Keskiviikko 12.12.2018

Maineikkaan veneyhtiön johtaja kypsyi Timo Soiniin: ”Mistä kauna oikein kumpuaa? Onko teiltä riistetty mahdollisuus ajaa mopolla pienenä?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.11.2016 11:10
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Hiljattain Brandt-konsernin johtoon noussut Stefanie Brandt-Tallqvist lähettää terveisiä perussuomalaisille.
|

Maineikkaan veneyhtiön Otto Brandtin johtaja, kolmikymppinen Stefanie Brandt-Tallqvist kertoo olevansa erittäin huolissaan suunnitteilla olevasta ”huviajoneuvoverosta” ja sen vaikutuksista niin vene- kuin moottoripyöräalaankin.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on ilakoinut, että ”herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit” pannaan verolle.

– Mistä tällainen Soinin ja muiden PS:än kansanedustajien henkilökohtainen kauna oikein kumpuaa? Onko heiltä riistetty mahdollisuus ajaa mopolla pienenä? Onko joku “herra huvikuunarillaan” kiekauttanut Soinin soutuveneen ympäri ja kastellut hänen varpaansa? Brandt-Tallqvist kirjoittaa yhtiön blogissa.

– On selvää, että tällainen alan murha ei ole muuta kun kateutta ja populistista politiikkaa, ja todella lyhytkatseista sellaista. Meidän ala on kaikkea muuta kuin juppiskoottereita ja huvikuunareita! hän jatkaa.

Brandt-Tallqvistin mielestä suurin osa veneiden omistajista on tavallisia kesämökin omistajia ja motoristitkin ovat valtaosin perusduunareita ja pienyrittäjiä.

– Nyt kaavailtu vero on kaikkea muuta kuin oikeudenmukainen. Jotta moottoripyöriä verotettaisiin oikeudenmukaisesti, ne pitää samaistaa autoihin ja verottaa autojen mukaisesti esim. päästöjen mukaan. Moottoripyörän pitäisi myös pystyä poistaa liikennekäytöstä kuten auton. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kaavailtu vero ei ole autovero, vaan täysin uusi vero, joka perustuu omistukseen! Tämä on siis rankaisuvero siitä, että omistaa ja harrastaa jotain tiettyä, Brandt-Tallqvist ihmettelee.

– Kaavailtu veron alkuperäinen ajatus oli ilmeisesti verottaa luksusveneitä ja huviajoneuvoja kuten vesiskoottereita. Nämä ovat kuitenkin murto-osa koko kannasta. Niin moottoripyörä- kuin venekanta on hyvin vanha: venekannan keski-ikä on yli 30 vuotta ja moottoripyörien 18 vuotta. Molempien ajoneuvoluokkien keskimääräinen arvo jää alle 8 000 euron. Sekä vene- että moottoripyöräharrastus on kallista hankintahintaan nähden. Yli kolmasosa laitteen arvosta menee vuosittain harrastuksen ylläpitämiseksi (2 000—3 000 euroa). Moottoripyöräilijät ja veneilijät ovat keskimäärin pieni- tai keskituloisia, jolloin vero vaikuttaisi heihin suhteettoman paljon, Brandt-Tallqvist sanoo medialle lähettämässään kannanotossa.

Hänen mukaansa suurin osa motoristeista voi veron seurauksena luopua kokonaan ajoneuvostaan – lukuun ottamatta Soinin kritisoimia ”herroja”.

Lue myös: Uusi venevero halutaan palauttaa ”meren pohjaan”: ”Timo Soinin argumentti pohjautuu kateuteen”

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ari Myllis

Soini on tuskin koskaan ajanut mopolla. Jotenkin yhdistelmä Soini ja Hondan "apina" tuntuu koomiselta. Ja eihän kaksi apinaa päällekkäin mahdu. Veneveroltahan välttyy siirtämällä veneen Viron rekisteriin, samalla ne säilytys-, laituri yms.maksut jäävät sinne. Ja polttoaineessa tulee se suurin säästö. Veikkaan, että veneiden kanssa käy samalla lailla kuin tieliikennemönkijöiden kanssa, ei niitä kukaan osta veron takia. Tämä hallitus on oppinut luomaan työttömyyttä eikä päinvastoin. Soini näyttää oikein nauttivan siitä, mitä enemmän maahan saadaan palvelualoille luotua työttömiä.

Kaarle Akkanen

Onhan tämä taas uutinen, kun Soinia arvostellaan? Kun tämän yhteiskunnan hyvinvoinnin tasosta halutaan (?) pitää kiinni, niin maksajia pitää löytyä. Niitä pitää etsiä pian kissojen ja koirien kanssa? Olisiko jo vihdoin aika keskustella "hyvinvoinnin" tason laskusta sille tasolle, mihin meillä on oikeasti varaa? Nyt olemme ylittäneet maksajien kipurajan, se on täysin selvä. Valtion tulee vetäytyä liiallisesta holhouksesta ja tuesta!

Petri Häkkinen

Taas mennään perse eellä puuhun niinkun viime hallituksien aikana muutenkin. Ei osata laskea kokonaiskuvaa mitä tästä hyödytään. Kuten urpilaisen autoveron nostomaikoinaan. Ja ruotsissa on tällästä verotusta kokeiltu, mut luovuttiin, ku siitä tuli enenmmän kustannuksia, kun tuloja. Ja en omista mitään noita verolle meneviä, mut siinä vaan tehdään kauppiaille hallaa ja porukka poistelee veneitä rekisteristä pois. Siellä on paljon haamuveneitä maistraatin ajoilta.

Taisto Pihlajamaa

Ettäkö jonkun Soinin vika!
Eikös siellä hallituksessa toisiakin ole. Ja että veroa. On sitä otettu savupiippujen ja akkunalaisenkin mukaan joskus.

Eipä väliä millä perusteella kerätään. Kunhan kerätään. Kun kerta kerätä täytyy.

Mutta että jonkun Soinin syyksi panna. Eiköhän syy ole enemmän kansakunnan yleisen ylellisen elämän ja laiskuuden ihannoinnin. Ja sitä kautta velaksi syönnin.

Siellä on takametsissä pajufarmeja. Sopii mennä harrastamaan vaikka perunanviljelyä sinne, noin ninku omiksi tarpeiksi. Jos jää vapaata aikaa omasta keinotyöstä.

Ari Myllis

Jos muistan hämärästi niin nykyhallituksen piti saada valtion eri ministeriöiden ja yms. kuluja kustannustehokkaaksi. Kuinkas sitten lienee käynytkin, että ne sen kun nousevat ja uusia joopa-joopa yli-insinöörejä palkataan tähän valtion uuteen kaiken syövään Midakseen, jolla on Trafin nimi. Joskus hämärästi muistan, että EU:n luvattiin vähentävän kotimaista byrokraattista valtionhallintoa (kun niiden byrokraattien piti olla siellä EU:ssa).. Tuota ainakin oma tuntuma on, että valtion virkamiesten määrä on kaksinkertaistunut EU:n liittymisen myötä. On EU -virkamiehet ja sitten on vielä kotimaiset virkamiehet. Ja kaikki maksetaan verorahoista. Ei ihme, että kaikki menee verolle ja silti kaikesta pitää tinkiä, kun kaikki menee papereiden pyörittämiseen, jolle loppua ei näy. Soinihan on ministerinä lähinnä vitsi ja ulkoministerinä pihalla kuin lumiukko. Kun ei ole mitään omakaan sanomista ulkoasioista, mikä on sinänsä hyvä. Niinistö ei niitä sallisi. Soinilla riittää aikaa ja "vitsailua" aloista mihin ei ulkomisterin odottaisi puuttuvan.

Ari Myllis

Vielä siihen mitä EU maksaa Suomelle.. Senhän on tarkoituksella tehty erityisen hankalaksi monimutkaisten tukien ja maksujen myötä. Siinä olisi muuten tutkivalle journalistille erittäin hyvä artikkelin paikka. Brittien Brexit -vaalien ainakin Brittanian lehdet olivat päätyneet siihen, että Brittanian on maksanut EU:n kassaan 32 miljardia viimeisen viiden vuoden aikana enemmän kuin sieltä saatu. Samassa läpikäynnissä tuli esiin Suomen osuus. Eli reilut 3 miljardia euroa on ero EU:hun maksetun ja sieltä saadun tulon ero. Suomen tappioksi tietysti. Tämä 3 miljardia kannettu EU:n kassaan viimeisen viiden vuoden aikana. Eli suomi maksaa EU jäsenyydestä vajaan miljardin vuodessa tällä hetkellä. Ja kuinkas tuo Brittien 32 miljardia jyvitetään?

Samy Arling

Oikeastaan ihan hyvä ja kannatettava juttu tämä venevero, siihen täytyy ehdottomasti liittyä veneistä ja niihin käytettyjen polttoaineitten verotuksen poistaminen, muuten syntyy kielletty kaksoisverotus.Kun Alv.poistetaan veneistä ja polttoaineista Suomi hyötyy, ne "ökyjahdit" Katajanokalla jotka pääasiassa ovat muita kun suomalaisia ja ärsyttävät näköjään joitakin kateellisia kannattaa silloin myös liputtaa suomeen ja näin myös ne kannattaisi tankata sitten suomessa verovapaasti.Olisiko myös muut harrastukset vapautettava Arvonlisäverosta ja kuka ne hinnoittelee (Golf, ooppera, teatteri, nappulakengät, veneily, mopot....).Ollaan aika suuren urakan edessä ja uhkana on että rikomme sekä Perustuslakia että tasavertaisen verotuksen periaatetta ja lisäksi EU-säädämtöä, arvaan että olemme siirtymässä mielivaltaiseen verotukseen !

Martti Immonen

Kun sitä verotettavaa tuloa vaan pitää saada valtiolle, on kaikki keinot käytävä läpi. Elämme rutkasti yli varojemme eikä loppua näy !
Lähes kaikissa tuotteissa maksetaan ALV (paitsi säätiöt ja ry) sitten on erilaisia "lisäveroja" , jotkut perustuu päästöihin tai ihan muuten vaan tuotteen valmistukseen, kuten bensa, viina ym. Hyväksyn täysin kohtuullisen veneverotuksen, samoin noihin muihinkin yllämainittuihin vempaimiin . Omistan itse veneen, joka olisi menossa verolle. Ehdotan myös käyttöveroa polkupyörille sekä katsastusta moottoripyörille ja skoottereille. (voisi etuosaan lisätä rekisterikilvenkin, myös polkupyöriin) Liikenteessä oleville polkupyörille myös nopeuskatto 25 tai 30 km/t ja Peltipoliisit "baanoille " hoitamaan valvontaa. Kaikki säätiöt verovelvollisiksi, koska lähes kaikki tekevät normaalia liiketoimintaa joko suoraan tai bulvaanien kautta, myös Hakaniemen paratiisi säätiöt. Minun mielestäni maahanmuuton sosiaalikulut ovat samassa potissa kuin kehitysapu. Siitäkin saisi jonkun sata miljoona pois. Jos 50 vuotta kehitysapua ei riitä, ei se riitä ikinä !

Pauli Smolander

Veneet ei todellakaan ole eri asemassa. Veneilijät maksaa jo sekä ALV:n, että polttoaineveron, kuten muutkin vehkeiden ja välineiden omistajat. Kysymys kuuluu, miksi veneille pitää säätää vielä erillinen, ihan oma vero? Vasta veron voimaan tultua veneilijä on sitten mainitsemassasi eri asemassa kuin muut, omine rankaisuveroineen Ja mitä tulee veroilla hyvinvoinnin pyörittämiseen, siitä voi olla kyllä toistakin mieltä. Hyvinvoinnista nautimme kohta pelkästään edustajiemme ja byrokraattien välityksellä, muilta se kupataan veroina pois.

Timo Sorsa

Minulla on yritys, jonka laajentamista suunnittelen. Saattaisi tulla roimasti lisätulojakin, mutta, miksi panna itsensä peliin, kun vähemmälläkin pärjää? Mitä voi hankkia ilman, että siitä voi joutua veronalkkiin? Jos teetätän miljoonatalon pitää minulla olla miljoonatulotkin koko elämäni ajan. Jos tulot loppuvat ovat kulut kuitenkin samat. Kiinteistöverot ym. Eroon niistä ei pääse, kuin purkamalla rakennus. Sekin tarvitsee purkuluvan ja kaatopaikkamaksut ovat korkeat. Parempi, kuin ei luo uusia työpaikkoja, tekee töitä sen verran, että tienaa ruoan ja asumisen kustannukset. Ei kannata omistaa mitään, eikä työllistää muita. Jos rahaa kertyy, joutuu senkin tallettamisesta maksamaan negatiivista korkoa.

Pekka Koivumäki

A propo, sinulla on vaikka miljoonatalo ja - sinulla ei ole varaa maksaa siitä joitain satassatasia kiinteistöveroa! Hei ihan totta! Et viitsisi valittaa... paljon pienituloisemmatkin maksaa, sillä se on kuitenkin vain kerran vuodessa - vaikka se heille maksaakin - toisin kuin sinulle, monen ruokakassillisen ja sen myötä niukan ruokailun jopa pariksi kuukaudeksi.

Matti Tarkkanen

Kysymys on yksinkertaisesti veropohjan laajentamisesta, ja siihen näiden 99% huvikäytössä olevien laitteiden verottaminen sopii oikein hyvin. Henkilöautoja, jollainen on monelle välttämättömyys suurimassa osassa suomea, on muistettu erilaisilla veroilla ja maksuilla liiankin kanssa. Mielestäni itkeminen huvi- ja harrastuslaitteiden verotuksesta on naurettavaa, ne ovat aniharvalle välttämättömyyksia joten mikäli maksaminen yhteiseen kassaan ei kiinnosta niin niistä on helppo luopua. Veropohjaa voisi vielä laajentaa matkailuautoihin ja samoista syistä.

Pauli Smolander

Laajennetaan sitten veropohjaa sinunkin harrastukselle. Esim. otsalampulle 150 €:n häikäisyvero, suunnistuskartoille 150 € käyttömaksu, kompassille 100 €:n vero, jne! (Kuvastasi päätellen harrastat suunnistusta, minä veneilyä)

Jussi Linjama

Pesäpallomailoille voisi mätkäistä 500 euron veron. Jos mailoja on Suomessa puoli miljoonaa, tulee tuosta 250 miljoonan euron tulot. Tai sitten käy niin, että ne mailat lentävät saunanpesään.

Muistuttaisin vielä jokaisen juppiskootterin omistajaa siitä, että kannattaa tehdä liikennekäytöstä poisto tämän vuoden puolella (onnistuu Trafin sivuilla ja maksaa 6 euroa). Vaikka vero tulisi voimaan vasta kesällä, se määräytyy kuitenkin sen mukaan, onko ajoneuvo ollut liikennekäytössä vuoden 2017 aikana. Samalla keinolla voi välttää myös polttoaineverot, vakuutusmaksuverot, huoltojen ja korjausten arvonlisäverot jne..

Pauli Smolander

Kyllä me veneilijät maksetaan useimmiten myös autoveroa. Kysymys on vain siitä, et miksi yksi harrastus (tai no kaksi mp:t ja veneet) laitetaan verotuksen piiriin. Laitetaan vaan kaikkiin harrastuksiin 100-300 €:n vero, niin ei mekään sit itketä! Autoharrastajat maksaa veron vain liikenteessä olo ajalta, veneilijä koko vuodelta.

Pekka Koivumäki

Juppiskootteri- ja veneenkäyttömaksulle löytyy perustetta typpioksidipäästöistä ja hiilikuorman pienentämisestä, johon hallitus on sitoutunut jo edellisen hallituksen jäljiltä. Se on myös luontoa kuormittavaa muilla tavoin. Ainoa on tuon verotuksen kohdistus, johon voisi uhrata voimavaroja. Silloin kansalaisetkin ymmärtäisivät paremmin toimintansa seurauksia ja niistä vastuun ottamista.

Moottoripyöräily on valtiolle suuri menetetty kuluerä työvuosina, kun ensin ollaan koulutettu nämä yltiövapautta ihannoivat rämäpäät hyviin ammatteihin käytännössä heille itselleen ilmaiseksi, helposti 15 vuotta. Laskennallinen hyvitys jää siten monilta vammautuneilta ja kuolleilta saamatta, eikä se ole vähäinen. Sitä ei näistä ajoneuvoista kerättäviksi suunnitelluilla käyttömaksuilla kuoleteta mutta hyvä sekin vähä.

Lisäksi moottoripyörät lisäävät suhteessa henkilöautoon enemmän hiilikuormaa, typenoksideja ja lisäksi runsaan valvonnan vaativina vaikeasti torjuttavaa meluhaittaa jolle ei ole helppoa määritellä hintaa, mutta varmasti sekin on kansanterveydellisesti ja ympäristöllisesti merkittävää nykylaajuudessaan.