Lauantai 19.1.2019

Hämmästys leviää maailmalla: Suomen ja Ruotsin välille 500 km pitkä liikenneputki?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.7.2016 09:16
|

Kansainvälisissä tiedotusvälineissä on havahduttu uutisiin, joiden mukaan uudenlaista Hyperloop-liikennöintiputkea haaveillaan Suomen ja Ruotsin välille.

Ensimmäisiä Hyperloop-askelia on jo otettu, sillä Salon kaupunki on tehnyt aiesopimuksen Hyperloop One -yhtiön kanssa liikennöintiputken rakentamisesta Salon ja Turun välille. Hyperloop-liikennemuoto perustuu sähköautoyhtiö Teslan ja avauusyhtiö SpaceX:n perustajan Elon Muskin ideaan.

Hyperloop One ja ahvenanmaalainen FS-Links haluavat tosissaan tuoda supernopean liikenneyhteyden Pohjoismaihin. Hiljattain yhtiöt kertoivat sivuillaan Saloakin valtavammasta ideasta: 500 kilometriä pitkän Hyperloop-putken rakentamisesta Suomen ja Ruotsin välille. Matka-aika Helsingistä Tukholmaan olisi yhtiöiden mukaan alle 30 minuuttia.

Projekti maksaisi 19 miljardia euroa ja sen toteuttamiseen menisi 12 vuotta. Yhtiöt itsekin myöntävät, että summa on valtava.

Visiosta uutisoivat nyt esimerkiksi Fortune, Inverse, ruotsalainen Expressen ja saksalainen Focus.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jyrki Paldán

Eiköhän näilläkin asukasmäärillä saada käyttöaste hyvin lähelle täyttä kapasiteettia. Ei tuollaiseen yksiputkiseen linjaan kovin montaa matkustajaa vuorokaudessa mahdu. Etenkään jos sitä käytetään myös tavaran kuljettamiseen.

Jari Korpela

Ei tämä henkilökuljetuksessa varmaan maksaisi itseään takaisin ties koskaan, mutta jos tämän saisi valjastettua samalla tavarankuljetukseen niin sittenhän asia on eri. Saattaisi hyvin korvata myös lentokoneet tulevaisuudessa.

Mikko Toivonen

Tämä on nyt sitä täydellistä höpinää. On jo aikaisemminkin todettu, että Suomen kaltainen maa ei voi mitenkään olla tällaisen teollisen mega prototyyppihankkeen ensimmäinen ostaja. Sellaisen viisaudesta kun on jo kotimaassa kallis esimerkki OL 3 muodossa. Sekin olisi ollut sekä etukäteen että jälkikäteen viisaampaa ostaa hivenen pienempänä tuotantolaitoksena kuten esimerkiksi Korea Hydron amerikkalaisdesignin 1.4 GW laitoksena.

Eero Pekonen

Niin, tulee väistämättä mieleen alkemistit, jotka 1700 luvulla (?) valmistivat kultaa Uudessakaupungissa ja huijasivat kaupungin porvareilta rahat pois. Toivottavasti se aiesopimus ei maksa Salon kaupungin veronmaksajille kovinkaan paljon.

Carolus Linden

On noita Hyperloop-tyyppisiä ratkaisuja tulossa enemmänkin kun on keksitty edullisempia menetelmiä tarvittavan levitaation aikaansaamiseksi.
Niitä varmaankin keksitään ja parannellaan lisää. Mikko Toivonen tuossa kommentissaan on kyllä aivan oikessa siinä, että suunitelmissa ja hankinnoissa kannattaa käyttää hyvää harkintaa.

Heikki Paananen

"Matka-aika Helsingistä Tukholmaan olisi yhtiöiden mukaan alle 30 minuuttia."

Hyperloop olisi yksitunnelinen, joten siinä ei voi ajaa molempiin suuntiin samaan aikaan, eli matka-aika on 30min vain ideaalitilanteessa. Käytännössä yli 60min sisältäen asemalla odottelun.

Järjetön hanke.

Konsepti ei ole Elon Musk:n idea, vaikka häntä siitä hypetetään. Keksintö on jo 100 vuotta vanha.