Lauantai 21.10.2017

Suomalaisten yritysten maine tutkittiin – Nokia otti ennätysloikan, silti kahlaa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.9.2017 09:54
  • Kuva: EPA
    Kuva
|

Faktakulma

Hyvämaineisimmat:
1. Kone
2. Supercell
3. Ponsse
4. Fazer
5. Google
6. Finlayson
7. Pekkaniska
8. OP Ryhmä
9. S-ryhmä
10. Valio

Huonomaineisimmat:
1. Terrafame
2. Caruna
3. Posti
4. Tieto
5. Nestlé
6. Danske Bank
7. VR
8. Telia
9. Nordea
10. Nokia

Kesä-heinäkuussa toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 6 018 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 15 955 yritysarviota. T-Media on tutkinut suomalaisyritysten mainetta vuodesta 2013.

Uuden mainetutkimuksen mukaan suomalaisten inhokkiyritykset ovat Talvivaara, Caruna ja Posti. Kärkisijalla komeilee jälleen Kone ja nyt kymmenen kärkeen rynnisti myös Finlayson, selviää T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
 
Markkinointitaustaisen Jukka Kurttilan vetämä Finlayson on tiuhaan otsikoissa. Yritys on onnistunut herättämään huomiota viimeksi syrjinnästä syytetyllä mainoskampanjallaan.
 
Jätti-irtisanomisia kaavaileva Kone pitää pintansa Suomen maineikkaimpien yritysten kärkipaikalla kolmatta vuotta peräkkäin. Toisella sijalla on peliyhtiö Supercell. Metsäkoneyritys Ponsse on ponnahtanut pronssisijalle.
 
–Suomalaisten kova arvostus teknologiayhtiöitä kohtaan selittynee yritysten yhteiskunnallisen merkityksen kautta. Teknologiayritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja näkyvät kauppataseessa, sanoo tiedotteessa T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
 
Teknologiayhtiöistä Nokia on parantanut mainettaan viime vuodesta enemmän yksikään toinen yritys koko tutkimuksen historiassa. T-Media on tutkinut suomalaisyritysten mainetta vuodesta 2013.
 
Verkkoyhtiö on yhä huonomaineisimpien yritysten listalla, mutta tutkimuksen mukaan maineen määrittelevä pistemäärä on kohonnut kohtalaiselle tasolle.
 
–Matkapuhelinliiketoiminta oli se osa Nokiaa, jonka kansa parhaiten tunsi. Ihmiset kokivat yhtiön epäonnistuneen, kun matkapuhelimista luovuttiin. Epäonnistuminen päätelaitteissa oli suomalaisille kova pala, mutta nyt vaikuttaa siltä, että suuri yleisö on antanut anteeksi ja alkanut kiinnittää huomiota yhtiön uusiin mielenkiintoisiin avauksiin, sanoo tiedotteessa T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
 
Ruokolahden mukaan Nokia-brändin paluu puhelinmarkkinoille lisenssivalmistaja HMD Globalin myötä ei yksinään selitä maineloikkaa.
 
–Kauppoihin saapuneet kuluttajatuotteet toki vaikuttavat yhtiön maineeseen, vaikka laitteet ovatkin toisen yhtiön kehittämiä ja valmistamia. Tutkituista maineen kahdeksasta eri osa-alueesta eniten on kuitenkin noussut vastuullisuus, josta on tullut Nokia maineen kolmas tukijalka, Ruokolahti sanoo.
 
Lue lisää Kauppalehdestä.

Faktakulma

Hyvämaineisimmat:
1. Kone
2. Supercell
3. Ponsse
4. Fazer
5. Google
6. Finlayson
7. Pekkaniska
8. OP Ryhmä
9. S-ryhmä
10. Valio

Huonomaineisimmat:
1. Terrafame
2. Caruna
3. Posti
4. Tieto
5. Nestlé
6. Danske Bank
7. VR
8. Telia
9. Nordea
10. Nokia

Kesä-heinäkuussa toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 6 018 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 15 955 yritysarviota. T-Media on tutkinut suomalaisyritysten mainetta vuodesta 2013.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: