Keskiviikko 26.6.2019

Uusi mobiilipalvelu lupaa ratkaista sunnuntailisien ongelman: ”Yrittäjä välttyy ylimääräisen henkilöstön palkkaamiselta”

Luotu: 
28.5.2017 11:42
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Suomessa on suuri määrä ravintoloita, jotka ovat palkkakustannusten korkeuden takia sunnuntaisin kiinni.
|

Ravintolat valittavat työvoimapulasta ja korkeista palkkakustannuksista sunnuntailisineen, mutta alan yrittäjillä on nyt sauma keventää taakkaansa. Uusi mobiilipalvelua Call Staff lupaa tehostaa työvoiman käyttöä ja parantaa asiakaspalvelua.

Digitaalisen palvelun ansiosta ravintola voi minimoida henkilöstömääränsä, koska turha seisoskelu ja odottaminen vähenevät. Palveleva henkilökunta saa täsmällisen tiedon ruoka- ja juomatilauksista, joten se pystyy nopeasti reagoimaan lähetettyyn palveluviestiin.

–Call Staff synnyttää tehollaan lisämyyntiä. Sen ansiosta yrittäjä välttyy ylimääräisen henkilöstön palkkaamiselta, joten selvää kulusäästöäkin syntyy, kehitystyöhön osallistunut yrittäjä Jukka Siitonen lupaa.

Siitonen huomauttaa, että terassikelien alkaessa ravintoloilla ja terasseilla on ongelmia henkilökunnan palkkauksessa: löytyykö henkilökuntaa, ja uskaltaako sitä yleensä palkata sunnuntaiksi.

–Ravintola-alan palkkakustannuksista on syystäkin käyty paljon julkista keskustelua. Ne kun kohdistuvat viikonloppuun, iltaan ja etenkin pyhäpäiville.

Suomessa on suuri määrä ravintoloita, jotka ovat palkkakustannusten korkeuden takia sunnuntaisin kiinni. Vaihtoehtoisesti sunnuntaisin toimitaan vajaalla miehityksellä.

Lisähenkilökunnan palkkaamiseen liittyy isoja taloudellisia riskejä. Työvoimakustannusten takia henkilökunnan palkkaaminen terasseille ei aina ole liiketaloudellisesti järkevää. Suomessa on jo pitkään vakiintunut toimintatapa, että juomat haetaan tiskiltä itse.

–Tähän saumaan Call Staff iskee. Asiakas voi mobiililaitteella lähettää palvelukutsuja, jotka henkilökunta näkee omalta päätelaitteeltaan ja toimii sitten niiden mukaan, Siitonen kertoo.

Call Staffin kehittäjät haluavat herättää keskustelua siitä, kuinka yksinkertaisella digitaalisella palvelulla voidaan automaatiota lisätä.

Lähde: Kauppalehti

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Tuotahan on tehty jo vuosien ajan. Vakinainen henkilökunta minimiin ja vuokratyövoimaa otettu silloin kun on tarvittu.
Pätkä-työntekijöiden palkanerotus maksettu Kelasta toimeentulo ja asumistukena.
Ainahan voi ottaa ilmaisen työttömän tai maahanmuuttajan tekemään työt.Hallituksen luvalla.
Kouluistakin valmistuu nyt ravintola-alalta nuoria .Siitä vaan "työkokeiluun" sosiaaliturvaa vastaan. Näin Suomi nousee "työllä"!

Teemu Terava

Mitä hankalammaksi tai riskialttiimmaksi työnantaja kokee henkilöstön palkkaamisen, sitä tödennäköisemmin hän käyttää vuokratyövoimaa.
Suomessa ilmeisesti rekrytointi koetaan hankalaksi, koska vuokratyövoimaa käytetään laajasti monilla aloilla ja erikokoisissa yrityksissä.
Positiivista on se, että työtä tarjotaan ja joillekin keikkatyöt sopivat.
Isojen työnantajien henkilöstöeduista vuokratut jäävät paitsi.