneen ennen.

– Kyllä siitä äkkiä 10 vuotta tulee, kun tällaista on aiemmin tapahtunut, Hietanen kertoo Uudelle Suomelle.

Hän arvioi, että sataman vilkastunut liikenne on valoisa merkki Suomen talouden kannalta.

– Kyllä tämä siltä näyttää, että tämä antaa uskoa [talouden tilan kohenemiseen], Hietanen sanoo.

Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko listasi hiljattain talouden positiivisia merkkejä. Lue Huuskon blogikirjoitus tästä.

Vuosaaren sataman konttiliikenteessä tehtiin viime vuonna kaikkien aikojen ennätys. Tuontiliikenne kääntyi sataman mukaan hitaan alkuvuoden jälkeen voimakkaaseen kasvuun aivan loppuvuonna.

–  Vuosi 2015 oli kokonaisuudessaan ennätyksellinen, kun 11 miljoonan matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa. Uusi ennätys kirjataan nyt 11,17 miljoonaan matkustajaan (+2,5 %), satama kertoo.

Tukholman sataman matkustajaluku oli puolestaan hieman vajaat 11 miljoonaa.

– Jopas jotain, yllättyi sataman luvuista myös Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri Twitterissä. 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
            Markku Huusko
Markku Huusko
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Esa Auramäki

Niin, muualle Suomeen on aika vaikea päästä muuten kuin Helsingin kautta. Kiitos pääkaupunkikeskeisen liikennesuunnittelun. Ja sama toiseen suuntaan. Ja monta kertaa joutuu väkisinkin yöpymään Helsingissä, kun jatkoyhteydet ovat huonot. Kuitenkin suuri osa vapaa-ajan matkailijoista hakee rauhaa, hiljaisuutta, elämyksiä ja harrastuksia luonnossa. Businessmatkailua Helsingissä varmaankin harjoitetaan, mutta sehän on sitä samaa kaikkialla länsimaissa. Luontomatkailu Pohjoismaissa on varmaankin saman kaltaista, mutta etsikääpä majoituspalveluita pohjoisimmista osista Ruotsissa.

Taisto Pihlajamaa

Helsinki ja liikennesuunnittelu,
nurkkakuntaista näpertelyä näin ohikulkijan näkökulmasta.

Ohikulkija olen siinä mielessä, että joudun pakosta ajamaan autolla ehkä noin 10 kertaa vuodessa läpi Helsingin VAIN sitä varten, että pääsisin laivaan autoni kanssa. Joka Herran kerta niillä kaduilla on mielessä, että mitä ihmettä varten minä täällä olen. Nämä eivät autostani tykkää, ja minua ahdistaa vilkuilla liikennevalotolppiin ja kelloon.

Joojoo, tiedän. Satamat olivat ensin ja kaupunki tuli sitten. Ja että satamien talous on _kunnallistaloutta_. Ja että historia ja muu..

Teen ehdotuksen. Liittäkää Kirkkonummi Helsinkiin, jos ette pääse muuhun sopimukseen Porkkalasta. Onhan se ennenkin vuokralla ollut. Siirtäkää pääosa satamista Porkkalaan ja tehkää sinne kunnon yhteydet Tasavallan liikenneverkoista. Ei se minua enää ehdi lämmittämään, mutta helpottaa tulevia.