Tiistai 12.12.2017

KL: Hartwall vastaa baariyrittäjän ihmetykseen – byrokratia jumitti Lonkeron

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.11.2017 10:00
Päivitetty: 
22.11.2017 10:07
  • Kuva: Hartwall
    Kuva
    Hartwallin myynnistä noin 10 prosenttia on vientiä, joka pääosin kohdistuu naapurimaihin Ruotsiin, Viroon, Norjaan ja Venäjälle.
|

Panimoyhtiö Hartwall kertoo, ettei se suunnittele jatkossakaan Amerikan-valloitusta. Maailmalle hinguttu hittituote Lonkero on yhdysvaltalaisen byrokratian hampaissa, Kauppalehti kertoo.

Kalifornian Piilaaksossa Fred’s Place -baaria pyörittävä Pauli Partti ihmetteli tiistaina Kauppalehdessä, miksi ravintolaan ei ole vuosien yrityksestä huolimatta saatu myyntiin suomalaista lonkeroa. Hänen mukaansa Hartwall ei ole vastannut edes yhteydenottoihin.

Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen vastaa KL:ssä ihmetykseen. Hänen mukaansa yhtiöllä ei ole tällä hetkellä maahantuontia Yhdysvaltoihin, eikä se ole lähiaikoina suunnitelmissakaan.

– Panimotuotteiden maahantuonnin ja myynnin byrokratia on ­USA:ssa poikkeuksellisen raskas, joten olemme päättäneet keskittyä viennissä Euroopan lisäksi Aasian markkinoille, Järvinen kertoo.

– Jotta voisimme aloittaa maahantuonnin USA:han kannattavasti, pitäisi ensin löytää oikea kumppani maahantuontiin ja tehdä aika suuren volyymin suunnitelma kertyvien kulujen kattamiseksi. Keskitymme toistaiseksi muihin vientimarkkinoihin.

Hartwallin myynnistä vienti muodostaa noin kymmenen prosenttia ja nimenomaan lonkero on viennin keihäänkärkituote.

Suurin osa Hartwallin viennistä kohdistuu naapurimaihin, mutta viennin vauhdikkain kasvu tulee Aasiasta.

Lähde: Kauppalehti

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit