Tiistai 23.7.2019

EU tekemässä sen, mihin Berner ei pystynyt: Tietullit tulossa koko Eurooppaan

Luotu: 
27.3.2017 17:19
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Ehdotus tietulleista on tulossa EU-komissioon toukokuussa, ja asiasta pitäisi sopia lopullisesti vuonna 2019. Kuvituskuva.
|

EU-komissio suunnittelee koko Euroopan kattavia yhtenäisiä tietulleja, kertoo Kauppalehti. EU-komissiolla on saksalaislehti Die Welt am Sonntagin saamien tietojen mukaan lähes valmiit suunnitelmat yhtenäisistä henkilöautojen tiemaksuista kaikkiin Euroopan maihin.

Asian vahvistaa lehdelle liikennekomissaari Violeta Bulc. Jos suunnitelma toteutuu, Bryssel tekee sen, mihin liikenne-ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei Suomessa pystynyt.

Bulc on pitkään ajanut tietullia, joka voisi hänen mukaansa toteutua viimeistään vuonna 2030. Hän aikoo tuoda komissioon valmiin lakiehdotuksen toukokuussa, ja asiasta pitäisi sopia lopullisesti vuonna 2019.

Tietullia perittäisiin sähköisellä maksujärjestelmällä ajetun kilometrimäärän ja auton päästöjen perusteella läpi Euroopan myös niissä maissa, joissa ei vielä ole tietulleja.

Lähde: Kauppalehti

Lue myös:

Anne Berner liikenteen ”valtavasta muutoksesta”: ”Suomella mahdollisuus olla ensimmäinen maa maailmassa”

Asiantuntija: Totuus pimitetty suomalaisilta – Bernerin kilometrimaksu ”on edessä”

”Rakennetaan silta niin että sille mahtuvat myös autot – ja asetetaan Kruunusilloille tietulli”

Ensi viikolla monella autoilijalla on taas ongelmia

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Heikki Lipponen

He he ja nämä manit maksellaan brysseliin kuten tullin tuloista 70%,,,,,alkaa olla sitä unionin verojen keruuta jolloin unionia silloin sanotaan liittovaltioksi,,,,tänne suomen perukoille sitä rahaa anellaan kuin kerjäläiset,,,,siihenkö suomi nyt ajetaan,,,euroopan periferiaksi,,

Kim Serrano

kansallinen ratkaisu olisi ollut parempi..nyt kait sitä uudistusta ei enään hyväksyttäisi ainoastaan Suomen osalta siten että tulleina kerätyt varat jäisi Suomeen yksistään...nyt ne tulee meneen niin että ne maksut ohjataan suoraan jonnekin keskieurooppaan ja sieltä hoidetaan sitten teiden ylläpito..korjaukset jne...jos hoidetaan..ja kaikenkaikkiaan lisäksi tulee valvova boxi joka autoon ja siihen jo valmiina hetken päästä laki..olikohan tämä Bernerin yritys ajaa tätä samaa asiaa ainoastaan kansallisesti..jonkilainen EU:n koe...miten me pohjoisessa ajatellaan asiasta..kannatan ideaa..se hyvä..mutta onko asiaa ajateltu loppuun asti siten kun se meinataan viedä loppuun että jonkun keskus paikan läpi valvonta ja korjaus vastuu..laskutus..ym..ym...jos se saadaan vietyä tällaisena läpi niin meidän EU:n mepit on aivan turhia..yhtenäistää voidaan koko EU:n alueella käytäntöjä...mutta tienkäytöstä verotus ..tullit..valvonta ..laskutus ..kuten myös teiden kunto...korjaukset..kuuluu jokaiselle osavaltiolle itselleen..

Harri Kovala

Miten EU aikoo sovittaa tämän yksityisessä omistuksessa oleviin tuhansiin kilometreihin moottoriteitä, joissa jo nyt on tiemaksu mutta maksun kerää tien omistaja? Tuleeko näille osuuksille tuplamaksu vai sosialisoiko EU nämä yksityistiet?

Mikko Toivonen

Kyllä kansalliset tiemaksut ovat moninkin perustein hyväksyttäviä.
Mihin ne eivät kuitenkaan voi perustua enkä usko koskaan tulevat perustumaan on sähköinen kilomeri ja päästövalvonta maksuperusteina.

Ne voivat mahdollisesti perustua ajoaikaan jota valvotaan rajaa ylitettäessä saatavalla elektronisella merkinnällä jonka ottaa kamera ajoneuvon ylittäessä rajan ja myös poistuessa ja lasku tulee perässä kuten jo toteutetaan Tukholman ruuhkamaksujen osalta. Ei ole mitään muuta kuin se kamera sisään ja ulos tuloissa ja lasku mikä tulee mihin tahansa maahan ajoneuvo ja omistaja oli rekisteröity

Juhani Vinberg

Suomen liikenneväylien korjausvelka on kasvanut jo kohtuuttomaksi. Jos logistiikkaa siirretään rautateille ja vesiväylille, teiden kuormitus vähenee. Lentoliikennettä voidaan vähentää siirtymällä videokokouksiin ja siirtämällä virastoja Helsingistä muualle maahan. Etätyö korjaisi samalla Helsingin asuntopulaa. Tietullien käytöllä voitaisiin valvoa myös "vapaata liikkumista" ja uutta kansainvaellusta

Markku Nieminen

Näinhän se EU vaatii, mutta Suomen viranomaiset viittaavat vaatimukselle kintaalla!??? Mm. raide ja vesiväylien hoito ja käyttö suomessa on täysin unohdettu, sen monista eduista huolimatta.
Miten on mahdollista kun toisissa tapauksissa EU;n direktiivejä= suosituksia, on pakko noudattaa, mutta toisissa ei???
Ja, pääsääntöisesti vielä niin, että direktiivi, joka olisi kansalle eduksi, sitä ei tarvitse noudattaa, mutta josta on haittaa ja kustannuksia niitä on pakko! Ei sovi minun järkeen millään.

Matti Auer

Suomessa (kuten muissakin itä-Euroopan maissa) viranomaisilla on taipumus poimia EU:n direktiiveistä vain ne säännöt/kiellot, jotka rajoittavat ja hankaloittavat elämistä, mutta kansalaisten vapauksille ja oikeuksille annetaan piupaut. Eipä tarvitse kaukaa hakea, miksi EU aiheuttaa kansalaisissa vastustusta. Huolestuttavinta tässä on se, kun Suomessa EU-eliitti ja poliitikot eivät edes ymmärrä tätä.

Jukka Kautto

Näkee jo, että loppu on lähellä. Mitään ideaa ei ole vieläkään menojen hillintään, mutta uusia tulolähteitä yritetään keksiä epätoivoisesti. Ei tällä haparoinilla eletä edes uudenvuoden yli. Kreikka jo 2010 lähtien, koko etelä sen jälkeen plus pankkijärjestelmä ovat olleet kanttuvei. Se on tiedetty pitkään, mutta halvaantunut EU on keskittynyt kieltämään ongelmiensa olemassaolon. Pistäkää nyt hattu kiertämään tiemaksuille niinkuin se pelastaisi Neuvostoliitto kakkosen uppoamasta. Suuret illuusiot eivät auta, koska vain lisääntyvä valkakirjanippu peittää kassakirstujen paljaat pohjat.

Marko Sinkko

Eikös tuo vaatisi myös polttoaineveron ytenäistämistä? Autojen vuosimaksuihin tai hankintakustannuksiin tuo ei myöskään ota kantaa. Aika fakiiri jos tuon sovittaa koko Euroopan kattavaksi, niin että joissakin maissa ei autoilun kustannukset räjädä käsiin. Joissakin maissa vaan on pidemmät välimatkat kuin toisissa.

Kirmo Wilén

Hetkinen. Siis artikkelin kirjoittaja, otsikon mukaan väittää EU:n voivan säätää Euroopan valtioiden, jotka eivät ole edes EU:n jäseniä koskevia lakeja/säädöksiä/mitä lienee.

Onkohan tästä jo sovittu esim. Turkin kanssa? Norja, Sveitsi, ...