Perjantai 18.8.2017

Viking Linelta vaaditaan selitystä Suomi-puheista – ”Käsittämättömiä lausuntoja”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.11.2016 07:37
  • Kuva: Tiina Somerpuro / Alma Talent arkisto
    Kuva

Keskustalainen kansanedutaja Olavi Ala-Nissilä hämmästelee kannanotossaan varustamoyhtiö Viking Linen lausuntoja koskien uutta laivatilausta. Viking Line on tehnyt aiesopimuksen laivatilauksesta kiinalaisyhtiön kanssa.

Ala-Nissilän mukaan Viking Line on perusteellisen selvityksen velkaa.

– Turun telakan tilauskirja on hyvä mutta aina yksi laiva mahtuu lisää. Alus voitaisiin rakentaa esimerkiksi myös Raumalla, jolloin tämä lähes kahdensadan miljoonan euron investointi työllistäisi kotimaassa. Pidän käsittämättöminä Viking Linen johdon eilen esittämiä lausuntoja, joiden mukaan Suomi ei ollut edes vaihtoehto, Ala-Nissilä sanoo.

Ala-Nissilä muistuttaa, että suomalaiset veronmaksajat ovat tukeneet Viking Linea sadoilla miljoonilla euroilla elinkeino- ja yritystukien muodossa viime vuosina. Hän olisi jopa valmis perimään tukia yhtiöltä takaisin, ellei se muuta aikeitaan laivatilauksen osalta.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi Lännen Median mukaan, että kaikki Suomessa toimivat telakat olivat mukana tarjouskilpailussa, mutta mitään niistä ei voitu valita hinnan takia.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hans Kotkavuori

Jos yhtiön toimitusjohtajan lausunto pitää paikkansa, asiasta on aika turha nipottaa. Se, että valintakriteereitä muuttamalla tai niitä toisella tavalla painottamalla yhtiö olisi voinut kantaa yhteiskuntavastuutaan tai osoittaa vastavuoroisuutta valtiolta saaduista tuista, olisi saattanut sittenkin osoittautua pitkällä aikavälillä järkevämmäksi.

Eero Pekonen

Tilintarkastaja Ala-Nissilä voisi selvittä, minkälaisilla ehdoilla ne elinkeinopoliittiset tuet on myönnetty. Onko takaisinperintä edes mahdollista? Samalla hän voisi selvittää Deltamarinin myyntiä kiinalaisille. Kuinka on mahdollista, että turkulaiset myivät ylivoimaisen suunnitteluosaamisen pilkkahinnalla Kiinaan. Historiasta muistamme, kuinka tiukasti kiinalaiset aikanaan valvoiva silkin ja ruudin valmistukseen liittyviä salaisuuksia. Mitä jos Deltamarinin parhaat innovaatiot jatkossa jäävät vain kiinalaisten käyttöön?

Dan Jungar

Merikulkutuet tälle kuljetusektorille on ihan hanurista. Nyt kuljetaan kännikansa tuella kun tuki pitäis ohjatua tavaran kuljetukseen. Nyt tällainen djonkki niin koko laivasto vinoutuu vielä enemmän rakenteeltaan. Ja vastaava maatoiminta kärsii ei markkinaehtoisesti toiminnasta esim ravintolat.

Mikko Toivonen

Kaupallisesti asia on valitettavasti juuri niin kuin Hanses sanoo. Vikingin saamia tukia tulee tietysti heti mieleen, mutta hetkenkin objektiivisesti ajatellen se on saanut tukensa aluskohtaisesti ja tuetut alukset on rakennettu Suomessa. Nyt alus rakennetaan puhtaasti kaupalliselta pohjalta ilman suomalaisia tukia aidon hintakilpailun pohjalta.
Kuten ymmärrämme niin siitäkin huolimatta siihen menee aika paljon suomalaista tuotetta ja palvelua/osaamista ja se tulee lopulta työllistämään melkoisen joukon suomalaisia suunnitellussa liikenteessään.

Jonkin verran tietysti "kyrsii" suomalaisen osaamisen ja teknologian siirto mikä tapahtuu melko lahjoittamalla tällaisessa yhteydessä. Tosin osa siitä on halvassa hinnassa millä kiinalainen telakka "ostaa" osaamisensa.

Ei kuitenkaan pidä kuvitella, etteikö tuollaistakin laivaa siellä kyettäisi kasaamaan ihan laadukkaana. Telakan aikaisempi kokemus on luokkaa pienemmistä, mutta myös kohtalaisen vaativista ja suuria ihmismääriä majoittavista aluksista

On itsestään selvää, että yhtiö, jonka pääkonttori on Maarianhaminassa rakentaisi mieluummin kalliin investointinsa mahdollisimman lähellä, jos se vaan taloudellisesti mahdollista olisi

Manu Järvi

Sen enempää kommentoimatta; useat Vikingin alukset on rakennettu muualla kuin Suomessa. Ei osakeyhtiötä kiinnosta -eikä edes saa kiinnostaa mitä tukia heille on annettu paitsi kiittämällä. Toki kärjistin hieman mutta osakeyhtiön tehtävä on huolehtia osakkeenomistajista eikä veronmaksajista. Se mitä valtio turaa meidän rahoillamme on sitten ihan eri asia, itsehän olemme päättäjämme valinneet, olemmehan...

Jyrki Saari

Viking Line on rahtareille edullisin.
Meriteiden ylläpito maksaa valtioille esim. yritystukien muodossa. Poikkeuksiakin luonnollisesti on, Itävallalle ei paljon maksa. Sijoittamalleen pääomalle VL saa tuottoa kuulemma noin 2 %. Se työllistää pääasiassa mantereelta ja ostot mantereen talousalueilta ovat huomattavat. Onko teistä kilpailemaan, onko näyttöäkin paremmasta osaamisesta?