Keskiviikko 20.6.2018

Läpimurto sähköautoille? Yliopiston akkukeksintö voi jopa kolminkertaistaa ajomatkan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.12.2017 08:00
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Kuvituskuva.

Kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkijat lupaavat, että sähköauton ajomatka voisi jopa kolminkertaistua yhdellä latauksella, kertoo Kauppalehti.

Juuri akun kesto on hidastanut merkittävästi sähköautojen yleistymistä. Tutkijat väittävät nyt, että litiummetallista tehtyjen negatiivisten elektrodien käyttö voi kasvattaa akun varastointikapasiteettia merkittävästi, kirjoittaa Electrek. He kuvaavat Joule-tiedelehdessä, miten he lisäsivät fosforia ja rikkiä sisältävän yhdisteen elektrolyyttinesteeseen, joka vastaa akun varauksesta.

Tutkijat väittävät, että yhdiste reagoi akkujen litiummetallielektrodien kanssa ”spontaanisti” ja päällysti ne erittäin ohuella suojakerroksella. Oletettavasti tämä suoja mahdollistaa litiummetallisten elektrodien käyttämisen akuissa, mikä lisää huomattavasti varastointikapasiteettia.

Läpimurto voi lisätä akkujärjestelmien kapasiteettia ainakin hieman. Sähköautojen isoissa akkujärjestelmissä sitä ei ole tiettävästi vielä kokeiltu.

Jos keksintö toimii autoissa, se voi vähentää merkittävästi fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja sitä kautta parantaa ympäristön tilaa.

Lähde: Kauppalehti

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Laboratoriotulos ei koskaan kertaudu oikeassa mittakaavassa samanlaisena.
On aivan turha heitellä tätä sähköautopropagandaa akkupohjaisella operoinnilla sillä jos edes pieni osa maailman keveistä ajoneuvoista muutettaisiin akuille niin Litium loppuisi alkuunsa ja ensimmäisenä akkujen hinta nousisi kestämättömäksi.

Jos liikenteen päästöjä halutaan vähentää mikä jo nytkin on hyvin pienillä ja halvoilla muutoksilla kestävästi mahdollista maa-ja biokaasujen käyttöönotolla, niin ratkaisun on varmasti joku muu kuin puhdas akkuveto suurilla akuilla.

Pienet akut ja kontissa oleva vakiokierrosluvun laturi kaasutoimisena olisivat yksi mahdollisuus käyttää jonkin verran akkuja.

Hannu Rautomäki

Nykyisillä sähköautoilla ei oikein tee hevon herttasta pitkien välimatkojen maassa, jossa pikalatausasemat ovat vieläkin harvinaisuus. Pelkässä lyhyessä kaupunkiajossa menettelevät. Jossain se sähkökin on tuotettava.
Tulevaisuus on todennäköisesti vedyssä, sillä sitä riittää.

Topi Rantakivi

Polttokennoissa on jo saavutettu uusi tekniikka nanoteknologiassa mutta sen käyttöönotto vaatii sen 10 vuotta ennen kuin se voidaan päästää kaupalliseen muotoon.

Tyhmää väittää, että se voitaisiin heti ottaa käyttöön. Sillä nanoteknologialla tehty akku aiheuttaa räjähdysvaaran laitteille ja se vaara pitää saada estettyä ja sellaista ei vielä ole löytynyt ratkaisua.

Sähköautoilukautta on turha haaveilla vähään aikaan.

Petri Seppälä

Näitä "läpimurto akkuteknologiassa"- uutisia on julkaistu tasaiseen tahtiin koko 2000-luvun ajan. Jostain syystä käytännön toteutukset henkilöautomittakaavassa ovat kuitenkin jääneet toteutumatta. Ehkä näillä uutisilla vaan yritetään vaikuttaa rahoittajiin.