Lauantai 17.11.2018

Anne Berner KL:lle: ”Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.1.2017 10:43
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
|

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vakuuttaa Kauppalehden haastattelussa, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi.

Samaan aikaan uudet tahot alkavat tuottaa autoilijoille ja raskaalle liikenteelle palveluita väylien ylläpitoon, kunnostukseen ja rakentamiseen.

Samalla tulee mahdolliseksi uusien infrahankkeiden yhteisrahoitus esimerkiksi EU:n Pohjoismaisen Investointipankin ja Euroopan Investointipankin kanssa. Myös ulkomainen raskas liikenne tulee maksajaksi.

Toistaiseksi autoilijat kustantavat vielä itse polttoaineverot sekä ajoneuvo-, auto- ja käyttövoimaverot.

–Laskelmat ovat hyvin pitkällä ja kerromme yksityiskohdat tammikuun puolivälin jälkeen. Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat. Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla, Berner kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan, miten valtion omistamat tieverkko, raiteet sekä meriväylät kootaan uuteen liikenneverkkoyhtiöön. Liikenneverkkoyhtiö aloittaa suunnitelmien mukaan toimintansa ensi vuoden alussa ja myy sen jälkeen väylien käyttöoikeuksia eri toimijoille. 

Lähde: Kauppalehti

 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kari Aaltonen

Todella mielenkiinnolla odotellaan niitä laskelmia ja mitä niistä hups on taas unohtunut,kyllähän tämä kalliilta kuulostaa vaikka minulle kilometrejä syntyy entistä vähemmän autolla. Aikaisemmin perheen kassa paljon kotimaan matkailua harrastaneena olen Jouluna todennäköisesti tehnyt viimeisen kotimaanmatkan hiihtokeskuksiin,viikolla 8 perheemme suuntaa kotimaan sijaan ulkomaille,kiitos kuuluu nyky hallituksen politiikalle jossa kansalaisia rangaistaan siitä että on elänyt säästäväisesti ja voi tehdä muutakin vapaalla kui istua lähibubissa.

Jarmo Halttu

En kyllä usko että kulut halpenee , jos autoille laitetaan paikantimet ja mukamas polttoiaine veroaja alennetaan. Näissä on käynyt aina niin että kuluttaja maksaa lystin ja tämä vaimo tekee vain likaisen työn ja pistää kaverilleen liiketoiminnan pystyyn ja palaa sitten "johtamaan" Vallilla Interiöriänsä. En kyllä koske sen firman tuotteisiin pitkällä tikullakaan.

Mika Venäläinen

Minä laskin omalta kohdaltani nuo kilometrikohtaiset kulut. Kun huomioin julkisuudessa kerrotut laite- ja tiedonsiirtokulut, niin kustannusneutraalit kilometrihinnat ovat minulla ensimmäisenä vuonna 4,5snt ja siitä eteenpäin 6,5snt. Jos diesel halpenee 10%, niin nuo luvut voivat kasvaa sentillä kilometriä kohden. Kysymys kuuluu, onko tämä realistista näin pienillä kilometreillä (11-12tkm/v)?

Veikko Hintsanen

minulle ei ole vielä selvinnyt se miten aiotaan toteuttaa kestävän kehityksen mukaisesti ,ilmasto tavoitteet liikenteen osalta . Erityisesti ne mitä on sovittu EU liikennestrategiassa vuonna 2011.

Erityisen ongelman tuo se että mikäli uuden väylät omistavan yhtiön tulotaso ja väylien kehittäminen lasketaan nykyisen tulovirran ja eri liikennevälineiltä kerättävän %osuuksien mukaan ,jos meillä on tavoitteena säilyttää raskaan liikenteen osuus kun sitä pitäisi uusilla (infra) ratkaisuilla siirtää maanteiltä raide ja vesiliikenteen piiriin.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

http://jiskagrhn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228900-anne-berner-maaseudun-n...

http://jiskagrhn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228900-anne-berner-maaseudun-n...

http://jiskagrhn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228900-anne-berner-maaseudun-n...

http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228879-ruotsin-taloudella-menee...

http://raimoilaskivi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229055-lipsutaanko-perustu...

Jukka Mikkola

Tämäkin hanke lisää tarvetta saada perustuslakituomioistuin Suomeen. Perustuslaki tuntuu olevan liian usein ”veteen piirretty viiva.” Käsitykseni mukaan tällä ”kilometriseurannalla” puututtaisiin jo Euroopan ihmisoikeussopimuksen antamaan yksityiselämän suojaan. Suomi liittyi siihen toukokuussa 1989 ja se tuli sitovana voimaan vuotta myöhemmin.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan mukaan ”Jokaisella on oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä, kotiinsa ja kirjeenvaihtoonsa kohdistuvaa kunnioitusta.”
Siinä ei ole kunnioituksesta tietoakaan, mikäli kilometriseuranta tulisi voimaan ja autoilijan liikkumista voitaisiin valvoa. Siinä oltaisiin äkkiä orwellilaisessa, totalitaarisessa tarkkailuyhteiskunnassa, jota ”isoveli” valvoo.

Pauli Ojala

Kuka rakentaa kevyen liikenteen väylät ja kuka maksaa niiden rakentamisen/käytön?Laitetaanko jalankulkijoille askelmittarit ja potkukelkkailijoille ja lautailijoille "potkumittarit". Mitä laitetaan: mopoilijoille, moottoripyöräilijöille, mopoautoille ja muille kulkuvälineille?
Jos katastrofia ei saadaa aikaan itse järjestelmällä, niin ainakin se saadaan aikaan suunnitellulla aikataululla.

Autoilijoiden kokonaisverotushan ei ole koskaan laskenut eikä tule koskaan laskemaan. Näillä suunnitelmilla syntyy ainakin kolme maksukanavaa; käyttömaksuveloitukset ja omistusverotus sekä tietenkin ympäristön haittaverotus. Näitä valtio sillten säätelee mielensä mukaan aivan niin kuin nytkin ja keksii tarvittaessa uusia maksuja. Eli tilanne ei muutu kuin entistä monimutkaisemmaksi. Nykyisen polttoaineeseen kytketyn veron keruukulut n. nolla euroa ja tulevan systeemin satoja miljoonia. Onko kulujen lisääminen Bernerin mielestä säästöä?

Teppo Oikari

Ei ne kokonaiskulut mihinkään laske vaikka Veroa ruvetaan kutsumaan maksuksi, taksaksi, kilometrihinnaksi saatikka rahastajan osoite muuttuu paperilla arkadialta Aleksille tai keilaniemeen. Ainoa tavoite on putsata valtiokonttorin tasetta vääjäämättömän konkurssin edellä, toisinsanoen pääomittaa paperilla Suomen pankin tasetta.

Vallu Novanto

""Suosit siis tuontitavaraa. Vallilan tuotteet tehd ään Suomessa suomalaisella työvoimalla. Niin, voihan sitä omaan jalkaankin ampua.""
Höpönpöpön.
Meinaatko, että Vallilan verhokankaat kudotaan Suomessa? Ehkä joskus vuosikymmeniä sitten.

Jarmo Halttu

No he toki ovat oman omistajansa harrastuksiin syyttömiä.Ja todellakaan he eivät niitä kudo tms. Enkä todellakaan koe olevani velvollinen ostamaan kotimaista kotimaisuuden takia. Sehän on kuin pakkasella housuun kuseminen. Jos ei yritys pärjää omin avuin niin menköön. Toki eihän se haitta kenellekään ole. Lisäarvo kylläkin, muttei tässä tapauksessa enää.

Kimmo Laitinen

Tämän tädin menneisyys huomioon ottaen, en luota tähän tätiin ollenkaan.
Itse ilmoittanut että ei ole mukana politiikassa tämän kauden jälkeen.
Ts. Nyt tehdään bisnestä Suomen kustannuksella ja sitten Sveitsiin karkuun
Paskasadetta.

Carolus Linden

Liikenneverkkoa ei pidä koskaan saattaa osakeyhtiömuotoiseen omistukseen. On jo aivan tarpeeksi saatu kokea, mitä haitallisia vaikutuksia infrastruktuuria omistavat osakeyhtiöt ja osakeyhtiölaki saavat aikaan.
Pitäisi pikaisesti selvittää vaihtoahoisten omistusmuotojen mahdollisuuksia, jos kerran valtion ei katsota olevan kelvollinen omistaja.
Säätiö voisi olla osakeyhtiötä parempi omistusmuoto, koska sen toiminta voidaan muodostaa siten, että valtiovallan vastuu ja omistus voivat oikein toteutua.
Toinen mahdollisuus on Suomen Pankin kaltainen julkisoikeudellinen yhteisö.

Markku Nieminen

Valtion verotulot eivät saa laskea senttiäkään. Se on fakta!
Ulkopuoliset yksityiset autokauppiaat, teleoperaattorit ja jne, tulevat Bernerin mukaan hoitamaan tiestön ja kilometrilaskutuksen autoilijoilta!
Kysynkin nyt Berneriltä tällä foorumilla; 1: ilmaiseksiko nämä yksityiset hoitavat tämän rahankeräyksen?
Berner; "Toistaiseksi autoilijat kustantavat vielä itse polttoaineverot sekä ajoneuvo-, auto- ja käyttövoimaverot."
2. Miten autoilijoiden kulut voivat laskea kun verot pysyvät ennallaan ja lisäksi tulee kilometriperusteinen tienkäyttömaksu?

Olen joko helvetin tyhmä tai Berner puhuu pas***!

Teppo Oikari

Uusi yhtiön osakekanta tulisi rekisteröidä jokaisen kansalaisen suoraan hallintaan. Ääni/kansalainen. Yhtiökokouksessa voisi toki olla tunkua mutta suora demokratia kansallisomaisuuden suhteen toteutuisi. Lisäksi jokainen liikenteen käyttäjä olisi myös suora hyötyjä ja voisi sijoittaa osinkonsa yhä uudelleen liikenneverkkojen käyttöön? Eihän tässä enää valtiota tarvitakaan.

Ari-Pekka Leppänen

Jos ihmiset vähentävät autoiluaan ja valtion verotulot tippuvat niin ainahan voi kehittää palvelua ja yksinkertaistaa väylämaksuja ottamalla käyttöön vuosittaisen väylämaksujen perusmaksun (vrt. Vaikka sähkön laskutus missä perusmaksua on n. 40- 50% kokonaislaskusta)