Maanantai 20.8.2018

Toimitusjohtaja meni vaihtoon – Uudenkaupungin autotehtaan ”pelastaja”: Pakkasen puolella ollaan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.1.2018 20:18
  • Kuva: Valmet Automotive
    Kuva
    Saksalaiselle Daimlerille Mercedes-Benzejä valmistava Uudenkaupungin autotehdas eli Valmet Automotive ilmoitti toimitusjohtajansa väistyvän viime vuoden vaikeuksien takia.

Uudenkaupungin autotehdasta pelastamassa ollut kotimainen sijoitusyhtiö Pontos Oy uskoo yhä vahvasti Valmet Automotiveen, joka ilmoitti vaihtavansa toimitusjohtajaansa viimeaikaisten hankaluuksien vuoksi. Pontos Oy:n toimitusjohtaja Timo Kokkilan mukaan ”harmilliset” nopean kasvun haasteet vetivät yhtiön viime vuoden tuloksen pakkaselle.

Valmet Automotive perusteli maanantaina toimitusjohtajansa Ilpo Korhosen väistymistä uudenlaisen johtamisen tarpeella sekä vuoden 2017 tuloksella, joka oli ”huono”. Tuloksen laskenta on kesken, joten tarkkoja lukuja ei ole tiedossa. Vuonna 2016 yhtiö teki muutaman miljoonan euron liiketuloksen, ja Kokkilan mukaan tästä on tultu alas ”jonkun verran”.

– Heikko tulos, eli jonkun verran pakkasen puolella ollaan, hän sanoo Uudelle Suomelle.

Timo Kokkilan isän Ilpo Kokkilan perustama Pontos tuli Valmet Automotiven omistajaksi alun perin vuonna 2010 ja kasvatti omistustaan vuonna 2015. Pian Pontosin tultua mukaan yhtiö ajautui sähköautoineen vaikeuksiin ja autotehtaan kohtalo oli vaakalaudalla vuoden 2011 aikoihin. Uudet omistajat joutuivat maksumiehiksi. Lue lisää: Näin täpärästi pelastui Suomen sankarillinen autotehdas – Oli jo ”viimeisellä rannalla”

–Takkiin tuli puun takaa kymmeniä miljoonia euroja, ja oli kiikun kaakun, että Uudenkaupungin autotehdas ei mennyt nurin, Timo Kokkila kuvasi viime vuonna ilmestyneessä kirjassa Rakentajan jälki – Ilpo Kokkila.

Tehtaan suunta kääntyi sen päästyä saksalaisen Daimlerin sopimusvalmistajaksi. Rajusti kasvaneella ja uutta väkeä rekrytoineella yhtiöllä oli kuitenkin viime vuonna vaikeuksia päästä omiin tuotanto- ja taloustavoitteisiinsa, vaikka Daimler saikin tilaamansa autot. Tämän vuoksi Ilpo Korhonen sai lähteä.

Timo Kokkila, joka istuu myös Valmet Automotiven hallituksessa, puhuu kasvukivuista.

– Jos tuotannon nosto ei mene täysin suunnitelmien mukaisesti, niin siihen tuli sitten poikkeavia eriä, jotka nostivat kustannuksia tilapäisesti. Ne eivät ole pysyväisluonteisia kustannuksia vaan ne liittyvät [tuotannon] ylösajon varmistamiseen eli siihen, että saatiin se kapasiteetti, mitä tarvittiin, Kokkila sanoo.

Pontos, joka omistaa Valmet Automotivesta 39 prosenttia, uskoo yhä yhtiöön ja sen kasvuun.

– Olemme vahvasti mukana. Harmillisia haasteita tuli tässä nopeassa kasvussa, mutta hyvin luottavaisia olemme edelleen, että yhtiöllä on hyvä tulevaisuus, Kokkila sanoo.

– Näkymät ovat hyvät. Siellä on vahva asiakas [Daimler], joka menestyy erinomaisesti.

Alma Talentin analyytikon Ari Rajalan mukaan Valmet Automotivella oli omaa pääomaa vajaat 16 miljoonaa euroa vuonna 2016. Pääomaa kuitenkin lisäsi viime vuonna yhtiöstä 22 prosentin osuuden ostanut uusi kiinalaisomistaja, sähköisen liikenteen akkuratkaisuja kehittävä CATL.

– Jonkun verran tuli lisää ja negatiivinen tulos jonkun verran vähentää. Ei siinä merkittävää muutosta tule, Kokkila kommentoi.

Tarvitseeko yhtiö lisää pääomitusta?

– Se tilanne on auki. Kasvuyhtiössä se riippuu myös siitä, minkälaisia kasvuinvestointeja tehdään, Kokkila sanoo.

Samankaltainen on vastaus kysymykseen siitä, onko Pontos omistajana valmis panostamaan yhtiöön lisää pääomaa, jos tarpeen.

– Sanoisin niin, että jos on hyviä investointimahdollisuuksia kasvavilla toimialoilla, niin olemme aina kiinnostuneita.

Timo Kokkila muistutti syksyllä julkaistussa kirjassa, että Uudenkaupungin tehtaan bisnes ei ole riskitöntä. Hänen mukaansa ”autonvalmistus on suurten volyymien tuotantoa, jossa marginaalit ovat äärettömän ohuet”. Hän sanoo nyt Uudelle Suomelle, että tämä pitää ehdottomasti paikkansa sopimusvalmistamisessa, mutta tehtaan viimevuotisten vaikeuksien takana on ennen kaikkea nopea kasvu.

Liiketoiminnan hajauttaminen eri toimialoille, kuten akkujärjestelmiin, on silti omistajan näkökulmasta positiivinen asia, hän sanoo.

– Liikenteen sähköistyminen on iso muutos autoteollisuudessa ja luo ihan uuden markkinan. Nyt kun Valmet Automotiveen on näitä kyvykkyyksiä saatu, niin se luo erittäin mielenkiintoisen mahdollisuuden tulevaisuuden yhtiölle, Kokkila sanoo.

Lue lisää Valmet Automotiven tarinasta:

Näin täpärästi pelastui Suomen sankarillinen autotehdas – Oli jo ”viimeisellä rannalla”

Metsän keskellä jyskyttää erilainen Suomi-ilmiö: ”Tuotantoennätys”

Jaa artikkeli: