Sunnuntai 19.11.2017

Suomalaisjohtaja diesel-kiellosta T&T:lle: Toistaiseksi enemmän ideoita

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.8.2017 19:26
  • Kuva: Magnus Weckström / Neste Oil
    Kuva
    Nesteessä lasketaan sen varaan, että autoteollisuus tulee vielä kehittämään moottorin, jonka pakokaasut päästöt painuvat lähelle nollaa, sekä bensa- että dieselautoihin.
|

Tänä kesänä Ranska ja Britannia julistivat kieltävänsä sekä uudet bensa- että dieselautot vuoteen 2040 mennessä, Ranska kasvihuonekaasujen ja Britannia puhtaamman kaupunki-ilman takia.

Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen pitää näitä ilmoituksia toistaiseksi enemmän ideoina.

–Ne panevat kuitenkin yritykset kehittämään tuotteitaan. Vuosi 2040 on tosin niin kaukana, että autoteollisuus pystyy reagoimaan, hän sanoo Tekniikka & taloudelle.

Niinpä Nesteessä lasketaan sen varaan, että autoteollisuus tulee vielä kehittämään moottorin, jonka pakokaasut päästöt painuvat lähelle nollaa, sekä bensa- että dieselautoihin.

–Moottoriteknologiaa, pakokaasujen käsittelyjärjestelmiä ja polttoaineita kehittämällä päästöjä voidaan vähentää vielä merkittävästi.

Tarkempaa ajankohtaa Lievonen ei uskalla kuitenkaan arvioida.

–Uusiutuva diesel tulee säilymään tämänkin takia, kuten myös normaali diesel, hän arvioi.

Lievonen ei pidä sähköautoistumista nopeasti leviävänä uhkana. Etenkin raskas liikenne tarvitsee dieseliä vielä pitkään tulevaisuudessa.

Lähde: Tekniikka & talous, Tuula Laatikainen

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

jyrki tikkakoski

Ajoin juuri uudehkolla isolla perhe farkku dieselillä (190hp) 560 km pitkän reissun. Nopeus oli ko. matkalla 5-15 kmh yli rajoitusten, eli ohituskaistoilla tuli ajettua hieman reippaammin ja moottoriteitä oli matkalla n. 70 km.
Kulutus oli matkalla 5,5 l/100km mennessä ja tullessa 5,7l.
Saa siinä hybridit ja saman tehoiset benziini pirssit haastaa kasvihuonepäästöissä ja vaikka hiilijalan jäljissäkin.