Tiistai 12.12.2017

”Mahdoton” suomalaiskeksintö saikin rahaa Japanista – mullistava energiakokeilu alkaa pian Espoossa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.3.2017 15:25
Päivitetty: 
23.3.2017 17:32
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Teraloopin kehittelemä energiavarasto voisi säilöä esimerkiksi aurinko- ja tuulipuistojen tuottamaa sähköä. Arkistokuva.

Suomalainen energia-alan startup Teraloop on saanut sijoittajan Japanista, kertoo Tekniikka&Talous.

Japanilainen moottori- ja elektroniikka-alan jättiyritys Yaskawa on kiinnostunut Teraloopin suunnittelemasta uudenlaisesta energianvarastointitekniikasta, joka on yhdistelmä vauhtipyörää ja maglev-junaa. Teknologian ideana on varastoida sähkö munkkirinkilän mallisen putken sisällä kiitävien vaunujen liikkeeseen. Tämä liike-energia voitaisiin tarvittaessa muuttaa takaisin sähköksi.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan rinkilä olisi ollut halkaisijaltaan jopa 500-metrinen järkäle, joka kaivetaan maan alle. Ulkopuoliset fysiikan ja tekniikan ammattilaiset ovat arvostelleet suunnitelmaa toteuttamiskelvottomaksi ja mahdottomaksi. Teraloopin nykysuunnitelmissa rinkilä on kuitenkin pienempi.

Teraloop käyttää Yaskawalta saamansa rahat sähkövaraston prototyypin rakentamiseen. Investoinnin euromäärää ei paljasteta, mutta se on osa isompaa investointipakettia. Pilottilaitoksen – halkaisijaltaan kolmemetrisen – testaamisen on määrä alkaa jo ensi heinäkuussa todennäköisesti Aalto-yliopiston kampuksella Espoossa. Rahoittajien vakuuttamiseen puolestaan käytettiin pöytäkokoista demolaitetta.

Teraloopin toimitusjohtaja Ted Ridgway Watt on aiemmin kertonut Tekniikka&Taloudelle, että sähkömarkkinoilla tulee olemaan kysyntää energiavarastoille, joihin on mahdollista varastoida isojen aurinko- ja tuulipuistojen tuotantoa ja näin tasata sähköverkon tehotasapainoa.

Lähde: Tekniikka&Talous

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Vallu Novanto

Tuo meneekin tyhjiössä . Siinä se pieni ero. Ei kai puhuta massasta vaan siitä energiasta. Jos kilo menee 1300 metriä sekunnissa mikäs on siihen sitoutunut energia? Jos se on 10 tonnia, mitäs sitten? Mikäs muuten on äänen nopeus tyhjiössä? Sillalailla. Taitaa mennä äänettömästi, eli voi asentaa kellariin, eikä kukaan häiriinny, jos kaikki menee putkeen?

Jorma Moll

> ......energiavarastoille, joihin on mahdollista varastoida isojen aurinko- ja tuulipuistojen tuotantoa ja näin tasata sähköverkon tehotasapainoa.

ooo

Sähkön/energian varastointimenetelmä tulee, ellei tässä muodossa niin jossakin muussa. Kiinalaisetko sen keksivät vai suomalaiset...... Kiinassa kylläkin valmistuu 400 000 insinööriä vuodessa.
Ainakaan kehitystä ei saa jarruttaa.

Jorma Kivelä

Vauhtipyörään saa yllättävän paljon energiaa varastoon. Mielenkiintoiseksi homma tulee siinä vaiheessa, kun jotain menee pieleen. Valtavan energian vapautuminen hetkessä tarkoittaisi aikamoista pommia. Pitäisi sijoittaa jonnekin korpeen..
Periaatteessa sähköautonkin voisi korvata vauhtipyöräautolla, mutta siinä on sama ongelma. Lisäksi vauhtipyörä veisi paljon tilaa kun se pitäisi ripustaa kardaanisesti. Muutenhan auto ei kääntyisi tai kallistuisi ollenkaan...